Jom Ubah Cara Kita Didik Anak Lelaki Kita Mereka Juga Perlu Tahu Urus Rumah Bukan Ajar Jadi Pondan


Dalam sesebuah institusi keluarga, anak perempuanlah yang selalu ditekankan untuk membantu ibu membuat kerja-kerja rumah, seperti memasak, melipat kain atau mengemas.
Manakala, anak lelaki pula jarang diasuh membuat kerja-kerja rumah, kerana sudah menjadi mentaliti masyarakat kita bahawa orang perempuan tempatnya hanyalah di dapur akhirnya.

Didik urus rumah, bukan suruh jadi pondan
Melihatkan masyarakat kita sudah begitu lama bertampuk dengan mentaliti seperti itu, seorang lelaki bernama Ariff Ismail, yang juga merupakan seorang ayah, terpanggil untuk menyuarakan pendapatnya mengenai isu ini menerusi Facebook.
Berikut adalah titipan yang mungkin boleh mengubah cara pemikiran dan gaya hidup kita, supaya tidak terus terperangkap dengan mentaliti lapuk.
” Kakak tolong mama masak, kejap lagi tolong jemur baju, lepastu kain yang dah kering, lipat susun dalam almari ”
Rata rata keluarga dalam masyarakat memang akan menitik berat supaya anak perempuan tahu urus soal rumah tangga. Manakala yang lelaki diajar supaya jadi ” King “.

Maka keluarlah dialog :
” kau nak jadi ape? perempuan tak reti masak, tak tahu kemas rumah, besok besok dah besar nak kahwin ape pun kau tak tahu “. Bebel mak nya.
Itu ayat yang biasa mak mak zaman dulu keluar bila membebel perihal anak perempuan. Memang setiap kerja rumah atas bahu anak perempuan.
Anak lelaki kita lebih ditugaskan untuk bertukang, beli barang dan lain lain kerja luar. Itu yang bila dah besar, bini suruh pergi pasar pun tak kenal ikan, tak tahu rupa sayur. Suruh beli lengkuas bawak balik halia. Hahaha kau ingat lawak?
Jom ubah sikit cara didikan anak lelaki, jangan letak dalam kepala anak lelaki tak perlu tahu cara urus rumah tangga.
Benda boleh ubah kita ubah. Cukup lah bila suruh kami golongan bapak zaman sekarang ni tak tahu buat.
Kita ajar cara urus rumah tangga bukan nak ajar anak lelaki jadi pondan. Tak salah ajar ilmu memasak, mengemas dan mengurus rumah kat anak jantan kita. Nanti depa tahu buat, kita juga yang senang.

3 cara didik anak lelaki urus rumah tangga :
1. Kemas Rumah
Perkara paling asas perlu di didik dari kecil, ajar anak lepas makan basuh pinggan, lepas mandi masuk baju dalam bakul, lepas main kemas barang, susun semula barang pada tempat nya.
Resam anak jantan ni, lepas makan tinggal je, lepas mandi baju bersepah. Bilik tidur selimut tak kemas, cadar tak betul kan. Sikap ” king ” ni boleh diubah. Bila kita ajar dari kecik sampai ke besar lah mereka akan ikut.
Bila hujung minggu, galakan anak untuk gotong royong basuh toilet, sapu rumah, mop lantai. Jangan manjakan anak dengan kita yang jadi bibik mereka.
2. Pergi Pasar
Kenalkan barang basah dan kering pada anak, jangan fikir ala anak kecik lagi tak perlu tahu. Kalau kita fikir macam tu, memang sampai besar lah dia tak tahu.
Ajar anak beli ikan dan sayur di pasar. Macamana nak tengok ikan tu segar lagi atau tidak. Tunjuk jenis ikan pada mereka, tak da lah besar nanti suruh beli ikan kembong dia bawak balik ikan selar.

3. Masak
Bab ni sangat penting untuk ajar anak kita, ajar masakan asas yang mudah untuk mereka ingat. Ajar macamana nak goreng ikan, goreng nugget, buat nasi goreng. Benda paling simple ajar mereka masak nasi dan goreng telur.
Bukan kita nak ajar dia masak nasi beriyani, tu dah advanced sangat. Bila ajar masak kenalkan pada anak jenis bawang, garam, gula, kunyit. Kunyit ni pesan siap siap kau jangan dah besar mengunyit pulak.
Inshaallah, bila kita dah ajar perkara asas memasak ni, takda lah nanti bila kita outstation ke ada event, anak duk makan maggi je kat rumah.
Semudah ABC dan Alif Ba Ta sahaja nak didik anak lelaki ni supaya jadi lebih bertanggungjawab dan tahu urus rumah tangga. Ajar mereka 3 langkah diatas, jangan hanya focus ajar anak perempuan sahaja bab bab bantu kita urus rumah.
Teringat zaman kecik dulu, saya duk membebel kat arwah mak bila kena masuk dapur, ikut pergi pasar dan belajar masak. Bila dah besar baru tahu ini lah ilmu paling berharga yang mak ajar. Terima kasih mak atas didikan yang di beri.
Dalam keluarga saya memang tak kira lelaki ke perempuan tetap kena buat kerja rumah. Gambar dibawah anak sedara saya umur baru 12 tahun dah boleh masuk dapur, kemas rumah, dan jaga adik.
– Ariff Ismail –
#family
#ayahanak1
#keluargabahagia
#doublefbrothers
The post Jom ubah cara kita didik anak lelaki kita, mereka juga perlu tahu urus rumah. Bukan ajar jadi pondan appeared first on MFADHLY.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mfadhly.net/tips/jom-ubah-cara-kita-didik-anak-lelaki-kita-mereka-juga-perlu-tahu-urus-rumah-bukan-ajar-jadi-pondan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penat Berkejar Dengan Anak Di Rumah Urus Rumah Tangga Fiza Baru Tahu Nikmat Jadi Suri Rumah

Penat Berkejar Dengan Anak Di Rumah Urus Rumah Tangga Fiza Baru Tahu Nikmat Jadi Suri Rumah

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 645 hits
Pelakon Fiza Halim akui bersyukur dan puas kerana kini dapat menjaga sendiri anaknya Aleena berusia 10 bulan di rumah Malah bekas ahli kumpulan Elite ini berkata dia lebih puas apabila kini dia dapat menguruskan hal rumahtangga sendiri tanp...
Rappers Snoop Dog Ajar Anak Cara Betul Guna Marijuana

Rappers Snoop Dog Ajar Anak Cara Betul Guna Marijuana

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 218 hits
Snoop Dog yang kini telah mengubah namanya kepada Snoop Lion mengakui dia tidak akan ragu ragu untuk mengajar ketiga tiga anaknya mengambil dadah Menurut laporan portal The New Musical Express penyanyi rap itu berkata walaupun tidak mahu an...
Menarik Cara Ibu Ini Buat Untuk Anaknya Di Rumah Anak Mudah Tidur Kurang Meragam

Menarik Cara Ibu Ini Buat Untuk Anaknya Di Rumah Anak Mudah Tidur Kurang Meragam

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 478 hits
Susah hati jika anak sukar tidur malam Dahlah tidur lambat pantang bunyi sikit mesti terjaga dan menangis Kalau senang pujuk dan tidur semula okeylah tapi jika asyik merengek waktu tidur ibu dan anak pun boleh terganggu hingga ke pagi Sebag...
Mahu Anak Anak Lebih Berdikari Rita Rudaini Ajar Mereka Basuh Kasut Dan Kemas Katil Sendiri

Mahu Anak Anak Lebih Berdikari Rita Rudaini Ajar Mereka Basuh Kasut Dan Kemas Katil Sendiri

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 227 hits
Memegang tanggung jawab sebagai ibu tunggal tidak mudah Tetapi itu tidak menjadi penghalang buat aktres berbakat Rita Rudaini untuk memberikan yang terbaik buat kedua orang anak lelakinya Tidak lokek Rita berkongsi cara didikannya itu melal...
Begini Cara Memberi Edukasi Seks Yang Tepat Bagi Anak Sesuai Usia Mereka

Begini Cara Memberi Edukasi Seks Yang Tepat Bagi Anak Sesuai Usia Mereka

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 266 hits
Edukasi seks dan kesehatan reproduksi yang tepat dari orangtua bisa sangat menentukan pemerolehan pengetahuan sang anak Dengan pengetahuan yang tepat dari anak maka mereka bisa lebih memahami perbedaan antara pria dan wanita secara tepat
Prof Dr Muhaya Pesan Ajar Minta Maaf Bagi Pujian Cara Mudah Elak Anak Bergaduh

Prof Dr Muhaya Pesan Ajar Minta Maaf Bagi Pujian Cara Mudah Elak Anak Bergaduh

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 416 hits
Memang seronok apabila mempunyai anak ramai Tetapi bila anak anak sudah mula bergaduh memukul tidak mahu berkongsi barang dan mencubit semuanya jadi tidak indah Boleh dikatakan tidak ada bonding antara adik beradik Apabila tiadanya bonding ...
Cara Ajar Flashcard Pada Bayi

Cara Ajar Flashcard Pada Bayi

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 373 hits
CARA AJAR FLASHCARD PADA BAYI Kalau lah umi dapat putarkan waktu untuk memberi pendedahan flashcard ni seawal Naura kecil Kan The post appeared first on
Cara Mudah Lagi Berkesan Membersih Dan Menggilap Hanya Dengan Bahan Sedia Ada Di Rumah

Cara Mudah Lagi Berkesan Membersih Dan Menggilap Hanya Dengan Bahan Sedia Ada Di Rumah

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 369 hits
Seorang suri rumah yang tinggal di London Amanda Cable mendedahkan kaedah mudah untuk membersih kotoran degil seperti peralatan dapur dan sebagainya hanya dengan menggunakan beberapa bahan mudah yang biasa terdapat di rumah Membersih permuk...
Cara Ibu Ni Control Penggunaan Gajet Anak Anak Buat Netizen Kagum

Cara Ibu Ni Control Penggunaan Gajet Anak Anak Buat Netizen Kagum

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 333 hits
Kebanyakan kanak kanak pada hari ini gemar menggunakan gajet seperti telefon bimbit untuk berhibur seperti mendengar lagu dan juga bermain permainan video Perkara ini bagaimanapun telah menggusarkan kebanyakan ibu bapa kerana penggunaan gaj...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Easy Ways To Overcome Spotify Errors And Slowness On Iphone Android

5 Simptom Gerd Paling Umum Yang Perlu Korang Ketahui

Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi