Menangis Ke Sekolah Tu Normal Ada Trik Mak Ayah Boleh Praktik Sebelum Ke Sekolah


Anak menangis itu normal! Sekian lama bersama ibu dan ayah, dan kini terpaksa berpisah malah melihat wajah-wajah yang asing dan tidak biasa membuatkan anak merasa tidak selamat dan tidak selesa.
Menurut perkongsian pakar, pada usia lima tahun adalah waktu yang amat sesuai untuk diperkenalkan dengan alam persekolahan. Paling tepat namun ada cara yang perlu dipraktikan oleh mak ayah terlebih dahulu. Ini yang dikongsikan oleh Ahli Terapi Cara Kerja, Pn Maryam Jamadi.

ANAK MENANGIS KE SEKOLAH?
“Anak umur 5 tahun menangis ke tadika normal atau tidak?” Normal ya anak menangis ke sekolah atau ditinggalkan di tempat baru. Anak umur 7 tahun menangis bila pergi ke sekolah rendah pun masih dikira normal.
Masalah ini lagi normal kalau
– Anak tak pernah dihantar taska atau pengasuh.
– Jarang keluar rumah.
– Ibu suri rumah, memang sentiasa bersama dengan anak.
Punca yang biasanya buat anak menangis ke sekolah.

 
1. TEMPAT DAN SUASANA YANG BARU
Bayangkan 5 tahun anak duduk bersama ibu, tiba-tiba ditinggalkan ke tempat yang baru dan tidak kenal sesiapa pun. Normallah dia akan takut dan rasa tidak selamat.
Ditambah pula, keadaan bising dengan suara murid lain bercakap kuat-kuat sehingga guru pun terpaksa menjerit untuk bercakap. Mungkin guru hanya bercakap biasa, tetapi bagi anak yang dalam keadaan takut suara guru yang kuat seakan-akan memarahi dia.
Biasanya anak yang sensitif pendengaran akan ada masalah dengan bunyi yang bising atau kuat. Boleh jadi punca utama kenapa anak menangis dan tidak suka ke sekolah.

2. “SURVIVAL SKILL”
Anak yang dihantar ke taska memang akan mempunyai “survival skill” yang lebih tinggi sebab mereka sudah biasa terdedah dengan kanak-kanak lain, sudah biasa dengan keadaan hiruk-pikuk, keadaan kanak-kanak bergaduh ataupun suara guru menjerit/tegas.
Berbanding dengan anak yang kebanyakan masa duduk bersama ibu. Kalau ibu marah, dia tahu ibu marah dia seorang. Tapi kalau di sekolah, boleh jadi guru marah murid lain tapi anak rasa guru marah dia. Dia tidak tahu lagi cara nak kawal diri atau tenangkan diri sendiri.
Sentiasa rasa takut-takut dan resah bila ada situasi hiruk-pikuk.

3. SUSAH UNTUK MENGIKUT RUTIN
Kalau dirumah, ada hari bangun tidur awal, ada hari bangun tidur lambat. Kalau lapar boleh terus makan.
Tapi apabila dah ke sekolah, hari-hari perlu ikut rutin sama. Tak boleh main 24 jam, kena ikut jadual.
Jadi, memang normal anak akan lebih suka duduk rumah berbanding ke sekolah. Di rumah boleh buat apa-apa yang dia mahu tetapi di sekolah terpaksa ikut peraturan. Pijak rumput pun tak boleh 😅
4. ANAK JENIS KINESTETIK
Anak jenis kinestetik akan rasa sukar dan “terseksa” duduk lama di kerusi. Pembelajaran formal di kerusi dan meja mungkin kurang sesuai untuk anak.
Anak perlu selalu bergerak, berjalan dan berlari. Pembelajaran pula dalam keadaan sambil bermain. 🏃‍♂️
Sebenarnya ada banyak sahaja punca yang buat anak menangis ke sekolah, jadi mak ayah yang sedang menghadapi masalah ini boleh cuba periksa kenapa anak tak suka ke sekolah.
Untuk atasi masalah ini, boleh cuba cara ini:

1. TARIK MINAT ANAK UNTUK BELAJAR
Minat untuk belajar ini perlu dipupuk sejak kecil lagi dengan cara
– Selalu bacakan buku dengan anak.
– Cerita kepentingan ke sekolah.
– Beri anak tengok cerita situasi kanak-kanak di sekolah.
– Beritahu segala kemungkinan dan situasi yang mungkin boleh berlaku di sekolah supaya anak bersedia contohnya cara nak pergi tandas, kalau kawan ambil barang dan sebagainya.
Tetapi pendapat saya, tidak adil untuk kita terus beri komen pada mak ayah seakan-akan tidak pernah tarik minat anak untuk belajar sekiranya anak menangis ke sekolah. Menangis ke sekolah dan minat untuk belajar adalah topik yang berbeza.
2. MENANGIS ITU NORMAL
– Kalau setiap kali anak menangis kita marah dia menangis atau suruh berhenti menangis serta merta, percayalah anak memang tak akan berhenti menangis malah akan lagi lama menangis.
– Beritahu anak yang kita faham kenapa dia menangis dan cerita juga kisah kita sendiri menangis ke sekolah (kalau ada).
– Beri masa anak menangis, kita diam sahaja teman anak menangis. Apabila anak sudah lega dan puas menangis, barulah kita ajar cara untuk tenangkan diri. Sentiasa beri sokongan terhadap keperluan emosi anak.

3. TANYA KENAPA ANAK TAK MAHU KE SEKOLAH
– Pasti ada punca kenapa anak menangis,
Tak mahu bangun pagi?
Mengantuk sebab tidur lewat?
Takut dengan cikgu?
Kawan-kawan bising?
Tak suka duduk lama?
Bosan?
4. CARI JALAN PENYELESAIAN
– Mengantuk sebab tidur lewat?
Pastikan anak tidur cukup, 3-5 tahun (10-13 jam sehari) 6-12 tahun (9-12 jam sehari).
– Takut dengan cikgu?
Beritahu yang cikgu tak marah, tapi suara cikgu memang kuat.
– Tak suka duduk lama?

Minta anak bangun awal sedikit dan minta dia berlari, melompat keliling rumah sebelum datang sekolah. Penuhkah tangki keperluan bergerak anak sebelum anak perlu duduk lama.
– Bosan?
Beri anak bawa 1 mainan ke sekolah (kalau dibenarkan) ataupun belikan keychain jenis “fidget toy” untuk tenang anak bila dia bosan.
– Takut suasana baru?
Boleh bawa 1 barang dari rumah yang anak memang sayang, supaya dia rasa selamat. Dalam kes anak menangis ke sekolah, tiada sesiapa yang salah.
Kita pun tak tahu cerita dari pihak guru, mungkin bilangan murid terlalu ramai untuk guru periksa masalah setiap seorang murid. Toleransi mendengar budak menangis juga berbeza setiap orang.

Tapi bagi saya
1. Mungkin terlalu awal untuk klasifikasikan normal atau tidak normal hanya dalam minggu pertama.
2. Anak 5 tahun sekiranya tidak membaca dan menulis masih dikira normal. Lagi-lagi 2 tahun menghadapi zaman pandemik, anak kurang terdedah dengan dunia luar.
3. Mungkin ambil masa untuk anak sesuaikan diri dengan persekitaran.
Tetapi kalau memang anak menangis sepanjang di sekolah, mungkin mak ayah boleh cuba hantar anak selang sehari dahulu. Beri anak timeline untuk bersedia, beritahu seminggu ini sahaja datang berselang seli hari. Minggu depan perlu hadir seminggu penuh.

Hari yang tidak hadir ke sekolah, buat simulasi ke sekolah. Pakai baju sekolah dan ikut jadual sekolah.
Jadi, mak ayah yang sedang mengalami masalah ini boleh cuba dahulu cara di atas. Kalau mak dah cuba pelbagai cara dan anak tetap menangis ke sekolah berterusan selama 2 minggu, mungkin boleh dapatkan bantuan terapis cara kerja.
Kebiasaannya kami akan lakukan penilaian kesediaan anak ke sekolah dan penilaian menulis. InsyaAllah kami dapat membantu mak ayah yang mengalami masalah ini.
Menarik: Sebak Gembira Ragam 5 Anak Selebriti Ke Sekolah, Semua Comel-Comel Belaka!

Dah tak ada idea nak masakkan apa untuk anak, semua dia tolak. Tak tahulah di mana silapnya padahal dah cuba macam-macam resipi. Untuk mommies yang ada masalah anak susah makan, jom segera dapatkan e-book 100++ Resipi Si Manja & Tip Untuk Mama!
Hanya RM20, memang berbaloi dengan pelbagai resipi menarik serta info pemakanan anak. Klik saja https://toko.ideaktiv.com/product/e-book-resipiselerasimanja/ untuk dapatkan e-book istimewa ini!

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post “Menangis Ke Sekolah Tu Normal”, Ada Trik Mak Ayah Boleh Praktik Sebelum Ke Sekolah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/menangis-ke-sekolah-tu-normal-ada-trik-mak-ayah-boleh-praktik-sebelum-ke-sekolah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Perlu Risau Berlebihan Ustazah Kongsi Tip Buat Mak Ayah Tenang Lepaskan Anak Ke Sekolah

Tak Perlu Risau Berlebihan Ustazah Kongsi Tip Buat Mak Ayah Tenang Lepaskan Anak Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 166 hits
Siapa yang tidak risau bila mana anak pertama kali ke sekolah Anak yang selama ini hanya didalam jagaan kita kini menjadi tanggungjawab orang lain Pelbagai kebimbangan yang mula menghantui diri Namun jangan dibiarkan risau yang berlebihan B...
Mak Ayah Buat Pr4nk Handphone Baharu Untuk Anak Bongsu Tapi Terhenti Separuh Jalan Sebab Seb4k Lihat Reaksinya

Mak Ayah Buat Pr4nk Handphone Baharu Untuk Anak Bongsu Tapi Terhenti Separuh Jalan Sebab Seb4k Lihat Reaksinya

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 131 hits
Berbeza dengan zaman dahulu sesi persekolahan baharu bagi pelajar kini terp4ksa dijalankan dengan pengajaran dan pembelajaran di rumah Maka ada ibu bapa terp4ksa berkongsi gajet seperti telefon pintar dan komputer riba mereka bagi melaksana...
Cikgu Fadli Pesan Mak Ayah Anak Tahun 1 Prepare Seluar Track Baju Dalam Beg

Cikgu Fadli Pesan Mak Ayah Anak Tahun 1 Prepare Seluar Track Baju Dalam Beg

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 135 hits
Minggu pertama persekolahan terutama bagi anak anak Tahun 1 pasti memberi kenangan pada dirinya sendiri ibu bapa atau guru Maklumlah ini adalah pengalaman pertama anak melangkah ke alam persekolahan yang memerlukan semuanya dilakukan sendir...
Nampak Anak Pelik Jangan Tunggu Kena Ekstra Care Bila Anak Sakit Dr Say Titip Pesanan Buat Mak Ayah

Nampak Anak Pelik Jangan Tunggu Kena Ekstra Care Bila Anak Sakit Dr Say Titip Pesanan Buat Mak Ayah

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 150 hits
Musim anak demam batuk dan selesema yang melanda kini membuatkan mak ayah semakin bertambah risau memikirkan keadaan anak Menurut kata doktor selebriti Dr Say Shazril ikutlah kata hati sambil memantau keadaan anak bila anak sakit jangan dib...
Jadi Bapak Jadi Mak Video Ramai Seb4k Bila Shuib Hantar Anak Anak Ke Sekolah

Jadi Bapak Jadi Mak Video Ramai Seb4k Bila Shuib Hantar Anak Anak Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 162 hits
Sudah sekitar 8 bulan sejak pemergian si isteri iaitu Allahyarhamah Siti Sarah Raisuddin kini Shuib dilihat aktif dan juga sibuk menguruskan anak anak serta perniagaannya Mungkin saja pelawak tersebut nampak cukup kuat di khalayak umum namu...
Berjimat Selagi Boleh Harga Peralatan Sekolah Makin Mahal

Berjimat Selagi Boleh Harga Peralatan Sekolah Makin Mahal

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 106 hits
IPOH Kebanyakan ibu bapa mengakui terpaksa berjimat dan berbelanja hanya mengikut kemampuan bagi memenuhi keperluan persekolahan anak anak yang bermula Isnin ini Kakitangan swasta Siti Hawa Mohd Zin 37 berkata lebih RM1 000 telah dibelanjak...
Boleh Jadi Fitnah Kepada Mudir Sekolah Agama Yang Lain

Boleh Jadi Fitnah Kepada Mudir Sekolah Agama Yang Lain

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 133 hits
AHMAD SHAHRILAda yg pelajar pelajar nya hanya makan berlaukan sup bawang tapi klu lihat pengetuanya gah bergaya dgn vellfire dan mercedez Nak bayar bil elektrik pun mintak sumbangan derma ASRAFF JEFFRYKawan saya diamanahkan untuk bagi duit ...
Sampai Kesudah Dok Betulkan Kopiah Kecomelan Jebat Jemaah Sekali Mak Ayah Curl Perhatian Netlzen

Sampai Kesudah Dok Betulkan Kopiah Kecomelan Jebat Jemaah Sekali Mak Ayah Curl Perhatian Netlzen

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 156 hits
Sejak mendirikan rumah tangga kedua pada bulan Mac tahun lalu Noor Nabila bolah dikatakan sangat menjaga priv4si dan jarang berkongsikan tentang suaminya Engku Emran Namun pada semalam dia tampil memuat naik rakaman mereka sekeluarga termas...
Balik Kampung Dan Bawa Trofi Untuk Tatapan Mak Ayah Marsha Milan

Balik Kampung Dan Bawa Trofi Untuk Tatapan Mak Ayah Marsha Milan

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 123 hits
Penyanyi Marsha Milan akhirnya berkesempatan untuk pulang ke kampung halamannya di Sabah sambil membawa bersama trofi kemenangannya di pentas akhir Anugerah Juara Lagu 36 baru baru ini Menerusi hantaran terkini di akaun Instagram Marsha dil...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega