Menangani Wabak Covid 19


ABDUL HADI AWANG 

RASULULLAH S.A.W bersabda:
 “Dari Usamah bin Zaid R.A dari Nabi S.A.W: “Apabila kamu mendengar berlakunya wabak taun di suatu negeri, maka janganlah kamu memasukinya. Dan apabila berlaku dalam negeri kamu berada di dalamnya, maka jangan kamu keluar.” (Muttafaqun ‘Alaih)

Rasulullah S.A.W bersabda lagi:

“Daripada ‘Aisyah R.A berkata: “Aku bertanyakan Rasulullah S.A.W berkenaan wabak taun, lalu Baginda memberitahu kepadaku bahawa itu adalah azab Allah yang diutuskan kepada sesiapa yang dikehendaki dan Allah menjadikannya rahmat kepada orang-orang yang beriman. Tiadalah seseorang yang ditimpa bencana wabak ini lalu dia tinggal dalam negerinya dengan sabar dan percaya kepada takdir Allah, tidaklah menimpanya melainkan mengikut ketentuan yang ditetapkan oleh Allah, nescaya dia mendapat kelebihan syahid.” (Riwayat Al-Bukhari)

Hadis-hadis ini hendaklah difahami mengikut Maqasid Syariah (tujuan dan hikmah hukum Allah) iaitu menolak segala perkara yang membahayakan kehidupan dengan wajib mencegahnya dan diharamkan memudaratkan diri sendiri dan orang lain dalam bermasyarakat. Termasuk mencegah daripada wabak penyakit berjangkit, seperti taun yang salah satu daripada contohnya.

Islam adalah petunjuk Allah SWT di sepanjang zaman yang tidak terikat dengan satu jenis dan nama sahaja, maka wabak Covid-19 adalah salah satu daripadanya.

Langkah perubatan seperti mencegah dan rawatan wajib dilakukan terhadap diri sendiri dan masyarakat seluruhnya, kerana manusia itu adalah bersaudara.

Hadis yang kedua menegaskan kepada mereka yang telah ditimpa penyakit itu atau berada dalam kawasannya hendaklah menghadapinya dengan beriman kepada Allah yang wajib bersifat rahmat walaupun ditimpa bencana, kerana itu juga ketetapan Allah untuk menguji keimanan manusia, maka semua ketentuanNya tetap berhikmah yang memberi kelebihan kepada seseorang yang beriman, termasuk ujian bencana dan penyakit, sama ada kerana maksiat yang berlaku supaya manusia bertaubat atau kejahatan yang dilakukan oleh manusia sendiri yang tidak dicegah dan dibiarkan.

Adapun bagi orang yang tidak bersalah mendapat kelebihan bersabar, maka hilang dosanya. Orang yang berdosa pula menjadi insaf dan bertaubat, maka hilang juga dosanya.
Allah SWT berfirman memberikan amaran:

“Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).” (Surah Ar-Rum: 41)

Kini kita menyaksikan negara paling maju berlumba membangunkan teknologi dengan hawa nafsu tanpa peduli terhadap batas kemanusiaan sehingga melampau dalam semua perkara bermula daripada makanan, pakaian, bangunan, perhubungan, teknologi maklumat, sehinggalah persenjataan.

Namun usaha wajib dilakukan bagi mencegah kejahatan dan merawat penyakit tanpa menolak takdir Allah SWT yang mewajibkan manusia menggunakan akalnya dengan insaf.

Khalifah Umar bin Al-Khattab R.A membatalkan hasrat melawat Negeri Syam yang ditimpa wabak taun, memberikan jawapan kepada Abu Ubaidah R.A yang berada di Syam dalam kawasan wabak taun: “Adakah kamu melarikan diri daripada takdir Allah?”. Umar membalas: “Menyelamatkan daripada wabak yang ditakdir Allah, menuju kepada takdir Allah yang menyelamatkan daripada wabak dengan takdirnya juga.”

Islam menegaskan dalam kesungguhan menghadapi wabak supaya mencegah dan merawat, sehingga para ulama’ menulis di dalam kitab feqah semua mazhab supaya membaca Qunut Nazilah (doa meminta perlindungan daripada Allah) dalam solat, khutbah dan lain-lain apabila berlakunya bencana wabak.

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS-HARAKAHDAILY



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/03/menangani-wabak-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Elak Jadikan Covid 19 Wabak Panik Dan Ketakutan

Elak Jadikan Covid 19 Wabak Panik Dan Ketakutan

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 249 hits
Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger Ia tiada kena mengena dengan apa apa jawatan yang mungkin saya pegang Mohon surat perjalanan rentas sempadan...
Wabak Covid 19 Sudah Diramal Wanita Buta Sejak Tahun 1996

Wabak Covid 19 Sudah Diramal Wanita Buta Sejak Tahun 1996

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 357 hits
Nama Baba Vanga mungkin dikenali bagi mereka yang mengikuti ramalannya terhadap apa yang terjadi kepada dunia sebelum ini Hal ini termasuklah ramalannya tentang Brexit serangan WTC di New York dan terbaru adalah ramalan tentang Covid 19 Mem...
Rozaimie Rohim Terpaksa Tangguhkan Majlis Perkahwinan Kerana Wabak Covid 19

Rozaimie Rohim Terpaksa Tangguhkan Majlis Perkahwinan Kerana Wabak Covid 19

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 473 hits
Penjaga Gol Sabah Terpaksa Tangguhkan Majlis Perkahwinan Kerana Wabak COVID 19 Penjaga Gol Sabah Ini Terpaksa Tangguhkan Majlis Perkahwinan Kerana Wabak COVID 19 Hasrat pemain skuad Tambadau Rozaimie Rohim untuk melangsungkan Majlis Perkahw...
Terpaksa Kerah Tentera Jika Rakyat Terus Ingkar Untuk Elak Wabak Covid 19

Terpaksa Kerah Tentera Jika Rakyat Terus Ingkar Untuk Elak Wabak Covid 19

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 340 hits
Sumber google Khidmat Angkatan Tentera Malaysia mungkin akan digunakan sekiranya kerajaan melihat pematuhan terhadap arahan kawalan pergerakan masih tidak dipatuhi rakyat Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata langk...
Ulasan Ulasan Dari Dxomark Akan Ditunda Kerana Wabak Covid 19

Ulasan Ulasan Dari Dxomark Akan Ditunda Kerana Wabak Covid 19

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 196 hits
DXOMark adalah syarikat yang membuat ujian tanda aras kamera kamera dan pelbagai lensa Ini adalah termasuk dengan peranti pintar Selain itu DXOMark turut membuat ujian pembesar suara DXOMark dilihat menjadi perkara penting untuk sesebuah te...
Sekiranya Pemimpin Ph Ingin Membantu Menangani Covid 19 Cara Terbaik Ialah Duduk Diam Diam Di Rumah

Sekiranya Pemimpin Ph Ingin Membantu Menangani Covid 19 Cara Terbaik Ialah Duduk Diam Diam Di Rumah

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 493 hits
WHO telah mengeluarkan amaran kepada kerajaan Malaysia berkenaan gelombang kedua wabak Covid 19 pada Februari 2020 Namun KKM bawah kerajaan PH menyanggah amaran WHO malah membidas dengan menyatakan amaran tersebut boleh mencetuskan kebimban...
Panduan Majikan Pekerja Ketika Wabak Covid 19

Panduan Majikan Pekerja Ketika Wabak Covid 19

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 509 hits
SHAH ALAM 16 MAC Berikutan penularan wabak Covid 19 Kementerian Sumber Manusia menasihati pekerja dan majikan mengguna pakai seksyen seksyen di bawah Akta Kerja 1955 sebagai panduan berkaitan wabak itu Antara seksyen yang boleh diguna pakai...
Wabak Covid 19 Htaa Kuantan Pendekkan Waktu Lawatan

Wabak Covid 19 Htaa Kuantan Pendekkan Waktu Lawatan

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 396 hits
KUANTAN Waktu melawat di Hospital Tengku Ampuan Afzan di sini dipendekkan berkuat kuasa semalam ekoran peningkatan penularan wabak koronavirus di negara ini Melalui notis hebahan yang dikeluarkan pengurusan HTAA memaklumkan waktu melawat ba...
Ekoran Wabak Covid 19 Vietnam Reka Alat Pensterilan Mudah Alih Buat Rakyat Secara Percuma

Ekoran Wabak Covid 19 Vietnam Reka Alat Pensterilan Mudah Alih Buat Rakyat Secara Percuma

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 309 hits
Alat berkenaan mampu menampung kapasiti sehingga 1 000 orang setiap hari dan proses semburan hanya memakan masa 15 20 saat sahaja bagi setiap sesi small Cover image via small Wabak Coronavirus telah menjejaskan hampir seluruh dunia Bahkan p...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni