Menabung Tak Perlu Tiru Orang Lain Ikut Mana Mampu Tip Ibu Ni Jadi Inspirasi


Menabung sememangnya perlukan kesabaran yang tinggi. Namun cara kita menyimpan pastinya berbeza. Ada yang suka menyimpan dengan tolakan gaji di awal bulan, namun ada pula yang gemar mengumpul wang pelbagai warna sebagai cabaran diri.
Berbeza namun tujuannya sama iaitu untuk menambahkan lagi simpanan di masa depan. Biar apa pun cara kita menyimpan, pastinya ikut kemampuan diri kita sendiri. Jangan terikut-ikut dengan gaya orang lain.
Biar apa pun cara dan gaya tetapkanlah pendirian, jangan menyimpan sekadar ikut-ikutan. Biar jadi sasaran yang paling membanggakan diri sendiri bila melihat hasilnya nanti. Idea dan tip mudah ibu ini, Nora Karim yang tekad menyimpan sejak awal tahun boleh kita jadikan inspirasi. Paling penting jangan ikut-ikut orang. Ikutlah kemampuan sendiri.

Baru lepas pecahkan tabung saya. Tabung simpanan bermula 1 Januari – 31 Disember 2021.
Alhamdulillah, dapatlah RM635 berbanding RM1005 sebelum ni. Adalah juga duit yang dapat diselamatkan sepanjang tahun ni. RM635 pun banyakkan. Siapa nak bagi hujung-hujung tahun ni. Ye dak?
Macam yang saya dah jangka, tahun ni tabung saya tak padat sangat, macam tahun-tahun lepas. Mungkin sebab kurang menggunakan tunai. Kebanyakan kedai sekarang ni lebih prefer kad debit atau e-dompet, berbanding tunai. Jadi memang kuranglah pakai tunai.
Memandangkan duit RM5 susah nak jumpa, jadi saya simpan juga duit RM10 dan RM20, jika not-not ini melebihi tiga keping di dalam dompet saya. Kenalah juga cari alternatifkan sebab transaksi tunai tu dah jarang sangat berlaku sepanjang tahun ni.

Eh, tapikan ada juga rakan-rakan yang dah cuba cara ni. Ada yang buat simpanan duit RM5 ni untuk beli aircond bilik anak, ada yang buat simpanan untuk bercuti dan macam-macam lagi. Bestkan?
Kalau beli aircond, pakai duit bank kita, mesti terasa sangat sebab sekali bayar pun dah RM1000 lebih. Tapi bila buat simpanan macam ni, kita ada masa nak rancang pembelian berdasarkan tarikh matang simpanan.
Makna kata selagi belum sampai tarikh matang, jangan beli dulu aircond tu. Belum sampai tarikh matang, jangan mengada nak pergi bercuti. Begitulah!
MENARIK:
Rezeki Terindah Dulu Ibu Sarat Bawa Perut Kini Bayi Kembar 3 Selamat Dilahirkan!
Suami Nakkan Yang Terbaik, Bukan Dayus, Suami Berkorban Lebih Dari Mampu Untuk Persiapan Isteri Bersalin!
Tak Berbaloi Stress Melampau, Rutin Simple Ni Buat Emosi Ibu Lebih Baik, Ubahlah!
Seronok bila tengok orang lain pun berjaya buat macam kita. Rasa happy sangat. Nak-nak yang share pula dengan kita hasil kejayaan menyimpan tu. Memang berbunga-bunga rasa hati dapat bantu orang lain cari jalan menyimpan.
Ada orang cakap simpan RM5 buat apa? Lambatlah nak banyak. Awak simpanlah ikut kemampuan diri sendiri. Kalau mampu RM5, simpan RM5. Kalau mampu RM10, simpan RM10. Kalau mampu simpan RM50, simpan RM50. Di sini memang tiada paksaan langsung. Buatlah ikut kemampuan.

Kita ni nak buat apa pun, jangan tiru orang. Kalau tiru orang, sampai bila-bila pun kita tak dapat buat simpanan. Biar sikit, asalkan ada juga simpanan.
Pada yang ada azam tahun baru untuk buat simpanan macam ni, bolehlah cuba. Ramai juga rakan-rakan saya yang dah berjaya buat simpanan macam ni. Macam mana nak buat simpanan RM5 ni?
1️. Cari tabung yang tak boleh buka. Dekat kedai RM2 ada jual tabung ni. Daiso dan Mr DIY pun ada. Saya suka yang transparent, sebab lagi semangat bila nampak duit makin banyak.
2️. Tetapkan matlamat atau tarikh matang simpanan. Contoh dari 1 Januari hingga 31 Disember 2022.
3️. Simpan terus duit RM5 yang kita dapat dari mana-mana urusan jual beli. Asal ada je baki RM5 sekeping, terus asingkan dan masukkan dalam tabung.
4️. Kena kuat mental dan fizikal. Jangan sesekali buka tabung, sebelum sampai tarikh matang.
5️. Bila dah sampai tarikh matang, dah kira, dah masuk dalam bank, dah sedekah, dah beli apa yang perlu, mesti kita akan lebih bersemangat nak menyimpan lagi tahun depannya.
Good luck semua.

Jom, join Gathering Ibu Hamil Menawan sekarang! Banyak aktiviti dan hadiah menarik menanti dan penampilan istimewa Pn. Nad Masrom.
Klik DAFTAR segera di https://toko.ideaktiv.com/product/gathering-mama-hamil-menawan-pama-x-numom/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

 
The post Menabung Tak Perlu Tiru Orang Lain, Ikut Mana Mampu, Tip Ibu Ni Jadi Inspirasi! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/menabung-tak-perlu-tiru-orang-lain-ikut-mana-mampu-tip-ibu-ni-jadi-inspirasi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Bercakap Bahasa Sendiri Ibu Ini Kongsi Tip Kini Anaknya Dah Petah Bercakap

Anak Bercakap Bahasa Sendiri Ibu Ini Kongsi Tip Kini Anaknya Dah Petah Bercakap

papar berkaitan - pada 13/11/2022 - jumlah : 169 hits
Kebanyakan anak anak usia 3 tahun ke bawah mereka ada bahasa sendiri untuk bercakap dengan ibu bapa atau orang sekelilingnya Kadang untuk memahami apa maksud ayat itu agak sukar sehingga terpaksa buat pemahaman sendiri Menurut pakar cakap j...
Hiburan Cantik Pun Kena Tinggal Dibantu Ebit Lew Sebab Ibu Tunggal Netizen Komen Hal Lain Pula

Hiburan Cantik Pun Kena Tinggal Dibantu Ebit Lew Sebab Ibu Tunggal Netizen Komen Hal Lain Pula

papar berkaitan - pada 14/11/2022 - jumlah : 150 hits
Pendakwah bebas Ebit Lew baru baru ini menghadiahkan seorang ibu tunggal yang bekerja dalam servis penghantaran makanan dengan sebuah motosikal Menerusi hantaran Ebit di ibu tunggal berusia 23 tahun itu mempunyai seorang anak dan menghantar...
Nak Main Tapi Tak Pandai Ni Tip Nak Bermain Dengan Anak Ikut Peringkat Umur

Nak Main Tapi Tak Pandai Ni Tip Nak Bermain Dengan Anak Ikut Peringkat Umur

papar berkaitan - pada 16/11/2022 - jumlah : 171 hits
Mencipta bonding dengan anak bukanlah sesukar mana Namun pastikan cara kita berinteraksi dan bermain dengan anak bersesuaian mengikut umurnya Barulah anak lebih senang menerima Perkongsian tip mudah dari Patalogis Pertuturan Bahasa ini mak ...
Nak Letak Dalam Bekas Cantik Cantik Tak Muat Pack Barang Basah Ikut Cara Ibu Ni Jimat Ruang

Nak Letak Dalam Bekas Cantik Cantik Tak Muat Pack Barang Basah Ikut Cara Ibu Ni Jimat Ruang

papar berkaitan - pada 19/11/2022 - jumlah : 104 hits
Memilih untuk menyimpan barang basah seperti ikan ayam dan daging dalam bekas memang nampak tersusun dan cantik Namun pastinya tidak kepada peti ais bersaiz kecil yang hanya boleh menempatkan beberapa bekas saja Tip mudah yang dikongsikan o...
Ibu Ini Kongsi Tip Hentikan Lelehan Berair Hingus Hidung Anak Berkesan Selamat

Ibu Ini Kongsi Tip Hentikan Lelehan Berair Hingus Hidung Anak Berkesan Selamat

papar berkaitan - pada 28/11/2022 - jumlah : 101 hits
Masalah selesema antara yang kerap kali berlaku pada anak kecil Kadang baru je baik dari selesema tak lama selepas itu berair semula hidung Disebabkan masalah ini mood anak pun jadi terganggu Bukan hanya selesema saja batuk pun sama juga Se...
Susukan Anak Separuh Jalan Bukan Tanda Putus Asa Ada Sebab Lain Ibu Perlu Tahu

Susukan Anak Separuh Jalan Bukan Tanda Putus Asa Ada Sebab Lain Ibu Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 16/11/2022 - jumlah : 111 hits
Bukan semua dari kita diberikan rezeki untuk menyusukan anak sehingga usia dua tahun Ada yang berpeluang menyusu anak sehingga usia enam bulan sahaja namun ada pula yang langsung tidak punya rezeki untuk menyusukan anak Banyak faktor kegaga...
Seronok Persenda Kekurangan Orang Lain Lelaki Tiru Gelagat Anak Autism Zarina Zainuddin Luah Rasa Terkilan

Seronok Persenda Kekurangan Orang Lain Lelaki Tiru Gelagat Anak Autism Zarina Zainuddin Luah Rasa Terkilan

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 161 hits
Baru baru ini pelakon Zarina Zainuddin telah memuat naik sebuah hantaran video di laman Instagram memaparkan tindakan seorang lelaki yang meniru gelagat golongan autistik di TikTok Menerusi hantaran tersebut Zarina meluahkan rasa tersinggun...
Tak Perlu Kut Tiru Orang Lain Akui Malu Minta Nasihat Idola Netizen Anggap Hawa Rizwana Hanya Klon Neelofa

Tak Perlu Kut Tiru Orang Lain Akui Malu Minta Nasihat Idola Netizen Anggap Hawa Rizwana Hanya Klon Neelofa

papar berkaitan - pada 15/11/2022 - jumlah : 173 hits
Pengacara Hawa Rizwana akui sangat mengidolakan selebriti terkenal Noor Neelofa tetapi meluahkan rasa segan untuk meminta tunjuk ajar mahu pun pandangan daripada idolanya itu Menurut Hawa perasaan itu muncul dalam dirinya kerana menyifatkan...
Duit Boleh Cari Ibu Segalanya Chef Wan Upah Jururawat Rm6 000 Sebulan Jaga Ibu

Duit Boleh Cari Ibu Segalanya Chef Wan Upah Jururawat Rm6 000 Sebulan Jaga Ibu

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 151 hits
Selebriti Cef Datuk Redzuawan Ismail atau popular dengan panggilan Chef Wan mendedahkan dia membayar seorang jururawat hampir RM6 000 untuk menjaga ibunya di rumah Menurut Chef Wan jururawat khusus untuk pesakit demensia seperti ibunya itu ...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats