Memori Otak Anak Akan Lebih Power Kalau Tak Ambil Ambil 5 Jenis Makanan Ini


Kita biasa dengar jenis makanan yang baik untuk perkembangan otak. Apa kata, kali ini kita ambil tahu pula jenis makanan tidak berkhasiat yang boleh memberikan kesan negatif kepada otak, khususnya memori otak.

Apakah makanan tersebut? Ikuti perkongsian yang dikongsi  ini.
#1. Minuman bergula Minuman bergula seperti minuman bergas, minuman sukan, minuman tenaga dan juga jus buah.
Pengambilan minuman bergula yang tinggi bukan sahaja menambahkan berat badan dan meningkatkan risiko penyakit jantung, malah ia juga boleh memberi kesan negatif pada otak anda.
Pengambilan minuman bergula yang berlebihan juga meningkatkan kemungkinan seseorang untuk menghidap diabetes jenis 2, sekali gus meninggikan risiko penyakit Alzheimer.
Selain itu, kadar gula dalam darah yang lebih tinggi dapat meningkatkan risiko demensia, walaupun dalam kalangan mereka yang tidak menghidap diabetes.
Anda mungkin perlu mula menggantikan minuman bergula dengan minuman yang lebih sihat seperti air kosong, teh ais tanpa gula, jus sayuran dan produk tenusu tanpa gula.
#2. Makanan tidak berkhasiat: Karbohidrat halus Karbohidrat halus termasuklah makanan seperti gula dan biji-bijian yang diproses, seperti tepung putih. Karbohidrat jenis ini umumnya mempunyai indeks glisemik (GI) yang tinggi.
Ini bermaksud tubuh anda mencernanya dengan cepat, menyebabkan peningkatan kadar gula darah dan insulin anda secara mendadak.
Selain itu, apabila dimakan dalam jumlah yang lebih banyak, makanan tidak berkhasiat ini sering kali mempunyai beban glisemik (GL) yang tinggi.
GL merujuk kepada seberapa banyak makanan yang meningkatkan kadar gula darah anda, berdasarkan saiz hidangan.
Makanan yang tinggi GI dan GL didapati boleh merosakkan fungsi otak.
Kajian telah menunjukkan bahawa hanya dengan satu hidangan yang mempunyai beban glisemik yang tinggi, ia boleh merosakkan ingatan pada kanak-kanak dan juga orang dewasa.
Satu lagi kajian yang dijalankan dalam kalangan pelajar universiti yang sihat mendapati, mereka yang mempunyai pengambilan lemak dan gula halus yang lebih tinggi juga mempunyai memori otak yang kurang baik.
#3. Ikan yang tinggi dengan kandungan merkuri Merkuri adalah bahan cemar logam berat dan racun neurologi yang dapat disimpan dalam masa yang lama dalam tisu haiwan.
Ikan pemangsa yang berumur panjang sangat terdedah dalam pengumpulan merkuri dan dapat membawa lebih daripada satu juta kali kepekatan merkuri berbanding air di sekitarnya.
Sumber pengambilan utama merkuri pada manusia adalah daripada makanan laut, terutama jenis hidupan laut liar.
Setelah seseorang itu mencerna merkuri, ia akan menyebar ke seluruh badan mereka, tertumpu pada bahagian otak, hati dan juga buah pinggang.
Kesan ketoksikan merkuri termasuklah gangguan pada sistem saraf pusat dan neurotransmitter selain rangsangan neurotoksin, yang mengakibatkan kerosakan pada otak.
Bagi janin dalam kandungan dan juga kanak-kanak kecil, merkuri dapat mengganggu perkembangan otak dan menyebabkan pemusnahan komponen sel.
Ini boleh menyebabkan kelumpuhan serebrum (cerebral palsy) dan gangguan perkembangan lain.

Namun, kebanyakan ikan tidak mengandungi kandungan merkuri yang terlalu tinggi. Malah, ikan adalah sumber protein berkualiti tinggi dan mengandungi banyak nutrien penting, seperti omega-3, vitamin B12, zink, zat besi dan magnesium.
Oleh itu, penting untuk anda memasukkan ikan sebagai sebahagian daripada diet yang sihat.
Wanita hamil dan juga kanak-kanak perlu mengelakkan pengambilan ikan dengan kadar merkuri tinggi, seperti ikan yu, ikan todak dan ikan tuna.
#4. Makanan tidak berkhasiat: Makanan yang diproses Makanan yang diproses tinggi dengan kandungan gula, lemak dan garam tambahan.
Satu kajian yang dijalankan terhadap 243 individu mendapati, peningkatan lemak di sekitar organ, atau lemak viseral, dikaitkan dengan kerosakan tisu otak.
Kajian lain yang merangkumi 18,080 individu pula mendapati bahawa diet yang tinggi dengan makanan bergoreng dan daging yang diproses dikaitkan dengan skor pembelajaran dan ingatan yang lebih rendah.
Hasil yang sama juga didapati dalam kajian berskala besar lain terhadap 5,038 individu.
Diet yang tinggi dengan pengambilan daging merah, daging diproses, kacang panggang dan makanan bergoreng dikaitkan dengan keradangan dan penurunan kemahiran penaakulan yang lebih cepat dalam tempoh 10 tahun.
Anda boleh mengelakkan makanan yang diproses dengan mengambil makanan segar seperti buah-buahan, sayur-sayuran, kacang-kacangan, biji-bijian, daging dan juga ikan.
Selain itu, diet Mediterranean terbukti melindungi otak anda daripada penurunan fungsi kognitif dan memori otak.
#5. Makanan tinggi lemak trans Kajian mendapati, apabila seseorang individu mengambil lemak trans dalam jumlah yang lebih tinggi, mereka cenderung untuk mempunyai risiko peningkatan penyakit Alzheimer.
Selain itu, mereka juga cenderung mengalami ingatan yang lebih buruk, jumlah otak yang lebih rendah dan penurunan kognitif.
Walau bagaimanapun, beberapa kajian tidak menemui kaitan antara pengambilan lemak trans dan kesihatan otak.
Namun, lemak trans harus dielakkan. Ia mempunyai kesan negatif pada banyak aspek kesihatan lain, termasuk kesihatan jantung dan penyebab keradangan.
Satu kajian terhadap 38 wanita mendapati bahawa mereka yang mengambil lebih banyak lemak tepu berbanding lemak tidak tepu menunjukkan prestasi yang lebih buruk berkenaan memori otak mereka.
Oleh itu, nisbah lemak relatif dalam makanan adalah faktor yang penting, bukan hanya jenis lemak itu sahaja.
Sebagai contoh, diet yang tinggi asid lemak omega-3 didapati membantu melindungi otak daripada penurunan fungsi kognitif.
Omega-3 meningkatkan rembesan sebatian antiradang di otak dan boleh memberi kesan perlindungan, terutama terhadap individu yang lebih tua.
Anda boleh meningkatkan jumlah lemak omega-3 dengan makan ikan, biji chia, dan kacang walnut.
Kesimpulan Sebolehnya, elakkan daripada mengambil makanan-makanan seperti yang dinyatakan di atas ini untuk menguatkan kembali fungsi otak anak

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Memori Otak Anak Akan Lebih ‘Power’ Kalau Tak Ambil Ambil 5 Jenis Makanan Ini! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/memori-otak-anak-akan-lebih-power-kalau-tak-ambil-ambil-5-jenis-makanan-ini-2/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukan Semua Jenis Makanan Sesuai Diberi Pada Anak Ini Senarai Makanan Yang Patut Dielakkan

Bukan Semua Jenis Makanan Sesuai Diberi Pada Anak Ini Senarai Makanan Yang Patut Dielakkan

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 173 hits
Fiona kau dah ada dua orang anak kan Ajarlah aku resipi makanan bayi nak cuba bagi dekat Adam nanti tanya Nadia dalam keadaan teruja Kedatangan si comel dalam keluarga memang memberi banyak perasaan positif Semua ibu bapa mahukan yang terba...
Masa Anak Kecil Bagilah Kebebasan Bermain Otak Lebih Pickup Fokus Bagus

Masa Anak Kecil Bagilah Kebebasan Bermain Otak Lebih Pickup Fokus Bagus

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 149 hits
Selalu kita dengar orang cakap biarkan anak bermain sepuas puasnya dulu dan kecapi kebahagiaan masa kecilnya Apabila anak dah besar nikmat ini dah tak dapat di ulang kembali dan akan berlalu begitu saja Rugi sangat kan Namun dek kerana pere...
Mungkin Anak Akan Tolak Makanan Buat Pertama Kali Mama Jangan Down

Mungkin Anak Akan Tolak Makanan Buat Pertama Kali Mama Jangan Down

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 144 hits
Memberi anak makanan pejal adalah salah satu pencapaian penting dalam perkembangan anak anda Dalam artikel ini kami akan membincangkan mengenai tips untuk memulakan makanan pejal pada anak anda Pilih masa yang tepat untuk mula beri makanan ...
Ajak Anak Muda Lebih Peduli Gizi Hipwee Jalankan Campaign Hari Gizi Nasional

Ajak Anak Muda Lebih Peduli Gizi Hipwee Jalankan Campaign Hari Gizi Nasional

papar berkaitan - pada 27/1/2022 - jumlah : 140 hits
Banyak dari anak muda yang menjadikan karier atau studi sebagai prioritas utama sehingga kepedulian terhadap gizi yang kerap terlupakan penting untuk digalakkan
Kisah Rider Wanita Bawa Anak Oku Penglihatan Hantar Makanan Jentik Hati Netizen

Kisah Rider Wanita Bawa Anak Oku Penglihatan Hantar Makanan Jentik Hati Netizen

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 155 hits
Kisah Rider Wanita Bawa Anak OKU Penglihatan Hantar Makanan Jentik Hati Netizen SETIAP daripada kita diuji dengan pelbagai masalah hidup Namun adakalanya musibah yang berlaku kepada orang lain adalah ujian buat kita Seorang penghantar makan...
Sedapnya Resipi Puding Sumi Campur Dua Jenis Susu Teruja Anak Makan

Sedapnya Resipi Puding Sumi Campur Dua Jenis Susu Teruja Anak Makan

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 162 hits
Puding yang satu ini pastinya dapat menarik perhatian anak anak kita Mana tidaknya sumi segera dijadikan bahan utama dalam pembuatan puding sumi Memang berebut anak nanti Nak buatnya macam mana Ini cara yang dikongsikan oleh Memang sedap Ba...
Salah Guna Logo Halal Produk Makanan Bernilai Lebih Rm50 000 Dirampas

Salah Guna Logo Halal Produk Makanan Bernilai Lebih Rm50 000 Dirampas

papar berkaitan - pada 25/1/2022 - jumlah : 190 hits
Pengarah KPDNHEP P Pinang Mohd Ridzuan Ab Ghapar berkata kes disiasat menurut Akta Perihal Dagangan 2011 dan KPDNHEP Pulau Pinang memberi amaran kepada peniaga supaya beretika serta tidak menggunakan penandaan halal tanpa diperakui halal ol...
10 Jenis Makanan Atasi Kadar Kolesterol Dalam Badan

10 Jenis Makanan Atasi Kadar Kolesterol Dalam Badan

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 245 hits
10 Jenis Makanan Atasi Kadar Kolesterol Dalam Badan Tak kira berapa usia kita yang pentingkan kesihatan akan sentiasa bimbang dengan kadar kolesterol dalam badan yang menjurus pada masalah jantung Kolesterol adalah sejenis lemak yang diperl...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Taman Tema Genting Highland

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan