Membongkar Fukuoka 8 Sebab Mengapa Anda Perlu Melawat Salah Satu Kota Di Jepun Ini


 
Pergi ke Jepun tetapi kaliini  ingin pergi ke tempat selain Tokyo dan Osaka? Kami ada untuk anda. Dengan 47 wilayah yang terdiri daripada 6000 kepulauan yang sangat besar, Jepun pasti mempunyai banyak lagi tawaran – seperti Fukuoka! Bahagian utara pulau Kyushu di Jepun ini penuh dengan kuil kuno, pantai, dan pusat membeli-belah moden.
 
Selain itu, permata yang direndahkan ini disenaraikan di sepuluh bandar paling meriah di dunia oleh kaji selidik Kualiti Hidup Monocle pada tahun 2016. Oleh itu, jika anda ingin mencari percutian yang tidak ramai orangnya dan tidak bersesak, Fukuoka adalah tempat untuk anda. Berikut adalah 8 sebab mengapa kami fikir anda harus mula merancang pengembaraan Jepun seterusnya!
 
Anda boleh menemui makanan tempatan halal yang lazat! Yagoro Kashii
 

Mulailah memburu makanan halal anda dengan beberapa soba yang enak di Yagoro Kashii. Restoran ini berbangga dengan menjadi salah satu tempat terbaik di Fukuoka untuk menikmati masakan asli Jepun. Anda boleh memilih antara hanya dengan mee soba atau anda boleh memesan set yang dilengkapi dengan semangkuk tambahan nasi yang dihiasi dengan tempura udang.
 
Bahagian terbaik tentang restoran ini adalah bahawa semua makanan Islam disediakan secara berasingan di dapur yang berbeza dengan langkah berjaga-jaga. Jangan lupa untuk menamatkan jamuan anda dengan semangkuk Anmitsu bean jelly – pencuci mulut Jepun dengan kiub jelly agar-agar, dan buah-buahan segar meresap dengan pes kacang merah manis.
 
Alamat: 5-14-23 Chihaya, Higashi-ku, Fukuoka
Waktu Operasi: Isnin, Selasa, Khamis – Ahad, 10:30 pagi-7:00 malam (tempahan terakhir 6:00 petang) Tutup pada hari Rabu.
Nombor Telefon: 092-681-2458
 
Naniwa Sushi
 

Apakah perjalanan ke Jepun tanpa mencuba sushi? Walau bagaimanapun, kebanyakan kedai menyediakan sushi mereka dengan mirin (alkohol) jadi ia agak mencabar untuk mencari sesuatu yang tidak mempunyai kandungan itu. Jangan bimbang, kami membantu anda!
 
Terletak berhampiran Kuil Sumiyoshi, koki di Naniwa hanya menggunakan makanan laut segar dan perisa semulajadi untuk membuat rasa sebenar dari sushi menonjol. Dengan mengunakan cuka semulajadi yang digunakan untuk membuat nasi sushi dan tiada alkohol ditambahkan kepada sos shoyu. Jika anda seorang peminat sushi, ini adalah sebuah restoran yang anda tidak boleh ketinggalan! Anda boleh memesan chef’s platter bermula dari 3000 JPY dan dengan harga itu, anda boleh menikmati lebih daripada 12 jenis makanan laut yang berlainan, dari salmon hingga tuna dan abalone.
 
Alamat : 4-6-21 Sumiyoshi, Hakata-ku
Nombor Telefon : 092-473-8448
Waktu Operasi : Setiap Hari, 5:00 pm-12:00am.
 
Hakata Toyoichi
 

Sekiranya anda berada di Pelabuhan Hakata, anda akan terkejut apabila anda dapat mencari tempat sushi yang mesra-Islam! Walaupun mereka hanya menyajikan makanan laut di kedai, alkohol masih boleh didapati di sos shoyu dan minuman beralkohol dijual, oleh itu kami menasihatkan bahawa pengunjung Muslim makan mengikut budi bicara mereka sendiri. Untuk yang suka makan, tempura teishoku adalah must-try. Ranggup di luar dan empuk di dalam, anda akan mahu memesan lebih banyak!
 
Alamat : 13-6 Chikkōhonmachi, Hakata-ku, Fukuoka-shi, Fukuoka-ken 812-0021 (Bayside Place HAKATA)
Waktu Operasi: Setiap hari, 10:00 pagi – 8:00 petang.
Nombor Telefon: +81 92-262-2425
 
Rumah untuk beberapa tempat bunga Sakura Jepun  
Apabila berkaitan dengan musim bunga ceri atau sakura, pelancong akan fikirkan Osaka dan Tokyo, tetapi anda akan terkejut bahawa Fukuoka dipercayai tempat terbaik untuk melihat bunga tersebut. Saksikan musim bunga yang popular ini dari akhir bulan Mac hingga awal April di taman-taman ini:
 
Nishi Park
 

Boleh dikatakan tempat terbaik untuk mengejar bunga ceri, pelawat boleh mengharapkan sekitar 1,300 pokok sakura di Nishi Park semasa musim bunga. Dari orang-orang seperti Someiyoshino dan Yamazakura , anda akan menemui pelbagai bunga sakura di Cherry Blossom Valley. Semasa anda bersiar-siar di sekitar taman, anda akan menikmati pemandangan panorama kota Fukuoka, Teluk Hakata dari Central, East and West Scenic Plazas.
 
Taman Hosshin
 

Terletak bersebelahan dengan latar belakang Gunung Mino yang cantik, Hosshin Park adalah tempat kedua yang paling populr apabila ia datang ke tempat yang paling indah di Sakura. Penduduk setempat telah menggunakan taman ini untuk kelebihan mereka, menggunakan ruang terbuka untuk pelbagai aktiviti seperti berkelah. Bagi sesiapa yang ingin melihat dedaun kehijauan pasti dapat melawat tempat ini. Jika masa dibenarkan, jalan ke Hosshin Sansha Daigongen Shrine atau lihat meja batu yang ditulis dengan puisi haiku oleh penyair terkenal Edo Era, Matsuo Basho.
 
Uminonakamichi Seaside Park
 

Uminonakamichi Seaside Park berukuran hampir empat kilometer dari satu hujung ke yang lain kerana ia terdiri daripada beberapa kawasan yang berbeza seperti taman bunga di mana pengunjung dapat melihat bunga ceri, taman permainan untuk anak-anak kecil, taman hiburan dengan Ferris Wheel dan banyak lagi . Selain daripada menjadi tempat yang sesuai untuk memburu pokok sakura, anda juga boleh melihat orang ramai berbasikal di sekitar taman itu. Memandangkan taman ini agak luas, pelawat boleh menikmati kemewahan menyewa basikal dan berbasikal di sepanjang laluan yang ditetapkan atau menaiki bas yang beroperasi di antara tapak utama taman.
 
Ia penuh dengan pemandangan budaya Fukuoka mungkin dikenali sebagai salah satu tempat terbaik di Jepun untuk melihat bunga ceri, tetapi adakah anda tahu bahawa ia juga terkenal dengan laman kuno yang menakjubkan? Dari runtuhan istana yang misteri kuil-kuil yang menakjubkan, Fukuoka adalah taman budaya dan sejarah!
 
Runtuhan Istana Fukuoka
 

Terletak di tengah-tengah Taman Maizuru, Istana Fukuoka pernah menjadi istana terbesar di pulau Kyushu. Selepas Pemulihan Meiji, istana itu diruntuhkan sepenuhnya kerana dianggap sebagai simbol yang tidak diingini pada masa feudal yang lampau. Hari ini, hanya menara gerbang dan menara penjaga di atas tapak istana dan para pelawat dibenarkan untuk berjalan di sepanjang laluan pejalan kaki.
 
Taman Ohori
 

Berjalan lebih jauh dari Maizuru Park dan anda akan menemui Taman Ohori, sebuah taman bandar yang terletak di pusat Fukuoka. Terkenal dengan kolam besar di tengah-tengah, Ohori Park dikenali untuk berjoging, berjalan kaki dengan haiwan peliharaan dan berjalan-jalan santai di tepi kolam. Ia adalah tempat yang ideal apabila anda ingin melibatkan diri dalam alam semula jadi. Kolam itu pernah menjadi sebahagian daripada parit Fukuoka Castle juga jadi cuba untuk melihat beberapa runtuhan semasa anda berada di sana!
 
Dazaifu Tenmangu
 

Teruskan perjalanan anda dengan lawatan ke Dazaifu Tenmangu – kuil Tenmangu kepala di seluruh Jepun. Berjalan-jalan di bandar Dazaifu, kami berani mengatakan bahawa perjalanan anda ke Fukuoka tidak akan lengkap tanpa lawatan ke kuil ini. Alasannya, anda akan menemui suasana yang meriah dengan kedai-kedai cenderamata yang berjajar di hujung jalan dan penduduk setempat yang melawat untuk berdoa untuk kejayaan kerana kuil itu dibina untuk menghormati Tenjin, dewa pendidikan Shinto. Jika masa membenarkan, berjalan-jalan sedikit di sekeliling premis itu dan dapatkan melihat sebanyak 6000 pokok plum di sekeliling!
 
Ada sebuah pulau kucing berdekatan  

Ya, kami tidak bergurau ketika kami mengatakan bahawa terdapat sebuah surga kucing tepat di jantung Pulau Ainoshima yang terletak hanya satu jam dari Fukuoka! Tempat yang sesuai untuk menghabiskan masa sehari dari kesibukan bandar, pelawat akan disambut oleh kucing-kucing comel.
 
Memandangkan industri utama pulau itu memancing, nelayan tempatan dipenuhi dengan isu-isu pemangsa. Kucing kemudian datang ke dalam gambar untuk menguruskan isu-isu dan akhirnya, mereka membuat Pulau Ainoshima rumah mereka dan penduduknya bertambah. Untuk mana-mana peminat kucing, ini adalah syurga anda!
 
Walaupun akses agak rumit kerana anda perlu mengambil kereta api / bas dan feri untuk sampai ke pulau itu, kami masih fikir ia pasti bernilai kerana ianya comel dan banyak kucing jinak menanti! Bawa kamera anda bersama kerana anda boleh mengambil banyak selfies dengan kucing.
 
Nikmati makanan laut segar Pasar Ikan Fukuoka Yanagibashi
 

Sama seperti bandar-bandar lain di Jepun, pasar ikan adalah mesti dikunjungi. Di Fukuoka, anda akan menemui Pasar Yanagibashi Rengo. Dikenali sebagai “Fukuoka Kitchen”, pasar basah ini mirip dengan Pasar Tsukiji di Tokyo. Di sini anda boleh menemui pelbagai jenis ikan seperti salmon biasa untuk ikan paus exotic.
 

Berhenti dimana-mana gerai dan nikmati sashimi segar dan nasi yang disediakan oleh vendor yang peramah. Walaupun kita tidak dapat mencari mana-mana gerai mesra Islam, kami menasihatkan pembaca untuk makan mengikut budi bicara mereka sendiri. Cara terbaik untuk mengetahui adalah untuk bertanya dan memberitahu vendor terlebih dahulu supaya mereka mengetahui sekatan diet kami.
 
Menginap di tengah-tengah Fukuoka di penginapan mesra Islam THE LIFE Hostel
 

THE LIFE Hostel merupakan pilihan yang popular bagi pelancong kerana tempatnya berdekatan dengan Kota Hakata. Asrama tidak hanya menawarkan bilik asrama, tetapi bilik keluarga. Jadi ibu bapa dengan anak-anak pasti dapat menikmati keistimewaan tinggal di asrama yang selesa ini. THE LIFE juga menawarkan basikal sewa untuk bersiar-siar di sekitar kawasan ini, yang merupakan pilihan hebat jika anda memilih untuk tidak berjalan kaki.
 
Tip: Walaupun mereka tidak mempunyai menu Halal, mereka menawarkan beberapa pilihan vegetarian. Kami menasihatkan anda untuk makan mengikut budi bicara anda sendiri.
 
Alamat: 812-0038 Fukuoka, Fukuoka, Hakataku Gionmachi 8-13, Jepun
Nombor Telefon: +81 92-292-1070
Tempah di sini
 
Hotel New Otani Hakata
 

 
Terletak hanya beberapa batu dari Stesen Kereta Api Bawah Tanah Watanabe-dori, setiap bilik dilengkapi dengan kemudahan asas seperti TV, program video-on-demand dan peti sejuk. Tetamu-tetamu Islam di New Otani Hakata Hotel juga boleh menikmati makanan Halal yang disediakan secara berasingan menggunakan hanya bahan-bahan bersertifikat halal. Sila ambil perhatian bahawa anda perlu membuat tempahan sekurang-kurangnya 3 hari lebih awal.
 
Tip : Hotel ini juga menyediakan sejadah dan petunjuk Qiblah atas permintaan.
 
Alamat: 810-0004 Fukuoka, Fukuoka, Chuo-ku Watanabe Dori 1-1-2, Jepun
Nombor Telefon: +81 92-714-1111
Tempah disini 
 
Beli di pusat membeli-belah terbesar di Fukuoka  
Apa itu melancong tanpa membeli-belah? Fukuoka menawarkan banyak peluang membeli-belah untuk pelancong.
 
Canal City Hakata
 

Kompleks membeli-belah terbesar di Fukuoka, Canal City dibina di sekitar canal tiruan yang melalui seluruh tempat. Dengan lebih 250 kedai dan restoran, pawagam, teater, kemudahan hiburan, pusat permainan dan 2 hotel bertaraf tinggi – tidak hairanlah mengapa kompleks komersil ini dipanggil sebuah bandar dalam sebuah bandar!
 
Tip: Tiada ruang solat yang disediakan di sekitar premis itu, oleh itu pelawat Islam dinasihatkan untuk merancang masa anda dengan sewajarnya.
 
Kawabata Shotengai
 

Jika anda mencari sesuatu yang lebih traditisional dan berpatutan, Kawabata Shotengai di pusat bandar Fukuoka tidak akan mengecewakan. Jalan membeli-belah ini telah wujud sejak sebelum Perang Dunia II, dan ia menjadi rumah kepada 100 buah kedai dari kedai-kedai fesyen, kedai-kedai cenderamata, dan restoran. Dari kedai-kedai yang kurang mewah dan lebih banyak peruncit murah, anda akan dapat menikmati membeli-belah sambil menlihat gambaran bagaimana penduduk tempatan hidup.
 
Menyaksikan perayaan yang berwarna-warni Terima kasih kepada budaya yang unik dan kaya, Fukuoka memainkan tuan rumah untuk pelbagai perayaan yang menyeronokkan. Seperti yang disayangi oleh penduduk setempat, tidak ada bulan yang berlalu tanpa perayaan. Dari perayaan besar-besaran hingga perayaan yang lebih kecil, pelawat pasti akan berbaloi untuk melihatnya
 
Festival Hakata Dontaku
 

Diadakan pada Golden Week, 2 hari Festival Dontaku telah diraikan selama lebih daripada 800 tahun! Setiap tahun, karnival ini membawa hampir 2 juta orang bersama. Puncak utama festival ini ialah perarakan Dontaku yang terbentang sepanjang 1,230 meter di sepanjang Jalan Meiji. Bersedia untuk meihat penghibur kumpulan yang berbeza! Anda akan mendapati bahawa ada yang memakai pakaian tradisional, menari, dan selebihnya mengetuk gendang semasa mengetuk.
 
Nishinihon Ohori Fireworks
 

Musim panas klasik di Fukuoka, Nishinihon Ohori Fireworks adalah salah satu paparan bunga api terbesar Kyushu! Diadakan pada 1 Ogos setiap tahun, lebih daripada 400,000 penonton berkumpul di sekitar tasik di Taman Ohori untuk menyaksikan langit malam dihiasi bunga api yang indah di atas pusat bandaraya. Satu lagi tempat yang menarik ialah Menara Fukuoka tetapi untuk melihat lebih dekat, kami mengesyorkan anda untuk menyertai orang ramai di Taman Ohori. Datang lebih awal dan pilih tempat anda atau anda mungkin tidak dapat menangkap bunga api dari sudut yang baik.
 
Jadi ini lah dia 8 sebab mengapa Fukuoka harus berada di senarai melancong anda sekarang! Dengan begitu banyak perkara yang ditawarkan, kami pasti berfikir bahawa anda akan dapat melihat bandar-bandar permata yang direndahkan ini. Lagipun, melancong adalah aktiviti untuk menemui sesuatu tidak diketahui, jadi mengapa tidak meneroka bandar lain di negara matahari terbit?
 
Sumber : Have Halal Will Travel
The post Membongkar Fukuoka: 8 Sebab Mengapa Anda Perlu Melawat Salah Satu Kota Di Jepun Ini appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/membongkar-fukuoka-8-sebab-mengapa-anda-perlu-melawat-salah-satu-kota-di-jepun-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hari Ini Salah Satu Hari Bermakna Saya Tidak Pernah Lalui Perasaan Seperti Ini

Hari Ini Salah Satu Hari Bermakna Saya Tidak Pernah Lalui Perasaan Seperti Ini

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 344 hits
PELAKON Nelydia Senrose dijangka bakal menamatkan zaman bujang dalam masa terdekat apabila dia diraikan dalam majlis bridal shower yang diadakan pada petang Ahad Nelydia 24 menerusi Twitter memberitahu dia berasa berdebar untuk menghadiri m...
Ini 3 Cara Mudah Nak Bagi Bunga Rose Jepun Merimbun Kembang Satu Taman

Ini 3 Cara Mudah Nak Bagi Bunga Rose Jepun Merimbun Kembang Satu Taman

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 1281 hits
Bunga Rose Jepun cantik betul kalau dijadikan hiasan taman Letak dekat pagar atau gantung dekat tepi tepi tingkap rumah Waktu bunganya berkembang memang cantik memukau Bunga ni ada banyak jenis dan warna Boleh tanam satu jenis dalam satu pa...
Satu Kumpulan Dari Ph Cuba Membuat Provokasi Semasa Saya Melawat Ke Pekan Rabu Ds Najib Razak

Satu Kumpulan Dari Ph Cuba Membuat Provokasi Semasa Saya Melawat Ke Pekan Rabu Ds Najib Razak

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 410 hits
DS Najib Razak Saya diberitahu bahawa satu kumpulan dari PH cuba membuat provokasi semasa saya melawat ke Pekan RabuBeranang pagi tadi Mereka tidak puas hati bahawa saya berjalan jalan di sana dan telah minta saya keluar untuk berhadapan de...
8 Potret Miris Gunung Everest Yang Dipenuhi Sampah Saking Parahnya Salah Satu Base Camp Ditutup

8 Potret Miris Gunung Everest Yang Dipenuhi Sampah Saking Parahnya Salah Satu Base Camp Ditutup

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 192 hits
Tampaknya tak satu pun tempat di bumi ini kini bebas dari sampah Bahkan puncak tertinggi di dunia sekalipun
Posisi Tidur Ibu Hamil Salah Satu Sebab Bayi Mati Mengejut Doktor O G Jelaskan Posisi Tidur Yang Betul Untuk Ibu Hamil

Posisi Tidur Ibu Hamil Salah Satu Sebab Bayi Mati Mengejut Doktor O G Jelaskan Posisi Tidur Yang Betul Untuk Ibu Hamil

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 965 hits
Posisi tidur ibu mengandung salah satu sebab bayi mati secara mengejut dalam kandungan Betul ke Pegawai perubatan Kesihatan wanita Kehamilan menjelaskan posisi sebenar untuk tidur bagi ibu hamil Mesti takda orang bagitahu pasal mende ni kan...
Dua Bocah Korban Ledakan Granat Di Bogor Meninggal Dunia Satu Masih Dirawat

Dua Bocah Korban Ledakan Granat Di Bogor Meninggal Dunia Satu Masih Dirawat

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 384 hits
Doni meninggal dunia setelah smepat menjalani perawatan di rumah sakit Sementara Muhammad Ibnu Mubarok temannya meninggal di lokasi kejadian Satu rekannya lagi masih menjalani perawatan
Di Hadapan Jokowi Ketum Muhammadiyah Minta Peserta Tak Foto Satu Atau Dua Jari

Di Hadapan Jokowi Ketum Muhammadiyah Minta Peserta Tak Foto Satu Atau Dua Jari

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 198 hits
Presiden Jokowi menghadiri Tanwir Muhammadiyah di Bengkulu Ketua Umum Pimpinan Pusat Muhammadiyah Haedar Nashir meminta peserta tak perlu beraksi dengan satu atau dua jari jika berfoto
Satu Dari Dua Korban Tewas Dimutilasi Di Malaysia Dipastikan Wni

Satu Dari Dua Korban Tewas Dimutilasi Di Malaysia Dipastikan Wni

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 222 hits
Hal itu dipastikan lewat pemeriksaan sidik jari yang diidentifikasi oleh Polri sampel dikirimkan dari Selangor ke Indonesia
Penipuan Nik Abduh Tetap Satu Kesalahan Kata Mujahid

Penipuan Nik Abduh Tetap Satu Kesalahan Kata Mujahid

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 246 hits
Penipuan Nik Abduh tetap satu kesalahan kata Mujahid nbsp Dikemas kini 19 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 14 Feb 20
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Asal Usul Coca Cola

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Khutbah Jumat Kewajiban Kita Terhadap Palestina

Bercakap Dengan Diri Sendiri Sebagai Terapi Diri

Koleksi Ucapan Pantun Selamat Hari Ibu 2024

Bolehkah Wanita Yang Sedang Haidh Memasuki Masjid Mengurus Jenazah Pergi Ke Kubur

Makan Kenduri Rumah Erra Fazira

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka