Membantu Tanpa Mengharap Balasan


Assalamualaikum dan salam sejahtera,
sejak tahun lepas, hampir setiap kali aku memandu kereta, aku akan memasang rakaman ceramah oleh Mufti Ismail Menk. Aku suka betul gaya beliau bagi ceramah, intonasi, penggunaan perkataan, ayatnya semua membuatkan aku rasa nak dengar lagi.
Setakat ni mungkin dah beberapa kali aku ulang dengar siri cemarah beliau dari tahun 2015 hinggalah 2019. Walaupun ulang dengar benda sama, tetapi setiap kali dengar tu, akan ada pemahaman yang berbeza. Ini adalah perkara yang menarik apabila kita belajar sesuatu ilmu.
Membantu orang lain dengan ikhlas Salah satu pesanan atau ilmu yang aku pelajari dan akan aku cuba untuk amalkan dalam kehidupan agar menjadi seorang muslim yang baik, adalah apabila kita membantu orang lain, jangan menjadikan ianya sebagai alat untuk kita mengungkit atau memperkecilkan orang yang kita bantu tersebut.
Ini perkara yang penting untuk aku ingat, sebab bukan apa, ada ketika, terlepas cakap tanpa niat. Tapi ianya bukanlah perkara yang sepatutnya berlaku. Membantu orang lain itu memang amalan yang baik, tetapi apabila kita mencanang tiap kali ada peluang mengenai aktiviti itu, itu yang perlu dielakkan.
Selari dengan tindakan drastik tahun 2020 yang telah aku ambil, aku sekarang ni ada peluang untuk ada penapis daripada melakukan aktiviti sebegini.
Sekurang-kurangnya kalau nak tulis dalam artikel, perlukan masa dan sempatlah nak berfikir baik buruk agak tidak tergolong daripada golongan yang tidak disukai Allah ini.
Bantu orang lain agar Allah bantu kita Satu lagi perkara yang aku ingin kongsikan, adalah untuk kita menerima bantuan daripada Allah, selain berdoa, kita bolehlah usahakan untuk bantu orang lain. Semakin ramai orang yang kita bantu dengan ikhlas, semakin hebat bantuan daripada Allah kita akan terima.
Ini memang cukup menarik dan mengujakan, kerana apa? kita akan jadi senang hati membantu orang lain, tanpa mengharapkan apa-apa balasan daripada mereka. Kita hanya berharap balasan daripada empunya segala alam dan dunia ini, Allah swt.
Pasti bantuan yang diberikan oleh Allah itu mengatasi bantuan daripada manusia itu sendiri. Semoga aku boleh mulakan aktiviti membantu orang lain pada tahun 2020 ini agar dapatlah berdoa agar bantuan daripada Allah akan disalurkan kepada aku. Aminn ya rabb.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.eizil.com/membantu-tanpa-mengharap-balasan/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=membantu-tanpa-mengharap-balasan

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peralatan Dapur Yang Membantu Menyediakan Makanan Sihat Dan Mudah

Peralatan Dapur Yang Membantu Menyediakan Makanan Sihat Dan Mudah

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 646 hits
Makan sihat mempunyai banyak faedah Cara terbaik untuk makan sihat adalah dengan tentu menyediakan makanan anda sendiri Ada cara anda boleh mengurangkan masa dan usaha menggunakan kaedah dan alat tertentu Barang barang yang betul dapat memb...
Kadisbud Dki Bantah Surat Balasan Rekomendasi Formula E Menyebut Tacb

Kadisbud Dki Bantah Surat Balasan Rekomendasi Formula E Menyebut Tacb

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 111 hits
Iwan berkukuh tidak ada kesalahan mengenai surat yang dikirimkan Anies kepada Kemensesneg terkait perhelatan Formula E di Monas
Anak Pelat Atau Lambat Cakap Aktiviti Jenis Ini Sangat Membantu Berkesan

Anak Pelat Atau Lambat Cakap Aktiviti Jenis Ini Sangat Membantu Berkesan

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 557 hits
Anak masih tidak pandai bercakap Pelat dan bercakap terlalu laju yang kita sendiri tidak faham Lagi satu anak faham apa yang kita ucapkan kepada mereka tetapi mereka hanya sekadar tersenyum dan jika bercakap sekalipun bahasanya boleh dikata...
Cari Photographer Wedding Sekitar Melaka Johor Dan Negeri Sembilan Hyperart Studio Sedia Membantu

Cari Photographer Wedding Sekitar Melaka Johor Dan Negeri Sembilan Hyperart Studio Sedia Membantu

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 880 hits
Cari Photographer Wedding Sekitar Melaka Johor dan Negeri Sembilan Hyperart Studio Sedia Membantu Assalamualaikum Salam Sejahtera guys Mencari photographer untuk hari bahagia anda di sekitar Melaka Johor dan Negeri Sembilan Pastinya ramai p...
Graduan Ini Jelaskan Bagaimana Kerja Part Time Ketika Belajar Boleh Membantu Mahasiswa

Graduan Ini Jelaskan Bagaimana Kerja Part Time Ketika Belajar Boleh Membantu Mahasiswa

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 275 hits
Mencari kerja sambilan atau part time selepas menamatkan persekolahan adalah perkara yang sangat popular dalam kalangan remaja di negara kita Boleh dikatakan hampir setiap orang akan teruja untuk mencari kerja kerja part time ini di kedai k...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran