Membantah Mamat Turki Liberal Serang Perlembagaan Malaysia Demi Icerd



The caliphate had ICERD too, Turkish scholar reminds Malaysian Muslim groups
.
Mustafa Akyol, an award-winning author on contemporary Muslim issues, said Muslim groups who oppose the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination, or ICERD, should study the policies of past Islamic powers including the Ottoman caliphate with regards to equality.
“I would recommend that all those in Malaysia who oppose the ICERD on Islamic grounds read the Ottoman Constitution of 1876. It reads:
“‘All subjects of the empire are called Ottomans, without distinction whatever faith they profess… [And] All Ottomans are equal in the eyes of the law. They have the same rights, and owe the same duties towards their country, without prejudice to religion.’
“This was the ICERD that the Ottoman Empire, the very seat of the caliphate, accepted 150 years ago. Why should Malaysia stay behind?”
“Relying on an advantageous status granted by the state is actually not beneficial for any group,” said Akyol. “It makes members of that group lazy, rather than pushing them to work hard to use their full potential.”
He said the Ottoman empire realised this in the middle of the 19th century and abolished the dhimmi system, giving Christians and Jews of the empire equal citizenship with Muslims.
Sumber:
https://www.freemalaysiatoday.com/…/the-caliphate-had-icer…/
.
1. Siapa dia ni?
Award-winning author on contemporary Muslim? Another version of Tariq Ramadhan ke apa? Den tak kenal, engkau orang kenal ke dia? Tapi setahu den, buku-buku dia pernah kena ban dengan KDN sebab mempromosikan Liberal melampau.
.
2. Uthmaniyyah vs Malaysia?
Saya menyeru kepada mereka di Malaysia para penyokong ICERD ini yang menggunakan sentimen Islam lalu menyuruh kami membaca perlembagaan Ottoman pada tahun 1876 untuk membaca perlembagaan Malaysia juga.
Perkara 8,
(1) Semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang.
Bandingkan dengan,

“All subjects of the empire are called Ottomans, without distinction whatever faith they profess… [And] All Ottomans are equal in the eyes of the law. They have the same rights, and owe the same duties towards their country, without prejudice to religion.’
Baca dan anda akan dapati bahawa, mesej sebenarnya adalah sama, jadinya bolehlah bagitau mamat ni yang hujah dia langsung tak boleh dipakai kerana Malaysia ada perkara kesamarataan ni daripada hari pertama tertubuhnya Malaysia.
.
3. Melayu Pemalas
Ah here goes the ‘lazy’ word again. It was never about advantageous status or laziness you dumbhead..
Orang Melayu telah dimarginalized lebih dari 100 tahun oleh pihak British, dipinggirkan di kampung-kampung berbanding bangsa lain.
Malah selepas merdeka, purata pendapatan yang dimiliki oleh bangsa Melayu dan Bumi adalah jauh di belakang kaum cina dan India yang diberi keistimewaan di zaman British sampai sekarang pun orang Melayu masih dibelakang, dan jangan sampai saya mula berceramah bagaimana masih minoriti yang memegang kek ekonomi.
Jujurnya, ini ialah perjanjian bapa-bapa pengasas Malaysia. Ia juga adalah perjanjian datuk nenek kita, dan perjanjian inilah yang membentuk perlembagaan Malaysia itu sendiri Kalau tak puas hati dengan perlembagaan, nak persoalkan lagi, koyak saja kontrak sosial itu. Kerakyatan ditarik balik, dan Hak 153 digugurkan. Setuju yang kita reset semuanya? Boleh?
4. Otthman’s abolished their dhimmi system, prompting the empire equal citizenship for all.
Apa benda kau merepek ni? Punya teruk hujah..
Dhimmi means, different set of taxes and law..
Sejak bila bangsa lain bayar cukai yang berbeza kat Malaysia?
Sejak bila bangsa lain dibicarakan dibawah undang-undang yang berbeza kat Malaysia?
Hujah yang tak masuk akal!
Baca lagi sekali perlembagaan Perkara 8, kali ni den masukkan 8 (2) sekali,
(1) Semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang.
(2) Kecuali sebagaimana yang dibenarkan dengan nyata oleh Perlembagaan ini tidak bolehada diskriminasi terhadap warganegara semata-mata atas alasan agama, ras, keturunan, tempat lahir atau jantina dalam mana-mana undang-undang atau dalam pelantikan kepada apa-apa jawatan atau pekerjaan di bawah sesuatu pihak berkuasa awam atau dalam pentadbiran mana-mana undang-undang yang berhubungan dengan pemerolehan, pemegangan atau pelupusan harta atau berhubungan dengan penubuhan atau penjalanan apa-apa pertukangan, perniagaan, profesion, kerjaya atau pekerjaaan.
Ringkasnya, hak undang-undang sama, hak pekerjaan sama, hak pecukaian juga adalah sama, jadinya apa lagi yang nak diubah?
Malah, rakyat di Malaysia tanpa mengira apa bangsa sekalipun telah menikmati kononnya dibanggakan oleh mamat ni mengenai the Ottomans sejak day-1 Malaysia tertubuh.
.
5. Secara kesimpulannya, kita tidak perlukan ICERD atau diperingatkan mengenai model Uthmaniyyah apabila membicarakan mengenai kesamarataan di Malaysia, kerana Perlembagaan Malaysia telah cover isu kesamarataan ini sejak dari awal lagi, malah ianya adalah lebih well suited mengikut acuan dan konteks masyarakat kita yang telah dipersetujui sejak zaman datuk nenek kita dulu.
Dan lagi satu, selepas Ottoman dan ICERD-nya, di manakah ottoman hari ni? Ilek! Hilang dari mula bumi.
Sekian.
#tolakicerd
#nodiscussionneeded

Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://encikpenyu.blogspot.com/2018/11/membantah-mamat-turki-liberal-serang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Icerd Harus Disokong Demi Menghapuskan Dasar Perkauman Di Malaysia Dap

Icerd Harus Disokong Demi Menghapuskan Dasar Perkauman Di Malaysia Dap

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 415 hits
Baru baru ini laman web rasmi DAP mengeluarkan kenyataan rasmi yang mengandungi dalil dalil DAP harus menyokong ICERD Kenyataan itu telah dikeluarkan dikeluarkan oleh Chow Yu Hui yang merupakan ADUN TRAS dan Chiong Yoke Kong yang merupakan ...
Amanah Tolak Ratifikasi Icerd Kerana Bertentangan Perlembagaan

Amanah Tolak Ratifikasi Icerd Kerana Bertentangan Perlembagaan

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 301 hits
Parti Amanah Negara menolak cadangan untuk meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum kerana ia bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan Timbalan Presidennya Datuk Salahuddin Ayub berkata r...
Jelas Dap Cuba Gunakan Tekanan Antarabangsa Untuk Laksanakan Agenda Malaysian Malaysia Melalui Retifikasi Icerd

Jelas Dap Cuba Gunakan Tekanan Antarabangsa Untuk Laksanakan Agenda Malaysian Malaysia Melalui Retifikasi Icerd

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 560 hits
Memahami Isu ICERDSebagai seorang pensyarah undang2 antarabangsa yang tiada apa2 kepentingan politik peribadi Dr Yazid terpanggil untuk jelaskan isu ICERD ni dalam bahasa mudah Baru2 ini seorang menteri mengumumkan bahawa Malaysia akan mena...
Orang Gila Sokong Icerd Pakar Perlembagaan Persekutuan Abdul Aziz

Orang Gila Sokong Icerd Pakar Perlembagaan Persekutuan Abdul Aziz

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 266 hits
ABDUL AZIZ ABDUL RAHMANKUALA LUMPUR 11 Nov Mana mana pihak yang menyokong Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum diberi amaran supaya tidak sesekali mengaitkannya dengan Perlembagaan Persekutuan dalam p...
Pemuda Bersatu Tolak Icerd Jika Jejas Perlembagaan

Pemuda Bersatu Tolak Icerd Jika Jejas Perlembagaan

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 295 hits
Pemuda BERSATU akan menolak proses untuk meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum jika ia melemahkan atau menghakis fungsi dan kesan Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan sistem Raja Berperlem...
Perlu Pinda Perlembagaan Untuk Laksana Icerd Tun M

Perlu Pinda Perlembagaan Untuk Laksana Icerd Tun M

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 277 hits
PERDANA MENTERI Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan adalah mustahil untuk melaksanakan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum Dr Mahathir berkata pelaksanaan ICERD memerlukan Perlembagaan Persekutuan unt...
Perlembagaan Negara Lebih Tinggi Daripada Icerd

Perlembagaan Negara Lebih Tinggi Daripada Icerd

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 314 hits
Siti Nursyahidah Abu Bakar21 November 2018 Sinar Harian Ramlah SHAH ALAM Tiada keperluan untuk negara meratifikasi Konvensyen Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum memandangkan Malaysia sudah mempunyai Perlembagaan sendiri Pengarah In...
Rakyat Malaysia Bangkit Menentang Icerd

Rakyat Malaysia Bangkit Menentang Icerd

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 308 hits
Ini sekitar himpunan menentang ICERD di Terengganu Kelantan Pulau Pinang Johor Pahang dan Perak 1 2 3 4 5
Icerd Kerajaan Tegaskan Tidak Akan Pinda Perlembagaan

Icerd Kerajaan Tegaskan Tidak Akan Pinda Perlembagaan

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 255 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan akan mengambil kira semua pandangan dan pendirian semua pihak di samping mengadakan sesi libat urus bersama pemimpin kerajaan dan pembangkang berhubung dengan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk ...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega

Wan Maimunah Meraung Dapat Panggilan Haji Tak Sangka Doa 2 Tahun Lalu Dimakbulkan