Memang Tak Perlu Sua Dada Tapi Banyak Yang Suami Boleh Bantu Jika Isteri Menyusu Badan


Menyusukan anak bukanlah tugas mudah. Ibu akan mengalami letih badan serta gangguan emosi. Perlu sentiasa diberikan sokongan dan perhatian dari suami. Jika isteri mengalami kemurungan kerana tidak cukup rehat, ia memungkinkan kepada terjadinya masalah yang lebih serius.
Artikel Menarik: [Biasalah Lapar Selepas Menyusukan Anak. Tapi Ada Caranya Untuk Mama Kawal Berat Badan]
Sebagai suami yang prihatin dan bertanggung jawab, terdapat beberapa perkara yang boleh dilakukan untuk meringankan beban isteri. Sudah tentu suami tidak dapat bertukar tempat dengan isteri untuk menyusukan anak, tetapi ada perkara lain yang boleh dibuat sebagai inisiatif bagi membantu si isteri yang keletihan.
BELAJAR DAN CARI MAKLUMAT
Tidak perlu tunggu isteri melahirkan, suami boleh mengikut isteri ke kelas penyusuan. Jika tidak sempat meluangkan masa untuk ke kelas, suami boleh mengikuti grup penyusuan di laman sosial. Banyakkan pembacaan dan usah segan untuk bertanya kepada rakan-rakan yang mempunyai pengalaman.

Dengan mengumpul maklumat dan pengetahuan tentang penyusuan, suami akan lebih berpengetahuan dan tidak kekok untuk membantu isteri apabila tiba waktu mereka menyusukan bayi.
DAPATKAN SUPLEMEN TAMBAHAN
Sesetengah ibu menyusu mungkin berhadapan dengan masalah susu kurang. Anda boleh belikan mereka suplemen tambahan atau makanan penambah susu yang ada di pasaran. Selain membeli yang sedia ada, anda boleh buat sendiri untuk mereka. Antaranya adalah susu kurma bercampur badam atau minuman herba longan kering dan kurma merah. Tidak susah pun untuk menyediakannya, anda boleh dapatkan resipinya dari internet sahaja.
BELIKAN ALATAN PENYUSUAN
Selain membuat persediaan mental, anda harus mempunyai pengetahuan tentang proses penyusuan. Bukan sahaja ketika bayi menyusu dari badan bahkan proses mengepam susu. Untuk memudahkan isteri membuat bekalan susu untuk si kecil, anda perlu tahu jenis alatan yang diperlukan. Selain mesin pam, dapatkan juga maklumat tentang alatan lain seperti beg penyejuk, pek atau blok ais, botol susu, pek susu, dan banyak lagi.

Aksesori dan alatan untuk membuat stok susu tidak murah, jadi sebaiknya suami harus membuat tinjauan terlebih dahulu tentang jenis dan jenama mesin pam yang mahu anda belikan untuk si isteri. Ketahui fungsinya serta cara penggunaan agar anda tidak terkial-kial apabila isteri meminta pertolongan anda.
JAGA EMOSI DAN PERASAAN ISTERI
Ini yang paling utama. Bagi menunjukkan sokongan anda terhadap mereka, pastikan kehadiran anda ketika isteri sedang menyusukan anak. Jika isteri bangun tengah malam untuk mengepam, sebaiknya anda berjagalah bersama dia. Sementara menunggu, anda boleh bersembang dengannya. Lebih baik lagi jika anda dapat menghulurkan bantuan untuk mengurut bahu dan belakang badan isteri ketika mereka sedang menyusukan atau mengepam susu.
Artikel Menarik: [Ibu Makan Pelbagai Makanan Sewaktu Susukan Anak Bantu Anak Menjadi Seorang ‘Pemakan’]
Buat para suami yang menemani isteri untuk anak sulung, anda harus sama-sama menyelami perasaannya. Inilah pengalama pertama payudara isteri membengkak, putingnya melecet ataupun masalah susu tidak mahu keluar. Jika anda tidak mampu membantu, sekurang-kurangnya berusahalah untuk mencari pakar yang dapat menyelesaikan masalah ini. Sebagai contoh, isteri mengalami bengkak susu. Anda boleh dapatkan pandangan dari doktor atau cari tukang urut berpengalaman untuk membantu isteri.
BERIKAN BAYI SUSU PERAHAN
Tugas utama suami adalah untuk memperkenalkan susu perahan kepada bayi. Kebanyakan bayi akan menolak jika ibunya sendiri yang menyuakan susu perahan dalam botol. Jika ayah yang memberi susu dalam botol, bayi akan lebih terbuka untuk meminumnya. Selain iu, suami juga boleh belajar cara-cara penyimpanan susu perahan atau mencuci peralatan mengepam.
URUSKAN ANAK
Dalam tempoh berpantang, ibu memerlukan rehat yang secukupnya. Emosi mereka juga mudah terganggu kerana masih tidak sembuh sepenuhnya. Sebagai seorang suami yang peka dengan keadaan isteri, anda boleh membantu untuk menguruskan anak seperti memandikan dan memberi mereka makan. Sekiranya anda mempunyai anak-anak lain selain bayi yang baharu lahir, adalah lebih baik anda uruskan mereka tanpa mengganggu si isteri.

Untuk memudahkan kerja anda, bawalah ibu atau mertua untuk membantu. Anda boleh uruskan anak-anak yang lain dan mereka boleh menolong anda untuk menjaga isteri dan bayi. Jika berkemampuan, anda digalakkan untuk mengupah pengamal perbidanan Melayu yang bertauliah untuk menguruskan isteri anda. Ini lebih baik kerana mereka juga boleh mengurut dan menjalankan rawatan pantang yang lain ke atas isteri anda.
RAJINKAN DIRI BUAT KERJA RUMAH
Ibu menyusu biasanya mudah letih dan tidak sempat menguruskan hal lain. Sebagai suami, jangalan pula anda marahkan mereka. Ringankan bebanan mereka dengan sama-sama membantu buat kerja rumah. Apa yang boleh anda bantu, buatlah. Tidak perlu sempurna, tetapi sekurang-kurangnya dengan membantu sedikit sebanyak dapat mengurangkan kerja si isteri. Apabila isteri berada dalam keadaan yang baik, dia pasti lebih produktif dan positif untuk menguruskan hal rumah tangga.
The post Memang Tak Perlu Sua Dada, Tapi Banyak Yang Suami Boleh Bantu Jika Isteri Menyusu Badan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/memang-tak-perlu-sua-dada-tapi-banyak-yang-suami-boleh-bantu-jika-isteri-menyusu-badan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Balik Kerja Rumah Terabur Suami Jangan Marah Dulu Isteri Bukan Malas Tapi Tak Sempat

Balik Kerja Rumah Terabur Suami Jangan Marah Dulu Isteri Bukan Malas Tapi Tak Sempat

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 413 hits
Setelah mendirikan rumah tangga persefahaman dan saling memahami amat penting kalau nak bahagia Jangan cepat melenting membuat kesimpulan selidik dan fahami dulu keadaan isteri di rumah dengan anak anak Suami isteri ibarat gigi dan lidah Ta...
Bila Isteri Kata Penat Maksudnya Bukan Tak Larat Tapi Dia Cuma Nak Kita Tahu Suami Tolonglah Faham

Bila Isteri Kata Penat Maksudnya Bukan Tak Larat Tapi Dia Cuma Nak Kita Tahu Suami Tolonglah Faham

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 431 hits
Hidup suami isteri haruslah saling bantu membantu dan banyak bertolak ansur dalam segala hal Lebih lebih lagi hal melibatkan urusan rumah tangga dan anak anak Adakalanya isteri kita penat seharian uruskan anak anak tetapi suami buat tak fah...
Suami Hebat Dia Tak Susahkan Isteri Boleh Jaga Anak Buat Kerja Rumah Dah Bagus

Suami Hebat Dia Tak Susahkan Isteri Boleh Jaga Anak Buat Kerja Rumah Dah Bagus

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 984 hits
Berapa ramai bapa mithali zaman ini Kita lelaki dan perempuan tiada yang sempurna kecuali Junjungan Mulia Nabi SAW Tetapi berusahalah menjadi yang terbaik sebagai ibu dan bapa Zaman ini peranan bapa sudah berubah sudah tidak seperti dahulu ...
Mengaku Sayang Jatuhlah Ego Tapi Ini Apa Suami Buat Jadi Bukti Cintakan Isteri

Mengaku Sayang Jatuhlah Ego Tapi Ini Apa Suami Buat Jadi Bukti Cintakan Isteri

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 304 hits
Seorang suami tanggung jawabnya besar Bukan sahaja perkahwinannya harus dijaga tetapi isteri tersayang perlu dilindungi Suami mempunyai hati yang keras sukar mengungkapkan kata cinta Tetapi dia akan berkorban apa sahaja demi kebaikan isteri...
Tak Kisah Cuti Setahun Asalkan Isteri Menyusu Kembar Kisah Pengorbanan Suami Ini Menyentuh Hati

Tak Kisah Cuti Setahun Asalkan Isteri Menyusu Kembar Kisah Pengorbanan Suami Ini Menyentuh Hati

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 429 hits
Tugas menyusukan bayi memang selalunya tergalas di bahu isteri semata mata Namun bagi pasangan ini lain pula kisahnya Suami tidak membiarkan isteri berseorangan menanggung beban dan kesakitan Dia turut bercuti bagi membantu meringankan tuga...
Perut Berat Bawa Anak Suami Jangan Tambah Beban Isteri Dengan Sikap Sambil Lewa

Perut Berat Bawa Anak Suami Jangan Tambah Beban Isteri Dengan Sikap Sambil Lewa

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 514 hits
Wanita sekarang terlalu berdikari Ketika mengandung pun boleh buat macam macam perkara Ketika seorang isteri hamil anda hanya mampu melihat susah payahnya dia membawa kandungan Benar anda tidak mampu memindahkan kandungan itu kepada diri an...
Luahan Isteri Suami Bercinta Dengan Isteri Orang

Luahan Isteri Suami Bercinta Dengan Isteri Orang

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 1732 hits
Kalau Aku Perempuan Murahan Kau Perempuan Tak Reti Jaga Suami Saya baru tahu suami saya main kayu tiga Kami dah kenal 11 tahun 5 tahun berkahwin Sepanjang mengenalinya perkara yang paling saya tidak sangka ialah dia menduakan cinta saya Ini...
Pasangan Suami Isteri Dekorasi Dapur Dengan Rm200 Sahaja

Pasangan Suami Isteri Dekorasi Dapur Dengan Rm200 Sahaja

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 1396 hits
Jika kreatif dengan bajet seadanya pun mampu dapat kesan yang diimpikan Tak percaya lihat apa yang dilakukan oleh Hanya bermodal lebih kurang RM200 dia mengubah suai dapur rumah yang sebelum ini kurang tersusun jadi kemas praktikal dan seda...
Kenapa Isteri Masih Setia Walau Suami Curang

Kenapa Isteri Masih Setia Walau Suami Curang

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 374 hits
Kenapa Isteri Masih Setia Walau Suami Curang Like Follow Follow
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil