Memang Mencabar Bawa Anak Kecil Tunai Umrah Ibu Ini Kongsi 5 Tip Untuk Persediaan Awal


Cuti sekolah bakal tiba tak lama je lagi. Tentunya dah ada perancangan untuk bawa anak-anak bercuti ke mana-mana. Umrah juga biasanya dilakukan pada musim cuti sekolah terutamanya untuk ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang masih kecil atau bersekolah.
Tapi senang ke nak bawa anak-anak yang masih kecil ke umrah tu? Ya lah mama dengan papa mestilah nak banyakkan beribadat sepanjang disana kan? Dalam satu perkongsian yang dibuat oleh Nur Shazareen Kamarozaman di Facebook miliknya, dia menyatakan memang mencabar bila menunaikan umrah dengan anak-anak. Tapi banyak juga keseronokan dan momen indah yang dapat diabadikan Bersama.
Dalam perkongsian tersebut juga, wanita ini berkongsi lima tip dalam mempersiapkan anak-anak sebelum menunaikan umrah Bersama-sama.
UMRAH BERSAMA ANAK-ANAK?
Umrah bersama anak-anak sememangnya mencabar. Tapi banyak keseronokan dan moment indah yang dapat dicipta.
Menunaikan ibadah umrah bersama anak-anak sudah pasti persiapannya tidak akan sama dengan pergi hanya membawa diri sendiri sahaja. Anak-anak juga perlu mempersiapkan diri mereka sebelum ke sana. Biarlah mereka faham dan bersedia untuk sama-sama beribadah di sana kelak. Walaupun mungkin mereka tidak mampu memahami sebagaimana kita, tapi sekurang-kurangnya berilah mereka peluang mengenal ibadah umrah dan jatuh cinta pada Kaabah serta bumi Haramain.

Kita sebagai ibubapalah perlu bantu memberi kefahaman dan mempersiapkan diri mereka.
Ini antara perkara yang kami lakukan sebelum ke tanah suci :
1. MEMBACA BUKU KANAK-KANAK YANG MEMPUNYAI KAITAN DENGAN IBADAH UMRAH BERSAMA MEREKA.
Alhamdulillah, kebetulan saya pernah belikan anak-anak saya buku berkaitan tempat-tempat yang disebut di dalam al-Quran. Ia termasuklah Mekah, Madinah, Kaabah, Bukit Safa dan Bukit Marwah.
Sambil melihat gambar-gambar dan ilustrasi di buku, saya menceritakan kepada Tuqo dan Taqi tentang sejarah dan maklumat berkaitan dengan tempat-tempat tersebut. Bagi saya, sekurang-kurangnya mereka sudah pernah mendengar nama-nama tempat tersebut dan sedikit kisah tentangnya.
Contohnya apabila bercerita tentang Mekah, saya katakan kepada Tuqo dan Taqi bahawa Mekah adalah tempat kelahiran junjungan besar Rasulullah SAW. Di Mekah juga nabi mula berdakwah. Tuqo pula memang suka sangat bila dengar perkataan ‘dakwah’. Seakan-akan menarik minatnya.
Kemudian saya ceritakan pula tentang Bukit Safa dan Marwah serta kisah penat lelah Saidatina Hajar berlari-lari membawa Nabi Ismail AS dan juga bagaimana wujudnya air zam-zam. Sungguh, ini antara kisah yang Tuqo sangat minat dan ingat. Apabila melihat reaksi dan responnya, seakan-akan dia tidak sabar untuk melihat sendiri Bukit Safa dan Marwah serta meneguk sendiri air zam-zam. Watak-watak seperti Saidatina Hajar juga Tuqo mampu hafal dan ingat peranannya dalam setiap kisah yang saya ceritakan. Inilah buktinya yang anak-anak dapat faham dan ingat dengan baik apa yang kita sampaikan.
Ya,mereka kelihatan seperti belum memahami. Tapi hakikatnya otak mereka sedang menerima dan mengingat dengan baik.
Selain itu, saya juga ceritakan tentang Madinah serta Raudhah sehingga membuatkan Tuqo sering meminta untuk dibawa ke Raudhah dan makam baginda Rasulullah SAW. Tak sabar-sabar!
2. TUNJUK VIDEO BERKAITAN IBADAH UMRAH
Video sangat membantu dalam mempersiapkan diri anak-anak. Ia seperti membuatkan jiwa anak-anak melompat tidak sabar mahu ke sana.
Selain itu, ia juga memberi kefahaman dan gambaran bagaimana ibadah umrah akan dilakukan seperti tawaf dan saie. Sekurang-kurangnya mereka tahu, bila sampai di Kaabah kelak, kita perlu tawaf. Tawaf itu pula maksudnya adalah mengelilingi Kaabah. Tidaklah bila sampai di sana kelak, anak-anak hanya melopong dan tertanya-tanya apa yang sedang dia lakukan.

Kalau anak-anak bertanya di sana, lagi payah nak menjawab. Mana mahu fokus ibadah, mana mahu menjawab soalan anak. Jadi sebaiknya, fahamkan anak-anak terlebih dahulu sebelum berangkat ke sana.
3. SERING BERSEMBANG DAN BERCERITA DENGAN ANAK-ANAK TENTANG IBADAH UMRAH DAN KELEBIHANNYA.
Sembang secara santai itu lebih seronok. Di dalam kereta atau sambil berjalan-jalan. Bedtime story juga menjadi lebih seronok apabila bercerita tentang umrah. Barangkali mereka akan tidur dengan tenang sambil mimpi pergi ke sana mengelilingi Kaabah.
Sambil bersembang, kami kebiasaannya akan minta anak selitkan doa. Hati dan jiwa mereka masih suci. Harapan mereka terlalu tinggi. Sebaiknya kita ajar mereka supaya bergantung harap dengan Allah Yang Esa dan berdoa semoga Allah izinkan untuk ke sana kelak.
Maka akan kedengaranlah suara halus Tuqo berdoa,

“Ya Allah, kakak nak pergi Kaabah. Kakak nak minum air zam-zam. Kakak nak pergi Raudhah, nak jumpa Rasulullah”.
Kami juga turut menumpang doa dari Tuqo. Kami aminkan sama-sama tanda menyambut baik apa yang dipohon kepada Allah.
Kami jadikan topik berkaitan umrah ini sebagai topik utama perbualan kami untuk beberapa minggu sebelum berangkat. Kalau dah tak tahu nak cerita apa, kami ulang cerita yang sama. Dan saat itu, kami mula terkejut kerana Tuqo sudah pandai sambung sendiri apa yang ingin kami sampaikan. Itu merupakan satu kepuasan bagi kami sebagai ibubapa.
4. BAWA ANAK-ANAK SOLAT DI MASJID.
Untuk membiasakan diri anak-anak dan juga kami sendiri di sana kelak, beberapa minggu sebelum berangkat kami mula berlatih membawa Tuqo dan Taqi untuk solat di masjid.
Tujuannya bagi membiasakan Tuqo dan Taqi dengan suasana masjid, solat dan orang ramai, dalam masa yang sama persediaan kepada kami bagaimana untuk membawa mereka bersama kelak ketika solat di Masjid Nabawi dan Masjidil Haram.
Ini seolah-olah latihan praktikal buat kami anak-beranak.
Pemilihan masjid yang sesuai juga penting. Bagi saya surau tidak berapa sesuai, kerana surau bersaiz kecil. Sedangkan Masjid Nabi dan Masjidil Haram tersangatlah besar. Sudah tentu kondisinya tidak sama.
Dari simulasi praktikal ini kami dapat sesuaikan diri dan mula mendapat sedikit gambaran. Perancangan asal kelak di Tanah Haram, Taqi akan bersama saya ketika solat manakala Tuqo pula akan mengikut suami saya memandangkan Taqi agak sukar berpisah dengan saya.

Tapi keputusan berubah setelah melakukan latihan simulasi solat di masjid. Taqi rupanya lebih behave apabila bersama abahnya. Kalau dengan saya, dia akan merengek dan minta didukung ketika saya sedang solat. Tapi apabila dengan abahnya, dia setia menunggu abahnya solat dengan sangat sopan tanpa banyak ragam.Tuqo pula yang kian membesar sebenarnya memang sesuai bersama saya sebab mudah baginya untuk menyesuaikan diri dengan jemaah wanita yang lain.
5. PASANGKAN LAGU-LAGU NASYID BERKISAR UMRAH, HAJI, DAN BERKAITAN RASULULLAH SAW.
Untuk mencipta mood, saya kerap memainkan lagu-lagu yang berkaitan dengan Mekah, Madinah dan Rasulullah SAW yang kebanyakannya dinyanyikan oleh Maher Zain, Irfan Makki atau Opick seperti Medina, Labbaik Allahumma Labbaik dan Waiting For The Call.
Tiap kali mendengar lagu-lagu itu, perasaan seperti melonjak tidak sabar mahu pergi ke sana. Terasa benar rindu untuk menjadi tetamu Allah. Tuqo dan Taqi juga sering meminta supaya lagu-lagu itu tadi diulang-ulang. Seronok mereka menyanyi dan bertalbiah bersama.
Semoga sedikit perkongsian saya ini dapat membantu para ibubapa yang bercadang untuk membawa anak mereka untuk sama-sama menunaikan ibadah umrah.
Semoga Allah bakal menjemput kita semua menjadi tetamu-Nya tak lama lagi. Aminn..
Wallahua’lam.
Sumber: Nur Shazareen Kamarozaman
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/11/memang-mencabar-bawa-anak-kecil-tunai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Memang Nervous Pertama Kali Nak Bersalin Doktor Ini Kongsi Tip Berguna Panduan Buat Ibu Baru

Memang Nervous Pertama Kali Nak Bersalin Doktor Ini Kongsi Tip Berguna Panduan Buat Ibu Baru

papar berkaitan - pada 15/11/2019 - jumlah : 329 hits
Bagi ibu yang pertama kali hamil dan bakal melahirkan semuanya pasti rasa kekok dan janggal Pengalaman pertama dalam melalui Sembilan bulan tempoh kehamilan pastinya sesuatu yang cukup indah untuk dilalui Setiap orang ada cabaran dan dugaan...
Berjaya Mengembara 4 Buah Negara Bersama Si Kecil Ini Pesanan Buat Ibu Bapa Yang Ingin Bawa Anak Bercuti

Berjaya Mengembara 4 Buah Negara Bersama Si Kecil Ini Pesanan Buat Ibu Bapa Yang Ingin Bawa Anak Bercuti

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 454 hits
Percutian antarabangsa bersama anak anak memang pendidikan luar sekolah yang unik dan indah Tentu sekali bonding time ini tidak akan dilupakan oleh anak anak dan ibu bapa Ibu kepada dua anak iaitu Puan Azlia Ajid mula membawa anak anaknya b...
Saya Ingat Anak Dah Tiada Ibu Terkejut Dakwa Anak Tercekik Mainan Kecil Waktu Tidur

Saya Ingat Anak Dah Tiada Ibu Terkejut Dakwa Anak Tercekik Mainan Kecil Waktu Tidur

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 271 hits
Seorang ibu yang sedang meletakkan anak kecilnya tidur terkejut mendengar bunyi seakan akan sedang berkumur yang pelik Dia merasakan ada yang tidak kena dengan anaknya itu Dia terus melihat ke dalam mulut anaknya dan ternampak satu mainan k...
Tak Susah Bawa Bayi Bercuti Yang Penting Mama Papa Buat 9 Persediaan Awal Ini

Tak Susah Bawa Bayi Bercuti Yang Penting Mama Papa Buat 9 Persediaan Awal Ini

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 362 hits
Semestinya bercuti adalah aktiviti yang disukai oleh semua kanak kanak Mana tidaknya inilah masa untuk mereka bersuka ria Biasa ibu bapa akan memilih percutian pendek seperti satu hari dua malam atau tiga hari dua malam kerana lebih mudah N...
Adik Ikut Langkah Abang Ke Syurga Ibu Kongsi Kisah Pilu Kehilangan 2 Anak

Adik Ikut Langkah Abang Ke Syurga Ibu Kongsi Kisah Pilu Kehilangan 2 Anak

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 447 hits
Setiap pasangan yang sudah bersedia untuk menimang cahaya mata pasti gembira apabila disahkan mengandung Begitu juga dengan kisah ibu ini yang pada mulanya gembira kerana disahkan hamil tetapi bertukar duka apabila anak di dalam kandunganny...
Amuk Anak Tikam Ibu Sampai Mati Bawa Jalan Mayat Atas Kerusi Roda

Amuk Anak Tikam Ibu Sampai Mati Bawa Jalan Mayat Atas Kerusi Roda

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 521 hits
Seorang wanita maut dipercayai akibat ditikam pada bahagian kiri leher oleh anak lelakinya yang mempunyai masalah mental dengan menggunakan pisau dapur di Taman Kampung Padang di sini hari ini Ketua Polis Daerah Kuantan ACP Mohamad Noor Yus...
Dipercayai Kain Tersangkut Rantai Ibu Bawa Anak Baru Lahir Jatuh Terlantar Atas Jalan Dari Motorsikal

Dipercayai Kain Tersangkut Rantai Ibu Bawa Anak Baru Lahir Jatuh Terlantar Atas Jalan Dari Motorsikal

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 464 hits
Kemalangan adalah suatu perkara yang sukar dielakkan Setiap hari pasti akan ada kes kemalangan dicatatkan berlaku di Malaysia Walaupun pelbagai aspek keselamatan telah dilakukan serta diterapkan ianya pasti akan berlaku sekiranya kita cuai ...
Kalau Anak Main Ketuk Periuk Belanga Ibu Maknanya Dia Bijak Janganlah Dimarah

Kalau Anak Main Ketuk Periuk Belanga Ibu Maknanya Dia Bijak Janganlah Dimarah

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 331 hits
Lumrah menjadi ibu ayah berhadapan dengan perangai anak yang pelbagai ada masanya buat kita hilang sabar juga Habis semua benda nak dibuat main Boleh dikatakan semua rumah yang ada anak kecil pasti pernah atau masih ada dinding yang bercont...
Basuh Tangan Sikat Rambut Anak Waktu Terbaik Untuk Ibu Doakan

Basuh Tangan Sikat Rambut Anak Waktu Terbaik Untuk Ibu Doakan

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 417 hits
Kehebatan air tangan ibu bukan sekadar memasak makanan atau mengemas rumah tetapi hal menguruskan anak termasuk mandi dan memakaikan anak pakaian Bagi ibu yang tidak bekerja ia memang rutin harian Berbeza dengan ibu yang bekerjaya Memang pe...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024



Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3


Early Bird Special Honor Magic6 Pro Habis Terjual Hari Ini

Dok Tunggu Lama Daaaah

Mga Rush Gaming

Stokin Tertera Kalimah Allah Pula Hina Islam

Kuih Sagu Merah Tanpa Kukus Yang Terpaling Sedap

Egoisme Dalam Beribadah Sekelumit Kisah Dari Tanah Suci