Memalsukan Kadar Kemiskinan Negara Ph Perlu Tegas Heret Semua Pegawai Kerajaan Terlibat


Persoalannya, benarkah ia dipalsukan demi menunjukkan kecekapan pentadbiran kerajaan terdahulu. Jika ia benar dipalsukan, PH tidak perlu takut memberitahu kebenaran dan mengheret semua pegawai kerajaan dan bekas pegawai kerajaan yang terlibat beserta menteri yang mentadbir.

Dalam statistik terdapat pelbagai cara pengiraan dalam menentukan kadar kemiskinan, tetapi julat perbezaan antara setiap formula yang digunakan tidak akan berlaku perbezaan yang ketara.

Pembersihan data kemiskinan perlu dibuat secara menyeluruh terutama mana-mana agensi kerajaan yang mengawal selia bank data utama data kemiskinan. Apakah benar data yang diambil itu tepat, apakah benar intrepetation yang dibuat merujuk kepada sumber data primer ataupun data sekunder yang dimanipulasikan untuk memberi gambaran cantik molek.

PH perlu menubuhkan RCI menyiasat kesemua pengkalan data kerajaan yang terlibat dalam pengumpula data mengukur kadar kemiskinan, kadar inflasi negara, kadar keluaran negara kasar dan pelbagai lagi data statistik yang dikeluarkan.


Petikan Dari FMT : 

Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) perlu ditubuhkan bagi memberi gambaran tepat berhubung kemiskinan di negara, susulan laporan bahawa Malaysia memalsukan ukuran kemiskinan, kata Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP).

Pemangku Presiden Mohideen Abdul Kader berkata, di sebalik kadar kemiskinan rasmi 0.4% dikeluarkan Putrajaya, kadar kemiskinan ditunjukkan laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pula dianggarkan sebanyak 15%.

Kita tertipu dengan kejayaan kita sendiri, kita terus melaksanakan dasar sama yang gagal. Ini merupakan satu skandal yang amat besar dan perlu diberikan perhatian segera oleh kerajaan.Penemuan utama PBB bukti kegagalan institusi kerajaan mengembangkan dasar lebih jujur, telus dan berkesan bagi mengurangkan kemiskinan dan pembangunan inklusif dalam membuat dasar kerajaan.
Sebelum ini, PBB mendakwa situasi kemiskinan jauh lebih buruk daripada digambarkan kerajaan. Pelapor Khas Kemiskinan dan Hak Asasi Manusia PBB, Philip Alston menyifatkan kadar kemiskinan negara 0.4% pada 2016 tidak realistik kerana penanda aras rendah.

Sebaliknya, kata Philip, kadar kemiskinan yang sebenar kira-kira 15%. Putrajaya bagaimanapun tidak bersetuju dengan laporan pelapor khas PBB itu.

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad bagaimanapun berkata, Putrajaya akan mengambil tindakan berhubung laporan garis kemiskinan.

Mohideen berkata CAP banyak kali mengemukakan isu kemiskinan untuk perhatian Putrajaya namun kerajaan persekutuan seolah-olah tidak memandang penduduk miskin.

Putrajaya melaksanakan projek pembangunan yang bukan hanya gagal untuk mencapai sasaran golongan miskin tetapi mendorong kumpulan yang terjejas ke arah lebih miskin,” katanya.
Mohideen memberi contoh projek tebus guna mega seperti projek Forest City di Johor dan Projek Tambakan Selatan Pulau Pinang, yang menurutnya projek pembangunan yang negatif.

“Ia memberi kesan kepada komuniti pantai, yang mudah terjejas dengan risiko menekan mereka ke arah lebih miskin. Kerajaan terus buta kepada perkembangan ini.

“Pada masa sama turut mengekalkan inisiatif pembangunan yang gagal, mewujudkan lebih banyak kemiskinan, penganguran dan kesengsaraan,” katanya.

Bagi Mohideen, sekiranya RCI ditubuhkan, anggota suruhanjaya boleh mengenal pasti kelemahan institusi dalam membangunkan pembangunan berkesan dan dasar mengurangkan kemiskinan.

“Mereka boleh menyarankan pembaharuan segera sistem penyampaian kerajaan untuk memastikan bahawa ia memberikan tumpuan kepada kemiskinan,” katanya.

Tambah Mohideen, kita perlu mengakui institusi kita gagal dan perlukan pembaharuan segera.

“Sebelum kita lakukan pembaharuan, sama seperti seorang yang menghadapi masalah alkohol, kita perlu terlebih dulu mengakui masalah kita,” katanya.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2019/09/memalsukan-kadar-kemiskinan-negara-ph.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ramai Pegawai Tegar Umno Bn Punca Jentera Penerangan Kerajaan Lambat

Ramai Pegawai Tegar Umno Bn Punca Jentera Penerangan Kerajaan Lambat

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 308 hits
ARIF ATAN Pengarah Komunikasi AMANAH Khalid Samad berpendapat masalah penerangan mengenai dasar dasar kerajaan Pakatan Harapan berlaku kerana wujudnya ramai pegawai berkaitan yang tegar menyokong Umno BN Menurutnya masalah tersebut bagaiman...
Anwar Tempelek Pegawai Kerajaan Tidak Dapat Terima Kenyataan Alston

Anwar Tempelek Pegawai Kerajaan Tidak Dapat Terima Kenyataan Alston

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 240 hits
Gagal mengenal pasti masalah dengan betul dalam pembikinan dasar merupakan bencana dan kegagalan terbesar kepada kerajaan Hal berkenaan ditegaskan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengulas kenyataan pelapor khas Pertubuhan Bangsa ...
Imigrasi Deportasi Semua Wn Australia Terlibat Demo Di Papua

Imigrasi Deportasi Semua Wn Australia Terlibat Demo Di Papua

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 161 hits
Pihak Imigrasi telah memulangkan satu warga negara Australia yakni Cheryl Melinda Davidson yang diduga mengikuti demonstrasi di di Sorong Papua pada 27 Agustus 2019
Kerajaan Perlu Bertindak Segera Pulih Ekonomi Negara

Kerajaan Perlu Bertindak Segera Pulih Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 164 hits
Tengku Razaleigh bergambar kenangan selepas mengadakan perbincangan dengan DPIM berhubung masalah yang dihadapi anak muda ketika ini KUALA LUMPUR Kerajaan perlu mengambil tindakan segera untuk memulih ekonomi tanah air sebelum keadaan menja...
Ambil Tindakan Tegas Ke Atas Pensabotaj Ekonomi Sosial Negara

Ambil Tindakan Tegas Ke Atas Pensabotaj Ekonomi Sosial Negara

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 219 hits
Ambil tindakan tegas ke atas pensabotaj ekonomi sosial negaraOleh September 08 2019Pelbagai pihak mula menuntut kerajaan Pakatan Harapan mengambil tindakan tegas ke atas pihak yang bertali arus mengeluarkan fakta fakta fitnah dan melaksanak...
Pbb Dakwa Kemiskinan Di Malaysia Lebih Tinggi Dari Data Rasmi Kerajaan Kaji Semula Kaedah Ukur

Pbb Dakwa Kemiskinan Di Malaysia Lebih Tinggi Dari Data Rasmi Kerajaan Kaji Semula Kaedah Ukur

papar berkaitan - pada 24/8/2019 - jumlah : 348 hits
PETALING JAYA 23 Ogos Kerajaan akan mengkaji semula dakwaan pelapor khas Pertubuhan Bangsa bangsa Bersatu yang menyatakan kadar kemiskinan di Malaysia melebihi kadar dikeluarkan data rasmi kata Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Moham...
Semua Yang Terlibat Liwat Perlu Dipecat

Semua Yang Terlibat Liwat Perlu Dipecat

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 288 hits
ADA USHA MEMECAT AZMIN ALI DARI JAWATANNYA MUNGKIN ADA YANG MENGARAHKANNYA JIKA DIDAPATI AZMIN BENAR BENAR TERLIBAT MAKA DIA HENDAKLAH DIBICARAKAN MACAM ANUAR IBRAHIM DULU DENGAN PERBICARAAN TERSEBUT KITA MUNGKIN TAHU SIAPA DALANG LIWAT ITU...
Keluarga Adib Dibenarkan Heret Peguam Negara Ke Mahkamah Kerana Menyebabkan Prosiding Inkues Kematian Adib Tertangguh

Keluarga Adib Dibenarkan Heret Peguam Negara Ke Mahkamah Kerana Menyebabkan Prosiding Inkues Kematian Adib Tertangguh

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 181 hits
Keluarga Muhammad Adib Mohd Kassim memperoleh kebenaran daripada Mahkamah Koroner untuk memulakan prosiding komital terhadap Peguam Negara Tommy Thomas berhubung punca kematian anggota bomba dan penyelamat Malaysia Koroner Rofiah Mohamad me...
Terlalu Awal Untuk Tubuh Rci Kadar Kemiskinan Anwar

Terlalu Awal Untuk Tubuh Rci Kadar Kemiskinan Anwar

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 285 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim berpendapat bahawa adalah terlalu awal untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja berhubung kadar kemiskinan di negara Menurutnya Unit Perancangan Ekonomi dan pakar pakar bidang ekonomi perlu diberikan ruang unt...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis