Melayu Angkuh


blogtunm.blogspot.com Tun M 1. Saya terbaca bahawa Datuk Seri Anwar mengingatkan “orang Melayu supaya tidak berasa terlalu selesa dan angkuh sehingga menganggap kelompok lain tidak boleh diraikan.”
2. Saya juga dapat tahu dia membuat kenyataan itu setelah lawatan ke Kemboja dan berkata bahawa walaupun umat Islam Kemboja cuma 10 peratus, mereka diraikan, masjid tidak diroboh, hak mereka dipertahan malah diangkat sebagai menteri mewakili kepentingan mereka.
3. Kenyataan Anwar ini agak pelik serta ganjil kerana ia menghina orang Melayu sebagai angkuh dan tidak bersikap seperti majoriti orang beragama Buddha di Kemboja yang meraikan minoriti Islam.
4. Pertamanya, orang Melayu sejak sebelum dan selepas Merdeka telah meraikan ramai kaum-kaum lain.
5. Kerakyatan telah diberi kepada 1 juta pendatang tanpa memenuhi syarat dan mereka dibenar meneruskan adat-resam, budaya, sekolah, bahasa, agama dan cara hidup negara asal mereka.
6. Apabila Negara capai kemerdekaan, mereka diberi hak mengundi dan wakil-wakil mereka dilantik menjadi Menteri dan ke lain-lain jawatan tertinggi di dalam Kerajaan.
7. Bukan seorang tetapi jika dikira dari sejak merdeka sehingga ke hari ini, sudah ratusan jika tidak ribuan jika dicampur semua jawatan-jawatan menteri, timbalan menteri, setiausaha parlimen serta lain-lain jawatan penting.
8. Ekonomi Negara jelas di dalam pegangan bukan Melayu dan yang menjadi bilionair lebih 90 peratus adalah bukan Melayu.
9. Tokong-tokong besar yang dibina di merata tempat di Semenanjung Tanah Melayu tidak pernah merasa terancam. Begitu juga patung-patung keagamaan yang besar terdiri diserata pelusuk Tanah Melayu malahan diantara yang terbesar di dunia terdapat di Kelantan, di mana penduduk Melayunya melebihi 95 peratus.
10. Tetapi Kerajaan pimpinan Perdana Menteri Melayu tidak benar isu berkait Melayu disiar. Ia dianggap perkauman.
11. Dahulu apabila saya kata Melayu malas ramai orang Melayu marah sedangkan tujuan saya untuk ingatkan bahawa kaum-kaum lain sudah menguasai hampir kesemua sektor ekonomi Negara dan jika kita tidak rajin dan bangkit, kita akan hilang segala-galanya.
12. Tetapi hari ini Datuk Seri Anwar kata Melayu angkuh dan tidak mahu raikan kaum lain sedangkan orang Melayu sudah memberi ruang seluas-luasnya untuk kaum-kaum lain sehingga bahagian untuk orang Melayu sudah hampir lupus.
13. Untuk orang Melayu pertahan serba sedikit yang tinggal itu Anwar anggap angkuh. Cuma apabila sudah tiada ada apa milik Melayu barulah tidak angkuh?




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://blogtunm.blogspot.com/2023/03/melayu-angkuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resipi Nasi Arab Mudah Dan Sedap Cara Orang Melayu

Resipi Nasi Arab Mudah Dan Sedap Cara Orang Melayu

papar berkaitan - pada 7/11/2023 - jumlah : 197 hits
Dah lama betul umi nak buat Nasi Arab ni tapi tak tertunai sebabnya kalau habibi ada memang dia tak berapa gemar apalagi Nasi Arab yang menggunakan beras basmathi Jadinya kena tunggu dia outstation atau dia ada tugasan di Istana sebab bila ...
Bukan Melayu Bukan Bukan Melayu Habis Siapa Kroni Elit Glc Billionaire Millionaire

Bukan Melayu Bukan Bukan Melayu Habis Siapa Kroni Elit Glc Billionaire Millionaire

papar berkaitan - pada 7/11/2023 - jumlah : 121 hits
To read the original article click here Ketuanan Melayu or Malay supremacy unwritten policy last 50 years Many hoped Ketuanan Melayu would be pronounced dead under madaniHowever Malaysia Madani indicated otherwiseMadani continues Ketuanan M...
Apa Sahaja Dipolitikkan Asal Melayu Benci

Apa Sahaja Dipolitikkan Asal Melayu Benci

papar berkaitan - pada 4/11/2023 - jumlah : 85 hits
Norman Radzuan Di sini PM dan Menteri kena maki sb solidariti PalestinAPA SAHAJA DIPOLITIKKAN ASAL MELAYU BENCIAsal boleh jadi bahan politik dicandu isu agama Hanya kerana REPLIKA habis Menteri Pendidikan yg mahu sekolah anjurkan solidariti...
Selepas Lebih 20 Hari Mengganas Netanyahu Terus Angkuh Mahu Berperang

Selepas Lebih 20 Hari Mengganas Netanyahu Terus Angkuh Mahu Berperang

papar berkaitan - pada 31/10/2023 - jumlah : 117 hits
HarapanDaily comSelepas lebih 20 hari tentera rejim Zionis mengganas di Gaza Benjamin Netanyahu terus angkuh untuk meneruskan perang Katanya negara haram itu tidak akan sama sekali melakukan gencatan senjata dalam usaha mencapai keamanan pa...
Bahasa Jiwa Bangsa Memartabatkan Bahasa Melayu

Bahasa Jiwa Bangsa Memartabatkan Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 31/10/2023 - jumlah : 138 hits
Kita biasa dengar ungkapan Bahasa Jiwa Bangsa tetapi sejauh manakah kita memahami maksud dan intipatinya Bahasa Jiwa Bangsa secara umumnya bermaksud bahawa bahasa sebagai pemilik mutlak sesuatu bangsa yang menjadi identiti kebangsaan dan ja...
Apabila Pemimpin Melayu Jual Negeri Dia Untuk Untung Lebih

Apabila Pemimpin Melayu Jual Negeri Dia Untuk Untung Lebih

papar berkaitan - pada 7/11/2023 - jumlah : 79 hits
OK bang I hear you Video Abang memang bagus dan tepat sekali Tetapi orang Melayu sendiri tak buat apa pun Orang Melayu sanggup melihat tanah dan negeri mereka dijual oleh pemimpin dan orang politik Melayu Non stop depa jual negara sendiri m...
Anwar S Ketuanan Melayu

Anwar S Ketuanan Melayu

papar berkaitan - pada 8/11/2023 - jumlah : 76 hits
Not all Malays are equal Murray Hunter Ketuanan Melayu or Malay supremacy has been an unwritten component of government policy for the last 50 years Many had hoped that Ketuanan Melayu would be pronounced dead and buried when Anwar Ibrahim ...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try