Melayu Alami Krisis Identiti


SEBENARNYA pada hari ini orang Melayu khususnya golongan muda sedang mengalami krisis identiti amat serius dalam soal sama ada ingin mengekalkan sifat-sifat sebagai Melayu atau mempertahankan ideal dan nilai Islam sebagai seorang Muslim.

Ini kerana ramai dalam kalangan mereka tidak faham mengenai apa itu Islam. Jika Islam itu agama, adakah sama seperti Kristian dan agama lain? Perkataan Arab iaitu din yang sering diguna bagi merujuk kepada Islam tidak bermaksud agama.

Semua sarjana dan ulama bersetuju bahawa perkataan din merujuk kepada sistem kehidupan berkaitan dengan Tuhan. Berdasarkan hakikat itu, kerangka pemikiran orang Melayu perlu jelas.

Satu lagi hakikat yang saya mahu sentuh adalah tiada ayat al-Quran yang dimulakan dengan perkataan “Wahai orang-orang Islam” tetapi yang selalunya ada adalah “Wahai orang-orang yang bertakwa” atau “Wahai manusia.”

Tetapi apa yang berlaku pada hari ini sejak berzaman dahulu adalah naratif pertentangan antara orang Islam dan bukan Islam sedangkan ia adalah bersalahan dengan tujuan asal penciptaan manusia di atas muka bumi.

Ingatlah, orang bukan Islam juga dicipta sama seperti kita dan mereka percaya adanya Tuhan, cuma tidak beriman kepada Allah.

Sebenarnya, perkataan Islam pada hari ini telah dikomersialkan sebagai satu jenama dalam kehidupan.

Contohnya, ucapan pemimpin sebuah parti politik ketika pilihan raya lalu yang menyatakan akan menyokong mana-mana parti yang berjuang untuk kebaikan Islam dan akan menentang mana-mana pihak yang berjuang untuk keburukan Islam.

Bagi saya, ini adalah pernyataan yang salah dan pemimpin tersebut sebenarnya keliru perbezaan antara Islam dan umatnya.

Sepatutnya pemimpin tersebut menyatakan bahawa parti mereka akan menyokong mana-mana parti yang berjuang untuk kebaikan ummah dan akan menentang mana-mana pihak yang berjuang untuk keburukan ummah.

Tetapi pemimpin itu menggunakan perkataan Islam kerana ia telah menjadi jenama komersial untuk dipolitikkan. Terdapat beberapa ucapan lain yang membuktikan kita masih dalam kerangka pemikiran tidak berubah seperti ungkapan untuk menakluk Putrajaya bersama Islam sedangkan sepatutnya bersama ummah.

Ada juga ucapan menyebut sesebuah parti itu tidak perlu berkempen kerana malaikat akan membantu memenangkan parti berkenaan. Sebenarnya, perkara yang diberi penekanan dalam al-Quran adalah nilai dan ideal yang dibawa oleh Islam. Itu yang seharusnya dipertahankan.

Sekiranya generasi muda bercakap untuk mempertahankan idealisme Islam, kita akan lebih banyak beruntung dan dapat bekerjasama dengan pihak lain. Tetapi jika kita lebih banyak mempertahan sifat-sifat Melayu kerana terlupa bahawa Melayu itu bukan agama tetapi bangsa, maka kita tidak akan dapat keluar daripada kepompong dengan identiti sebegitu.

Menyentuh ungkapan diguna sekarang seperti ‘Malaysia Baharu’ dan ‘Melayu Baharu’, ia sebenarnya tidak boleh diguna pakai kerana orang Melayu masih individu sama.

Kita adalah hamba Allah yang perlu mempertahankan ideal dan nilai Islam seperti yang telah diamalkan sebelum ini. Saya juga bersetuju dengan pandangan bahawa pendidikan dapat menentukan hala tuju generasi muda Melayu pada masa depan.

Dalam aspek mata pelajaran agama Islam pula, ruang lingkup silibus perlu diperluaskan dan tidak sekadar menyentuh mengenai Rukun Islam yang lima perkara sahaja.

Bagaimana pula soal-soal lain yang tidak kurang penting seperti mengambil hak orang lain, memfitnah, merompak dan menipu yang berlaku di mana-mana.

Kesimpulannya, orang Melayu pada masa sekarang sedang menghadapi cabaran cukup hebat. Maksudnya, masyarakat itu khususnya golongan muda sedang mengalami krisis kerana kita lebih tertumpu untuk mengekal identiti Melayu sedangkan sepatutnya mempertahankan nilai dan ideal Islam. Kekeliruan dan krisis ini harus diperbetulkan.

Oleh: Ahmad Nazri Abdullah 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2019/07/melayu-alami-krisis-identiti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tanah Rizab Melayu Di Johor Bertambah Sejak Pakatan Mentadbir Kata Mb

Tanah Rizab Melayu Di Johor Bertambah Sejak Pakatan Mentadbir Kata Mb

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 243 hits
Tanah rizab Melayu di Johor bertambah sejak Pakatan mentadbir kata MB Dikemas kini 48 minit yang lalu Diterbitkan pada 30 Ju
Pertahankan Parti Keramat Orang Melayu

Pertahankan Parti Keramat Orang Melayu

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 171 hits
ALOR SETAR 28 JUN 8212 Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mahdzir Khalid menyampaikan amanat kepada ahli UMNO untuk terus mempertahankan parti keramat orang Melayu ini ketika hadir merasmikan Persidangan Perwakilan Wanita Pemuda dan Puteri UMNO ...
Akibat Pbt Di Serah Pada Dap Melayu Berniaga Di Zalimi

Akibat Pbt Di Serah Pada Dap Melayu Berniaga Di Zalimi

papar berkaitan - pada 30/6/2019 - jumlah : 515 hits
Dari sudut geo politik di peringkat pusat Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan memainkan peranan yang cukup penting sebagai insuran sokongan pengundi pada parti parti politik tertentu Di peringkat negeri pula Exco yang berkaitan Kera...
Yb Gunalah Bahasa Melayu

Yb Gunalah Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 205 hits
WAKIL rakyat wajib gunakan bahasa Melayu dalam media sosial mereka Sebagai penggubal dasar negara dan negeri segala yang mereka sampaikan perlu difahami oleh semua rakyat Malaysia Tidak ada alasan untuk mereka menggunakan bahasa lain apabil...
Tanah Rizab Melayu Di Johor Meningkat Kepada 557 518 Hektar Sehingga April 2019

Tanah Rizab Melayu Di Johor Meningkat Kepada 557 518 Hektar Sehingga April 2019

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 242 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Sanggupkah Pas Bertanding Kerusi Yg Sedikit Demi Perpaduang Melayu

Sanggupkah Pas Bertanding Kerusi Yg Sedikit Demi Perpaduang Melayu

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 288 hits
Presiden PAS sudah isytihar akan menjalin hubungan dgn UMNO Segala amanah yg diterima dari Arwah Tok Guru Nik Aziz dan Ustaz Fadzil telah dibakul sampahkan Berita Harian melaporkan Jelas generasi PAS sekarang tidak hormat dan memandang rend...
Salahuddin Terima Surat Istana Johor Isu Baju Melayu Seluar Hitam

Salahuddin Terima Surat Istana Johor Isu Baju Melayu Seluar Hitam

papar berkaitan - pada 23/6/2019 - jumlah : 458 hits
Diterbitkan Hari ini 8 43 pagiMenteri Pertanian dan Industri Asas Tani Salahuddin Ayub menerima surat daripada Jemaah Majlis Diraja Johor berkenaan peraturan pakaian negeri itu Ia selepas gambarnya memakai baju Melayu cekak musang dan selua...
Janin Usia 5 Bulan Terbang Sejauh 7 Meter Sang Ibu Alami Kecelakaan Parah Hingga Perutnya Pecah

Janin Usia 5 Bulan Terbang Sejauh 7 Meter Sang Ibu Alami Kecelakaan Parah Hingga Perutnya Pecah

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 267 hits
Sepasang suami istri yang baru saja menikah tahun lalu terlibat kecelakaan yang parah dan membuat mereka meninggal dunia beserta anak yang masih dikandung 5 bulan juga ikut terlempar keluar dari perut ibunya Dikutip dari Sinar Harian Inside...
Wni Korban Dugaan Pemerkosaan Politikus Malaysia Alami Trauma

Wni Korban Dugaan Pemerkosaan Politikus Malaysia Alami Trauma

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 192 hits
Kementerian Luar Negeri melalui perwakilan di Malaysia telah menemui seorang warga negara Indonesia yang diduga menjadi korban pemerkosaanpolitikus asal Malaysia Paul Yong Choo Kiong Korban disebut mengalami trauma Pada Kamis Pejabat Konsul...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch