Melantik Tengku Zafrul Terbukti Suatu Kesilapan Tidak Bela Rakyat Dan Tidak Bantu Mahiaddin


 
Walaupun tiada kepastian tentang bagaimana Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz boleh dilantik sebagai Menteri Kewangan, hakikat yang jelas sekarang ialah beliau diilihat langsung tidak bermanfaat kepada rakyat, terutama golongan miskin dan marhaen.
Bersama kejanggalan dalam hujah dan pendiriannya sebelum ini yang menolak setiap kali timbul tuntutan tentang moratorium, hujah terbarunya semalam berkaitan perkara itu amat tidak boleh diterima oleh akal yang waras.
Sandaran hujahnya bahawa kerajaan tidak dapat melaksanakan moratorium penuh secara automatik kepada semua golongan, termasuk M40, adalah kerana dakwanya kerajaan tidak mengawal bank dan tidak memiliki bank-bank tersebut.
Bagi rakyat yang berakal, hujah beliau itu sama sekali tidak boleh diterima kerana realitinya kerajaanlah yang paling berkuasa mengatur perjalanan semua urusan di dalam sesebuah negara.
Dalam hal berkaitan bank misalnya, itulah gunanya ada Bank Negara serta Kementerian Kewangan dan begitulah seterusnya berkaitan urusan-urusan yang lain.
Sebab itu, setiap kali pilihanraya, semua parti dan pemimpin meminta sokongan agar diberikan kuasa sebagai kerajaan bagi membolehkan mereka dapat membantu rakyat dengan lebih berkesan melalui pelbagai kuasa yang ada dalam bidang kuasa kerajaan.
Jika hujah Tengku Zafrul itu mahu diterima, maka apa guna ada kerajaan dan apa guna juga pilihanraya diadakan?
Selain itu, jika sewaktu PKP 1.0 dahulu kerajaan boleh mengarahkan pemberian moratorium penuh secara automatik kepada semua peminjam, kenapa sekarang ia tiba-tiba tidak boleh dilakukan?
Adakah pada waktu PKP 1.0 itu bank-bank dipunyai oleh kerajaan?
Dengan berjawatan sebagai Menteri Kewangan dan cakapnya asyik mempertahankan bank, Tengku Zafrul dengan sendirinya telah memperlekehkan rakyat yang mana melalui cukai dan titik peluh mereka itulah telah digunakan untuk membayar gaji dan kemudahan hidupnya setiap bulan.
Sedarkah beliau tentang hakikat itu?
Yang nyata di sini, inilah keburukan paling menonjol apabila bekas CEO bank dan bukan wakil rakyat dijadikan sebagai Menteri Kewangan.
Beliau langsung tidak faham susah derita rakyat, bahkan mungkin tidak pernah pun memijakkan kakinya ke rumah golongan B40, orang miskin dan marhaen untuk merasai denyut nadi kehidupan mereka yang mana jika sebagai wakil rakyat atau Ahli Parlimen, beliau pasti biasa melalui perkara tersebut.
Entah daripada mana dan bagaimana beliau boleh dipilih sebagai Menteri Kewangan, keberadaannya di jawatannya itu, selain tidak memahami derita rakyat, juga dilihat tidak membantu Perdana Menteri dan PN sebagai kerajaan.
Sebagai Menteri Kewangan, beliau sepatutnya adalah tangan kanan kepada Mahiaddin dalam memudah dan memperbanyak urusan bantuan dan pertolongan, bukan menyusah dan menyulitkan lagi rakyat dengan kecenderungan yang ketara memihak kepada institusi pengaut keuntungan.
Meski Mahiaddin Md Yasin pun dirasakan tidak mampu bertahan lebih lama lagi sebagai Perdana Menteri, tetapi dengan adanya Tengku Zafrul dalam kerajaan yang kerjanya lebih banyak membela bank daripada membela rakyat ini, beliau pasti akan lebih ditolak lagi bersama masa yang berbaki ini.
Di sisi rakyat, PN ini bukan setakat gagal sebagai kerajaan, malah tidak berfungsi sama sekali dalam memberi kesejahteraan dan keselesaan kepada mereka.
Tidak mustahil sekarang, terutama setelah banyak pihak dalam Bersatu sendiri mula tidak senang dan mengecam keberadaan beliau dalam kerajaan, Mahiaddin sendiri mula terdetik dalam hati kecilnya rasa menyesal melantik Tengku Zafrul sebagai Menteri Kewangan.
Begitu pun, jika Mahiaddin masih ada keinginan untuk memperbaiki sedikit kerajaan pimpinannya dalam waktu-waktu kecederaan yang masih bersisa ini, menggugurkan Tengku Zafrul dan menukarnya dengan mana-mana wakil rakyat adalah pilihan yang tidak boleh lagi untuk dielak.
Mengekalkan lagi beliau, selain memberi ruang untuk kerajaan PN ini lebih ditolak dan bakal dihumban itu sudah hampir pasti, cemuhan dan kehinaan juga akan terlakar sama dalam lipatan sejarah bersama tumbangnya sebuah kerajaan khianat yang tidak pernah diundi serta diiktiraf rakyat. 


(ShahbudinHusin 02/06/2021)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/melantik-tengku-zafrul-terbukti-suatu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Kian Tunjuk Marah Pada Mahiaddin Kerajaangagal Kini Sudah Naik Taraf Jadi Kerajaanbodoh

Rakyat Kian Tunjuk Marah Pada Mahiaddin Kerajaangagal Kini Sudah Naik Taraf Jadi Kerajaanbodoh

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 188 hits
Semakin tinggi angka kes Covid19 yang dilaporkan dalam waktu yang sama semakin meningkat juga Mahiaddin Md Yasin diserbu dengan tanggapan tentang kegagalannya sebagai Perdana Menteri Ditambah dengan pengenalan SOP baru PKP yang diperketatka...
Ben Ali Nadiyah Shahab Sumbang Rm40 000 Bantu Rakyat Palestin

Ben Ali Nadiyah Shahab Sumbang Rm40 000 Bantu Rakyat Palestin

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 267 hits
Terkesan dengan apa yang menimpa rakyat Palestin pelakon yang juga ahli perniagaan Ben Ali menumbang RM40 000 kepada tujuh pertubuhan badan bukan kerajaan Ben berkata sumbangan itu adalah hasil jualan produk Absolut Chocolat di Malaysia dan...
Ingatan Untuk Mahiaddin Pkp Penuh Tanpa Bantuan Menyeluruh Adalah Suatu Kezaliman

Ingatan Untuk Mahiaddin Pkp Penuh Tanpa Bantuan Menyeluruh Adalah Suatu Kezaliman

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 164 hits
Walaupun agak lambat dan Mahiaddin Md Yasin dikira lembab sementara rakyat sudah lama menyatakan kesediaan dengan perlaksanaan PKP penuh kerajaan akhirnya akhirnya akur dengan perkara tersebut Dalam kenyataan media sekadar berani melalui pd...
Peguam Muda Ini Persoal Betul Ke Darurat Untuk Bantu Rakyat

Peguam Muda Ini Persoal Betul Ke Darurat Untuk Bantu Rakyat

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 219 hits
June 2 2021Sepanjang tempoh Darurat Perlembagaan sebut ada 6 perkara yang tidak boleh diusik dan diubah iaitu undang undang Islam adat Melayu kebebasan beragama hak kewarganegaraan undang undang adat di Sabah dan Sarawak serta bahasa Selain...
Mahiaddin Kini Serba Tak Kena Tanda Kebencian Rakyat Kepadanya Tiada Lagi Ubatnya Kecuali

Mahiaddin Kini Serba Tak Kena Tanda Kebencian Rakyat Kepadanya Tiada Lagi Ubatnya Kecuali

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 129 hits
Di mata rakyat khususnya netizen tidak ada yang kena atau sesuai lagi dilakukan oleh Perdana Menteri Mahiaddin Md Yasin ketika ini Asyik dengan perutusan khas tak kena cuba tunjuk berani mengadakan bual bicara khas dengan media pun akhirnya...
Hiburan Sumbang Rm40 000 Kepada Rakyat Palestin Ben Ali Dan Nadiyah Shahab Bantu Ringankan Penderitaan

Hiburan Sumbang Rm40 000 Kepada Rakyat Palestin Ben Ali Dan Nadiyah Shahab Bantu Ringankan Penderitaan

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 200 hits
Usahawan dan juga pelakon Ben Ali dan juga isterinya Nadiyah Shahab dilaporkan telah menyumbang sejumlah wang bernilai RM40 000 dalam usaha membebankan penderitaan rakyat Palestin yang kini berada dalam krisis peperangan bersama rejim Zioni...
Panas Tuan Haniff Bidas Pembohongan Tengku Zafrul

Panas Tuan Haniff Bidas Pembohongan Tengku Zafrul

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 172 hits
TAJUK BICARA SEMASA ANTARA POLITIK UNDANG UNDANG TENGKU ZAFRUL SALAH BOLEH GUBAL ORDINAN DARURAT MORATORIUM PAKSA DAPATKAN VIDEO PENUH PADA LINK DI BAWAH https youtu be L63yiIyVCZA Layari kami untuk mendapat berita dan isu sema
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Prudence

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb