Pakej Pemulih Hanya Beri Kelegaan Sementara Kata Penganalisis


Samuel ChuaPakej rangsangan PEMULIH menunjukkan kerajaan cuba melakukan yang terbaik untuk rakyat, tetapi tidak mencukupi, kata penganalisis.PETALING JAYA: Pakej rangsangan PEMULIH yang diumumkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) mampu memulihkan imejnya dan meredakan kemarahan rakyat buat sementara waktu, kata seorang penganalisis politik.
Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya berkata, pakej berkenaan yang menyaksikan pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) boleh mengeluarkan wang sehingga RM5,000 dalam tempoh lima bulan di bawah skim i-Citra dan moratorium bersasar selama tiga bulan akan dapat “menyejukkan” hati rakyat walaupun ia sebenarnya menggunakan duit rakyat sendiri.
“Bagaimanapun, jumlah orang yang memerlukan bantuan makanan sangat besar dan diharapkan rasa tidak puas hati tidak timbul apabila mereka yang layak tidak mendapat bantuan cukup,” katanya kepada FMT.
Namun tambahnya, kerajaan harus memikirkan penyelesaian jangka panjang, berbanding langkah sementara dan bersifat populis hanya untuk memuaskan hati rakyat.
Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia berkata, pakej rangsangan terbaru menunjukkan bahawa kerajaan berusaha melakukan yang terbaik untuk membantu rakyat.
Katanya, dengan sumber kerajaan yang terhad setelah memberikan pelbagai pakej rangsangan, ia dapat mewujudkan satu pakej yang lebih menumpukan perhatian pada kumpulan B40 yang akan mendapat kebanyakan manfaatnya.
“Kerajaan memberikan RM300,000 kepada setiap Ahli Parlimen juga menunjukkan bahawa ia mengambil berat terhadap rakyat,” katanya.
Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura berkata, pakej rangsangan PEMULIH sebenarnya serupa dengan semua pakej sebelumnya.
Katanya, sebahagian besarnya adalah bantuan diri sendiri, yang bermaksud rakyat perlu mengeluarkan simpanan KWSP mereka sendiri atau membayar pinjaman kemudian dalam bentuk moratorium.
“Selain itu, semua wang yang diberikan untuk bakul makanan adalah untuk membantu kumpulan B40, tetapi berapa lamakah ini dapat membantu? Ia tidak mampan.
“Rancangan yang komprehensif diperlukan untuk mengatasi wabak dan benar-benar merangsang ekonomi,” katanya.
Beliau berkata, pakej itu hanya akan membantu rakyat buat sementara waktu tetapi tidak dapat meredakan kemarahan mereka terhadap kerajaan.
Pada Isnin, Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengumumkan pakej bernilai RM150 bilion untuk membantu individu dan perniagaan semasa perintah kawalan pergerakan (PKP) 3.0, yang dilanjutkan dua minggu lagi.
Dalam ucapannya yang disiarkan di televisyen, Muhyiddin berkata, pakej bantuan akan melibatkan suntikan fiskal langsung sebanyak RM10 bilion.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/pakej-pemulih-hanya-beri-kelegaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Langkah Nazri Sokong Hisham Strategi Lemah Kata Penganalisis

Langkah Nazri Sokong Hisham Strategi Lemah Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 120 hits
June 24 2021 Nazri Aziz baru baru ini mengakui beliau adalah dalang di sebalik langkah mengumpul tandatangan akuan bersumpah Ahli Parlimen Barisan Nasional untuk memberi mandat kepada Hishammuddin Hussein menjadi jurucakap mereka berbanding...
Pelan Pemulihan Hanya Jadual Tanpa Penyelesaian Kata Dr Mahathir

Pelan Pemulihan Hanya Jadual Tanpa Penyelesaian Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 152 hits
Pelan pemulihan hanya jadual tanpa penyelesaian kata Dr Mahathir Dikemas kini 31 minit yang lalu Diterbitkan pada 28 Jun 202
Perpecahan Umno Kepada 3 Puak Makin Nyata Kata Penganalisis

Perpecahan Umno Kepada 3 Puak Makin Nyata Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 167 hits
freemalaysiatoday com June 23 2021 3 45 PMSeorang penganalisis politik berkata Umno mungkin akan berdepan kekalahan sekali lagi dalam Pilihan Raya Umum akan datang sekiranya kepimpinan dalam parti itu tidak diubah PETALING JAYA Perpecahan d...
Hanya Kerajaan Allah Boleh Hapus Covid 19 Kata Hadi

Hanya Kerajaan Allah Boleh Hapus Covid 19 Kata Hadi

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 198 hits
Hanya kerajaan Allah boleh hapus Covid 19 kata Hadi Presiden PAS Abdul Hadi Awang mengulangi pandemik Covid 19 adalah ujian kepada manusia dan hanya kerajaan Allah yang Maha Berkuasa dan Maha Sempurna boleh menghapuskan virus itu walaupun p...
Kenyataan Nik Abduh Tak Peka Pelik Kata Penganalisis

Kenyataan Nik Abduh Tak Peka Pelik Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 239 hits
Minderjeet KaurPETALING JAYA Penganalisis mengecam seorang pemimpin PAS kerana memperlekehkan kempen bendera putih yang dimulakan di media sosial baru baru ini untuk membantu rakyat yang dalam kesusahan ekoran usaha kerajaan membendung Covi...
Hati Hati Ugut Tarik Sokongan Umno Mungkin Senasib Parti Golkar Di Indonesia Kata Penganalisis

Hati Hati Ugut Tarik Sokongan Umno Mungkin Senasib Parti Golkar Di Indonesia Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 229 hits
freemalaysiatoday com July 7 2021 10 00 AMSeorang penganalisis politik berkata tidak mustahil akar umbi Umno yang bosan melihat tindak tanduk pucuk pimpinan parti itu akan beralih kepada Bersatu PETALING JAYA Umno harus berhati hati dengan ...
Tekanan Diraja Sukar Untuk Pn Lengahkan Sidang Parlimen Kata Penganalisis

Tekanan Diraja Sukar Untuk Pn Lengahkan Sidang Parlimen Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 160 hits
Faye Kwan dan Ainaa Aiman PETALING JAYA Penganalisis melihat titah diraja semalam untuk Parlimen bersidang semula sukar diabaikan kerajaan kerana ia bukan sahaja datang daripada Agong tetapi juga Raja raja Melayu Mereka berkata ia akan dian...
Petugas Kkm Dijangkiti Covid 19 Hanya Bergejala Ringan Kata Adham

Petugas Kkm Dijangkiti Covid 19 Hanya Bergejala Ringan Kata Adham

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 222 hits
Kebanyakan petugas kesihatan yang dijangkiti Covid 19 itu menjadi pesakit kategori 1 dan 2 iaitu tidak bergejala atau bergejala ringan Petugas kesihatan berdepan risiko jangkitan setiap hari dalam berdepan krisis pandemik Covid 19 Gambar Be...
Pm Umum Pakej Pemulih Bernilai Rm150 Bilion

Pm Umum Pakej Pemulih Bernilai Rm150 Bilion

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 226 hits
On Jun 28 2021 PERDANA Menteri Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin hari ini mengumumkan Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi atau Pemulih bernilai RM150 bilion Muhyiddin berkata Pemulih bertujuan untuk memberikan bantuan menyeluruh kep...
218 Fibonaci

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Kkb Poll Indian Voters Might Make All The Difference



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

3 Cara Menuju Ikn Ibu Kota Negara Baru Indonesia

0138002039 Scammer Maybank Panggilan Palsu

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Lelaki Ditangkap Curi Kawal 25 000 Akaun Facebook

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat