Mca Dap Berebut Jadi Jaguh Iktiraf Uec


tyrazalhe Dong Zong tolak syarat lulus BM kerana hasutan dari DAP
BANGI – Presiden parti perkauman, MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong mendakwa, Barisan Nasional (BN) adalah parti yang berusaha menawarkan pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) dengan beberapa syarat tertentu sekitar tahun 2013.
Beliau mendakwa, sewaktu Datuk Seri Najib Razak menjadi Perdana Menteri pada 2013, beliau menjemput kepimpinan Dong Jiao Zong untuk berbincang dengannya dan meletakkan lulus Bahasa Melayu (BM) sebagai syarat pengiktirafan UEC.
Bagaimanapun, menurut Ka Siong, kepimpinan Dong Zong menolak tawaran berkenaan pada waktu itu kerana mendakwa wakil yang hadir antaranya DAP menghasut untuk tidak bertolak-ansur dengan syarat berkenaan.
“Kami juga berjaya meluluskan usul di Dewan Rakyat membenarkan calon yang memiliki sijil UEC memasuki Institut Pendidikan Guru (IPG) sehinggalah Chong Sin Woon tidak lagi memegang jawatan Timbalan Menteri Pendidikan, pengambilan calon UEC ke IPG tidak pernah putus sejak 2011.
“DAP menipu masyarakat Cina dengan janji mereka untuk mengiktiraf UEC sebaik sahaja mereka dapat menguasai kerajaan Pusat, pada hakikatnya mereka tak berjaya membawa apa-apa hasil,” katanya dalam ceramah di Sabah, pada September tahun lalu.
Menteri Pengangkutan kerajaan Perikatan Nasional (PN) itu turut menyelar Datuk Seri Mohamed Azmin Ali ketika menjadi Menteri Besar Selangor yang mengatakan bahawa kerajaannya mengiktiraf UEC.
“Saya dengar rasa nak pitam sebab pada 1996 Akta Pendidikan 555 telah diluluskan di Dewan Rakyat, penubuhan UTAR adalah tertakluk di bawah akta ini. Ambilan pertama seramai 411 orang pelajar pada 2002 antaranya sudah ada pelajar lepasan UEC.
“Lebih 20 tahun sudah dilaksanakan pengambilan lepasan UEC ke IPTS, tiada apa yang menghairankan apabila UNISEL menerima lepasan UEC kerana UNISEL adalah sebuah IPTS seperti UNITEN dan UTAR.
“Jadi, bukan kerana kemenangan PH pada 2018, maka UEC diterima di UNISEL tetapi kerana semenjak 90-an lagi, MQA telah menerima UEC sebagai syarat ambilan pelajar,” dakwa Ka Siong.
Menurut Ka Siong, ketika BN memerintah, kebajikan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC) dibela dengan pelbagai peruntukan dana, dan PH ketika mentadbir negara hanya meneruskan apa yang dibuat kerajaan dahulu.
“Rakan-rakan di Sabah jangan salah sangka, rakan-rakan di Semenanjung jangan percaya sudah ada lima buah negeri iktiraf UEC takut nanti ketika temuduga (pekerjaan) baru tersedar hakikat sebenar mungkin waktu itu sudah terlambat.
“Di sini saya ulang, waktu paling manis adalah akhir bulan Mac- awal April 2013, PM sendiri menjemput Dong Zong untuk menerima syarat pengiktirafan UEC iaitu kredit BM, tetapi wakil yang hadir antara DAP menghasut tidak dapat bertolak-ansur.
“Tapi sekarang mereka memerintah (sewaktu PH jadi kerajaan) perkara ini sepatutnya sudah diterima, jadi bila anda menunding jari pada orang lain, tiga jari lagi menunding pada diri anda,” kata Ka Siong.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/03/mca-dap-berebut-jadi-jaguh-iktiraf-uec.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Melayu Perikatan Nasional Iktiraf Sijil Uec

Kerajaan Melayu Perikatan Nasional Iktiraf Sijil Uec

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 292 hits
Kerajaan Perikatan Nasional dicanangkan sebagai kerajaan yang memperjuangkan hak hak Melayu Dua parti utama dalam kerajaan ini Umno dan Pas ketika bergerak sebagai pembangkang membantah apa sahaja tuntutan masyarakat Cina agar Sijil Peperik...
Kerajaan Akan Iktiraf Uec Mah Minta Lebih Masa

Kerajaan Akan Iktiraf Uec Mah Minta Lebih Masa

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 311 hits
Timbalan Presiden MCA Dr Mah Hang Soon enggan mengulas lanjut ketika ditanya sama ada beliau akan berusaha agar Sijil Peperiksaan Bersepadu mendapat pengiktirafan kerajaan Beliau yang dilantik sebagai timbalan menteri pendidikan oleh Muhyid...
Iktiraf Uec Satu Malapetaka Besar

Iktiraf Uec Satu Malapetaka Besar

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 186 hits
Dalang di sebalik polisi wajar disingkirkan dari KabinetBANGI Pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu untuk pengambilan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia disifatkan sebagai menangguk di air keruh A...
Iktiraf Uec Masuk Pismp Buka Ruang Dong Zong Tuntut Lebih

Iktiraf Uec Masuk Pismp Buka Ruang Dong Zong Tuntut Lebih

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 241 hits
Oleh Athirah Huda Zalhe Jangan gadai perpaduan nasional yang jadi agenda pendidikan negaraBANGI Pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu hanya akan menimbulkan konflik dalam kalangan rakyat apatah lagi dasar yang dilaksana jelas melanggar ...
Pemimpin Dap Iktiraf Menteri Pas

Pemimpin Dap Iktiraf Menteri Pas

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 165 hits
BOLEH dikatakan hampir mustahil untuk seorang pemimpin mengiktiraf seorang pemimpin PAS Tetapi inilah yang berlaku hari ini bila Jawatankuasa Eksekutif DAP Pusat Ronnie Liu Tian Khiew bergembira dengan tindakan Menteri Perusahaan Perladanga...
Ingatkan Dap Rupanya Mca Pun Tak Mahu Kerajaan Melayu Islam

Ingatkan Dap Rupanya Mca Pun Tak Mahu Kerajaan Melayu Islam

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 307 hits
Sejak Pakatan Harapan menang pilihan raya umum ke 14 Umno dan Pas memfitnah kononnya Melayu dan Islam terancam di bawah kerajaan dikuasai DAP Namun setelah kerajaan PH digulingkan menteri Cina dalam kerajaan kudeta Perikatan Nasional pula m...
Tentang Jika Kerjasama Hang Soon Dong Zong Iktiraf Uec

Tentang Jika Kerjasama Hang Soon Dong Zong Iktiraf Uec

papar berkaitan - pada 15/3/2020 - jumlah : 256 hits
Sokong jika kerjasama untuk teguhkan pendidikan kebangsaanBANGI Prof Datuk Dr Awang Sariyan memohon Timbalan Menteri Pendidikan I Senator Datuk Dr Mah Hang Soon mengkaji semula hasrat untuk bekerjasama dengan pertubuhan radikal Dong Zong da...
Sentimen Nasional Punca Rakyat Benci Dap

Sentimen Nasional Punca Rakyat Benci Dap

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 209 hits
Perkara itu sengaja dibangkitkan UMNO dengan tagline kerajaan sepenggalBANGI Pegawai Khas Tun Dr Mahathir Mohamad Prof Madya Datuk Dr Samsu Adabi Mamat mendakwa sentimen rakyat yang melihat Pakatan Harapan tidak berjaya menunaikan manifesto...
Kasihnya Mahathir Terhadap Dap Murihnya Pada Pas

Kasihnya Mahathir Terhadap Dap Murihnya Pada Pas

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 246 hits
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata DAP telah berubah dan tone down permintaan berdasarkan realiti politik Bukan persepsi saya berubah tetapi mereka yang berubah kata Dr Mahathir kepada Sinar Harian dalam satu wawancara yang d...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional