Mat Hasan Dijangka Menang Prk Rantau Ilham Centre



BADAN kajian Ilham Centre menjangka bekas menteri besar Negeri Sembilan Mohamad Hasan akan memenangi Pilihan Raya Kecil DUN Rantau dengan selesa pada 13 April.

PH perlu memerlukan strategi kuat untuk mengekang kemaraan Barisan Nasional kerana kemenangan parti itu seolah-olah sudah terjamin, kata pengarah eksekutif Ilham Center, Azlan Zainal.

Menurutnya, parti kerajaan itu perlu mengekalkan jumlah undi India dan Cina yang diperolehi dalam pilihan raya lepas dan meraih sekurang-kurangnya 20 peratus undi Melayu.

“Jika semua ini gagal didapati, BN bakal keluar sebagai pemenang dengan majoriti selesa,” katanya lagi dalam satu kenyataan.

Menurutnya, kajian dijalankan ke atas 396 responden itu menunjukkan pengundi lebih cenderung menyokong bekas menteri besar dan bekas Adun Rantau selama tiga penggal itu.

Ini kerana, ramai pengundi yang dikaji itu mendapati Mohamad lebih berwibawa berbanding calon Pakatan Harapan (PH), Dr S Streram.

“Pendekatan beliau yang mudah mesra, kerap turun padang bertemu rakyat, merendah diri dan prihatin dengan kebajikan rakyat menambat hati pengundi di sini.

“Responden juga bersetuju bahawa Tok Mat (Mohamad) mempunyai kredibiliti yang lebih tinggi sebanyak 81.6 peratus berbanding calon PH, Dr S Streram 17.7 peratus dan lain-lain calon.

Kajian badan itu mendapati, Streram tidak popular dan tidak dianggap sebagai anak tempatan DUN Rantau. Malah Ketua Cabang PKR Rembau, R Tanggam lebih popular dan dikenali pengundi di situ, kata Azlan.

Badan itu menjangka, sebanyak 24.5 peratus undi yang diraih PH juga akan beralih kepada BN dalam PRK kali ini.

Faktor utama yang menyumbang kepada perkara itu adalah populariti Mohamad, isu kos sara hidup dan kegagalan PH menunaikan janji manifesto.

Turut menyumbang adalah rasa tidak puas hati pengundi ke atas kerajaan negeri dan persepsi bahawa kerajaan PH gagal membela Melayu dan Islam, kata Azlan.

Menurutnya lagi, PH sedang bergelut untuk mempertahankan sokongan bukan Melayu terutama pengundi India dan masih sukar mendapatkan undi Melayu.

Jelas Azlan, hanya 46.6% sahaja yang telah memberi komitmen untuk mengundi S. Streram dan selebihnya cenderung untuk mengundi BN dan belum membuat keputusan.

Masalah populariti Streram antara penyumbang kerana pengundi India lebih mengenali R Tanggam, ketua cabang PKR Rembau, menurutnya lagi.

Ilham Centre mendapati, majoriti pengundi India merupakan penyokong PH tetapi ia tidak ditangani dengan baik oleh kerajaan baharu.

“Seakan wujud kekecewaan segmen pengundi India terhadap Kerajaan khususnya yang melibatkan pembelaan terhadap tahap ekonomi dan kebajikan mereka.

“Ketiadaan pemimpin India yang berwibawa dalam Kerajaan yang mampu ke hadapan membela nasib mereka menjadi punca utama berlalu perubahan ketara kepada pola pengundian,” katanya. 

Selain itu, Ilham Centre mendapati, jentera PKR, Bersatu, Amanah dan DAP tidak diselia dengan baik walau sudah melalui beberapa siri pilihan raya kecil.

“Mereka bergerak mengikut jentera parti masing-masing dan tiada penyelarasan yang tersusun. Jentera PKR lebih dominan dan penglibatan jentera parti lain dilihat sangat minimum.

“Ini menggambarkan struktur jentera PH masih lagi kabur di mata akar umbi,” kata Azlan.

PH juga terlalu bergantung kepada presiden PKR Anwar Ibrahim untuk menggerakkan kempen, dan kerja-kerja itu banyak dijalankan jentera luar.

Jentera BN pula baynak digerakkan oleh Mohamad, calon pilihan raya kecil itu sendiri, dan dilihat lebih fokus dan sistematik.

“PH pula terlalu menumpukan isu-isu prapilihan raya umum ke-14 dan tidak dilihat sebagai sebuah parti kerajaan,” kata Azlan lapor The Malaysian Insight

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2019/04/mat-hasan-dijangka-menang-prk-rantau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hatrik Untuk Bn Tok Mat Kekal Menang Di Prk Dun Rantau

Hatrik Untuk Bn Tok Mat Kekal Menang Di Prk Dun Rantau

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 252 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Datuk Seri Mohamad Hasan secara rasmi mengekalkan kedudukan sebagai Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Negeri Negeri Sembilan selepas menang kerusi DUN Rantau hari ini Mohamad 62 yang mewakili Barisan
Tok Mat Menang Di Prk Rantau Tak Berubah Apa Apa

Tok Mat Menang Di Prk Rantau Tak Berubah Apa Apa

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 474 hits
Tok Mat Menang Di PRK Rantau Tak Berubah Apa Apa Calon BN bagi pilihan raya kecil Dun Rantau Mohamad Hasan percaya karier politiknya tidak akan berakhir meskipun jika beliau tewas pada PRK berkenaan Andai kata saya tak berjaya dalam PRK ni ...
Sebab Tok Mat Menang Prk Rantau Dengan Majoriti Besar

Sebab Tok Mat Menang Prk Rantau Dengan Majoriti Besar

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 640 hits
Calon Barisan Nasional Datuk Seri Mohamad Hasan mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri Rantau buat penggal keempat selepas menewaskan tiga pencabarnya pada Pilihan Raya Kecil kawasan itu hari ini Timbalan Presiden UMNO yang juga bekas ...
Prk Rantau Tok Mat Menang Bergaya

Prk Rantau Tok Mat Menang Bergaya

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 269 hits
SEREMBAN BN sekali lagi berjaya mempertahankan kerusi DUN Rantau dengan majoriti 4 510 undi pada PRK hari ini Calon BN Datuk Seri Mohamad Hasan memperoleh 10 397 undi menewaskan calon PH Dr S Streram yang mendapat 5 887 undi Dua calon Bebas...
Prk Rantau Bukan Tugas Mudah Kata Mat Hasan

Prk Rantau Bukan Tugas Mudah Kata Mat Hasan

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 232 hits
PRK Rantau bukan tugas mudah kata Mat Hasan Dikemas kini 54 minit yang lalu Diterbitkan pada 29 Mar 2019 9 09PM
Peluang Menang Prk Rantau Ada Tapi Rumit Tok Mat

Peluang Menang Prk Rantau Ada Tapi Rumit Tok Mat

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 317 hits
SEREMBAN Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan tidak mahu pengundi Dun Rantau terlalu awal yakin yang beliau akan memenangi PRK DUN Rantau pada 13 April ini Menurutnya yang mesra disapa Tok Mat keyakinan sebegitu berbahaya kerana ...
Prk Rantau Nak Buat Kolej Buatlah Jangan Cakap Saja Tok Mat

Prk Rantau Nak Buat Kolej Buatlah Jangan Cakap Saja Tok Mat

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 346 hits
Astro Awani MOHAMAD Baguslah idea tu Jadi buatlah kolej jangan tak buat Jangan cakap saja Astro AWANI SEREMBAN Calon Barisan Nasional Datuk Seri Mohamad Hasan mengalu alukan hasrat lawannya daripada Pakatan Harapan yang mahu membuka institu...
Rantau Campaign Sendayan Developed Thanks To Najib And 1mdb Says Mat Hasan

Rantau Campaign Sendayan Developed Thanks To Najib And 1mdb Says Mat Hasan

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 309 hits
RANTAU POLLS Former prime minister Najib Abdul Razak has been invited to visit the Sendayan township as part of Umno acting president Mohamad Hasan s campaign for the by election Mohamad said it was thanks to Najib that Sendayan was develop...
Prk Rantau Telahan Anda Siapa Yang Akan Menang Jom Undi

Prk Rantau Telahan Anda Siapa Yang Akan Menang Jom Undi

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 339 hits
Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri PRK Rantau yang ditetapkan pada 13 April ini menyaksikan pertandingan empat penjuru antara calon Barisan Nasional Pakatan Harapan serta dua calon Bebas Calon BN diwakili oleh Dato Seri Mohamad Hasan ...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia