Masyarakat Kurang Setuju Tambang Tiket Bas Ekspres Dinaikkan


Masyarakat kurang setuju tambang tiket bas ekspres dinaikkanRata-rata masyarakat kurang bersetuju dengan pertimbangan Kementerian Pengangkutan untuk menaikkan kadar tambang bas ekspres antara 10 hingga 30 peratus walaupun setakat ini kementerian masih belum membuat kata putus mengenainya.
Menurut penuntut Universiti Malaya Lukman Afifi, 24 tahun, sekiranya perkara itu menjadi realiti ia pastinya akan menambah beban mereka yang sering menggunakan perkhidmatan bas ekspres untuk pulang ke kampung atau untuk ke tempat lain.
“Macam saya, saya sering gunakan bas ekspres untuk balik ke rumah keluarga di Pulau Pinang sebulan sekali, tambang sehala sahaja sudah RM40 dan bila sampai di sana saya perlu mengambil Grab pula dari stesen bas ke rumah saya.
“Sekiranya tambang bas ekspres dinaikkan, saya yakin bukan hanya penuntut seperti saya akan terbeban sebab pastinya orang lain yang gunakan perkhidmatan itu akan terbeban, kerana ia melibatkan penambahan bajet yang perlu seseorang fikirkan khasnya mereka yang tidak mempunyai kenderaan sendiri,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini, hari ini.
Kerisauan Lukman itu turut disokong oleh pelajar sekolah menengah Bustami Roslan, 17 tahun, yang menyatakan pihak kerajaan seharusnya prihatin dalam mendengar rintihan rakyat yang sudahpun terbeban dengan kos sara hidup yang meningkat.
Berkonsepkan Malaysia Baharu
“Dengan kerajaan sekarang yang berkonsepkan Malaysia Baharu, seharusnya mereka perlu lebih prihatin dengan masalah yang dihadapi masyarakat dengan harga barang dan kos sara hidup semakin tinggi sekarang.
“Bagaimana dengan nasib mereka yang setiap hari berkira-kira duit yang ada hanya semata-mata untuk menggunakan perkhidmatan bas ekspres, teksi atau e-hailing, jika harga salah satu daripadanya meningkat? Pastinya akan membebankan mereka justeru saya berharap kerajaan mempertimbangkan kembali perkara ini,” kata Bustami ketika dihubungi Bernama di sini, hari ini.
Beliau berharap sekiranya tambang bas ekspres dinaikkan pada masa akan datang, sekurang-kurangnya pengusaha bas perlu turut mempertingkatkan mutu perkhidmatan mereka dan pemilik stesen bas juga dapat melakukan perkara yang sama.
Semalam, Timbalan Menteri Kementerian Pengangkutan, Datuk Kamarudin Jaffar dilaporkan berkata pihak kementerian masih mempertimbangkan perkara itu walaupun setakat ini masih belum ada kata putus mengenainya kerana bersimpati dengan syarikat bas yang terpaksa menanggung kos operasi yang meningkat saban hari.
Pertimbangkan Semula
“Sebelum ini kementerian ada mempertimbangkan untuk menaikkan kadar 10 hingga 30 peratus namun usah khuatir jika naik pun (mungkin) secara minimum. (Ini berikutan) masalah terhadap pengusaha bas yang terpaksa menanggung kos lebih tinggi dari semasa ke semasa.
“Bagaimanapun, setakat ini kementerian belum ada sebarang keputusan bagi menentukan perkara itu,” katanya kepada pemberita selepas menyaksikan Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) antara Pengerusi Eksekutif Konsortium E-Mutiara Berhad (E-Mutiara), Che Ibrahim Che Ismail dan Pengarah Urusan Scania Asia Tenggara, Marie Sjodin Enstrom.
Dalam majlis itu, Che Ibrahim berkata E-Mutiara menerusi persefahaman itu telah membeli 19 buah bas baharu jenama Scania bernilai kira-kira RM20 juta untuk kegunaan bermula Januari 2019 dan kesemuanya dilengkapi teknologi terkini dengan penjimatan bahan bakar sebanyak lima peratus selain mempunyai ciri kurang pengeluaran karbon.
November lepas, Kamarudin turut dipetik sebagai berkata, semakan mendapati kenaikan kadar tambang terakhir adalah pada 2009 iaitu sebanyak 31 peratus dan kementeriannya menimbangkan kenaikan munasabah bagi membantu pengusaha bas ekspres tanpa membebankan pengguna.
Sumber: Bernama Via Berita Awani
The post Masyarakat kurang setuju tambang tiket bas ekspres dinaikkan appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/masyarakat-kurang-setuju-tambang-tiket-bas-ekspres-dinaikkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Survei Y Publica 51 7 Persen Masyarakat Tak Setuju Ada Perda Syariah

Survei Y Publica 51 7 Persen Masyarakat Tak Setuju Ada Perda Syariah

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 154 hits
Survei Y Publica 51 7 Persen Masyarakat Tak Setuju Ada Perda Syariah Sedangkan dalam kaitannya dengan Pilpres 2019 Rudi mengatakan baik di kalangan capres nomor 01 maupun 02 mayoritas pemilih di kedua kubu tidak setuju dengan Perda berbasis...
Empat Maut Perodua Viva Di Rempuh Bas Ekspres Di Rompin

Empat Maut Perodua Viva Di Rempuh Bas Ekspres Di Rompin

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 269 hits
ROMPIN Sepasang suami isteri bersama dua anak saudara mereka disahkan meninggal dunia selepas kereta Perodua Viva yang dinaiki bertembung dengan sebuah bas ekspres di Kilometer 131 2 Jalan Kuantan Johor Bahru dekat Rompin pukul 1 40 pagi ta...
Pemandu Bas Ekspres Enggan Bayar Penuh Harga Nasi Lemak Dan Mengasari Pelayan Gerai

Pemandu Bas Ekspres Enggan Bayar Penuh Harga Nasi Lemak Dan Mengasari Pelayan Gerai

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 332 hits
Polis mengesahkan pertengkaran di antara pemandu bas ekspres dengan pelayan gerai makanan di kawasan Rehat dan Rawat Gambang arah timur di Kuantan kelmarin adalah berpunca dari pemandu bas terbabit yang enggan membayar penuh harga nasi lema...
Pemandu Bas Ekspres Dibelasah Lima Lelaki Di R R Gambang

Pemandu Bas Ekspres Dibelasah Lima Lelaki Di R R Gambang

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 378 hits
KUANTAN Seorang pemandu bas ekspres dipukul sekumpulan lima lelaki di Kawasan Rehat Rawat Gambang arah timur dipercayai kerana salah faham Video kejadian kira kira jam 1 30 pagi semalam itu tular sejak malam tadi Video berdurasi 1 minit 49 ...
Ingat Ulat Tiket Malaysia Dasyat Tapi Rupanya Ulat Tiket Vietnam Lagi Ngeri

Ingat Ulat Tiket Malaysia Dasyat Tapi Rupanya Ulat Tiket Vietnam Lagi Ngeri

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 367 hits
Ingat Ulat Tiket Malaysia Dasyat Tapi Rupanya Ulat Tiket Vietnam Lagi NgeriIngat Ulat Tiket Malaysia Dasyat Tapi Rupanya Ulat Tiket Vietnam Lagi Ngeri
Menhub Kenaikan Tarif Tiket Pesawat Di Libur Natal Dan Tahun Baru Jangan Signifikan

Menhub Kenaikan Tarif Tiket Pesawat Di Libur Natal Dan Tahun Baru Jangan Signifikan

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 192 hits
Menteri Perhubungan Budi Karya Sumadi meminta jajarannya untuk mengawasi ketat pergerakan tarif pesawat saat libur Natal dan Tahun Baru 2019 Selain itu dia juga meminta maskapai menambah kursi penerbangannya dalam mengantisipasi lonjakan pe...
2019 Traveloka Gandeng 150 Po Layani Pemesanan Tiket Bus Antarkota

2019 Traveloka Gandeng 150 Po Layani Pemesanan Tiket Bus Antarkota

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 228 hits
Traveloka akan memperluas kerja sama penjualan tiket dengan 150 operator bus yang ada di Indonesia pada tahun 2019 Ini merupakan upaya untuk memberikan jaminan kepada konsumen bahwa semua tiket bus dan travel yang tersedia di platform nya a...
Comic Fiesta 2018 Kembali Ini Cara Mudah Untuk Dapatkan Tiket

Comic Fiesta 2018 Kembali Ini Cara Mudah Untuk Dapatkan Tiket

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 263 hits
Comic Fiesta atau lebih dikenali sebagai CF adalah satu konvensyen terbesar di Malaysia yang memberi tumpuan kepada anime comic and gaming The post appeared first on
Senarai Harga Tiket Tempat Popular Di Malaysia Musim Cuti Sekolah

Senarai Harga Tiket Tempat Popular Di Malaysia Musim Cuti Sekolah

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 970 hits
Meriah sungguh bulan Disember kan Dengan festive season nya Dengan cuti sekolahnya Now khusus untuk yang tengah mencari tiket Aquaria KLCC Sunway Lagoon Malaysia Sunway Lost World of Tambun Melaka A Famosa Safari Wonderland Movie Animation ...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Fashion Forward Styling Tips For Incorporating Shapewear Into Your Outfits

Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang