Masuk Trimester Kedua Hanis Zalikha Amal Mandi Air Sejuk Buat Persiapan Bayi Bila Kandungan Cecah 8 Bulan


Sedang hamil 28 minggu, Hanis Zalika amalkan mandi air sejuk mengelakkan morning sickness berlanjutan di trimester kedua dan menjadikan dirinya segar serta aktif.
Hanis yang ditemui Pa&Ma dalam majlis pelancaran Toujours Kid baru-baru ini mengakui morning sickness sudah kurang bila masuk trimester kedua.
Dia turut berkata mandi air sejuk sangat berkesan untuk mengelakkan diri rasa kurang bertenaga dan menghambat muntah-muntah (morning sickness) yang masih berlanjutan.
“Sekarang Hanis amalkan mandi air sejuk. Dulu mandi air suam/panas  Hanis rasa lemah. Air panas fungsinya menenangkan jadi Hanis rasa lembik je badan. Untuk relaks ok tapi rasa tidak aktif.
“Hanis ada terdengar tentang info mandi air ais tapi kita tak boleh cuba sebab pregnant. So Hanis cuba tukar mandi air sejuk. Bila start mandi air sejuk, Hanis rasa antibodi kuat, rasa segar dan lagi aktif. So Hanis pun kurang rasa lembik, rasa morning sickness. So memang rasa air sejuk tu memberi kesan positif dan ada kena mengena dengan perubahan ini,” kata ibu Yusuf Iskandar ini yang turut mengatakan atlet juga turut mengamalkan mandi ais.

BANYAK BERJALAN ADALAH PERSEDIAAN BERSALIN
Hanis yang baru pulang bercuti di Phuket mengakui perancangan untuk bercuti dibuat sejak sebelum hamil lagi. “Pada permulaan sebelum itu, ingatkan ok, tapi rupa-rupanya Hanis mengah. Tapi Hanis gagahkan jugak sebab Hanis suka berjalan.
Even semasa hamil Yusuf, Hanis pergi umrah, pergi Korea. Ini adalah salah satu persediaan untuk bersalin juga dengan banyakkan pergerakan. Sebab Hanis memang jarangexcercise. So masa bercuti kita terpaksa jugak berjalan banyak steps in a day. So itu salah satu persediaan Hanis untuk memudahkan bersalin.
PERSEDIAAN & JANTINA BAYI
Tidak dinafikan Hanis teruja untuk menyambut cahaya mata keduanya ini. Namun dalam hal berkaitan persediaan dan membeli kelengkapan bayi, dia masih menundanya sehingga kandungan mencecah 8 bulan “Oh belum. Mama selalu pesan jangan beli lagi kalau kandungan belum cecah usia 8 bulan.
Pa&Ma juga bertanya tentang jantina  Hanis Hairul Junior kedua ini. Hanis mengakui yang dia sudah mengetahuinya tetapi mengambil keputusan untuk tidak mengumumkannya terlebih dahulu. “Hanis nak tunggu 8 bulan untuk confirmkan betul-betul. Takut dia main-main,” katanya Hanis tentang kandungannya itu.

MINUM AIR BERKARBONAT TETAPI DENGAN KONSULTASI DOKTOR
Tentang penjagaan kesihatan semasa hamil, Hanis mengakui agak sukar untuk menjaga bab pemakanan. ” Maintain sihat masa pregnant sangat susah sebab banyak teringin makanan tertentu dan Hanis hanya akan menikmatinya. Masa hamil Hanis makan je. Ada juga makanan manis, ada juga minuman bergas.
“Tapi bila fikir balik ini untuk baby, baby ni nak kena sihat so Hanis consult doctor. Tanya doktor tentang minum air berkarbonat, berapa banyak boleh minum dan limitnya sehari. Walau pun kita suka, kena ambil dalam kuantiti sederhana.”
PEMAKANAN YUSUF
Mungkin ramai mengetahui cara Hanis cukup kreatif dan rajin menyusun pemakanan buah hatinya, Yusuf Iskandar. Sewaktu anak sulungnya itu kecil, pelbagai resipi dan tip dikongsikannya hingga ada  hashtag popular chefmommynis.
“Hanis memang banyak bertanya tentang pemakanan anak kepada ibu, ibu mertua dan ibu-ibu lain yang ada banyak pengalaman. Hanis memang suka membaca buku hard copy & secara online.
“Cara-cara tidak semestinya betul tapi mesti serasi dengan lifestyle kita. Sesuai dengan Yusuf & Hanis boleh buat. Paling penting ia masih boleh dilakukan sewaktu kita sibuk. Syukur kini Yusuf kembali memakan sayur-sayuran seperti timun, brokoli, delima dan sebagainya. Sebagai ibu Hanis sangat gembira, ” katanya tentang pemakanan Yusuf.

YUSUF CLINGY & MANJA TAPI HANIS TEGAS
Ibu ini tidak menafikan Yusuf Iskandar semakin clingy sejak akhir-akhir ini. Pada awalnya aktres ini menganggap perkara itu biasa sahaja. “Mula-mula memang Hanis tidak percaya dengan kata-kata orang bila kita mengandung anak akan clingy.
“Ingatkan ia hanya faktor psikologi semata-mata kerana bila hamil, ibu bapa mungkin akan kurang sabar. Kita mengah, kita penat nak layan dan merasakan anak manja. So Hanis tak percaya perkara. Sekali bila kena sendiri, baru tahu,” kata Hanis.
WHERE IS MY MOMMY?

Katanya lagi, Yusuf kini mahu melakukan sesuatu perkara dengan mommy walau pun sebelum ini selesa membuat rutin itu dengan daddy nya.
“Untuk tidur, Yusuf ingin mommy ada di sebelah. Kalau tak ada mommy, akan tanya where is my mommy. Tak perlu tepuk, Hanis kena ada dalam bilik semasa dia nak tidur,” kata Hanis tentang perubahan Yusuf akhir-akhir ini.
Bagi menyesuaikan Yusuf dengan keadaan baru sebagai abang nanti, Hanis tegas dan buat biasa bila Yusuf clingy dan mengada-ada. “Setiap hari Hanis akan tanya – Yusuf what inside here, so dia akan jawab baby. Kalau ke hospital untuk pemeriksaan, dia tahu dia akan tengok adik dia. Kalau lama tak ke hospital untuk check up, Yusuf akan ajak untuk lihat baby.
“Dari segi susunan tidur, Hanis juga telah awal-awal lagi meletakkan Yusuf tidur di katilnya kerana tidak mahu Yusuf merasakan dia perlu tidur di katilnya kerana kehadiran adiknya. Tidak mahu Yusuf dendam atau geram nanti,” kata Hanis berkongsi tip elak Yusuf cemburu dengan adik barunya nanti.
The post Masuk Trimester Kedua, Hanis Zalikha Amal Mandi Air Sejuk. Buat Persiapan Bayi Bila Kandungan Cecah 8 Bulan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/masuk-trimester-kedua-hanis-zalikha-amal-mandi-air-sejuk-buat-persiapan-bayi-bila-kandungan-cecah-8-bulan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bahaya Mandikan Bayi Dengan Air Sejuk Boleh Turunkan Suhu Badan Mengejut 6 Perkara Ini Juga Mustahak

Bahaya Mandikan Bayi Dengan Air Sejuk Boleh Turunkan Suhu Badan Mengejut 6 Perkara Ini Juga Mustahak

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 506 hits
Kenapa tidak boleh mandikan bayi dengan air sejuk Ramai ibu bapa lakukan 6 kesilapan ini semasa memandikan bayi Ramai yang bagi alasan kekok nak mandikan bayi yang baru lahir Terlalu kecil takut nak pegang bimbang terlepas terjatuh dan maca...
Masuk 3 Bulan Anak Dalam Kandungan Sari Yanti Tak Bergerak Belum Rezeki Eya Dapat Adik

Masuk 3 Bulan Anak Dalam Kandungan Sari Yanti Tak Bergerak Belum Rezeki Eya Dapat Adik

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 373 hits
Penyampai radio dan pelawak Jep Sepahtu memaklumkan kandungan isterinya Sari Yanti yang dah masuk 3 bulan tak dapat diselamatkan apabila anak keduanya disahkan tidak bergerak semasa membuat pemeriksaan baru baru ini View this post on Instag...
3 Bulan Pertama Penglihatan Bayi Belum Jelas Tapi Boleh Baca Emosi Ibu Bapanya

3 Bulan Pertama Penglihatan Bayi Belum Jelas Tapi Boleh Baca Emosi Ibu Bapanya

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 351 hits
Bayi seperti melihat kita tetapi hakikatnya bayi kecil itu masih kabur penglihatannya Bayi yang baru dilahirkan hanya mampu melihat sesuatu objek pada jarak yang terhad iaitu 20 25 sm dan memerhati dengan penuh minat pada wajah ibu yang mem...
Suntikan Matangkan Paru Paru Bayi Penting Elak Masalah Pernafasan Pendarahan Otak Bayi Lahir Tak Cukup Bulan

Suntikan Matangkan Paru Paru Bayi Penting Elak Masalah Pernafasan Pendarahan Otak Bayi Lahir Tak Cukup Bulan

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 280 hits
Bagi ibu yang berkemungkinan melahirkan bayi pramatang suntikan ini sangat penting Menurut pegawai perubatan Obstetrik Ginekologi Pegawai Perubatan Kesihatan Wanita Kehamilan suntikan amat penting untuk ibu yang berkemungkinan melahirkan ba...
Salah Ke Biarkan Bayi Tidur Dipangkuan Bayi 0 3 Bulan Tidur Lebih Lena Gaya Ala Rahim

Salah Ke Biarkan Bayi Tidur Dipangkuan Bayi 0 3 Bulan Tidur Lebih Lena Gaya Ala Rahim

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 300 hits
Salahkah saya biarkan anak tidur dipangkuan Perkara utama yang GAGAL di fahami ramai ibubapa ialah hakikat bahawa bayi 0 3 bulan mempunyai konsep hidup yang sangat berbeza dari bayi yang lebih berusia Ia di gelar fasa trimester ke 4 yang hi...
Masuk 1 Tahun Anak Akan Memilih Makanan Untuk Elak Anak Picky Eater Ini Panduan Pemakanan Bayi 0 2 Tahun Yang Betul

Masuk 1 Tahun Anak Akan Memilih Makanan Untuk Elak Anak Picky Eater Ini Panduan Pemakanan Bayi 0 2 Tahun Yang Betul

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 422 hits
Masalah anak cerewet makan bukanlah satu perkara asing buat ibu bapa Lazimnya bayi akan mula memilih makan selepas usianya setahun Yang menjadi kebimbangan ibu bapa adalah tentang keperluan nutrisi bayi mereka adakah bayi mendapat nutrisi y...
Anies Stafkan Kadis Sumber Daya Air Kepala Bpbumd Masuk Tgupp

Anies Stafkan Kadis Sumber Daya Air Kepala Bpbumd Masuk Tgupp

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 212 hits
Gubernur DKI Jakarta Anies Baswedan menyebut rotasi tersebut merupakan bagian dari penyegaran Dia mengharapkan dengan adanya rotasi itu para pejabat lebih dapat mengembangkan potensi diri
Najib Syor Ph Mandi Air Sungai Sejukkan Badan Jika Panas

Najib Syor Ph Mandi Air Sungai Sejukkan Badan Jika Panas

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 311 hits
MALAYSIAKINI Bekas perdana menteri Najib Razak menasihatkan penyokong dan pemimpin Pakatan Harapan agar tidak panas dengan kehadirannya pada pilihan raya kecil Semenyih Katanya dirinya tidak lagi mempunyai jawatan baik di dalam Umno mahupun...
Banyak Perkara Yang Bayi Belajar Sejak Dalam Kandungan Ibu Hamil Perlu Jaga Percakapan Pemakanan

Banyak Perkara Yang Bayi Belajar Sejak Dalam Kandungan Ibu Hamil Perlu Jaga Percakapan Pemakanan

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 333 hits
Kebanyakan individu percaya bahawa bayi yang sedang dalam kandungan ibunya tidak akan mempelajari apa apa sehingga mereka lahir Namun begitu ada kajian terbaharu yang menunjukkan bahawa bayi sebenarnya sudah boleh memahami dan mengingat apa...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan