Salah Ke Biarkan Bayi Tidur Dipangkuan Bayi 0 3 Bulan Tidur Lebih Lena Gaya Ala Rahim


Salahkah saya biarkan anak tidur dipangkuan? Perkara utama yang GAGAL di fahami ramai ibubapa ialah hakikat bahawa bayi 0-3 bulan mempunyai konsep hidup yang sangat berbeza dari bayi yang lebih berusia. Ia di gelar fasa ‘trimester ke-4 yang hilang’.

Trimester ke-4 merujuk kepada 3 bulan pertama hidup bayi SELEPAS dilahirkan (jika bayi lahir cukup bulan). Ia merupakan lanjutan dari 3 trimester yang telah bayi habiskan dalam kandungan:
3 bulan awal kehamilan (trimester pertama) + 3 bulan tengah ( 2nd trimester) + 3 bulan akhir (3rd trimester).
Habis tu, “..yang hilang” itu apa? Yang hilang itu adalah rahim. Maksudnya apa?. Bayi merasa seperti masih berada dalam rahim walau hakikatnya dia telah di lahirkan ke dunia ini. Ayat mudahnya; bayi tak boleh ‘move on’ lah tu. Kerana itu,bayi 0-3 bulan juga disebut ‘belum menetas’ dan bayi 4 bulan ke atas pula telah (hatching).
Buktinya? Jika anda berminat mahu bukti yang agak rumit, maka boleh cari sebarang artikel mengenai perbezaan otak bayi 0-3 bulan VS bayi 4 bulan ke atas.
Saya di sini lebih berminat menerangkan bukti yang lebih mudah bagi manfaat ramai pembaca. Baik. Saya beri 1 contoh:
Bayi 0-3 bulan menangis secara reflek. Bayi tak berfikir dan tak belajar untuk menangis. Jika belum masanya bayi menangis, dia tak akan menangis biar siapa pun yang datang kepadanya. Jika sampai masanya bayi menangis, walau yang cuba menenangkan dia adalah ibu dan ayahnya sendiri, bayi akan terus menangis jika ibu dan ayahnya tiada kemahiran mententeramkan bayi. Namun, jika yang datang menenangkan bayi itu adalah ‘orang asing’ dalam hidup bayi, namun orang itu tahu cara tepat menenangkan bayi, bayi pasti dapat bertenang
Kenapa? Tidakkan bayi kenal ibubapa sendiri? Oh, bayi SANGAT kenal ibunya dari hari pertama lagi. Cuma, di usia 0-3 bulan, bayi belum pandai pilih-pilih orang. Bayi menangis atau bertenang bukan kerana orang, tetapi kerana mahirnya seseorang itu mematikan reflex menangis bayi. Dan, HANYA ADA SATU CARA paling efektif untuk melakukan ini,iaitu dengan cara menenangkan bayi dengan teknik yang menyerupai alam rahim. Kenapa? Kerana bayi masih belum sepenuhnya ‘move on’ dari alam rahim.
Beza halnya jika yang sedang menangis itu adalah bayi yang telah melepasi usia 3 bulan. Misalnya, cuba anda ambil bayi 6 bulan dari tangan ibunya, majoriti bayi akan dengan segera menangis kerana takutkan wajah asing anda. Ini kerana di usia ini, tangisan bukan lagi dalam bentuk reflek. Sebaliknya, bayi telah pandai berfikir dan membuat kira-kira bila dia perlu menangis. Dah maju ler tu..
Baik, berbalik pada alam rahim. Ia bermaksud, semua bayi 0-3 bulan akan bertenang dan tidur lebih lena JIKA di tenangkan dan di tidurkan gaya ala rahim. Caranya?. Secara ringkas:
Bayi telah duduk dalam keadaan berlipat dan menggerekot (di gelar fetal positioning) selama 9 bulan. Tak cukup pula, di tambah lagi dengan dinding rahim yang membalut kemas posisi begitu. Oleh itu, bayi telah terbiasa merasa bagai di peluk dan didakap sepanjang masa.
MAKA , sentiasa lah beri bayi rasa bagai di dakap dengan apa cara pun untuk dia kekal tenang dan lena. Nak dakap, dukung, peluk, riba atau gendong  SILALAH. Jika dah penat atau tak larat  BEDUNGLAH untuk di letakkan di bawah (tiarapkan bayi kecil).
Bayi telah duduk terapung dalam kandungan, di kelek ibu ke sana ke mari. Oleh itu, mereka telah terbiasa merasa bagai di hayun.
MAKA, bayi cari dan gemarkan rasa berhayun. Nak dodoi, tepuk, menari pusing-pusing satu rumah dengan bayi, dukung bawa bayi berjalan-jalan naik turun rumah atau gendong  SILALAH. Jika dah penat atau tak larat  gunalah buaian bayi (pastikan dari jenis buai patuh ciri keselamatan yang utama).
Kenapa Bayi Hisap Jari Sejak Dalam Kandungan
Bayi telah biasa menghisap jarinya seawal usia kandungan 6 bulan sebagai latihan untuk memudahkan proses penyusuan selepas kelahiran. Ini jelas, bayi di dalam kandungan menghisap bukan sebab lapar , kerana makanan di salur menerusi plasenta. Namun, ‘kesan sampingan’ latihan hisapan ini ialah, selepas dilahirkan, bayi tetap juga mahu menghisap sesuatu walau telah kenyang. Tabiat ler tu..
MAKA, nak biarkan bayi memerap di dada (mengempeng)  SILALAH. Jika tak larat  gunalah puting tiruan (sebab bayi bawah 4 bulan belum kuat koordinasi ototnya untuk hisap ibu jari. Ini lain ceritanya dengan semasa dalam rahim. Rahim yang sempit dan badan yang berlipat menyebabkan tangan bayi memang dah berada dekat dengan mukanya).
Maka jelas, TIADA SALAH jika mahu anak tidur berpeluk didada atau diriba ibu. Malah TIADA SALAH jika mahu anak berdodoi berjam-jam dan mengempeng lama-lama.
SAMA JUGA TIADA SALAHNYA jika mahu anak berbuai atau berputing. Semua cara ini SAMA WALAU TAK SERUPA. Dan..bayi tak kisah cara apa pun yang beri, IBU ATAU ALAT, dia pasti gembira dan lena. Kerana bayi hanya menuntut apa yang rahim telah biasakan dia.
Jadi, sesama ibu USAH membeza antara satu sama lain hanya kerana pilihan kita berbeza kerana tujuan akhir ibu tetap sama : iaitu membuat bayi tenang dan lena.
Nota: menjelang usia 4 bulan, bayi sudah boleh menerima pelajaran untuk tidur tanpa atau dengan bantuan minimum sahaja dari ibu atau alat. Pelajaran tidur ini dilakukan secara berperingkat namun tidak akan dibincangkan di sini.
Sumber: Baby Language
The post Salah Ke Biarkan Bayi Tidur Dipangkuan? Bayi 0-3 Bulan Tidur Lebih Lena Gaya Ala Rahim appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/salah-ke-biarkan-bayi-tidur-dipangkuan-bayi-0-3-bulan-tidur-lebih-lena-gaya-ala-rahim/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suka Motif Garis Garis 10 Ide Padu Padan Ala Hijabers Ini Bisa Jadi Inspirasimu Tampil Lebih Manis

Suka Motif Garis Garis 10 Ide Padu Padan Ala Hijabers Ini Bisa Jadi Inspirasimu Tampil Lebih Manis

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 295 hits
Motif idola sejuta umat ini emang kece tapi jadi ngebosenin kalau itu itu mulu idenya Cek dulu nih tips padu padannya biar tetap fresh dan penampilanmu makin stylish Mari merapat
Saya Terkilan Pihak Taska Beritahu Lewat Bayi Empat Bulan Meninggal Dunia Disahkan Paru Paru Berair

Saya Terkilan Pihak Taska Beritahu Lewat Bayi Empat Bulan Meninggal Dunia Disahkan Paru Paru Berair

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 340 hits
Siapapun tak mampu untuk menerima hakikat bila anak yang dihantar ke taska dalam keadaan sihat tetapi lemah tidak bermaya ketika mengambilnya ketika waktu pulang Namun inilah ketentuan yang terpaksa di lalui pasangan suami isteri ini Muhamm...
Mereka Maklumkan Anak Dalam Keadaan Lembik Dan Tidak Bermaya Bayi 4 Bulan Meninggal Dunia Di Taska

Mereka Maklumkan Anak Dalam Keadaan Lembik Dan Tidak Bermaya Bayi 4 Bulan Meninggal Dunia Di Taska

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 299 hits
Mereka Maklumkan Anak Dalam Keadaan Lembik Dan Tidak Bermaya Bayi 4 bulan meninggal dunia di taska Seorang bapa terkilan dengan tindakan pengasuh yang lewat memaklumkan keadaan bayi lelakinya berusia empat bulan sudah lemah selepas dihantar...
9 Ide Lampu Tidur Yang Nyaman Sekaligus Cantik Nan Artistik Buat Kamar Bayi

9 Ide Lampu Tidur Yang Nyaman Sekaligus Cantik Nan Artistik Buat Kamar Bayi

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 326 hits
Meski si bayi belum tentu ngeh sama bentuk lampunya setidaknya bisa bikin orangtuanya makin semangat mengASIhi
Sejak Jadi Mak Ayah Gaya Bercakap Kita Dengan Bayi Pun Lain Pentingnya Jadi Ibu Bapa Yang Dramatik

Sejak Jadi Mak Ayah Gaya Bercakap Kita Dengan Bayi Pun Lain Pentingnya Jadi Ibu Bapa Yang Dramatik

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 340 hits
Ok sila jangan baca tajuk saja ya Perasan tak sejak jadi mak ayah gaya kita bercakap dengan anak anak kecil jadi lain macam Segala gaya tangan keluar macam macam mimik muka kita buat dan bunyi suara pelik pelik pun ada Semua ini entah dari ...
Proton Jual Lebih 5 000 Kereta Bulan Lalu Kuasai 12 7 Pasaran

Proton Jual Lebih 5 000 Kereta Bulan Lalu Kuasai 12 7 Pasaran

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 308 hits
Proton mencatatkan pertumbuhan jualan sebanyak 42 bagi 2 bulan pertama tahun ini berbanding tempoh sama pada 2018 KUALA LUMPUR Proton Holdings Bhd meneruskan permulaan cemerlang tahun ini apabila mendaftarkan 5 283 unit kereta bulan lalu In...
Jangan Biarkan Orang Rumah Anda Mengandung Sendirian Suami Kena Buat Kerja Lebih Sikit Untuk Jaga Emosi Si Isteri

Jangan Biarkan Orang Rumah Anda Mengandung Sendirian Suami Kena Buat Kerja Lebih Sikit Untuk Jaga Emosi Si Isteri

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 400 hits
Wanita sekarang terlalu berdikari Ketika mengandung pun boleh buat macam macam perkara Ketika seorang isteri hamil anda hanya mampu melihat susah payahnya dia membawa kandungan Benar anda tidak mampu memindahkan kandungan itu kepada diri an...
Inilah 12 Cara Padu Padan Baju Saat Pakai Sneakers Hitam Ala Sunny Dahye Gaya Kasualnya Menawan Hati

Inilah 12 Cara Padu Padan Baju Saat Pakai Sneakers Hitam Ala Sunny Dahye Gaya Kasualnya Menawan Hati

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 364 hits
Karena sneakers hitam nggak cuma buat pergi ke sekolah aja Dengan padu padan yang pas bisa jadi super gaya dan trendi buat jalan jalan
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11