Masihkah Ada Peluang Buat Anwar Jadi Perdana Menteri


Al-Azharri Siddiq Kamunri
Diterbitkan Hari ini 12:59 pm

ULASAN l Baru-baru ini, sekeping gambar membabitkan pertemuan presiden-presiden parti dalam Perikatan Nasional (PN) Umno. PAS, Bersatu, Warisan dan GPS tersebar di media sosial.

Mengundang persoalan, pertemuan presiden-presiden parti itu bersama bekas perdana menteri ketujuh, Dr Mahathir Mohamad dibuat tanpa penyertaan Presiden PKR Anwar Ibrahim.

Gambar itu dikatakan permulaan kepada episod pertukaran kerajaan daripada Pakatan Harapan (PH) kepada PN.
Prinsipnya sangat jelas, ia membuktikan bahawa Anwar tiada dalam radar atau agenda untuk dilantik sebagai perdana menteri kelapan seperti yang dicanangkan beliau sebelum ini.

Bergantung kepada DAP, Amanah

Nampaknya, usaha Anwar mendaki tangga Putrajaya bagi menduduki kerusi perdana menteri semakin berliku. Harapan Anwar kini hanya kepada DAP dan Amanah sahaja.

Sebenarnya, peluang Anwar menjadi perdana menteri terlepas beberapa kali ketika ianya menghampiri tangga terakhir. Tanpa mengira tragedi 1998, Anwar juga berpeluang menjadi perdana menteri pada tahun 2013.

Pada masa itu, ada usaha "rekonsiliasi" antara Najib Razak-Anwar selepas keputusan PRU-13 menggugat kerajaan BN bilamana Anwar dan Pakatan Rakyat pada masa itu memenangi majoriti undi popular 50.9 peratus.

Tetapi tewas kepada BN apabila pakatan itu hanya berjaya memenangi 90 kerusi meskipun BN hanya memperoleh undi popular sekitar 47.4 peratus.
Ketika itu, kerajaan BN dan Najib telah ditekan dari dalam dan luar negara, termasuklah perhimpunan besar-besaran "Blackout 505".

Dalam usaha rekonsiliasi itu, Anwar sepatutnya menjadi timbalan perdana menteri dan seterusnya akan menjadi perdana menteri pada masa yang ditentukan. Manakala beberapa pemimpin PKR akan menjadi menteri penuh.

Namun ia gagal kerana Anwar dikatakan menolak rekonsiliasi itu dan masih yakin dengan jumlah majoriti undi popular boleh menjelmakannya sebagai perdana menteri.

Kisah di penjara

Anwar mungkin terlupa, sistem pilihan raya di Malaysia adalah berdasarkan majoriti mudah dan sistem perwakilan kawasan yang telah digunakan sejak pilihan raya pertama pada tahun 1959.

Manakala, disebut bahawa di pihak Najib sudah ada persetujuan kerana Najib lebih mengutamakan keamanan rakyat dan keselamatan negara berkekalan.
Setahu saya Najib tidak ada agenda menghalang cita-cita Anwar. Ketika Najib sebagai perdana menteri, tidak ada gerakan dan arahan daripada Najib untuk menghalang kebebasan Anwar berpolitik.

Sejak dahulu lagi, saya tidak nampak jalan Anwar akan menjadi perdana menteri jika masih "membuntuti" di belakang Dr Mahathir Mohamad.

Saya sangat hairan kenapa Anwar tidak memilih jalannya sendiri? Kenapa terlalu bergantung kepada Mahathir sedangkan Anwar memiliki kekuatan tersendiri ?

Jika saya menjadi penasihat politik Anwar, saya akan minta Anwar bekerjasama dengan Najib.

Anwar pun tahu, semasa di dalam penjara, Najib banyak mempermudahkannya sebagaimana dinyatakannya sebelum ini.

Bukan rundingan di hotel

Berbalik kepada Kerajaan PN hari ini lebih kuat kerana ia telah melalui proses dengan penuh teliti oleh Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara, bukan rundingan di sebuah hotel atau di sebuah rumah tertentu.
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin juga di kedudukan kuat kerana menerima dokongan daripada Umno, PAS dan GPS Sarawak. Mungkin juga daripada sesetengah ahli parlimen daripada PKR ?

Hanya Yang di-Pertuan Agong mengetahui jumlah sebenar ahli-ahli parlimen yang mengikrarkan sokongan kepada Muhyiddin sebaga perdana menteri kerana baginda bertemu setiap seorang daripada mereka.

Hanya Agong yang tahu

Di atas kertas parti-parti politik masing-masing menunjuk angka mereka, ada menunjukkan kononnya mendapat 114, ada kata 129, siapa tahu mungkin Muhyiddin mendapat lebih 130 sokongan. Hanya Yang di-Pertuan Agong yang tahu.

Usaha mengumpul angka baru sangat bertentangan dengan titah Yang di-Pertuan Agong semasa pembukaan Dewan Rakyat baru-baru ini supaya jangan lagi mengheret rakyat ke dalam kancah politik merebut jawatan perdana menteri.

Keutamaan sekarang ialah membantu rakyat menghadapi Covid-19, bukannya menukar perdana menteri.
Jika kemelut merebut jawatan perdana menteri masih berlanjutan, saya cadang kita kembali kepada demokrasi. Bubar Dewan Rakyat.

Kemelut ini menjadikan negara kita kelihatan bobrok dan rakyat rimas. Sudah-sudahlah berpolitik, sekarang masa untuk membangunkan negara.

Fikirkan nasib rakyat yang mungkin berdepan kesukaran pasca Covid-19 lebih utama berbanding memikirkan kerusi empuk di Putrajaya.

DR AL-AZHARRI SIDDIQ KAMUNRI ialah penganalisis politik kerajaan juga merupakan penceramah Dasar-Dasar Kerajaan dalam bidang Kenegaraan, Keselamatan & Patriotik.

Artikel ini pandangan penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/06/masihkah-ada-peluang-buat-anwar-jadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Strategi Rahsia Anwar Untuk Jadi Perdana Menteri Sabotaj Terhadap Mahathir

Strategi Rahsia Anwar Untuk Jadi Perdana Menteri Sabotaj Terhadap Mahathir

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 308 hits
Menarik agenda si nuar nak jadi PM OK blh terima lh wpon rakyat reject dia total tapi Agenda sebenar nya dia nak apa mesti ada perkara yg lebih besar dr nk jd PM sb bila dh jd PM kuasa dia ibarat besar cm langit dn bumi beb lg satu dia bera...
Wow Sultan Johor Call Anwar Untuk Take Over Johor Dan Jadi Perdana Menteri

Wow Sultan Johor Call Anwar Untuk Take Over Johor Dan Jadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 424 hits
Ini baru gempak derrr Anwar dakwa DYMM Sultan Johor call suruh Anwar take over Johor Betul betul cannot brain penipuan terbaru Bang Non nie Chegu Bard bekas Ketua Cabang PKR Rembau kata Dia bersungguh sungguh yakinkan bahawa Sultan Johor hu...
Rakyat Tak Kisah Siapa Perdana Menteri Asalkan

Rakyat Tak Kisah Siapa Perdana Menteri Asalkan

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 205 hits
KOMENTARBERTUKAR kerajaan dalam tempoh 22 bulan sahaja selepas berkuasa 9 Mei 2018 ada rakyat kisah Tun Dr Mahathir Mohamad meletak jawatan Perdana Menteri ketujuh pada 24 Februari 2020 ada orang ramai ambil peduli berbeza reaksi pilu sedih...
Calon Perdana Menteri Ph Dah Disepakati Kata Sumber

Calon Perdana Menteri Ph Dah Disepakati Kata Sumber

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 238 hits
Pakatan Harapan dan sekutunya yang digelar sebagai PH plus dikatakan mencapai persetujuan bersama berhubung calon perdana menteri mereka Hal itu disahkah salah seorang pemimpin Bersatu Marzuki Yahya ketika ditemui media di Ibu Pejabat PKR d...
Video Pertama Kali Perdana Menteri Pimpin Takbir Raya Undang Sebak Netizen

Video Pertama Kali Perdana Menteri Pimpin Takbir Raya Undang Sebak Netizen

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 472 hits
Seumur hidup kita inilah kali pertama dapat melihat seorang Perdana Menteri memimpin Jemaah Menteri sama sama bertakbir raya Tan Sri Muhyiddin Yasin bersama barisan kabinet dan wakil barisan hadapan bersama bertakbir raya telah mengundang r...
Perutusan Khas Perdana Menteri Untuk Tamatkan Pkpb Apa Yang Rakyat Inginkan

Perutusan Khas Perdana Menteri Untuk Tamatkan Pkpb Apa Yang Rakyat Inginkan

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 253 hits
Semua sedia maklum bahawa pada hari ini 7Jun 2020 Perdana Menteri Malaysia PM8 akan membuat suatu pengumuman yang penting buat rakyat Malaysia Sejak 18 Mac 2020 rakyat Malaysia telah dikawal pergerakan mereka untuk memudahkan KKM menghadapi...
Keberanian Dan Kebijaksanaan Perdana Menteri Berjaya Kawal Covid 19

Keberanian Dan Kebijaksanaan Perdana Menteri Berjaya Kawal Covid 19

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 287 hits
Pandemik COVID 19 yang melanda dunia hingga mengubah landskap kehidupan kepada kebiasaan baharu menyebabkan negara di dunia termasuk Malaysia mengambil langkah luar biasa bagi memastikan negara dapat bebas daripada pandemik itu Mengambil al...
Menyepak Bersatu Satu2nya Pilihan Umno Untuk Kembali Menduduki Kerusi Perdana Menteri

Menyepak Bersatu Satu2nya Pilihan Umno Untuk Kembali Menduduki Kerusi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 409 hits
Shahbudin Husin Pas melalui Setiausaha Agungnya Takiyuddin Hassan semalam cuba meyakinkan bahawa kerjasama semua parti dalam Perikatan Nasional adalah mantap dan sentiasa dalam keadaan bersiap sedia menghadapi PRU15 Tambah beliau segala spe...
Sempadan Negara Masih Ditutup Perdana Menteri Umum Larangan Melancong Ke Luar Negara Sehingga 31 Ogos

Sempadan Negara Masih Ditutup Perdana Menteri Umum Larangan Melancong Ke Luar Negara Sehingga 31 Ogos

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 301 hits
Menerusi perutusan khas Perdana Menteri mengenai Perintah Kawalan Pergerakan yang dilangsungkan pada petang Ahad 7 Jun Perdana Menteri Malaysia YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan bahawa mulai 10 Jun Perintah Kawalan Pergerakan B...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord