Masih Sakit Gigi Lepas Di Tampal Rawatan Akar Gigi I Root Canal Treatment


Sebenarnya dah lama dah saya pergi tampal gigi yang satu nih. Dari November 2019 lagi. Mula-mula doktor tampal sementara sajalah sebab katanya nak tengok dulu keadaan lepas dua minggu kena datang check semula. Lepas dua minggu tu saya okey je tak sakit dah, maka saya tak pergi buat tampalan kekal yang sepatutnya.
Padahal sepatutnya kena buat tampalan kekal kan? Aduh ! Sebabnya rasa sihat gigi tak sakit. Makan minum pun tiada masalah langsung gituu. Salah sendiri.
Suami nasihatkan pergi buat sebab lepas dalam bulan March 2020 kot macam tu tampalan sementara tu tercabut. Hah ! tapi masa tu steady lagi sebab masih tak sakit cuma rasa ngilu-ngilu la masa minum air sejuk atau panas. Dan bersambung lagi sampailah government umumkan Perintah Kawalan Pergerakan dan tidak boleh merentas negeri. Mula je PKP dah susah nak ke klinik sebab yelah satu sebab risau la kan virus Covid-19, lagi satu kena call untuk appointment dan memang kena beratur panjang menunggu giliran.
Sekali lagi, saya tak pergi tampal gigi nih. Sedih ! Start bulan oktober lepas memang mula sakit sangat sampai kan agak susah nak makan dan minum. Saya ke klinik swasta di Senai mulanya, dan doktor akhirnya tampal sahaja sebab kata dia masih okey.


Rawatan Akar Gigi (Root Canal Treatment)Minggu lepas tampalan tu tercabut lagi, tak tahu la kenapa suka sangat tercabut lepas tampal gigi nih. Sebabkan sakit yang amat sampai tak boleh tidur, nak minum pun sakit makanya saya cari klinik alternatif dekat-dekat dengan rumah. Sampai je, doktor kata lubang (cavity) dah dalam sangat tu sebab sakit. Doktor cadangkan rawatan akar gigi (Root Canal Treatment) la macam tu. 
Ternganga kejap sebab tak faham apa bendanya. 
So, ikutkan penerangan doktor Shah (nama doktor tu..), rawatan ni bermaksud cara nak selamatkan gigi yang dah sakit sangat tu sebab tak boleh nak tampal lagi makanya kena matikan gigi. Aik ! macam mana pulak kan?
Cara dia, kena drill sampai jumpa akar gigi dan keluarkan akar-akar yang sakit/terinfeksi tu kemudian doktor akan bersihkan dan tampal serta buat crown gigi. Maksudnya pembuangan seluruh saraf yang terdapat di dalam akar gigi yang telah dijangkiti kuman atau mati.
Tapi, rawatan ni rumit sikit la dan ambil masa katanya serta costly. Satu gigi sahaja dekat RM1K lebih termasuk la buat crown gigi tu sekali. Maka berhuuhuuu la kita.!

Sumber gambar : myhealth.gov.my
Apakah ciri-ciri gigi perlukan rawatan akar (root canal treatment)?
Gigi ada tampalan yang besar hingga melibatkan lapisan pulpa.Gigi yang dah rosak teruk tapi masih boleh gunaGigi yang telah mati (non-vital)

Sumber : myhealth.gov
Bincang punya bincang, sebabkan bayaran boleh buat ansuran tu makanya hari ni alhamdulillah selesai dahla satu sesi pertama proses rawatan akar gigi saya nih. Masa buat, mula-mula doktor cucuk bius setempat dulu. Dah mula kebas tu doktor mula drill dan buang tampalan sebelum nih. 
Dan, Ya Allah masa cucuk bius kalau boleh memang rasa nak tolak je tangan doktor tu. Tapi doktor kata tenang..tenang haha ! Agaknya dia pun faham la kot sakit ! Kembang je rasa pipi sebelah kanan nih katanya kesan bius boleh lama sampai malam tapi ikut keadaan juga la.
Dah balik maka kita start la makan bubur nasi sahaja dulu. Syukur dapat makan lagi. Kesan bius mula nak hilang. Sakit memang ada juga rasa sebab kena korek kan buang akar gigi tu semua, mana tak sakit. 
So, masih berbaki lagi 3 appointment untuk rawatan seterusnya. Nanti kita update lagi ye. Doakan saya cepat sembuh, inshaAllah amin2x YRA.
akan bersambung...
Haulia Razali


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.eksplorasilea.com/2020/12/masih-sakit-gigi-lepas-ditampal-root-canal-treatment.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Memutihkan Gigi Tanpa Biaya Mahal

Cara Memutihkan Gigi Tanpa Biaya Mahal

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 406 hits
Menjaga kebersihan gigi memang tidak semudah mengedipkan mata Meskipun kita sudah rajin menggosok gigi namun ada saja permasalah gigi yang muncul seperti gigi kuning berkarang hingga berlubang Padahal gigi yang bersih dan putih dipercaya da...
Pengalaman Membersihkan Karang Gigi Dengan Bpjs Kesehatan

Pengalaman Membersihkan Karang Gigi Dengan Bpjs Kesehatan

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 225 hits
Saya akui bukan orang yang rajin merawat gigi selama ini Bahkan saya mengira ada yang keropos giginya karena mulai menghitam tapi ga pernah ada rasa sakit sama sekali Berhubung saya sudah tergabung BPJS Kesehatan mandiri sejak tahun 2018 sa...
Whitekish Pemutih Gigi Magic Charcoal Mampu Menghilangkan Karang Gigi Dan Mulut Berbau

Whitekish Pemutih Gigi Magic Charcoal Mampu Menghilangkan Karang Gigi Dan Mulut Berbau

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 335 hits
Keterangan produk Bahan 100 arang tempurung kelapa tanpa campuran bahan kimia Kelebihan Membantu memutihkan gigi Menyingkirkan bakteria punca bau mulut Efektif menanggalkan karang dicelah gigi Meneutralkan PH mulut Tiada bahan penakis Selam...
Whitekish Magic Charcoal Memelihara Kesihatan Mulut Dan Memutihkan Gigi

Whitekish Magic Charcoal Memelihara Kesihatan Mulut Dan Memutihkan Gigi

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 307 hits
Whitekish Magic Charcoal Betul betul berkesan tak WHITEKISH MAGIC CHARCOAL MEMELIHARA KESIHATAN MULUT DAN MEMUTIHKAN GIGI Banyak produk di pasaran yang ada arang dalamnya kan Face mask ada arang aiskrim ubat gigi berus gigi dan banyak lagi ...
Wanita Penakluk Elang Pertama Saudi Unjuk Gigi Di Festival Raja Abdulaziz

Wanita Penakluk Elang Pertama Saudi Unjuk Gigi Di Festival Raja Abdulaziz

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 188 hits
Wanita Penakluk Elang Pertama Saudi Unjuk Gigi di Festival Raja Abdulaziz Athari Alkhaldi menjadi wanita Saudi pertama yang memenuhi syarat sebagai peserta Festival Elang Raja Abdulaziz
Anak Hisap Jari Terlalu Lama Boleh Ganggu Pertumbuhan Gigi Anak Doktor Kongsi Tip Hilangkan Tabiat Ini

Anak Hisap Jari Terlalu Lama Boleh Ganggu Pertumbuhan Gigi Anak Doktor Kongsi Tip Hilangkan Tabiat Ini

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 258 hits
Hisap jari ialah satu habit yang sering berlaku kepada si kecil Jika kecil dahulu mereka menghisap jari kerana untuk merangsang sensori Tapi ia berlarutan sehingga melebihi usia 3 tahun ia patut dibimbangi kerana boleh ganggu pertumbuhan gi...
Hanya 13 Mp Berdiri Yang Lain Sakit Lutut

Hanya 13 Mp Berdiri Yang Lain Sakit Lutut

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 263 hits
Ulasan Anwar dan Pimpinan2 Pakatan Harapan Kementerian Kewangan dah sedia untuk ubah belajawan sekiranya undian peringkat pertama diluluskan Jadi kita tunggu peringkat jawatan kuasa pula Pengundian hari ini adalah kekangan pertama yang perl...
Hiburan Mengadu Sakit Badan Kekasih Dedah Alya Iman Hidap Demam Denggi

Hiburan Mengadu Sakit Badan Kekasih Dedah Alya Iman Hidap Demam Denggi

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 381 hits
Mendedahkan kekasih hatinya pelakon Alya Iman telah disahkan menghidap demam denggi semalam usahawan Ridhwan Rosli tampil memaklumkan bahawa pelakon itu mula mengadu dirinya tidak sihat sejak berada di pejabat Katanya pelakon yang sebelum i...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Pet Expo Midvalley 2024

Drama Lara Kasih

Goh Sze Fei Naib Juara Kejohanan Asia 2024

Luvia Band Lelah Dan Kalah Chord

Berkuasa Di Dunia Kuasai Pertambangan By Dr Haji Mura Riau Dosen Adi

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia