Masih Mampukah Ahmad Zahid Kemudi Bahtera Umno Pada Pru15


Presiden UMNO Dato Ser iAhmad Zahid HamidiOleh Wan Syamaul Amly
BUKAN lagi rahsia apabila Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kini berdepan dengan pertuduhan di mahkamah dan keputusan mengenainya dijangka diketahui dalam masa beberapa bulan lagi.
Juga bukan lagi rahsia apabila UMNO ternyata gagal untuk mendapatkan jawatan Ketua Menteri Sabah selepas pilihan raya baru-baru ini sehingga Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hassan sendiri mempersoalkan hala tuju parti.
Seperti air yang menggelegak, Mohamad meminta Ahmad Zahid memberikan pedoman dan hala tuju jelas kepada semua ahli berkaitan kerjasama parti itu dengan saingan politiknya.
Apabila melihat situasi politik dalaman parti yang nampak tenang tetapi di dalamnya bergoncang, Mohamad menasihati secara terbuka terhadap perlunya penegasan konsensus politik untuk meredakan keresahan, ketidakpuasan hati dan rasa marah ahli terhadap cara UMNO diperlakukan dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah.
Seperti rahsia terbuka, begitu ramai ahli-ahli dan juga pimpinan UMNO yang begitu kecewa apabila kerusi Ketua Menteri Sabah itu ‘terlepas’ ke tangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) walaupun jentera UMNO yang berhempas-pulas sehingga ramai yang terkena tempias pandemik COVID-19 selain dikuarantin.
Bukan rahsia juga Perikatan Nasional (PN) di bawah pimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sememangnya berhasrat untuk mengadakan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) dalam masa yang terdekat selepas menang di Sabah.
Signal itu jelas diberi Muhyiddin yang mahu mempercepatkan PRU15 dengan syarat Gabungan Rakyat Sabah (GRS) memenangi PRN. Namun, dalam situasi COVID-19 hari ini, perancangan itu pasti ‘tergendala’ seketika.
Namun, semua pihak harus sedar, tiada jaminan penangguhan itu akan bertahan sehingga habis penggal pada 2023 nanti.
Cukup majoriti
Kira-kira siapa Ahli Parlimen yang bersama Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam memberikan kepercayaan sebagai bakal perdana menteri sehingga kini masih menjadi teka-teki.
Campuran kerusi-kerusi milik pembangkang dan mungkin andaian beberapa Ahli Parlimen kerajaan yang mungkin beralih hati memberi sokongan kepada Anwar juga saban hari menjadi congak dan isu panas di kedai kopi.
Dengan keyakinan dakwaan kerajaan Muhyiddin sudah jatuh, Anwar sehingga sekarang masih menyimpan rahsia senarai majoriti yang dikatakan boleh membawanya duduk di kerusi nombor satu di Putrajaya.
Namun, jangan ada sesiapa yang menafikan kejutan Raja Reformasi ini, meskipun logik akal mungkin tidak mampu untuk merungkai muslihat Anwar kali ini, pastinya politik itu sendiri adalah ‘Art of the possible’ yang membawa maksud segalanya berkemungkinan dalam politik termasuklah gerakan terbaru Anwar itu.
Keadaan pembangkang yang sukar dibaca akhir-akhir ini juga menjadi antara penyebab politik negara sukar diramal.
Setiap tindakan Anwar sukar diramal, sukar dibaca dan perlu diakui mempunyai strategi politik unggul yang boleh menggegar pentas politik negara seperti yang pernah dilakukannya sejak berpuluh-puluh tahun lalu.
Dalam pada itu, percaturan gerak kerja, strategi bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad juga jangan dinafi boleh menggoyah sentimen dan minda masyarakat.
Walaupun mungkin bilangan kumpulan ini kecil namun jangan ditidakkan sama sekali pengaruh yang boleh menjadi penentu jika pada akhirnya nanti mana-mana pihak mahukan sokongan mereka untuk membentuk kerajaan. Ia tidak mustahil berlaku.
Apa keputusan
Jika Ahmad Zahid dijatuhkan hukuman bersalah, pastinya ini menutup peluangnya untuk bertanding pada PRU15.
Sembang kumpulan politik di aplikasi WhatsApp banyak memberi bayangan bekas timbalan perdana menteri itu berhadapan kes yang lebih terang lagi bersuluh berbanding tuduhan yang dihadapi Datuk Seri Najib Razak sendiri.
Jika didapati bersalah, kes Ahmad Zahid ini akan memberikan persepsi yang buruk kepada rakyat dan beberapa pihak dalam UMNO sendiri terhadap kedudukannya sebagai presiden dan keperluan muka baharu sebagai kemudi nakhoda bahtera parti Melayu paling lama dalam negara.
Ia juga memberi laluan sukar dan penuh berliku untuk Ahmad Zahid kekal menjadi Presiden UMNO pada pemilihan yang dijadual diadakan pada 2021.
Pasti perit untuknya untuk kembali menjadi ‘abang besar’ untuk parti pada PRU15 nanti.
Persolan yang berlegar-legar dalam minda banyak pihak ialah wajarkah UMNO untuk mempercepatkan pemilihan parti itu atau mengadakan mesyuarat agung tergempar (EGM) bagi memilih nakhoda baru untuk berdepan PRU15?
Mampukah Ahmad Zahid bertahan dan menjadi pemimpin paling hadapan pada saat getir dirinya kini jika PRU15 diadakan sebelum pelilihan UMNO yang dijadual selepas pertengahan tahun hadapan?
Apapun, semuanya terletak kepada keputusan Majlis Tertinggi (MT) UMNO, akar umbi atau sesiapa juga di belakang tabir parti untuk mempengaruhi apa sahaja yang akan berlaku di dalam ‘rumah’ mereka.
Harus difikirkan, UMNO berhadapan tugas untuk menangani banyak isu termasuk memberi keutamaan kepada menjawab persoalan siapa nakhoda yang paling sesuai untuk mengembalikan zaman kegemilangannya satu masa dahulu.
Jika Ahmad Zahid masih Presiden UMNO dan nakhoda utama mendepani PRU15, pastinya pihak lawan mendapat ‘bola tanggung’ untuk menyerang UMNO dengan mengungkit kembali pelbagai kisah yang memastikan servis tetap di tangan mereka demi meraih undi untuk mendapatkan kembali impian menjadi kerajaan yang pernah dikecapi selama 22 bulan sebelum ini.
Kalaupun tidak sehebat serangan ala-ala 1MDB yang pernah meranapkan Barisan Nasional pada PRU14, kisah silam Ahmad Zahid ini akan dijaja sehebatnya menggunakan platform media sosial yang menjadi jentera utama Pakatan Harapan untuk menang, sama seperti yang dilakukan mereka dalam PRU sebelum ini. Awani
Tok Mat bakal cabar Zahid?

The post Masih mampukah Ahmad Zahid kemudi bahtera UMNO pada PRU15? appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/10/08/masih-mampukah-ahmad-zahid-kemudi-bahtera-umno-pada-pru15/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Buat Tak Nampak Apa Zahid Dah Buat Kat Umno

Jangan Buat Tak Nampak Apa Zahid Dah Buat Kat Umno

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 411 hits
UMNO hampir ditinggalkan rakyat dah ahlinya selepas kalah pada PRU 14 tahun 2018 dulu jawatan parti direbut tetapi pada pemilihan 2018 Ramai yang lari meninggalkan jawatan terutama di peringkat bahagian Semangat bertanding langsung takda se...
Insafi Peranan Sebagai Ketua Pesan Pemimpin Umno Pada Zahid

Insafi Peranan Sebagai Ketua Pesan Pemimpin Umno Pada Zahid

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 257 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 10 09 amPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi perlu kembali menginsafi peranannya sebagai seorang ketua parti kata Ahli Majlis Tertinggi Umno Tajuddin Abdul Rahman Dia berkata sebagai presiden Zahid perlu men...
Umno Dulu Berkuasa Tapi Kini Kian Terpencil Dalam Grs Tok Mat Seru Zahid Beri Pedoman

Umno Dulu Berkuasa Tapi Kini Kian Terpencil Dalam Grs Tok Mat Seru Zahid Beri Pedoman

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 343 hits
PETALING JAYA Datuk Seri Zahid Hamidi didesak memberikan pedoman tentang bagaimana UMNO harus berurusan dengan pesaingnya kerana keputusan pilihan raya Sabah menunjukkan strategi dan kerjasama yang dimeterai semakin memencilkan parti itu Ti...
Rentasan 750 Muhyiddin Tak Endah Amaran Zahid Umno Tekad Mahu Keluar Pn

Rentasan 750 Muhyiddin Tak Endah Amaran Zahid Umno Tekad Mahu Keluar Pn

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 233 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 7501 BERANIKAH UMNO KELUAR PERIKATAN NASIONAL 2 KERAJAAN CADANG BINA TABIKA ANTARA DUA DARJAT 3 ANTARA BENCI PAKATAN HARAPAN DAN COVID 19 4 KENAPA DULU RAKYAT SOKONG KITA
Selepas Ditekan Keluar Umno Dari Pn Zahid Didesak Lantik Najib Pengerusi Bn

Selepas Ditekan Keluar Umno Dari Pn Zahid Didesak Lantik Najib Pengerusi Bn

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 200 hits
malaysiadateline com Kita perlukan tokoh dan ikon untuk BN Najib lebih dari mampu untuk tugas ini berdasarkan track record beliau yang lalu cerita Lokman Noor Adam menerusi FB Live beliau Tekanan kepada Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahidi...
Tell Us How To Work With Rivals Tok Mat Says To Zahid After Treatment Of Umno In Sabah

Tell Us How To Work With Rivals Tok Mat Says To Zahid After Treatment Of Umno In Sabah

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 235 hits
Umno deputy president Mohamad Hasan has called on party president Ahmad Zahid Hamidi to provide guidance and clear directions so the party can continue working with the competition in the wake of the Sabah election A firm political consensu...
Zahid Akan Usul Umno Keluar Dari Pn Sokong Anwar Dalam Mesyuarat Biro Politik Dan Mt Umno

Zahid Akan Usul Umno Keluar Dari Pn Sokong Anwar Dalam Mesyuarat Biro Politik Dan Mt Umno

papar berkaitan - pada 4/10/2020 - jumlah : 396 hits
Presiden Zahid Hamidi mengumumkan hala tuju Umno selepas pilihan raya Sabah akan dibawa ke biro politik dan majlis tertinggi parti Terdahulu Timbalan Presiden Mohamad Hasan dalam kenyataan menegur situasi Umno ketika ini berkaitan kerjasama...
Umno Has Not Discussed Party S Stance On Anwar Zahid

Umno Has Not Discussed Party S Stance On Anwar Zahid

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 276 hits
Umno has not discussed on the party s stance on opposition leader Anwar Ibrahim s claims that he had secured the support of MPs to form a new government President Ahmad Zahid Hamidi said the matter is also not on the agenda of the Umno poli...
Ahmad Zahid To Meet Agong Tomorrow Evening

Ahmad Zahid To Meet Agong Tomorrow Evening

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 198 hits
Umno president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi is scheduled to have an audience with the Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah at 5pm on Thursday Umno secretary general Datuk Seri Ahmad Maslan confirmed ...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega