Masih Ingat Tragedi Kampung Tanduo Selepas Hampir 6 Tahun Komando Ini Dedah Kejadian Sebenar


Melihat seorang daripada anggota yang berdiri di sebelah kiri terpelanting ke belakang akibat terkena tembakan peluru di bahu kiri, nyawa bekas Ketua Sektor Delta dalam trag3di berdarah Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah bagaikan di hujung tanduk.
Meskipun enam tahun berlalu, trag3di pencerobohan oleh pengg4nas Sulu itu masih segar dalam ingatan Timbalan Komander Komando VAT69, Asisten Komisioner Abdul Rani Alias ketika mengetuai sektor berkenaan pada 1 Mac 2013.
Abdul Rani yang pertama kali berkongsi pengalamannya itu berkata, dia dan pasukannya seramai 24 anggota mula memasuki kawasan itu pada tengah malam 28 Februari 2013 bagi menjalankan operasi pengosongan terhadap 25 rumah di kawasan terbabit.

Katanya, selepas mengosongkan kawasan, dia terdengar bunyi tembakan pada jam 9.45 pagi dari kawasan Sektor Charlie dan Sektor Bravo yang terletak kira-kira 200 meter dari kawasan kendaliannya.
Pert3mpuran itu umpama bertemu buku dengan ruas “ Saya terus mengarahkan anak buah memberi bantuan kepada kedua-dua sektor berkenaan sebelum Koperal Qaiyum (Koperal Mohd Qaiyum A’ikal Zolkipli) yang berdiri di sebelah saya tiba-tiba terpelanting ke belakang sebelum rebah (akibat terkena peluru di bahagian bahu kiri).
“ Ketika itu, kami tak sedar diserang hendap di bahagian kiri dan kemudian saya nampak peluru bertali arus sebelum mengarahkan pasukan mara ke hadapan,” katanya ditemui di Bilik Gerakan Markas Komando VAT69, Pasukan Gerakan Am (PGA) Ulu Kinta, Ipoh hari ini.
Abdul Rani mengakui kumpulan pengg4nas dalam kalangan pengikut Jamalul Kiram III dari Selatan Filipina itu adalah kumpulan pengg4nas yang terlatih untuk berperang.
“Sepanjang saya masuk Komando VAT69, inilah kali pertama saya berdepan dengan operasi pert3mpuran sebenar, selalunya hanya membabitkan penjenayah dari kumpulan kecil dan apa yang boleh saya katakan, mereka (pengg4nas Sulu) memang berani dan bukan calang-calang.
“ Berbekalkan latihan sepanjang 20 tahun saya berkhidmat (dalam Komando VAT69), pasukan kami juga ‘well-trained’ (terlatih) dan sebab itu, kami adalah pasukan pertama yang memasuki kawasan berkenaan diikuti PGA dan tentera.
“ Pert3mpuran itu umpama bertemu buku dengan ruas,” katanya.
Pencerobohan dan serangan di Lahad Datu enam tahun lalu memahat sejarah hitam dalam Komando VAT69 apabila dua anggotanya, Asisten Superintendan Zulkifli Mamat dan Sarjan Sabaruddin Daud terk0rban.
Melihat depan mata sendiri dua anggota terk0rban Abdul Rani berkata, sebaik melihat dengan mata sendiri dua anggota berkenaan terk0rban, semangatnya untuk terus bertindak memerangi musuh semakin membara.
Bagaimanapun katanya, dia mendapat arahan daripada pihak atasan untuk berundur dan dia bersama pasukannya bermalam di kawasan berkenaan hampir tiga malam sebelum bergerak ke Tanjung Batu untuk pengosongan di kawasan itu.
“ Kami tak nak ‘highlight’ (ketengahkan) insiden ini sebab trag3di itu masih terngiang-ngiang di kepala kami, masih lagi terasa malah kita tidak pernah mengalami situasi di mana anggota kita gugur (dalam pert3mpuran) selain kes itu perlu melalui kes mahkamah, namun tahun ini kita mahu memperingati semula trag3di ini.
“ Sebulan saya berada di sana, makan tidur entah ke mana namun saya puas sebab keputusan mahkamah menjatuhkan hukuman (hukuman maati terhadap sembilan pengg4nas Sulu) adalah satu pembelaan kepada anggota yang gugur,” katanya.
Berikutan itu, Abdul Rani berkata, majlis memperingati kejadian itu akan diadakan 1 Mac ini di PGA Ulu Kinta dan antara tetamu kenamaan yang bakal hadir termasuk bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar.
Selain itu turut hadir bekas Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA), Datuk Seri Muhammad Sabtu Osman serta Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Malaysia, Datuk Seri Mustafar Ali.
Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.
Sumber: hmetro & Newsviral
The post Masih Ingat Tragedi Kampung Tanduo? Selepas Hampir 6 Tahun, Komando Ini Dedah Kejadian Sebenar appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/masih-ingat-tragedi-kampung-tanduo-selepas-hampir-6-tahun-komando-ini-dedah-kejadian-sebenar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masih Ingat Kuiz More Jutaria Lelaki Yang Menang Rm1 Juta Ini Akhirnya Dedah Keadaan Dirinya Setelah 25 Tahun

Masih Ingat Kuiz More Jutaria Lelaki Yang Menang Rm1 Juta Ini Akhirnya Dedah Keadaan Dirinya Setelah 25 Tahun

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 1841 hits
kuiz More Jutaria yang pernah diterbitkan oleh RTM telah melahirkan seorang jutawan muda bernama Ahmad Samerin Dzulkifli pada akhir akhir 80 an lalu Inilah siri kuiz yang menawarkan hadiah paling lumayan iaitu sebuah kereta mewah Lamborghin...
Gempar Patung Berhala Dalam Surau Orang Kampung Dedah Cerita Sebenar

Gempar Patung Berhala Dalam Surau Orang Kampung Dedah Cerita Sebenar

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 681 hits
PELABUHAN KLANG Penduduk Taman Pendamar Indah gempar apabila menemui sebuah patung berhala diletakkan di pintu utama di Surau Sabilul Huda di sini semalam Difahamkan patung yang turut dikalungi bunga itu diletakkan individu tidak bertanggun...
Tragedi Budak Dua Tahun Tertusuk Pisau Dedah Kemiskinan Keluarga

Tragedi Budak Dua Tahun Tertusuk Pisau Dedah Kemiskinan Keluarga

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 901 hits
Gambar kenangan Nur Qaisara Medina Supian bersama ibu bapanya PARIT BUNTAR Tragedi menimpa seorang kanak kanak dua tahun yang maut tertusuk pisau di Parit Telok Pial Baroh Kuala Kurau di sini pagi semalam bukan saja memilukan tetapi turut m...
Perayau Opportunity Disahkan Mati Oleh Nasa Selepas Misi 15 Tahun Di Marikh

Perayau Opportunity Disahkan Mati Oleh Nasa Selepas Misi 15 Tahun Di Marikh

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 220 hits
Sebelum ke sesebuah planet kapal angkasa dan proba akan dihantar bagi mengkaji permukaannya Perayau Opportunity dan Spirit dihantar oleh NASA di bawah program Mars Exploration Rover untuk melakukan kajian di atas planet Marikh sebelum misi ...
Kena Lempang 3 Kali Anak Saudara Tampil Ceritakan Kejadian Sebenar

Kena Lempang 3 Kali Anak Saudara Tampil Ceritakan Kejadian Sebenar

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 240 hits
Kena lempang 3 kali Anak saudara tampil ceritakan kejadian sebenarViral di media sosial video seorang lelaki melempang muka remaja di perkarangan masjid mengundang pelbagai reaksi netizen Video berdurasi 28 saat yang dimuat naik oleh sepupu...
Sepasang Jam Selepas 14 Tahun

Sepasang Jam Selepas 14 Tahun

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 565 hits
assalamualaikum salam ceria salam penuh kasih sayang seperti biasa mlm td sebelum tidur membelek phone masa utk clear kan phone dari mesej tak relevan lagi di sms telegram whatsapp masa utk clear kan gambar yg tak diperlukan lagi buat folde...
Subhanallah Seorang Wira Ceritakan Kejadian Sebenar Malam Itu Dan Inilah Doa Dibaca Ketika Usaha Menyelamat

Subhanallah Seorang Wira Ceritakan Kejadian Sebenar Malam Itu Dan Inilah Doa Dibaca Ketika Usaha Menyelamat

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 1434 hits
Kami akan kenang Allahyarham sebagai sahabat walaupun tidak pernah mengenali antara satu sama lain kata Mohd Amiro Hafizol Zukafli yang ditemui ketika menziarahi pusara Allahyarham Abdul Bari Asyraf Mohd Bari di Tanah Perkuburan Islam Kampu...
Nabil Mahir Dan Sarah Hildebrand Putus Selepas Lima Tahun Bercinta

Nabil Mahir Dan Sarah Hildebrand Putus Selepas Lima Tahun Bercinta

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 983 hits
KUALA LUMPUR Pelakon dan pengacara Ahmad Nabil Ahmad Mahir 31 mengesahkan hubungan cintanya dengan Sarah Hilderbrand putus sejak dua minggu lalu Malah Nabil turut memadamkan gambarnya bersama Sarah atau nama penuhnya Nur Sarah Marie Hildebr...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bendi Goreng Bersambal

Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar