Masalah Pada Mulut Tekak Sinus Punca Mulut Anak Berbau Kena Rujuk Doktor Segera


Sedang anda berborak bersama si kecil, anda perasan bahawa mulut anak berbau. Apakah punca nafas berbau busuk pada si manja anda? Ini satu keadaan yang disebut sebagai halitosis. Nak tahu apakah ia? Baca ini!
Artikel Menarik: Ayam Bakar Ala Thai Bakar Guna Air-Fryer Je, Mudah & Simple. Resipi Padu Khairulming

Apakah halitosis?
Halitosis adalah keadaan di mana mulut atau nafas seseorang itu berbau busuk. Halitosis sangat biasa berlaku dalam kalangan kanak-kanak.
Sebilangan besar aktiviti bakteria boleh berlaku di bahagian mulut, hidung atau gigi. Alahan, selesema dan sinusitis kronik adalah faktor yang biasa menyebabkan mulut anak berbau.
Jangkitan pernafasan, diabetes, penyakit buah pinggang, gangguan hati dan pencernaan juga boleh menyebabkan bau mulut yang busuk.Punca bagi mulut berbau ini boleh berlaku di dalam atau di luar mulut.
Anda juga perlu tahu bahawa penyebab utama yang sering menyebabkan nafas berbau dalam kalangan kanak-kanak termasuklah karies gigi serta kebersihan mulut dan gigi yang buruk.
Punca-punca mulut anak berbau
Terdapat beberapa sebab atau punca yang menyebabkan mulut anak berbau busuk.Ada yang mungkin kita sedar sebelum ini, tetapi ada juga yang mungkin kita terlepas pandang sehingga tertanya-tanya punca nafas berbau pada si kecil.
Ini adalah antara punca-punca mulut anak berbau:
#1. Masalah berkaitan dengan pergigian
Kaviti dan lubang yang dalam disebabkan oleh penyakit gusi memberikan lebih banyak ruang kepada bakteria untuk membiak dalam mulut. Apabila memberus gigi, kawasan yang berlubang ini masih tidak begitu bersih lalu menyebabkan bakteria terus membiak.
Ini merupakan salah satu punca paling kerap berlaku yang menyebabkan halitosis atau mulut berbau.
#2. Penyakit periodontal
Gingivitis adalah keadaan keradangan yang boleh menyebabkan mulut berbau dalam kalangan kanak-kanak.Ketidaktepatan dalam pembuangan plak gigi dan kurang menjaga kebersihan mulut boleh menyebabkan keradangan pada gusi.

#3. Jangkitan pada mulut, hidung dan tekak
Masalah hidung, sinus dan tekak yang boleh menyebabkan titisan postnasal juga boleh menyebabkan mulut berbau. Bakteria memakan lendir yang dihasilkan oleh tubuh kita ketika badan melawan sesuatu seperti jangkitan sinus.
Ini kemudiannya menjadikan nafas berbau busuk.
#4. Mulut yang kering juga sebabkan mulut anak berbau
Air liur banyak membantu kesihatan gigi dan nafas kita. Ia membilas dan menghilangkan sisa-sisa makanan yang tidak diingini daripada mulut. Ia membantu memecahkan makanan semasa kita makan dan menyediakan bahan-bahan yang melawan penyakit untuk membantu mencegah kaviti dan jangkitan.
Sekiranya air liur yang dihasilkan tubuh tidak mencukupi, maka halitosis mungkin akan berlaku.Mulut yang kering boleh disebabkan oleh kesan ubat-ubatan, keadaan perubatan tertentu, pengambilan alkohol, penggunaan tembakau atau kafein yang berlebihan.
#5. Merokok atau mengambil sebarang produk tembakau
Produk tembakau boleh merosakkan badan dan juga nafas kita.Tembakau bukan hanya meninggalkan bau busuknya pada nafas dan mulut, tetapi ia juga boleh mengeringkan mulut kita.
Perokok juga cenderung untuk menghidap penyakit gusi, yang juga boleh menyebabkan halitosis.Perhatikan jika anak anda terutamanya yang berusia remaja sama ada mereka ada merokok atau tidak.
#6. Pengambilan ubat-ubatan
Sesetengah ubat-ubatan boleh menyebabkan mulut kering. Antihistamin, ubat penenang dan Phenothiazine boleh mengurangkan pengeluaran air liur.
Oleh itu, ia akan mengurangkan pencucian semula jadi pada rongga mulut yang kemudiannya menyebabkan halitosis.Penggunaan antibiotik yang tidak betul dan berlebihan boleh menyebabkan kehilangan bakteria bermanfaat di dalam mulut, dan memberi peluang kepada kulat mulut untuk tumbuh dan membiak.
Penggunaan antibiotik selama lebih dari sebulan boleh menyebabkan mulut yang berbau pada kanak-kanak.
#7. Mempunyai keadaan kronik yang lain
Walaupun halitosis paling sering dikaitkan dengan sesuatu yang berlaku pada mulut anda, mungkin ia juga boleh menjadi tanda refluks gastrik, diabetes, penyakit hati atau penyakit buah pinggang.

Apa yang perlu dilakukan untuk atasi masalah mulut anak berbau?
Anda perlu mengetahui bahawa halitosis adalah satu gejala, bukannya satu penyakit. Untuk rawatan halitosis, langkah pertama yang perlu dilakukan ialah dengan mengenal pasti punca yang menyebabkan ia berlaku.
Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah dengan membawa anak anda berjumpa doktor gigi. Biasanya kanak-kanak akan dirujuk kepada doktor pakar telinga, hidung dan tekak setelah penilaian dilakukan oleh doktor gigi.
Sejarah dan pemeriksaan fizikal yang menyeluruh biasanya akan dilihat dan dilakukan oleh doktor. Sebagai ibu bapa, anda perlu menyuruh anak membilas mulut atau berkumur setiap kali selepas makan.
Ini bertujuan mengelakkan sebarang sisa makanan daripada melekat di celah-celah gigi, terutamanya dalam lubang-lubang gigi.Ajar si kecil untuk memberus gigi dan melakukan flos gigi serta pembersihan lidah secara berkala.
Ia boleh dilakukan dengan penggunaan cecair pencuci mulut atau memberus pada permukaan lidah anak anda.Ini kerana banyak bakteria yang menyebabkan halitosis ini hidup di permukaan lidah. Anda juga perlu mengarahkan anak anda untuk kerap membilas mulut atau berkumur.
Kredit: Hello Doktor

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Masalah Pada Mulut, Tekak & Sinus Punca Mulut Anak Berbau, Kena Rujuk Doktor Segera! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/masalah-pada-mulut-tekak-sinus-punca-mulut-anak-berbau-kena-rujuk-doktor-segera/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Ramai Dah Berjaya Hilangkan Masalah Mulut Berbau Dengan Cara Mudah Ni Anda Kena Cuba

Hiburan Ramai Dah Berjaya Hilangkan Masalah Mulut Berbau Dengan Cara Mudah Ni Anda Kena Cuba

papar berkaitan - pada 13/5/2021 - jumlah : 270 hits
Malulah nak bercakap bulan puasa ni mulut aku berbau pastu gigi aku tak putih Masalah gigi selalu menjadi punca hilang keyakinan diri apabila berhadapan dengan orang lain Ada yang segan untuk senyum mempamerkan gigi kerana gigi kuning dan t...
Mulut Berbau Ketika Berpuasa Punca Dan Apa Perlu Dilakukan

Mulut Berbau Ketika Berpuasa Punca Dan Apa Perlu Dilakukan

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 178 hits
Dr Wan Nur Alwani Wan Abdul Aziz Pakar Pergigan Periodontik USIM Dr Zurairah Ibrahim Pakar Pergigian Ortodontik USIM Banyak kajian tentang faedah faedah berpuasa yang telah dikemukakan Untuk umat Islam puasa sebulan dalam bulan Ramadhan ada...
Batuk Sakit Tekak Buat Anak Tak Selesa Rawat Sakit Tekak Anak Secara Semulajadi Doktor Kongsikan Tipnya

Batuk Sakit Tekak Buat Anak Tak Selesa Rawat Sakit Tekak Anak Secara Semulajadi Doktor Kongsikan Tipnya

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 430 hits
Bila anak selesema dan mula sakit tekak anak akan menangis tanda tidak selesa Anak kemudiannya akan disusuli dengan sakit tekak dan batuk batuk dengan kerap Sebenarnya tak perlukan ubat pun nak pulihkan sakit tekak anak Menurut Dr Ezairy M ...
4 Punca Masalah Kebas Pada Kaki

4 Punca Masalah Kebas Pada Kaki

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 208 hits
Kebas atau kesemutan adalah rasa seperti tajam kadang kadang rasa pedih dan panas yang boleh berlaku di mana mana anggota tubuh badan Kebanyakannya berlaku pada tapak tangan jari jemari tangan dan kaki dan tapak kaki Banyak penyebab yang bo...
Sanggupnya Suami Pengasuh Cedera Pada Dubur Lebam Di Mulut Punca Bayi 9 Bulan Maut

Sanggupnya Suami Pengasuh Cedera Pada Dubur Lebam Di Mulut Punca Bayi 9 Bulan Maut

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 334 hits
Hilang kata kata dan boleh bayangkan kesakitan bayi itu yang diperlakukan tanpa perikemanusiaan sehingga meninggal dunia Boleh bayangkan kesedihan ibu bapa bayi itu saat dapat tahu kejadian sebenar ini Menurut laporan bayi yang maut di ruma...
Rongga Mulut Punca Bau

Rongga Mulut Punca Bau

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 177 hits
SABAN tahun apabila menjelang Ramadan isu mulut berbau pasti berbangkit dalam kalangan kita Apatah lagi ketika ini kita perlu merasai bau mulut sendiri kerana memakai pelitup mulut dan hidung Pakar Pergigian Periodontik Universiti Malaya Dr...
Warga Emas Dakwa Dibuang Anak Menantu Buka Mulut Dedah Kisah Sebenar

Warga Emas Dakwa Dibuang Anak Menantu Buka Mulut Dedah Kisah Sebenar

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 244 hits
Seorang wanita bernama Zarah Ahmad menjadi bualan ramai selepas mendakwa dirinya telah dibuang oleh sembilan orang anaknya semasa menerima rawatan selama satu minggu di sebuah hospital akibat terjatuh Meninggal dunia atau hidup anak anak ti...
Berat Anak Cara Kira Keperluan Air Anak Doktor Kongsi Kepentingan Air Putih

Berat Anak Cara Kira Keperluan Air Anak Doktor Kongsi Kepentingan Air Putih

papar berkaitan - pada 16/5/2021 - jumlah : 405 hits
Anak saya tak mau minum air masak dia tak suka warna plain air tu Puas paksa Begitulah dilema mak mak kalau nak suruh anak minum air masak Tak mudah nak suruh si anak minum air masak tapi air masak sangat penting untuk tubuh badan si kecil ...
Mainan Bantal Busuk Anak Patung Yang Tak Pernah Di Cuci Mungkin Punca Anak Kerap Jatuh Sakit

Mainan Bantal Busuk Anak Patung Yang Tak Pernah Di Cuci Mungkin Punca Anak Kerap Jatuh Sakit

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 270 hits
Anak sudah masuk usia 5 tahun barang permainan pun semakin banyak Tetapi pernah tak ibu ayah membasuh mainan kanak kanak walaupun sekali Eh perlu ke untuk mencuci barang permainan si kecil Baca Perlu ke membasuh mainan kanak kanak Pastinya ...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist

Sa Tak Pernah Buat Muka