Masak Lemak Sayur Bayam Merah Membuat Nasi Bertambah Tambah




Sekarang ni banyak konten dalam media social terutama tiktok yang menyebut, saya berpendidikan nampak jer saya ni cokia cokia. Hahaha tersenyum jer saya mendengarnya. Ada kedengaran seperti sedikit macam tak nak kalah lah. 
Apa yang dimaksudkan sebagai berpendidikan? Saya mungkin salah. Tapi pada saya menpunyai pendidikan hatta menggenggam sekeping ijazah tidak lagi meletakkan seseorang sebagai berpendidikan atau ''educated". Orang yang berpendidikan, kita boleh tengok dari cara mereka membawa diri, cara mereka berinteraksi pun kita tahu tahap pendidikan dan ilmu mereka tanpa perlu ditunjukkan sijil akademik mereka.  
Berdasarkan pengalaman sendiri, pengajaran sampai ke peringkat universiti terutama di negara kita masih lagi berlandaskan akademik dan examination oriented.  Bila grad sahaja, kita tidak keluar sebagai seorang yang matang walaupun kita menpunyai ijazah. 
Apa yang membuatkan seseorang lebih matang? Pekerjaannya. Apa bidang yang diceburi, apa ilmu "kehidupan" yang dipelajari dalam skop pekerjaannya. Dalam bidang tugas, memerlukan seseorang berfikir, membuat cadangan, menyelesaikan masalah, dengan siapa kita berurusan setiap hari dsb. 
Saya sendiri pun bila tamat belajar dan mulai bekerja, terasa diri sangat naif dan tiada berkeyakinan, tiada pengetahuan isu semasa. Setelah bertahun tahun dan pangkat juga meningkat dari satu tangga ke satu tangga, baru saya mula berkeyakinan. Baru saya lebih yakin dalam menangani sebarang permasalahan di pejabat dan juga di rumah serta berhadapan dengan orang ramai. Berani mengambil risiko setelah membuat timbang tara. 
Jadi kalau sekadar menpunyai ijazah dan terus tidak bekerja, saya kuatir kalau anda sebenarnya boleh mengkategorikan anda sebagai seorang yang "berpendidikan" dalam konteks sebenarnya. Hatta orang yang selepas grad terus buat business online pun belum boleh dikategori sebagai "berpendidikan" tapi sebagai seorang yang memiliki ijazah sahaja. Itu pandangan peribadi saya. 
Anda bukan berpendidikan tapi anda menpunyai diploma atau ijazah kerana apa yang dipelajari di universiti tiada banyak berkaitan dengan dunia pekerjaan sebenar. Kecuali beberapa bidang seperti kedoktoran dan undang undang. OK cukup lah setakat ini, kalau tak setuju pun tak apa tapi cubalah renungkan.

Saya hari ini menyediakan masak lemak putih sayur bayam. Resipi biasa sahaja, cuma kali ini saya gandingkan sekali dengan tauhu dan tempe. Cuma kalau cara arwah Bonda di kampung dulu, kami menggunakan isi ikan rebus yang ditumbuk bersama bawang merah dan sedikit lada hitam. Kalau di sini, susah nak cari ikan rebus, bolehlah guna ikan bilis. 
Di rumah saya dulu dulu, memang setiap hari ada ikan rebus sebab rumah tak ada peti ais. Ikan bila beli banyak, akan direbus untuk digoreng dan dimasak gulai lemak atau dibuat kerabu. Sebelum tu nak tanya, cantik tak periuk Vantage saya? Suka sangat guna periuk ni sebab ringan walaupun bersaiz besar. 
Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba....

Masak Lemak Sayur Bayam MerahOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:1 ikat sayur bayam merah1 biji cili merah - hiris1 keping tauhu - potong 9½ keping tempe1 kotak santan kotakGaram
Bahan tumbuk:3 biji bawang mera1-2 sudu besar ikan bilis
Cara cara:Masukkan santan dan air secukupnya ke dalam periuk. Masukkan bahan tumbuk dan kacau rata sehingga mendidih.
Akhir sekali masukkan bayam, cili merah dan garam. Kacau rata dan masak sehingga bayam hampir lembut. Terus tutup api supaya sayur tidak terlalu lembut.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2022/09/masak-lemak-sayur-bayam-merah-membuat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Harga Rm5 Dikatakan Mahal Peniaga Nasi Lemak Daging Ralat Sikap Pelanggan

Harga Rm5 Dikatakan Mahal Peniaga Nasi Lemak Daging Ralat Sikap Pelanggan

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 172 hits
Harga barang yang semakin mahal sememangnya membuatkan kebanyakan rakyat Malaysia terbeban Langkah paling mudah untuk menjimatkan kos makan adalah dengan memasak juadah di rumah Namun begitu bukan semua berkesempatan untuk memasak memandang...
Sarapan Kacang Pol Nasi Lemak Paru Di Angsana

Sarapan Kacang Pol Nasi Lemak Paru Di Angsana

papar berkaitan - pada 23/9/2022 - jumlah : 111 hits
Baca GAMBAR LOKASI Sarapan Kacang Pol Nasi Lemak Paru Di Angsana Dah lama tak makan kacang pol Baru baru ni pergi Plaza Angsana JB dapatlah lepas geram makan kacang pol Bagaimana rasanya Sedap sangat Dengan roti yang dibakar garing kuah pen...
That Looks Like Such A Lazy Way To Make Sambal Kritik Resepi Nasi Lemak Khairul Aming Makcik Ini Ditegur Netizen

That Looks Like Such A Lazy Way To Make Sambal Kritik Resepi Nasi Lemak Khairul Aming Makcik Ini Ditegur Netizen

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 120 hits
The ReporterSabtu lalu influencer Khairul Aming berkongsi resepi nasi lemak yang selalu dimasaknya untuk menjamu rakan serumah Seperti kebanyakan orang sudah tentu cara penyediaannya berlainan dan dibuat mengikut cita rasa tekak sendiri Di ...
Nasi Lemak Pak Zain Sambal Kerang Menyambut Kehadiran Orang Jauh

Nasi Lemak Pak Zain Sambal Kerang Menyambut Kehadiran Orang Jauh

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 90 hits
Assalamualaikum Hi korang Sabtu lepas SA meraikan tetamu yang datang bertandang ke rumah Tetamu jauh dari Johor Bharu datang berdua je memandangkan ada tetamu yang datang dan sarapan pun atas permintaan tetamu makanya kita jamu la seadanya ...
Foodpanda Malaysia Kongsi Kegemaran Nasi Lemak Terbaik Dari Sekitar Lembah Klang

Foodpanda Malaysia Kongsi Kegemaran Nasi Lemak Terbaik Dari Sekitar Lembah Klang

papar berkaitan - pada 30/9/2022 - jumlah : 132 hits
Malaysia menawarkan pelbagai sajian tempatan menarik yang diraikan dan digemari oleh rakyat Malaysia Bagaimanapun satu pilihan yang pastinya menyerlah semestinya makanan ruji Malaysia Nasi Lemak Sebagai sebuah syarikat teknologi yang sangat...
Daging Masak Merah Di Hari Sabtu

Daging Masak Merah Di Hari Sabtu

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 94 hits
Assalamualaikum wbtADUHAI dah tak tahulah pukul berapa nak keluar rumah untuk ke pejabat sekarang Pagi ni Sk keluar pukul 6 50 pagi tapi punch card 8 01 Dah merah Rasa punch card Sk tak akan merah kalau tak kena tahan dengan polis trafik ya...
Terlajak Sedap Nasi Goreng Tomyam Ni Masak Guna Rencah Mudah Je

Terlajak Sedap Nasi Goreng Tomyam Ni Masak Guna Rencah Mudah Je

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 123 hits
Biasa makan Nasi Goreng Tomyam Rasanya memang sedap sama seperti Mee Tomyam yang biasa kita makan tu Masam masin pedas semua lengkap Sekali suap memang puas Ditambah pula dengan pelbagai lauk dan sayur dalamnya memang sangat memuaskan hati ...
Masak Lemak Putih Labu Kuning

Masak Lemak Putih Labu Kuning

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 140 hits
Assalamualaikum Ada penggemar labu kuning LM panggil labu saja sebab cuma makan labu ni saja Labu air dan labu siap LM tak makan Tapi kalau buat posting kena taip labu kuning la kan takut ada yang keliru Untuk labu LM cuma biasa dan pandai ...
Pes Nam Prik Pao Tambah Dalam Tomyam Jadi Lebih Sedap Cantik Merah Menyala

Pes Nam Prik Pao Tambah Dalam Tomyam Jadi Lebih Sedap Cantik Merah Menyala

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 226 hits
Pes Nam Prik Pao adalah sejenis Pes Cili Thai Ia juga dipanggil Pes Cili Sangai Ia ada dijual di pasaraya tetapi rupanya nak buat sendiri pun mudah je Pes cili ini adalah bahan asas da a asalam Tomyam Thailand yang merah menyala tu Cantik w...
Mencegah Beranak Menghadkan Bilangan Anak Hukumnya Haram Melainkan Bersebab Yang Diharuskan

The Super Comfortable Popilush Built In Shapewear

Advancing Your Medical Education In Malaysia An Overview

Miliki Rumah Sendiri Di Usia 32 Tahun Tanpa Pinjaman Bank

Yura Yunita Raikan Sedekad Dalam Industri Seni Bersama Peminat Di Malaysia

Menampilkan Tanda Centang Hijau Dihasil Pencarian Google

Pico Neo 3 Link Price Drop

Kena Gertak Nak Saman Tahu Pulak Delete Minta Maaf Hmmmm



5 Perangai Buruk Netizen Yang Dah Dianggap Perkara Biasa

10 Filem Melayu Malaysia Terbaru 2023 Mesti Tonton

Cara Kira Anggaran Penggunaan Elektrik Perkakas Rumah

Info Dan Sinopsis Filem Coast Guard Malaysia Ops Helang 2023

6 Pekerjaan Yang Mungkin Selamat Daripada Ancaman AI


Lepak With Deeba Starbucks Alor Setar Airport

Kuih Seri Muka

90 Pengundi Membuat Pengakuan Bersumpah Perikatan Merasuah Mereka Masa Pru15

Penjualan Mercun Akan Dibenarkan Tidak Lama Lagi Pendapatan Kerajaan Juga Akan Bertambah

Pleidoi Hendra Kurniawan Minta Dibebaskan Dan Nama Baik Dipulihkan

Kreativitas Seniman Nigeria Menyulap Sandal Bekas Jadi Karya Menakjubkan