Masak Lemak Pucuk Manis Dengan Ubi Keledek




Assalamualaikum semua. Apa khabar? Semoga kita semua dapat menjalani Ramadhan ini dengan penuh keimanan dan menjadi orang yang bertaqwa selepas menamatkan bulan Ramadhan. Aamiin. Sebelum itu, jangan lupa klik follow blog saya dan klik iklan yang keluar juga tau. Terima kasih atas sokongan anda.
Tahun ini ramai peniaga mengeluh kerana business tidak begitu laku. Jualan makanan di bazar Ramadhan dikatakan tidak begitu laku dengan harga pula dinaikkan untuk cover kenaikan kos bahan. Saya baca ada yang menaikkan harga sekeping murtabak sehingga RM2.00 yang kononnya  atas alasan harga bahan naik. Macam melampau lah pulak kan. 
Kita sebagai pembeli sebenarnya boleh juga untuk boikot peniaga yang menjual dengan harga keterlaluan. Tak kan lah harga bahan naik sehingga RM2.00 untuk sekeping murtabak kan? 
Kita sebagai pembeli boleh guna kuasa sebagai pembeli. untuk boikot apa sahaja perniagaan yang tidak beretika dengan mengambil kesempatan untuk menaikkan harga dengan keterlaluan atau perniagaan lain yang mengganggu gugat agama kita. OK setakat ini dulu dari saya, jom masuk bab masakan pula.

Saya teringat masa di kampung dulu, kami ada beberapa pokok pucuk manis di belakang rumah. Terletak berdekatan dengan reban itik. Setiap pagi masa mengutip telur itik, saya akan pergi ke pokok pucuk manis untuk mengambil bunganya. Suka melekatkan di telinga, ala ala subang gitu. Hahaha apa lagi mainan budak kampung. Bukan macam budak kampung sekarang, yang banyak memerap di dalam bilik sahaja.
Saya dulu kalau ada masa, kayuh basikal pergi ke Pantai Melawi melepak di rumah arwah sahabat saya Arwah Zamilah. Duduk bersembang sembang di atas pasir pantai sambil mengadap lautan membiru. Jauh bukannya dekat dengan rumah. Rasanya ada kot 3-5 batu. Tapi zaman dulu tak risau, tak ada orang jahat, tak ada kes jenayah semua. 
Berbalik pada pucuk manis ni, ianya sedap dimasak lemak selain itu ianya juga sedap dimasak air sahaja. Bahan sama dengan masak lemak, cuma tambah sedikit lada hitam dan gantikan santan dengan air. Juga sangat sedap.
Saya makan lauk ni masa berbuka dan sambung lagi masa sahur. Masya Allah sedap sangat. Siap meratah ratah lagi. Puashati dapat makan menambah nambah. 
Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Jangan lupa video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba….

Masak Lemak Pucuk Manis. Dengan Ubi KeledekOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:2 ikat pucuk manis1 batang ubi keledek1 kotak santan1 biji cili merahGaram
Bahan tumbuk:5-6 biji bawang merah1 genggam ikan bilis
Cara cara:Satukan bahan tumbuk dengan santan dan air secukupnya. Kacau rata. Nyalakan api.
Masukkan ubi keledek dan masak sehingga mendidih dan ubi hampir masak.
Masukkan daun pucuk manis dan cili merah. Kacau rata. Akhir sekali, masukkan garam secukupnya. Jika suka, boleh masukkan perisa Aji. 

Nota:Lagi sedap jika menggunakan isi ikan rebus. Jika suka, boleh masukkan sedikit lada hitam yang ditumbuk sekali dengan. bawang. 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2024/03/masak-lemak-pucuk-manis-dengan-ubi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sayur Labu Masak Lemak

Sayur Labu Masak Lemak

papar berkaitan - pada 16/3/2024 - jumlah : 115 hits
Assalamualaikum Sayur labu kuning Sedap dibuat masak Lemak kuning Lawankan dengan ikan goreng dan sambal belacan pun dah cun Dalam periuk lagi Baru siap masak Tara Buat sikit saja secukupnya untuk berbuka dan sahur Dapat bagi makcik belakan...
Resepi Masak Lemak Cili Api Udang Bersama Kacang Buncis

Resepi Masak Lemak Cili Api Udang Bersama Kacang Buncis

papar berkaitan - pada 23/3/2024 - jumlah : 94 hits
RESEPI MASAK LEMAK CILI API UDANG BERSAMA KACANG BUNCIS Assalamualaikum Juadah berbuka antara masak atau membeli Ada yang lebih berselera jika masak sendiri di rumah Dan ada pula yang memilih membeli di bazar dek kekangan waktu Semuanya ter...
Bubur Candil Ubi Keledek Ungu Resepi Turun Temurun

Bubur Candil Ubi Keledek Ungu Resepi Turun Temurun

papar berkaitan - pada 21/3/2024 - jumlah : 44 hits
Hari ini terjumpa satu resepi bubur kegemaran orangmuo Sejak orangmuo kanak kanak lagi arwah emak sering memasak bubur kegemaran orangmuo iaitu bubur candil ubi keledek ungu Apa lagi terus saja orangmuo salin resepi ini Terima kasih kepada ...
Sayur Air Pucuk Manis

Sayur Air Pucuk Manis

papar berkaitan - pada 30/3/2024 - jumlah : 82 hits
Sunggu cepat masa berlalu pejam celik pejam celik kita dah berada pada 10 malam terakhir bulan Ramadhan yang mana satu malam adalah malam Lailatul Qadr yang menjanjikan semua kebaikan diberikan ganjaran seolah beribadah lebih dari 1000 bula...
Sedap Murah Pulak Tu Wajib Promote Netizen Pakat Viralkan Peniaga Nasi Lemak Rm1 Di Bazar Ramadan

Sedap Murah Pulak Tu Wajib Promote Netizen Pakat Viralkan Peniaga Nasi Lemak Rm1 Di Bazar Ramadan

papar berkaitan - pada 19/3/2024 - jumlah : 58 hits
Sejak hari pertama Ramadan kita nampak di media sosial ramai yang merungut dan mengkritik peniaga bazar kerana meletakkan harga yang mahal terhadap makanan yang dijual Lebih teruk lagi terdapat juga kes di mana peniaga tidak jujur dan terga...
Video Tegas Ibas Anak Sby Minta Erick Thohir Kurangi Lemak Bumn Karya Telat Bayar Utang

Video Tegas Ibas Anak Sby Minta Erick Thohir Kurangi Lemak Bumn Karya Telat Bayar Utang

papar berkaitan - pada 19/3/2024 - jumlah : 74 hits
Edhie Baskoro Yudhoyono mengingatkan Menteri BUMN Erick Thohir terkait kinerja banyak perusahaan BUMN belakangan ini
Resepi Daging Masak Hitam

Resepi Daging Masak Hitam

papar berkaitan - pada 12/3/2024 - jumlah : 112 hits
Assalamualaikum Ada pencinta daging macam SA Meh SA nak share resepi dagjng masak hitam ni ye nanti bila2 boleh buat SA jumpa resepi ni kat FBHujung entry SA letak kredit ye SA memang nak cuba masak daging masak hitam ni tapi bukan hari ni ...
Menu Bersahur Ayam Masak Halia

Menu Bersahur Ayam Masak Halia

papar berkaitan - pada 15/3/2024 - jumlah : 116 hits
Bila ada ayam goreng tak habis masa berbuka Nak repeat ayam goreng kunyit pagi pagi MamaYan tak berapa boleh pergi Kesat betul nak menelan Jadi Ayam goreng lebih tu MY buat kuah sikit Barulah ada mood sikit nak makan waktu awal pagi ni MY b...
10 175kg Minyak Masak Peket Stok Ramadan Cuba Diseludup

10 175kg Minyak Masak Peket Stok Ramadan Cuba Diseludup

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 69 hits
KOTA BHARU Jabatan Kastam Diraja Malaysia Kelantan merampas 10 175 kilogram minyak masak peket yang cuba diseludup ke negara jiran dipercayai untuk stok Ramadan selepas menahan sebuah lori berhampiran jambatan Kampung Kubang Panjang Tumpat ...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Bila Duit Nak Masuk

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat

Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid