Mari Mengenal Fountain Pen Lebih Sekadar Hobi Ini Pen Yang Serius


Pen mata bulat, pen dakwat cair, pen gel dan pen mata jarum adalah pen yang biasa berada di pasaran. Pen-pen jenis ini adalah pen jenis pakai buang dan banyak digunakan oleh para pekerja pejabat dan juga pelajar sekolah. Ia boleh diharap, mudah digunakan dan tidak banyak kerenah. Kalau pun ada masalah dengannya, selalunya ia akan dibuang sahaja dan kemudiannya akan dibeli baru.


Sebagai seorang individu yang banyak menulis, sedikit sebanyak penggunaan pen pakai buang ini menganggu saya. Pertama, ia menghasilkan sampah apabila dakwatnya habis. Kedua, apabila tidak digunakan, ia hanya duduk di dalam bekas pen dan tiada nilai estetika padanya. Ketiga, ia satu benda yang terlalu biasa. Tiada apa yang berbeza padanya berbanding dengan pen-pen yang digunakan oleh orang lain sama ada oleh kanak-kanak yang baru mula belajar menulis dan juga seorang penulis sepenuh masa.

Pelik bukan? Jika anda pekerja binaan, ada peralatan gred profesional untuk anda. Jika anda seorang tukang gunting, ada juga peralatan tukang gunting profesional untuk anda. Akan tetapi, bagaimana pula dengan penulis? Adakah tiada perkakasan profesional untuk seorang penulis ataupun untuk anda yang melihat aktiviti penulisan sebagai sesuatu yang lebih daripada sekadar hobi? Oleh itu, saya mula mencari maklumat dan menemui minat dan cinta saya terhadap fountain pen.
Peralatan gred profesional adalah peralatan yang mampu memberikan anda lebih kawalan dan hasil yang lebih baik daripada peralatan gred biasa. Lazimnya, ia lebih mahal daripada peralatan gred biasa dan lebih sukar digunakan berbanding peralatan gred biasa. Begitu jugalah dengan pen. Berbanding dengan pen mata bulat, fountain memerlukan sedikit kemahiran untuk digunakan dan ia hadir dengan karakter dan perangai mereka tersendiri. Setiap pen perlu dikenali untuk digunakan dengan baik dan untuk dijaga. Bagi saya, itu adalah satu aspek yang sangat menarik dalam hobi ini.
Fountain pen juga boleh bertahan lama. Dakwatnya boleh ditukar dan komponennya juga boleh dibaiki jika rosak. Ia lebih bagus untuk alam sekitar kerana anda tidak akan membuangnya sekiranya dakwatnya habis. Cuma isi semula dakwat dan ia boleh digunakan kembali. Ingin beralih kepada dakwat lain? Senang saja. Kosongkan dakwat, dan isi dakwat yang dikehendaki. Tak perlu membeli pen lain.
Perbezaan Menulis Di Antara Fountain Pen dan Pen Mata Bulat Dengan pen mata bulat, anda hanya perlu menekan pen di kertas dan dakwat akan keluar tanpa banyak masalah. Mungkin untuk pen dengan dakwat gel atau dakwat basah, anda perlu menulis dengan lebih pantas atau berhanti-hati kerana dakwat mungkin lambat kering atau akan bertompok pada kertas tulisan anda. Tapi untuk kebanyakan masa, proses dan kaedah sama sahaja seperti pen-pen yang lain.
Berbeza dengan fountain pen, ada beberapa perkara perlu diambil kira sebelum anda mula menulis. Pertamanya, anda harus pastikan mata pen anda dalam kedudukan yang betul. Sekiranya mata pen dalam keadaan senget atau terbalik, dakwat tidak akan keluar. Seterusnya, tekanan pada mata pen akan sangat mempengaruhi tulisan anda. Sekiranya ditekan dengan kuat, garisan akan jadi melebar. Ditekan dengan terlalu lemah, garisan tulisan akan terputus-putus. Sebaliknya, jika menulis dengan posisi mata pen diubah-ubah, maka ketebalan tulisan juga boleh berubah-ubah. Menarik bukan?
Mata Pilot sederhana Mata Pilot nipis Mata Wingsun leper Penjagaan Berkala Fountain Pen Seperti mana peralatan professional lain, fountain pen juga tidak terkecuali dan memerlukan penjagaan berkala berbanding pen pakai buang yang lain. Sekiranya anda ingin berhenti menulis untuk satu jangka masa yang lama (lebih dari seminggu), adalah lebih baik anda kosongkan dakwat di dalam fountain pen anda. Ini bagi mengelakkan dakwat mengeras dan tersumbat pada pen anda.
Walau bagaimanapun, katakanlah anda terlupa dan pen ada tersumbat. Jangan risau kerana cara-cara untuk membaiki dan menyelesaikan masalah anda juga ada dan boleh dilakukan sendiri. Anda boleh membasuh pen anda dan ia akan berfungsi kembali seperti sediakala. Ya, anda boleh membasuh fountain pen adan untuk mencuci segala kekotoran dan dakwat yang tersumbat. Senang bukan?
Jika dibiarkan lama tanpa menulis, dakwat akan mengering, mengeras dan tersumbat. Lebih Pilihan, Lebih Gaya, Lebih Variasi Fountain pen, selain daripada sekadar alat menulis, boleh juga digunakan sebagai alat untuk menyatakan karakter, gaya dan citarasa penggunanya. Ada banyak pilihan bentuk dan bahan binaan fountain pen di pasaran. Baik daripada semurah plastik, hinggalah kepada emas mahupun titanium. Semuanya ada, cuma perlu tepuk poket tanya bajet sahaja.
Buluh Edisi Khas Jet Lee Gabungan emas Edisi emas Percaya atau tidak, pen secantik ini, harganya di bawah RM20 sahaja! Mekanisme pengisian dakwat juga ada pelbagai. Ada katrij pakai buang, ada jenis sedutan, ada jenis suntikan, ada menggunakan injap tekanan dan banyak lagi. Begitu juga dengan corak pada fountain pen. Anda boleh menempah khas corak pada fountain pen sekiranya anda mahu. Sangat sesuai untuk dijadikan sebagai hadiah. Jangan terkejut, fountain pen yang berkualiti juga boleh dijadikan harta pusaka dan diturunkan dari generasi ke generasi!
Dakwat kartrij pakai buang Dakwat isian sedutan Dakwat isian piston badan Akhir kata, tidak salah untuk anda mencuba fountain pen ini walaupun hanya sekadar suka-suka. Ia menarik walau tidak berapa popular. Komuniti yang kecil juga bermakna anda mudah untuk membuat rakan sesama peminat. Jika dahulunya hobi ini mahal, kini tidak lagi. Sudah ada banyak fountain pen di pasaran yang berharga murah serendah RM2 tetapi berkualiti bagus. Fountain pen dari China juga tidak terkecuali. Ada banyak jenama fountain pen murah seperti Jinhao, Baoer dan Wingsun. Malahan, jenama terkenal juga ada mengeluarkan fountain pen dalam harga bajet seperti Lamy, Pilot, Faber-Castell dan Parker.
Jadi, apa tunggu lagi? Mulaknanlah hobi baru anda ini sekarang!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/mari-mengenal-fountain-pen-lebih-sekadar-hobi-ini-pen-yang-serius/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kritik Dengan Solusi Lebih Baik Cerca Kelemahan Institusi Islam

Kritik Dengan Solusi Lebih Baik Cerca Kelemahan Institusi Islam

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 187 hits
Sedih lihat muslim bersekongkol dengan puak liberal hina institusi Islam Presiden Persatuan Peguam Peguam Muslim Datuk Zainul Rijal Abu Bakar BANGI Setiap kelemahan yang wujud dalam institusi agama Islam sepatutnya dinilai secara objektif b...
Nafi Beliau Calon Pm Tok Mat Dakwa Berita Palsu Lebih Cepat Tersebar Daripada Covid 19

Nafi Beliau Calon Pm Tok Mat Dakwa Berita Palsu Lebih Cepat Tersebar Daripada Covid 19

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 279 hits
KUALA LUMPUR Mohamad Hasan menafikan laporan berita konon beliau dipilih sebagai calon Perdana Menteri daripada gabungan Muafakat Nasional pada pilihan raya umum ke 15 Timbalan Presiden UMNO itu menyifatkan penyebaran berita palsu lebih cep...
Pkp Lebih Ketat Bermula 4 Februari Seluruh Sektor Ekonomi Ditutup

Pkp Lebih Ketat Bermula 4 Februari Seluruh Sektor Ekonomi Ditutup

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 243 hits
January 24 2021 4PUTRAJAYA sedang mempertimbangkan untuk menutup seluruh sektor ekonomi sekiranya kadar jangkitan Covid 19 di negara ini tidak menurun selepas 4 Februari kata Dewan Perniagaan dan Industri Kesatuan Eropah Malaysia dalam sura...
Pkp 3 0 Lebih Ketat Bakal Dilaksanakan Bekas Pm Kecam Kerajaan Pn Mengarut

Pkp 3 0 Lebih Ketat Bakal Dilaksanakan Bekas Pm Kecam Kerajaan Pn Mengarut

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 640 hits
Jika benar apa yang di bagitahu oleh Najib Razak dalam FB beliau Memang sah kerajaan PN amat bodoh seperti yang di tulis oleh Najib Sepatutnya PKP 2 0 terus diperketatkan tanpa menunggu sebulan baru hendak di ketatkan seperti PKP 1 0Dewan P...
Mengejutkan Polis Kelantan Lulus Lebih 52 000 Kebenaran Rentas Daerah Negeri

Mengejutkan Polis Kelantan Lulus Lebih 52 000 Kebenaran Rentas Daerah Negeri

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 332 hits
Polis Kelantan meluluskan lebih 52 000 surat kebenaran rentas daerah dan negeri kepada golongan yang dibenarkan sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan di negeri itu bermula 16 Januari lalu di negeri itu Ketua Polis Kelantan DCP Shafi...
Lebih 640 Hektar Tanah Rizab Melayu Di Sitiawan Hilang Sejak 2005

Lebih 640 Hektar Tanah Rizab Melayu Di Sitiawan Hilang Sejak 2005

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 226 hits
MALAYSIA DATELINESeluas 641 6 hektar tanah rizab Melayu di mukim Sitiawan daerah Manjung Perak didakwa bertukar milik kepada orang Cina sejak tahun 2005 Naib Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia Datuk Hamidah Osman berkata tanah terse...
Pelabur Asing Tahu Lebih Awal Total Lockdown Bulan Februari

Pelabur Asing Tahu Lebih Awal Total Lockdown Bulan Februari

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 285 hits
Mengapakah jangkitan Covid 19 sektor industri tidak dimaklum kepada usahawan Malaysia Rakyat Malaysia kesal terhadap kenyataan Dewan Perdagangan dan Industri Kesatuan Eropah Malaysia yang tular di media sosial mendedahkan pegawai tinggi Kem...
Booking Hotel Melalui Expedia Com Ingatkan Lebih Murah Tapiiii

Booking Hotel Melalui Expedia Com Ingatkan Lebih Murah Tapiiii

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 223 hits
Assalamualaikum Percutian 3 hari dua malam di subang jaya 45 minit perjalanan dari rumah hahaha kitaorang memang macam ni dr takda anak sehingga lah ada anak sorang ni keluar bercuti pun dekat2 jer sebenarnya nak rehatkan badan dan minda st...
Dr Dzulkefly Akui Jadi Pembangkang Lebih Mudah Tak Kena Maki Selalu

Dr Dzulkefly Akui Jadi Pembangkang Lebih Mudah Tak Kena Maki Selalu

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 260 hits
Betul apa yang dinyatakan oleh Mantan Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly ni jadi Pembangkang lebih mudah dari menjadi Kerajaan sebab tak jadi sasaran maki hamun rakyat Lagipun mencari kelemahan atau kepincangan sesuatu perkara adalah jauh lebih...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura