Manfaat Susu Untuk Kecantikan Rileks Media


Susu adalah salah satu sumber nutrisi paling lengkap untuk kesehatan manusia. Segelas susu mengandung kalsium, zat besi, kalium, vitamin A, D, B6, B12, dan protein. Semua zat yang terkandung dalam susu sangat bermanfaat untuk kesehatan tubuh kita.
Susu adalah salah satu sumber nutrisi paling lengkap  untuk kesehatan manusia. Segelas susu mengandung kalsium, zat besi, kalium, vitamin A, D, B6, B12, dan protein. Semua zat yang terkandung dalam susu sangat bermanfaat untuk kesehatan tubuh kita.
Namun, manfaat susu tidak terbatas untuk kesehatan tubuh saja melainkan juga bermanfaat untuk kecantikan wanita. Susu  mengandung asam laktat yang dapat menghilangkan sel kulit mati dan juga berguna untuk pembaharuan sel tubuh. Kandungan asam laktat inilah yang telah mengilhami penggunaan susu sebagai bahan produk kecantikan.
Untuk lebih jelasnya simak berbagai manfaat susu untuk kecantikan berikut ini:
# Memutihkan kulit
Kandungan asam laktat yang tinggi dalam susu bukan hanya baik untuk menghaluskan kulit, tetapi juga membantu menghilangkan sel-sel kulit mati pada permukaan wajah. Untuk menggunakannya: masukkan susu murni segar ke dalam mangkuk dan celupkan kain lap lembut, peras kemudian terapkan ke kulit wajah anda. lakukan cara ini setidaknya tiga kali seminggu sebelum mandi.
#  Mengenyalkan wajah
Susu mengandung berbagai macam mineral dan vitamin yang sangat diperlukan untuk perawatan kecantikan, terutama kulit wajah. Cara penggunaannya adalah: Ambil 2 sendok makan bubuk susu murni. Tuangkan dalam mangkuk dan tambahkan 1 sendok makan madu plus 1 kapsul vitamin E. Aduk ketiganya secara merata setelah itu terapkan ke seluruh wajah anda, tetapi sebelumnya cuci wajah anda sampai bersih untuk menghindari kotoran yang menempel di permukaan kulit wajah. Diamkan setidaknya 30 menit, kemudian bilas sampai bersih.
# Pembersih wajah
Secara alami susu sering digunakan sebagai produk kecantikan yang memiliki efek membersihkan. Saat diterapkan pada permukaan kulit wajah, susu dapat menghilangkan kotoran dalam pori-pori kulit yang menjadi penyebab munculnya komedo dan jerawat. Caranya cukup mudah, yaitu dengan mengoleskan susu murni ke seluruh bagian wajah. Setelah itu gunakan bola kapas bersih atau kain lap, untuk meratakan susu pada kulit dengan gerakan circulat lembut. Cara ini bisa membantu anda mendapatkan wajah kenyal bersih dan bebas kotoran.
#  Pertumbuhan rambut
Susu mengandung segudang nutrisi penting seperti kalsium dan protein. Protein dalam susu dapat membantu anda mendapatkan rambut kuat sekaligus bersinar. Susu juga mengandung kasein dan whey protein yang bagus untuk pertumbuhan rambut.
Protein dalam susu merupakan nutrisi penting dalam membuat rambut lebih tebal dan sehat. Sedangkan kalsium memainkan peran penting untuk kekuatan rambut sekaligus mencegahnya dari  kerontokan. Belum lagi susu juga menyediakan vitamin A, B6, biotin dan kalium yang bisa membuat membuat rambut menjadi lebih berkilau.
# Melindungi kulit wajah
Jika anda sering membeli pembersih wajah dengan bahan kimia, sebaiknya mulai dari sekarang beralih menggunkan susu. Sebagai bahan perawatan kecantikan, susu sangat aman dan cukup efektif.  Campurkan beberapa tetes susu dengan teh hijau dalam mangkuk. Oleskan ramuan tadi ke seluruh kulit wajah anda. Biarkan selama beberapa menit, setelah itu cuci sampai bersih. Menggunakan susu dengan cara tersebut juga bisa menyembuhkan kulit akibat sengatan matahari.
# Spa kaki
Manfaat susu bukan hanya untuk kulit dan rambut saja, tetapi juga bisa digunakan sebagai bahan spa kaki. Campurkan susu dan air panas hingga terasa hangat. Rendam kaki anda sambil bersantai selama kurang lebih 30 menit. Melakukan cara di atas secara rutin dapat menyingkirkan sel-sel kulit mati di kaki. Bagi anda yang ingin menghilangkan bau kaki, anda juga bisa mencoba cara tersebut.
# Menghilangkan bekas luka
Manfaat yang menakjubkan dari susu adalah menyamarkan bekas luka. Tetapi untuk melakukannya kita membutuhkan bahan lain yaitu madu murni.
Caranya: Ambil satu sendok madu murni dan susu, campurkan keduanya ke dalam mangkuk kecil kemudian aduk hingga merata. Oleskan ke bagian bekas luka secara perlahan. Lakukan secara rutin hingga bekas luka mulai memudar.
# Anti penuaan
Susu mengandung  antioksidan yang dapat melawan efek buruk radikal bebas dari lingkungan.  Radikal bebas merupakan salah satu faktor utama penuaan. Gunakan masker dari campuran susu dan madu. Oleskan merata pada wajah anda selama 30 menit. Lalu bilas dengan air hangat. Kulit akan terasa lebih kenyal dan lembab.
# Mengatasi kulit berminyak
Susu sangat cocok digunakan untuk berbagai macam jenis kulit, termasuk kulit berminyak. Susu bisa menghilangkan kotoran dan minyak berlebih yang menjadi penyebab jerawat dan komedo. Susu bekerja dengan cara membuat kulit menjadi lebih lembab alami sehingga mengurangi produksi minyak berlebih.
Ternyata banyak sekali ya manfaat susu untuk kesihatan dan kecantikan. Nah anda yang masih tak doyan susu, yuk mulai sekarang rajin minum susu dan manfaatkan susu untuk kecantikan wajah anda.
Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber :  astaga
Source link
The post Manfaat Susu Untuk Kecantikan – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/manfaat-susu-untuk-kecantikan-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Manfaat Pisang Bertahi Lalat Yang Ramai Tak Tahu Rileks Media

Manfaat Pisang Bertahi Lalat Yang Ramai Tak Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 251 hits
Pisang kalau dah lembik dan hitam ramai yang geli nak makan betul tak Senang kata jika kondisi pisang itu sudah terlalu lembik pasti orang menganggapnya sudah tidak elok dan hanya layak untuk dijadikan cekodok pisang semata Tetapi tahukah k...
Manfaat Mandi Sebelum Subuh Perlu Diketahui Ramai Rileks Media

Manfaat Mandi Sebelum Subuh Perlu Diketahui Ramai Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 449 hits
Mandi adalah perkara wajib dilakukan setiap hari bagi membersihkan kekotoran serta memberi kesegaran pada badan Tetapi mungkin ramai yang belum tahu bahawa salah satu waktu paling ideal untuk mandi adalah sebelum waktu subuh Wah sudah pasti...
Inilah Perbezaan Susu Foremilk Dan Hindmilk Rileks Media

Inilah Perbezaan Susu Foremilk Dan Hindmilk Rileks Media

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 266 hits
Bila bercakap soal breastfeeding mungkin ramai dalam kalangan ibu yang bertanyakan mengenai foremilk dan hindmilk Ada yang masih keliru kenapa susu badan agak cair pada permulaan penyusuan dan lama kelamaan susu badan akan menjadi lebih pek...
Mak Ayah Kena Beri Perhatian Pada 3 Kemahiran Penting Ini Dahulu Nak Ajar Anak Menulis Dengan Baik Rileks Media

Mak Ayah Kena Beri Perhatian Pada 3 Kemahiran Penting Ini Dahulu Nak Ajar Anak Menulis Dengan Baik Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 381 hits
Rupanya bila nak anak pandai menulis dengan baik bukan sekadar kena biasakan dengan pensil Mak ayah sebenarnya kena beri perhatian dahulu pada 3 kemahiran penting ini menerusi aktiviti aktiviti yang sesuai Latih dan ajar anak menulis ini bo...
Makan Roti Pun Boleh Kurus Tips Dari Doktor Ini Bagaimana Pilih Roti Yang Sesuai Untuk Berdiet Rileks Media

Makan Roti Pun Boleh Kurus Tips Dari Doktor Ini Bagaimana Pilih Roti Yang Sesuai Untuk Berdiet Rileks Media

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 622 hits
Ramai yang menginginkan bentuk badan yang ideal tidak kira lelaki atau wanita Namun begitu tidak ramai yang sanggup berdiet atau tidak sedar sebenarnya mereka sedang melakukan diet yang salah Selalu kita lihat roti seringkali menjadi menu u...
Alhamdulillah Azam 2017 Saya Dah Tercapai Untuk Beli Rumah Di Usia 24 Tahun Rileks Media

Alhamdulillah Azam 2017 Saya Dah Tercapai Untuk Beli Rumah Di Usia 24 Tahun Rileks Media

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 263 hits
Harga rumah semakin lama semakin mahal namun keadaan itu tidak menghalang azam gadis ini untuk membeli sebuah rumah impian Difahamkan Cek Ifa telah berazam untuk membeli rumah sejak berusia 19 tahun dan Alhamdulillah berjaya memiliki sebuah...
3 Jenis Tumbuhan Ini Mampu Mencegah Kehadiran Tikus Di Dalam Rumah Anda Rileks Media

3 Jenis Tumbuhan Ini Mampu Mencegah Kehadiran Tikus Di Dalam Rumah Anda Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 353 hits
Kehadiran tikus di dalam rumah cukup merimaskan Biarpun berkali kali perangkap dipasang ataupun racun digunakan namun tikus tikus ini akan datang semula ke rumah Bukan barangan sahaja yang dirosakkannya tetapi bau air kencing dan bangkainya...
Jangan Di Buang Lebihan Nasi Dan Roti Expired Ikut 2 Petua Ni Sangat Membantu Rileks Media

Jangan Di Buang Lebihan Nasi Dan Roti Expired Ikut 2 Petua Ni Sangat Membantu Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 367 hits
Sudah dibaja dan sudah disiram tapi tanaman masih tidak mahu berbunga atau berbuah Pernah mengalami masalah begini Hasil perkongsian dari Normala Saad yang banyak memberi tip untuk membuat plant booster penggalak tumbesaran dan kesuburan se...
Firasat Apabila Telinga Kanan Atau Telinga Kiri Berdesing Atau Berdengu Rileks Media

Firasat Apabila Telinga Kanan Atau Telinga Kiri Berdesing Atau Berdengu Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 328 hits
Menurut riwayat Ibnu Sunni bahawa NABI MUHAMMAD s a w bersabda BARANG SIAPA BERDESING TELINGANYA HENDAKLAH IA MENGINGATIKU DAN BERSELAWATLAH KEPADA AKU SELEPAS ITU HENDAKLAH IA BERZIKIR DENGAN ZIKIR ZAKARALLAHU MAN ZAKARNI BI KHAIR Kejadian...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16