Manfaat Bawang Putih Untuk Rawatan Kecantikan


Bawang putih telah menjadi satu bahan utama dalam kebanyakan masakan di Malaysia dan juga di seluruh dunia. Bawang putih terkenal dengan khasiatnya yang bagus untuk kesihatan.

Bukan sahaja berguna di dapur, bawang putih juga bagus untuk menjaga kecantikan kulit. Kandungan antioksida yang tinggi dalam bawang putih menjadikan rempah ini sangat popular. Malah ada yang sanggup makan bawang putih mentah untuk merasai khasiat semula jadi rempah ratus ini.

Baiklah, kami tidak akan meminta anda mengunyahnya mentah, jangan risau. Namun, kami memperkenalkan beberapa kebaikan dan cara menggunakan bawang putih dalam dunia kecantikan.


Sebagai Scrub Wajah

Scrub yang diperbuat daripada bawang putih ini boleh menjadikan kulit lebih licin dan lembut. Bahan-bahannya agak mudah untuk dibuat, anda hanya perlu bergantung pada strawberi, minyak pokok teh, air panas dan oatmeal.

Caranya adalah campurkan semua bahan dengan bawang putih yang dicincang halus. Urut pada muka 2-3 minit kemudian biarkan ia kering sedikit. Terasa agak pedih dan mencucuk-cucuk di muka, tahan dulu.

Bilas dengan air panas dan pencuci muka. Kemudian selesaikan dengan air sejuk. Jerawat kering.

Jerawat sangat menjengkelkan dan tidak pernah hilang di muka? Anda boleh hancurkan bawang putih kemudian sapu sedikit pada bahagian jerawat. Biarkan sekejap.

Rasanya juga akan menusuk-nusuk dan sedikit pedih. Walau bagaimanapun, jerawat akan lebih cepat kering dan hilang dalam beberapa hari. Lakukan ini sekurang-kurangnya tiga kali sehari untuk mendapatkan hasil yang memuaskan.

Tetapi, perkara yang perlu diingat ialah jangan sekali-kali memicit jerawat yang meradang supaya ia tidak meninggalkan kesan di muka anda.

Membantu Mengurangkan Rambut Gugur

Bawang putih dapat membantu pertumbuhan rambut. Ia mengandungi kandungan vitamin dan mineral yang tinggi seperti vitamin B6 dan C, manganese dan selenium. Kesemua vitamin dan mineral ini berperanan bagi mengekalkan kesihatan rambut.

Tambahan pula, sifat antibakteria dan antifungas yang terdapat dalam bawang putih juga menyumbang kepada kesihatan rambut kerana sifat-sifat ini membantu untuk membunuh kuman dan menjadikan kulit kepala lebih sihat.

Sama seperti lelaki, wanita juga kerap mengalami masalah keguguran rambut. Bezanya mungkin lelaki lebih ketara dan mengalaminya lebih teruk.

Mengatasi keguguran rambut juga boleh menggunakan bawang putih. Tetapi kali ini lebih baik menggunakan minyak bawang yang diurut pada kulit kepala sebelum tidur. Lama kelamaan, rambut akan menjadi lebih subur dan keguguran akan berkurangan secara drastik.

Kesimpulan

Begitu banyak khasiat bawang putih baik dalam dunia kesihatan mahupun kecantikan. Tidak hairanlah, jika harga bawang putih melambung tinggi kebelakangan ini. Walaupun begitu, tidak ada salahnya untuk memperolehi khasiat semulajadi bawang putih ini, kerana ia lebih selamat dan mesra alam.

Bawang putih merupakan salah satu bahan utama dalam masakan. Ia mempunyai pelbagai khasiat seperti mengawal paras gula, kolesterol, mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular serta mengekalkan kesihatan rambut.

SUMBER

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2022/01/manfaat-bawang-putih-untuk-rawatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pembantu Rumah Kongsi Resipi Kacang Goreng Bawang Putih Sedap Dari Seberang

Pembantu Rumah Kongsi Resipi Kacang Goreng Bawang Putih Sedap Dari Seberang

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 187 hits
Kacang Goreng Bawang Putih merupakan salah satu snek yang jadi kegemaran ramai Sangat sedap dan ralit bila dimakan Rangup dan ada rasa bawang putih membuatkan sesiapa yang mencubanya susah untuk berhenti makan Menerusi perkongsian saudari X...
Tukang Masak Dedah Rahsia Besar Cara Masak Nasi Putih Sedap Bukan Masak Begitu Saja

Tukang Masak Dedah Rahsia Besar Cara Masak Nasi Putih Sedap Bukan Masak Begitu Saja

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 233 hits
Buat sesetengah orang cara masak nasi putih dianggap perkara yang kecil Ia hanyalah sekadar nasi putih yang tidak perlu difikir banyak Namun pernah terfikir tak kenapa bila makan nasi putih di kedai rasa lagi sedap berbanding masak sendiri ...
Reneuf Halal Beauty Mask Binchotan Dengan Arang Putih Bantu Cerahkan Wajah

Reneuf Halal Beauty Mask Binchotan Dengan Arang Putih Bantu Cerahkan Wajah

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 237 hits
Assalamualaikum Rutin penjagaan kulit wajah yang selalu Fiza amalkan adalah dengan menggunakan Facial Sheet Mask Untuk kali ini Fiza nak share mask dari Reneuf Halal Beauty Mask Reneuf Halal Beauty Mask dengan Arang Putih bantu cerahkan waj...
Hantaran Tunang Bertema Hijau Dust Green Putih Dan Pink

Hantaran Tunang Bertema Hijau Dust Green Putih Dan Pink

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 306 hits
Alhamdulillah dengan izinNya jua majlis pertunangan Kak Long telah selamat berlangsung pada 25hb Disember 2021 yang lalu Sebuah majlis yang sederhana bilangan tetamu yang kecil dan semoga mendapat keberkatanNya jua Jauh di sudut hati ada se...
Doktor Kongsi 10 Cara Penjagaan Rawatan Kalau Anak Demam Batuk Selesema

Doktor Kongsi 10 Cara Penjagaan Rawatan Kalau Anak Demam Batuk Selesema

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 185 hits
Anak kerap demam batuk dan selsema terutama ketika cuaca tidak menentu Hujan dan panas setiap hari boleh mempengaruhi kesihatan anak anak Kadang kadang kita sebagai ibu bapa buntu apabila anak mula sakit Doktor telah berkongsi 10 tip penjag...
Kedai Kacang Putih Popular Di Buntong Musnah Terbakar

Kedai Kacang Putih Popular Di Buntong Musnah Terbakar

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 150 hits
Kedai Kacang Putih Popular Di Buntong Musnah Terbakar IPOH Sebuah kedai memproses dan menjual kacang putih yang popular di Kampung Kacang Putih Buntong dekat sini musnah dalam kebakaran awal pagi ini Kebakaran turut melibatkan kemusnahan 30...
Bpom Target Produksi Vaksin Merah Putih Agustus 2022

Bpom Target Produksi Vaksin Merah Putih Agustus 2022

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 156 hits
Bibit vaksin Merah Putih telah melalui uji praklinis tahap 1 2 dan 3 kepada hewan dengan hasil aman dan baik Bibit vaksin ini akan dilakukan uji klinis tahap 1 kepada 100 orang
Jokowi Minta Vaksin Merah Putih Disiapkan Untuk Pertengahan Tahun 2022

Jokowi Minta Vaksin Merah Putih Disiapkan Untuk Pertengahan Tahun 2022

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 184 hits
Kini vaksin Merah Putih berada dalam tahap produksi pada laboratorium untuk memulai uji klinik
Khairy Cadang Kertas Putih Kkm Reformasi Sistem Kesihatan

Khairy Cadang Kertas Putih Kkm Reformasi Sistem Kesihatan

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 196 hits
BERNAMA Menurut Khairy sistem kesihatan perlu dipastikan kalis masa depan menerusi peruntukan sewajarnya dan mencukupi Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berkata beliau mencadangkan penyediaan satu kerta...
Rafique Gives Statement To Police Over Ceramah About Pm

Exquisite Diamond Pendants Malaysia Diamond Talk

Penafian Sprm Tak Cukup Anwar Mesti Saman Bloomberg Peguam

Free Credit Rm50 No Deposit How To Boost Your Bankroll Without Spending A Dime

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Sang Saka Penipu

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Persoalan Mengenai Tanda Tanda Kiamat Menurut Islam Beserta Jawapan

Doa Ketika Mimpi Buruk

Remaja Dihanyut Arus Deras Ditemukan Lemas Ibu Masih Hilang

Thyta House By Lassa Architects In Lefkada Greece

Lirik Lagu Adiwira Firdaus Rahmat Faizal Tahir

Gerbang Lod Di Palestin Nabi Isa Skan Membunuh Dajjal