Mana Satu Yang Betul Ni Mujahid Woi




Malaysia Insight | MENTERI Hal Ehwal Agama Dr Mujahid Yusof Rawa hari ini mempertahankan Lim Guan Eng selepas Menteri Kewangan itu menjadi sasaran berhubung penjualan empat hotel Tabung Haji.

Mujahid menerusi akaun Twitternya berkata keputusan menjual hotel dibuat olehnya dan bukannya Guan Eng

Malaysiakini | Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Mujahid Yusof berkata pengurusan Tabung Haji Plantations (THP) diberi kepercayaan penuh dalam menjalankan jual beli aset miliknya.

Mujahid merujuk penjualan sebahagian daripada ladang kelapa sawit milik Tabung Haji Plantations (THP) kepada Tamaco Plantations Sdn Bhd pada harga RM170 juta, yang dibangkitkan beberapa pihak, antaranya bekas perdana menteri Najib Razak dan Ketua Pemuda Umno Dr Asyraf Wajdi Dusuki.

Sepanjang menjadi menteri, beliau berkata agensi di bawahnya diberi kepercayaan penuh menjalankan urusan tanpa campur tangan politik.

"Perkara sama terhadap THP. Tabung Haji hanya memiliki 72 peratus saham dalam THP dan saya langsung tidak mencampuri sebarang urusan jual beli melibatkan THP.

"Ini kerana saya berkeyakinan tinggi bahawa pihak pengurusan THP yang baru dapat menyelamatkan syarikat ini daripada terus mengalami kerugian," katanya dalam kenyataan, sambil menambah transaksi jual beli adalah perkara biasa dalam mana-mana syarikat.

Semalam, Asyraf dalam sidang media mendesak Mujahid agar menyatakan pendirian dan mengambil tanggungjawab terhadap penjualan aset THP tersebut, yang dilaporkan melibatkan 6,513.80 hektar ladang kelapa sawit di Bintulu dan Sibu, Sarawak.

Asyraf juga berkata pihaknya akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan polis berhubung penjualan itu, terutama berkenaan dakwaan pihak yang terlibat menukar jurunilai menyebabkan nilai hartanah itu menyusut daripada RM380 juta kepada RM170 juta.

Untuk rekod, nilai RM380 juta itu adalah pada 2017.

Selain itu, Asyraf juga mendesak THP menghentikan penjualan baki 11 anak syarikat - seperti yang telah diluluskan lembaga pengarah syarikat itu - dan berkata Mujahid patut meletakkan jawatan jika penjualan diteruskan.

'Mengapa beli dulu?'

Mengulas lanjut, Mujahid menyambut baik hasrat Asyraf untuk membuat laporan kepada pihak berkuasa jika mempunyai bukti kukuh berlakunya penyelewengan semasa urusan penjualan itu.

Namun beliau membangkitkan persoalan lain iaitu mengapa berlaku pembelian ladang tersebut pada masa lalu sehingga ia "terpaksa dijual dan THP mengalami kerugian?".

"Apa-apa pun, saya ucapkan terima kasih kepada Asyraf kerana sanggup buat sidang media bagi membuktikan kita kini berada di landasan benar dengan menjalankan urusan pentadbiran secara telus tanpa sebarang campur tangan politik," katanya lagi.

Menurut Berita Harian semalam, CEO THP Muzmi Mohamed berkata penjualan tersebut adalah sebahagian langkah rasionalisasi dan melibatkan ladang yang tidak mempamerkan pencapaian mengikut jangkaan.

“Malah aset berkenaan menambah beban kewangan kepada THP secara keseluruhannya...Kita boleh memilih untuk tidak membuat sesuatu dan terus memegang kepada aset itu tetapi akibatnya amat parah kepada THP, dan seterusnya kepada pendeposit Tabung Haji yang secara tidak langsung memiliki syarikat ini," katanya seperti dipetik.

Katanya lagi, keputusan itu tidak dibuat secara "membuta tuli" tetapi dengan terancang untuk menangani masalah syarikat yang disifatkannya dalam keadaan "parah dari segi kewangan

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2020/02/mana-satu-yang-betul-ni-mujahid-woi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Betul Satu Dunia Kena Scam Cerita Baru Mengenai Kanak Kanak Yang Dibuli Rupanya Seorang Pelakon

Kalau Betul Satu Dunia Kena Scam Cerita Baru Mengenai Kanak Kanak Yang Dibuli Rupanya Seorang Pelakon

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 368 hits
Baru baru ini kecoh di media sosial seorang kanak kanak berumur sembilan tahun dibuli dan mempunyai niat untuk mengambil nyawanya sendiri Selepas semua kekecohan itu timbul beberapa tweet dan artikel yang mendakwa kanak kanak itu bersama ib...
Kalau Diberi Pilihan Serah Semula Kepada Rakyat Atau Naikkkan Kerajaan Yang Bukan Pilihan Rakyat Mana Satu Pilihan Kita

Kalau Diberi Pilihan Serah Semula Kepada Rakyat Atau Naikkkan Kerajaan Yang Bukan Pilihan Rakyat Mana Satu Pilihan Kita

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 327 hits
Semua tahu kerajaan PH telah dipilih oleh rakyat di dalam PRU14 yang lalu Waktu itu hanya ada tiga parti besar yang bertanding iaitu PH Bn dan Pas Akhirnya PH menjadi pilihan majoriti rakyat Malaysia Kalaupun kerajaan PH yang dibentuk hasil...
Incar Satu Juta Pengguna Dan Pendanaan Seri A Di 2021

Incar Satu Juta Pengguna Dan Pendanaan Seri A Di 2021

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 120 hits
Wawancara khusus dengan CEO dan Founder Job2Go platform digital yang mempertemukan pencari kerja dan perusahaan di Indonesia yang menawarkan solusi total one stop solution platform
Essential Menghentikan Operasi Selepas Mengeluar Hanya Satu Peranti

Essential Menghentikan Operasi Selepas Mengeluar Hanya Satu Peranti

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 115 hits
Essential syarikat yang diasaskan oleh bapa Android Andy Rubin kini tidak lagi beroperasi Kenyataan mengenai masa depan syarikat telah diumumkan oleh Essential menerusi blog rasmi mereka awa pagi tadi Sejak lima tahun wujud Essential hanya ...
Sejak Satu Dekade Lalu Ilmuwan Peringatkan Kebakaran Hutan Australia Namun Diabaikan

Sejak Satu Dekade Lalu Ilmuwan Peringatkan Kebakaran Hutan Australia Namun Diabaikan

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 138 hits
Para ilmuwan di Australia telah memperingatkan potensi kebakaran hutan sejak lebih dari satu dekade lalu Namun peringatan itu diabaikan para pemangku kepentingan Dampaknya kini belasan juta hektar lahan habis dilalap api
Dia Belanja Satu Kedai Tanggung Dana Ceramah Ustaz Keliling Pahang Lepas Lima Hari Pergi Ali Dedah Kebaikan Abam

Dia Belanja Satu Kedai Tanggung Dana Ceramah Ustaz Keliling Pahang Lepas Lima Hari Pergi Ali Dedah Kebaikan Abam

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 307 hits
Pemergian pelawak terkenal Allahyarham Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Ridzuan atau lebih dikenali dengan nama Abam Bocey baru baru ini ternyata meninggalkan kesan yang mendalam bukan sahaja kepada ahli keluarga tetapi seluruh rakyat Malaysia B...
Satu Lagi Kes Positif Covid 19 Jumlah Terkini 22 Kp Kesihatan

Satu Lagi Kes Positif Covid 19 Jumlah Terkini 22 Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 253 hits
KUALA LUMPUR 15 FEB Satu lagi kes positif virus Covid 19 dilaporkan hari ini menjadikan jumlah terkini jangkitan di negara ini kepada 22 kes Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata kes terbaru itu membabitkan seorang ...
Satu Antara Banyak Banyak Petanda Petanda Apakah Itu Bagi Sesetengah Orang 9747

Satu Antara Banyak Banyak Petanda Petanda Apakah Itu Bagi Sesetengah Orang 9747

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 177 hits
Allah Maha Melihat Allah Maha Mendengar Nak sorok mana yang bersifat hamba dan bersifat baharu dan semua manusia yang bakal mati Allah berfirman yang bermaksud Dan tidaklah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main main dan sesungg...
Yang Menariknya Terdapat Satu Macam Terowong Bawah Tanah 9742

Yang Menariknya Terdapat Satu Macam Terowong Bawah Tanah 9742

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 414 hits
MELAWAT TAPAK PERTEMPURAN KAMPAR GREEN RIDGEJANUARY 18 2010 BY ADMIN1 Pada awal bulan ini saya berpeluang melawat tapak Pertempuran Kampar iaitu di antara askar British dengan Jepun di satu kawasan yang bernama Green Ridge Satu kawasan stra...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11