Dia Belanja Satu Kedai Tanggung Dana Ceramah Ustaz Keliling Pahang Lepas Lima Hari Pergi Ali Dedah Kebaikan Abam


Pemergian pelawak terkenal, Allahyarham Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Ridzuan atau lebih dikenali dengan nama Abam Bocey baru-baru ini, ternyata meninggalkan kesan yang mendalam bukan sahaja kepada ahli keluarga, tetapi seluruh rakyat Malaysia.
Bulan sahaja majlis pengebumian arwah diiringi ribuan peminat, malah sisi kebaikan arwah selama hayatnya telah didedahkan satu demi satu.
Ramai yang tidak menyangka begitu banyak kebaikan yang dilakukan arwah selama ini sehingga menjadi inspirasi kepada mereka yang masih hidup.
Menerusi perkongsian video yang dimuat naik oleh Malaysia Gazette, adik arwah, Ali Puteh, menceritakan kebaikan abangnya itu bukan sahaja kepada ahli keluarga tetapi kepada orang ramai termasuk pusat-pusat tahfiz dan anak-anak yatim.
Anak yatim berpusu datang Kata Ali, ketika arwah dimandikan, di luar bilik terdapat ramai kanak-kanak yang menunggu sekurang-kurangnya 40 orang berpakaian sekolah agama, sekaligus menimbulkan rasa hairannya.
”Bila saya tenung, budak-budak itu merupakan ‘adik-adik’ kami.. adik-arwah arwah terutamanya, anak yatim yang arwah tanggung di Batu 8..
”Saya tanya kenapa bersila kat sini? Tak apalah abang Ali, dia kata.. kita nak tunggu abang.. yang menunggu dia tu ialah anak-anak syurga, anak yatim yang doanya luar biasa,” kata Ali.
Hantar duit belanja ‘adik’ aku Malah, anak-anak yatim ini juga berpusu untuk mengusung jenazah ‘abang’ mereka.
Semasa hayat arwah, Ali juga sering menjadi wakil kepada abangnya itu untuk membantu anak-anak yatim untuk menyambikan
”Dia tak panggil sumbangan arwah ni.. dia kata hantar duit belanja adik aku.. adik nak sekolah..
”Kau rasa adik-adk aku dah makan belum? Dia selalu macam tu.. Dia dapat job cash, dia cakap boleh tak kita pergi beli makanan, kita makan dengan adik-adik aku..
”Bila sampai kita makan sama-sama, makanan yang dia belanja.. benda ni dia tak pernah hebahkan langsung, tunjukkan apa pun kepada orang ramai walau di media sosial..” kata Ali.
Sifat pemurah ‘luar biasa’  Kata Ali, arwah abangnya itu memiliki sifat pemurah yang disifatkan sebagai ‘luar biasa’ dan tidak mampu dilakukan oleh ramai orang walaupun mempunyai kemampuan kewangan.
”Kedai mamak yang penuh dengan orang tanga mengira bangsa.. dia lepas makan, dia suruh kira semua.. dia tak kira siapa cina, india.. satu kedai bukan satu warung tapi satu kedai..
”Bukan satu kali, tetapi banyak kali di kedai lain.. bila bayar dia beritahu kaunter jangan beritahu siapa bayar..
”Itu adalah satu benda contoh yang kita tak mungkin buat.. sebab bukan dia banyak duit.. kalau kita kira lagi orang banyak duit daripada dia.. ramai lagi jutawan..” kata Ali.
Tanggung kos penceramah bebas Ali memberitahu, menerusi satu panggilan daripada PU Azman, pendakwah itu telah menyampaikan pesanan kepada Ali daripada seorang rakannya yang merupakan penceramah bebas dari negeri Pahang.
”Dia menangis beritahu saya, pergerakan Ustaz Anas untuk berceramah, berkuliah, menyampaikan segala misi bantuan di negeri Pahang ataupun segalanya ditanggung oleh arwah..
”Itu yang sangat luar biasa sehingga PU Azman menangis.. kerana dia Ustaz pun tidak mampu melakukannya..
”Kita bukan belanja orang pergi ‘holiday’.. kita support orang untuk pergi buat benda macam tu dan tanggungannya adalah dia seorang sahaja..” kata Ali.
Tonton video full di bawah : Moga segala kebaikan budi Allahyarham Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Ridzuan atau Abam Bocey diberi balasan setimpalnya oleh Allah, diangkatkan darjatnya ke tempat yang mulia dan ditempatkan dalam kalangan orang beriman. Amin.
Sumber : Malaysia Gazette
The post ”Dia Belanja Satu Kedai, Tanggung Dana Ceramah Ustaz Keliling Pahang.” Lepas Lima Hari Pergi, Ali Dedah Kebaikan Abam appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/02/14/dia-belanja-satu-kedai-tanggung-dana-ceramah-ustaz-keliling-pahang-lepas-lima-hari-pergi-ali-dedah-kebaikan-abam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ali Puteh Dedah Kebaikan Yang Dilakukan Oleh Abam Bocey Semasa Hidup

Ali Puteh Dedah Kebaikan Yang Dilakukan Oleh Abam Bocey Semasa Hidup

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 411 hits
Sumber gambar Berita MediacorpPemergian arwah Abam memberi kesan mendalam kepada keluarga dan kenalan rapat arwah Manakan tidak terlalu banyak perkara baik yang arwah lakukan semasa hidup Kita sendiri dapat dapat lihat bagaimana Allah menga...
Sayu Fad Sebak Menangis Terima Kek Hari Jadi Dari Arwah Abam Achey Ali Pujuk Supaya Bersabar

Sayu Fad Sebak Menangis Terima Kek Hari Jadi Dari Arwah Abam Achey Ali Pujuk Supaya Bersabar

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 569 hits
https instagram com budiey Follow My Instagram http youtube com budieychannel Click to Subscribe http budiey com Visit My Blog http facebook com BudieyDotCom Become a Fan http twitter com budiey Follow Me
Rakan Baik Kongsi Video 3 Hari Sebelum Abam Pergi Netizen Perasan Sesuatu Yang Janggal

Rakan Baik Kongsi Video 3 Hari Sebelum Abam Pergi Netizen Perasan Sesuatu Yang Janggal

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 330 hits
Selalunya bila dah tiada baru kita perasan kelakuan seseorang tu lain small Cover image via The Star Online Instagram pojie pidon small Pemergian Allahyarham Abam Bocey pada Isnin lalu masih meninggalkan kesan yang amat mendalam buat masyar...
Kami Sayang Abam Tak Sampai 3 Bulan Anak Pergi Ali Puteh Diuji Kehilangan Abang

Kami Sayang Abam Tak Sampai 3 Bulan Anak Pergi Ali Puteh Diuji Kehilangan Abang

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 562 hits
Ajal maut semua itu rahsia Allah Siapa kita hendak menidakkan takdir Nya Tak cepat atau tak lambat walaupun sesaat Itu semua dah dijanjikan Berita pemergian Abam Bocey atau nama sebenarnya Syed Umar Mokhtar bin Syed Mohd Redzuan pagi tadi c...
Per Hari Ini Kemenkeu Salurkan Dana Bos Rp9 8 Triliun Ke 136 579 Sekolah

Per Hari Ini Kemenkeu Salurkan Dana Bos Rp9 8 Triliun Ke 136 579 Sekolah

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 175 hits
Menteri Keuangan Sri Mulyani Indrawati mengatakan per hari ini pemerintah telah menyalurkan dana BOS tahap pertama sebesar Rp 9 8 triliun ke seluruh Indonesia Adapun jumlah sekolah yang menerima sebanyak 136 579 sekolah
Pergi Hatyai Balik Hari

Pergi Hatyai Balik Hari

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 608 hits
Hai Awak Semua sebelum ni Mar ada share insta story ke HATYAI HANYA SATU HARI Jadi ramai yang tanya macam mana nak pergi Hatyai Balik Hari macam mana cara nak pergi Hatyai dan macam mana cara nak travel solo Eh Mar pergi sorang je ke HeeeYe...
Abam Dah Tak Ada Abam Bocey Pergi Menghadap Ilahi

Abam Dah Tak Ada Abam Bocey Pergi Menghadap Ilahi

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 572 hits
Abam Dah Tak Ada Abam Bocey Pergi Menghadap Ilahi Pelawak popular Abam yang juga anggota kumpulan Bocey meninggal dunia di kediamannya di Gombak pada Isnin Berita mengejutkan tersebut dimaklumkan kepada Gempak oleh Ali iaitu adik kepada Aba...
Saya Hairan Fikirkan Amalan Apa Yang Abam Lakukan Hingga Begini Allah Muliakan Hari Akhirnya

Saya Hairan Fikirkan Amalan Apa Yang Abam Lakukan Hingga Begini Allah Muliakan Hari Akhirnya

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 330 hits
Kita telah dikejutkan dengan berita pemergian pelawak terkenal yang tidak disangka sangka pada awal pagi semalam Allahyarham Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Ridzuan atau lebih dikenali dengan nama Abam Bocey telah pergi meninggalkan isteri dan ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally