Mama Dan Papa Jangan Jerit Jerit Bila Marah Anak Kesannya Sama Macam Pukul


Mama Dan Papa Jangan Jerit-jerit Bila Marah Anak, Kesannya Sama Macam Pukul
Mama dan papa ketahuilah bahawa jika anda terlalu kerap menjerit-jerit pada anak kesannya sama buruk seperti memukul mereka. Hentikan perbuatan ini pada anak-anak anda. Memang kebanyakan papa dan mama selalu menjerit-jerit pada anak jika sedang marah atau geram.
Diharap selepas baca perkongsian daripada saudara Hazhari Ismail, Pensyarah Pendidikan Awal Kanak-Kanak, Fakulti Pembangunan Manusia, Universiti Sultan Idris (UPSI) ini kita boleh sama-sama muhasabah diri dan lakukan perubahan demi kebaikan masa depan anak-anak.
IBU BAPA/GURU, TOLONG JANGAN MENJERIT-JERIT Semasa saya menjalankan placement di salah sebuah sekolah di West Midlands, tugas utama saya sebagai Teacher Assistant (TA) di bawah pantauan supervisor, Mrs. Eve. Disebabkan ini kali pertama saya berhadapan dengan persekitaran yang berbeza dan tidak membesar persekitaran tersebut, maka semua adalah baru bagi saya.
Bahasa, kurikulum, ruang bilik darjah, bahan bantu mengajar, pedagogi guru, management dan sebagainya, semuanya adalah benda baru untu saya sesuaikan diri. Masih mentah.
Saya memerhati Mrs. Eve dari setiap sudut. Lagaknya sebagai seoarang guru yang berpengalaman, tidak pernah menaikkan suara atau menjerit kepada kanak-kanak. Penuh santun. Mata saya kadangkala terjegil keluar jika ada kanak-kanak yang tidak mendengar kata atau terlalu bising. Tetapi, tidak bagi Mrs. Eve. Setiap anak diberikan perhatian, dan mendengar kata. Pantas matanya melilau menjaga jika ada si kecil perlukan bantuan.
Kredit foto: Pexels Ketika ada si kecil memanjat kerusi dan melompat, tidak pula dijerkahnya.
Satu kelas bising dan menjerit, tidak pula dibalas jeritan untuk mendiamkan mereka.
Kanak-kanak bergaduh berebut warna, dileraikan mereka dengan penuh keibuan.
Tiada langsung jeritan, tengkingan mahupun bebelan yang menyakitkan.
Langsung tiada.
Katanya,
“YELLING (MENJERIT) KEPADA KANAK-KANAK SAMA BURUK DENGAN SPANKING (MEMUKUL) KEPADA MEREKA. MALAH LEBIH TERUK.” AKU MENGANGGUK TANDA SETUJU. Masyarakat terlalu taksub dengan penderaan secara fizikal tetapi terlupa penderaan emosi. Lebih teruk, penderaan emosi mampu memberikan kesan jangka masa yang panjang sehingga dewasa berbanding fizikal.
Ia jatuh di dalam kategori ‘Harsh Verbal Discipline’ yang sama kesannya jika menyumpah atau memberi kata-kata kesat kepada kanak-kanak. Menurut kajian dari Pittsburgh dan Michigan*, kanak-kanak yang kerap di jerit (yelling) pada waktu kecil, akan meningkatkan masalah behavior ketika dewasa.
Kajian pada tahun 2013, nearly average 90% ibu bapa akan yelled, menjerit, menyumpah, mencarut (yang sama dengannya) kepada anak-anak seawal usia 6 tahun.
Menurut Amy Morin, psyikoterapi yang muncul di dalam TEDx Talk yang mengkaji tentang mental manusia katanya yelling merupakan salah satu strategi yang tidak efektif untuk mendisiplinkan kanak-kanak, malah menerukkan lagi keadaan. Sebabnya?
Penyebab masalah behavior yang lagi teruk. Ia akan menjadikan perpetuating cycle, maksudnya lagi banyak kita jerit, lagi rebel kanak-kanak. Lagi tidak mendengar kata.
Tak alah (desentized) dengan volum suara. Kali pertama ibu bapa/guru yelling adalah untuk memberi perhatian.
Kredit foto: Pexels Tapi jika ‘nasihat’ yang selepas-selepas itu pun dalam keadaan menjerit, maka kanak-kanak sudah lali dan tidak sensitive dengan teguran tersebut.
Ibu bapa makin frust. Sebab kanak-kanak sudah biasa dengan keadaan yelling, mereka tidak akan berubah. Kita yang dewasa ini yang rasa penat.
Mereka belajar secara tidak sengaja yelling ini adalah pendekatan yang baik. Ibu bapa memberi role model kepada mereka. Jangan marah jika kanak-kanak yelling balik kepada kita ya.
Yelling adalah bukan satu bentuk mengajar. Sepatutnya, jika kita melihat kanak-kanak membuat salah, kita harus memberi suggestion dan option apa yang betul. Bukan tinggalkan dalam terpinga-pinga.
Ia menunjukkan ibu bapa hilang control pada kanak-kanak. Kanak-kanak ini kadangkala nak perhatian dan nak test reaksi ibu bapa. Jika kita hilang kawalan, macam mana kita nak didi mereka.
Alternatif lain selain yelling adalah negative reinforcement. Iaitu ambil keistimewaan yang kita berikan kepada mereka untuk pastikan mereka berkelakuan baik. Contoh, rampas mainan sampai dia dengar cakap, dan beri mainan semula kepada mereka.
Saya tahu, sebagai ibu bapa dan guru, kita sedaya upaya untuk tidak meninggikan suara. Tetapi terlepas juga. Jadikan habit, lama-lama sudah biasa. Jangan tak cuba langsung ya.
Bila saya observe student praktikal dan mendengar guru kelas sebelah menjerit-jerit kepada anak murid kelasnya, saya teringat Mrs. Eve bagaimana beliau memberi dimensi baru kepada saya dalam mendidik kanak-kanak secara hikmah.
Saya juga pernah buat silap dulu, tapi tidak terlambat nak betulkan balik. Kan?
*“Longitudinal Links Between Fathers’ and Mothers’ Harsh Verbal Discipline and Adolescents’ Conduct Problems and Depressive Symptoms,”
Sumber: Facebook Hazhari Ismail Kredit foto (top image): Pexels
The post Mama Dan Papa Jangan Jerit-jerit Bila Marah Anak, Kesannya Sama Macam Pukul appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mama-dan-papa-jangan-jerit-jerit-bila-marah-anak-kesannya-sama-macam-pukul/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Renovasi Ruang Belakang Rumah Mama Papa Boleh Jadikan Tempat Anak Anak Bermain

Renovasi Ruang Belakang Rumah Mama Papa Boleh Jadikan Tempat Anak Anak Bermain

papar berkaitan - pada 22/9/2023 - jumlah : 106 hits
Renovasi Ruang Belakang Rumah Mama Papa Boleh Jadikan Tempat Anak anak Bermain Ruang di belakang rumah selalunya ramai yang melakukan proses renovasi untuk extend dapur supaya nampak lebih luas Biasanya lebihan ruang di belakang rumah dijad...
Memang Sempoi Cawangan Baharu Hameediyah Di Bukit Bintang Sajikan Nasi Kandar Terbaik Sama Rasa Macam Di Penang

Memang Sempoi Cawangan Baharu Hameediyah Di Bukit Bintang Sajikan Nasi Kandar Terbaik Sama Rasa Macam Di Penang

papar berkaitan - pada 6/10/2023 - jumlah : 161 hits
Semua orang suka makan Dengan makanan sebenarnya ia dapat menyatukan pelbagai lapisan masyarakat dan juga bangsa Makanan jalanan paling ramai peminat terutamanya nasi kandar Semua orang takkan menolak kalau dihulurkan sepingga nasi kandar k...
Jangan Biasakan Salin Baju Depan Anak Apa Yang Anak Tengok Dia Akan Ingat

Jangan Biasakan Salin Baju Depan Anak Apa Yang Anak Tengok Dia Akan Ingat

papar berkaitan - pada 8/10/2023 - jumlah : 135 hits
Kadang kadang tanpa sedar kita anggap apa salahnya salin baju depan anak kecil Kita rasa biasa kerana anak masih lagi kecil Disebabkan itulah kita tanpa rasa segan silu menukar pakaian depan anak anak Jangan biasakan Kenapa tak elok ibu aya...
Kita Tumpang Rezeki Anak Dr Say Pesan Mak Ayah Jangan Kedekut Nak Belikan Mainan Anak

Kita Tumpang Rezeki Anak Dr Say Pesan Mak Ayah Jangan Kedekut Nak Belikan Mainan Anak

papar berkaitan - pada 1/10/2023 - jumlah : 116 hits
Ada orang yang memilih untuk tidak membelikan mainan buat anak kerana membazir namun bagi doktor selebriti Dr Say Shazril sebolehnya mahu menyediakan apa jua untuk anaknya Baginya kehadiran dua cahaya matanya Ace dan Sefriel adalah punca re...
Tip Anak Cerdik Dan Berakhlak Papa Mesti Mainkan Peranan

Tip Anak Cerdik Dan Berakhlak Papa Mesti Mainkan Peranan

papar berkaitan - pada 23/9/2023 - jumlah : 74 hits
Memiliki anak yang cerdik dan berakhlak bukan satu angan angan kosong asalkan papa sebagai ketua keluarga memainkan peranan hebat membesarkan mereka Peranan ibu dan ayah sama penting dalam membesar dan mendidik anak anak supaya mereka membe...
Sanusi Jangan Angkuh Sangat Nanti Jadi Macam Radzi Jidin

Sanusi Jangan Angkuh Sangat Nanti Jadi Macam Radzi Jidin

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 213 hits
Norman Radzuan Saya pernah benci Najib saya juga benci Tun yg bagi saya beliau telah merosakkan negara ini tapi sebenci saya kpd kedua insan ini tidak sebenci seperti saya membenci Sanusi Hatinya busuk akhlak sgt teruk dan fitnahnya sgt jah...
Macam Macam Doa Keluar Nurul Syuhada Bahagia Tengok Anak Gembira Tunai Umrah

Macam Macam Doa Keluar Nurul Syuhada Bahagia Tengok Anak Gembira Tunai Umrah

papar berkaitan - pada 28/9/2023 - jumlah : 135 hits
Ibu mana yang tidak gembira melihat anak anaknya ceria dan bahagia Bekas isteri kepada pelakon Hafidz Roshdi iaitu Nurul Shuhada bersyukur dapat melihat kegembiraan di wajah anak anaknya ketika mengerjakan umrah Menerusi perkongsiannya di I...
Tadi Suami Awak Voice Note Saya Jangan Marah Baik Awak Check Phone Dia Puteri Sarah Communicate Dengan Ira Kazar

Tadi Suami Awak Voice Note Saya Jangan Marah Baik Awak Check Phone Dia Puteri Sarah Communicate Dengan Ira Kazar

papar berkaitan - pada 5/10/2023 - jumlah : 209 hits
Pelakon Puteri Sarah Liyana masih terkait dengan kehidupan bekas suaminya Syamsul Yusof dan isteri baru Ira Kazar apatah lagi dia masih diganggu meskipun selepas bercerai
Hiburan Sepanjang Hidup Tiada Kasih Sayang Seorang Bapa Diana Danielle Enggan Anak Anak Lalui Hal Sama

Hiburan Sepanjang Hidup Tiada Kasih Sayang Seorang Bapa Diana Danielle Enggan Anak Anak Lalui Hal Sama

papar berkaitan - pada 19/9/2023 - jumlah : 127 hits
Sedia maklum pasangan selebriti Diana Danielle dan Farid Kamil difahamkan sudah pun rujuk semula pada 31 Ogos lalu Kata Diana keputusan dia memilih semula untuk kembali bersama Farid adalah kerana tidak mahu anak anak hilang kasih sayang se...
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Adik Wanie Feat Adam Zbp Dudo Sengat Jando Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


New Environment

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru