Malaysia Tidak Hipokrit Isu Pati Rohingya


 Oleh MUHAMMAD ADI PUTERA
Malaysia sentiasa konsisten dalam memperjuangkan isu-isu kemanusiaan di peringkat antarabangsa sejak sekian lama terutamanya isu yang memerlukan pembelaan khususnya berkaitan penindasan dan ketidakadilan sosial.
Begitupun, peranan masyarakat Malaysia yang terkenal dengan keprihatinan juga menjadi faktor penting dalam mengangkat dan membela apa jua isu kemanusiaan yang berbangkit. Pengemblengan usaha sebegini memberi banyak impak yang positif dan ia harus diteruskan.
Malaysia dan masyarakatnya harus menjadi tauladan dalam mengangkat isu-isu kemanusiaan yang melangkaui batasan agama, bangsa dan negara.
Menyentuh isu Palestin dan Rohingya, tidak timbul soal negara bersikap hipokrit dan selektif dalam mengangkat nasib mereka yang tertindas kerana ia merupakan dua keadaan yang berbeza.
Palestin memperjuangkan kebebasan negaranya daripada cengkaman Zionis dan mereka tidak pernah menjadi ancaman kepada negara ini.
Sebaliknya, etnik Rohingya pula melarikan diri daripada penindasan kekejaman kerajaan junta Myanmar yang menyebabkan aliran Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) ke negara ketiga dalam skala besar dan berterusan sejak bertahun lalu.
Pencerobohan etnik Rohingya sudah pastinya memberi kesan apabila kebanjiran PATI dalam negara dan sudah tidak dapat dikawal menyebabkan berlakunya masalah sosial yang ketara dan peningkatan kes-kes jenayah rentas sempadan.
Menurut Persatuan Majikan Malaysia, pada April 2020 terdapat lebih kurang 3.3 juta PATI berbanding 2.2 juta pekerja yang berdokumen. Statistik ini amat mencemaskan lebih-lebih lagi lebih 200,000 PATI Rohingya tidak dapat dikesan.
Pada awal tahun ini pula, kira-kira 281 PATI Rohingya dilaporkan telah melarikan diri dari Kem Perlindungan Sementara Lhokseumawe, Acheh yang terdiri daripada golongan wanita dan kanak-kanak, cuba menyusup masuk ke negara ini.
Lanjutan perkembangan terkini di Acheh Timur, seramai 81 PATI Rohingya yang terdampar di Pantai Kuala Simpang Ulim, Acheh Timur dipercayai turut berusaha untuk memasuki Malaysia.
Keadaan ini mendesak kerajaan Malaysia melalui pelbagai pendekatan bagi memperkukuhkan dan memperkasakan kawalan sempadan dari pencerobohan PATI. National Task Force (NTF) yang diterajui ATM dengan penglibatan 18 agensi penguatkuasaan, ditubuhkan bagi mengekang dan membanteras aktiviti jenayah di persempadanan daratan, maritim dan udara.
Setakat 30 April 2021,  sejumlah 13,480 PATI dan 1,026 tekong telah berjaya ditangkap melibatkan seramai 6,349 PATI  dari Indonesia, Myanmar (1,753) , China (922) dan selebihnya daripada pelbagai negara lain.
Tindakan penangkapan PATI dan tekong secara agresif telah memberi mesej jelas kepada sindiket penyeludupan manusia bahawa pintu sempadan negara sentiasa dikawal ketat bagi menghalang kebanjiran PATI terutamanya dalam situasi genting negara menangani pandemik Covid-19 ketika ini.
Isu keselamatan dan kedaulatan sentiasa menjadi keutamaan negara dan pasukan keselamatan menerusi NTF terus mendukung dan mempertingkatkan penguatkuasaan kawalan sempadan dari diceroboh oleh anasir-anasir yang tidak diingini.
Dalam hal ini, pelbagai pihak tidak harus mempertikai  tindakan kerajaan dalam menjamin kestabilan negara. Yang nyata, peranan rakyat dalam mendokong usaha-usaha kerajaan dan pasukan keselamatan perlu dizahirkan dengan sepenuhnya agar negara terus mengecapi keamanan dan kemakmuran yang berkekalan.  -UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/malaysia-tidak-hipokrit-isu-pati.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Luar Negeri Bakal Pergi Ke China Untuk Bincang Isu Pesawat China Ceroboh Ruang Udara Zon Maritim Malaysia

Menteri Luar Negeri Bakal Pergi Ke China Untuk Bincang Isu Pesawat China Ceroboh Ruang Udara Zon Maritim Malaysia

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 345 hits
Kabinet negara telah bersepakat dengan menyerahkan kepada Menteri Luar Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein untuk berbincang bersama rakan sejawatnya di China berkenaan isu 16 pesawat negara China yang menceroboh ruang udara negara in...
Reconnecting Talian Raya Dari Realme Malaysia Di Lanjutkan Lagi Sehingga 14 Jun 2021

Reconnecting Talian Raya Dari Realme Malaysia Di Lanjutkan Lagi Sehingga 14 Jun 2021

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 376 hits
Berita baik peminat realme Malaysia baru baru ini telah mengumumkan pelanjutan tarikh akhir permainan Menyambungkan Talian Raya Mini hingga 14 Jun 2021 Rakyat Malaysia digalakkan untuk tinggal di rumah dalam tempoh mencuba ini sambil bersen...
Jawatan Terkini Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia Gaji Rm1 353 Rm5 678 Minima Spm Layak Memohon

Jawatan Terkini Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia Gaji Rm1 353 Rm5 678 Minima Spm Layak Memohon

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 451 hits
Jawatan Terkini Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia Gaji RM1 353 RM5 678 Minima SPM Layak Memohon Khas kepada anda yang sedang mencari pekerjaan dan berminat untuk menjawat jawatan kosong terkini yang tertera pada halaman Mingguan Kerja Bu...
Moody S Affirms Malaysia S Credit Rating At A3 Stable With Stable Outlook

Moody S Affirms Malaysia S Credit Rating At A3 Stable With Stable Outlook

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 199 hits
Moody s Investors Service has maintained its credit rating for Malaysia at A3 stable with a stable outlook as it does not expect the COVID 19 pandemic to have a sustained negative impact on Malaysia s economic model As such the current and ...
Malaysia Perlu Siap Siaga Kehadiran 16 Pesawat China Luar Biasa

Malaysia Perlu Siap Siaga Kehadiran 16 Pesawat China Luar Biasa

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 226 hits
Oleh Athirah Huda Zalhe Tiba masa tumpu aspek penguasaan risikan berasas teknologi terkini BANGI Malaysia perlu meningkatkan kadar kesiapsiagaan dan kewaspadaan dalam aspek keselamatan khususnya di Laut China Selatan Ini kerana jumlah 16 bu...
Berita Video Rentasan 899 Kini Pesawat Abang Besar Malaysia Pula Dibenarkan Masuk

Berita Video Rentasan 899 Kini Pesawat Abang Besar Malaysia Pula Dibenarkan Masuk

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 206 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 8991 NATIJAH PENGKHIANATAN YANG BERTERUSAN 2 TANAH LEMBAGA GETAH MALAYSIA DIREMBAT 3 OTAK SIAPA DI LUTUT 4 TIADA ICU BUAT PESAKIT KRONIK TIADA HARAPAN SEMBUH
Panduan Pelaburan Saham Di Malaysia

Panduan Pelaburan Saham Di Malaysia

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 334 hits
Beli jual dan pegang merupakan ungkapan yang kerap keluar daripada mulut rakan rakan anda yang melabur dalam saham Namun sebelum boleh membeli menjual atau memegang sesebuah saham anda perlu tahu apa perlu dilakukan sebelum melabur dan baga...
Cara Order Aiskrim Nestle Delivery Ke Seluruh Malaysia Duduk Rumah Je Dapat Makan Puas Puas

Cara Order Aiskrim Nestle Delivery Ke Seluruh Malaysia Duduk Rumah Je Dapat Makan Puas Puas

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 585 hits
CARA ORDER AISKRIM NESTLE DELIVERY TERUS KE PINTU RUMAH ANDA Musim Stay At Home nampaknya perlu diteruskan lagi tapi jangan risau Walaupun tak dapat keluar sekerap yang dulu anda masih boleh mendapatkan stok aiskrim Nestle delivery dengan h...
Malaysia Ungguli Negara Utama Asean Dalam Kadar Vaksinasi

Malaysia Ungguli Negara Utama Asean Dalam Kadar Vaksinasi

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 287 hits
MALAYSIA NOW Malaysia mendahului negara negara tersebut dengan sekurang kurangnya 6 2 sasaran vaksinasi telah dicapai Data terkini program vaksinasi global menunjukkan Malaysia mengungguli negara negara utama Asean lain dalam peratusan tert...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon