Malaysia Tarik Pelaburan Rm123 3 Bilion Dari Januari Hingga Jun Kata Mida


 
embaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (Mida) berkata bagi projek diluluskan kerajaan, lima negeri iaitu Johor, Selangor, Sabah, Kedah dan Pulau Pinang, menyumbang RM103.5 bilion atau 83.9% daripada jumlah pelaburan diluluskan.KUALA LUMPUR: Malaysia menarik pelaburan diluluskan bernilai RM123.3 bilion (USD28.0 bilion) dalam sektor utama, perkilangan dan perkhidmatan merangkumi 1,714 projek dari Januari hingga Jun 2022, termasuk membuka 57,771 peluang pekerjaan.
Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (Mida) dalam kenyataan, berkata pelaburan langsung asing (FDI) kekal sebagai penyumbang utama iaitu pada 70.9% atau RM87.4 bilion (USD19.9 bilion), manakala pelaburan daripada sumber domestik menyumbang 29.1% berjumlah RM35.9 bilion (USD8.2 bilion).
Dalam tempoh ini, sektor perkhidmatan memainkan peranan penting dalam pemacuan pemulihan ekonomi negara, menyumbang 63.3% daripada jumlah pelaburan yang diluluskan atau RM78.0 bilion (USD17.7 bilion) daripada 1,351 projek.
Ia merekodkan kenaikan 48.8% berbanding RM52.4 bilion (USD12.6 bilion) dalam nilai pelaburan bagi tempoh enam bulan pertama tahun sebelumnya.
-ADVERTISEMENT-Ads by 
Sebanyak 22,569 pekerjaan baharu dijangka diwujudkan dalam sektor perkhidmatan bagi 2022.
Sektor perkilangan mencatatkan pelaburan diluluskan sebanyak RM43.1 bilion (USD9.8 bilion), menyumbang 34.9% daripada jumlah pelaburan yang diluluskan berbanding RM75.8 bilion (USD18.3 bilion) bagi tempoh Januari-Jun 2021.
Mida menjelaskan sebuah projek mega yang telah diluluskan menyumbang kepada jumlah pelaburan yang tinggi dalam sektor perkilangan pada tempoh 2021.
Daripada jumlah FDI diluluskan, China mendominasi pelaburan bernilai RM48.6 bilion (USD11 bilion), diikuti Jerman (RM9 bilion) (USD2 bilion), Singapura (RM6 bilion) (USD1.4 bilion), Brunei (RM5.1 bilion) (USD1.2 bilion) dan Belanda (RM4.1 bilion) (USD900 juta).
Bagi projek yang diluluskan kerajaan, Mida berkata lima negeri utama iaitu Johor, Selangor, Sabah, Kedah dan Pulau Pinang, menyumbang RM103.5 bilion (USD23.5 bilion) atau 83.9% daripada jumlah pelaburan diluluskan.
Menurut Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) Azmin Ali, Malaysia berada di landasan betul untuk memperoleh lebih banyak projek berkualiti, berimpak tinggi serta berintensifkan modal, dengan perkhidmatan menjadi pemacu pertumbuhan utama ekonomi dan penyumbang terbesar pelaburan yang diluluskan bagi separuh pertama tahun ini.
“Dalam mengekalkan momentum ini, Miti akan terus mengukuhkan daya saing negara melalui pembangunan ekonomi yang kompleks, memupuk ekosistem perindustrian yang kukuh dengan intensiti inovasi, meningkatkan keterangkuman dengan mewujudkan pekerjaan berpendapatan tinggi termasuk mempromosikan peluang untuk mengambil bahagian dalam rantaian bekalan serantau dan global.
“Dipacu oleh aspirasi pelaburan nasional, kami akan mempergiatkan fokus kami ke arah sektor seperti ekonomi digital, elektrik dan elektronik, farmaseutikal, kimia serta aeroangkasa yang mempunyai potensi ekonomi yang signifikan dan pertumbuhan jangka panjang yang mampan,” katanya.
Mida berkata, kerajaan telah membariskan misi perdagangan serta pelaburan yang strategik dan fokus yang disasarkan bagi meraih pelaburan dalam industri berteknologi tinggi, inovasi serta penyelidikan yang akan melengkapkan dan mengukuhkan lagi ekosistem perindustrian Malaysia.
Pelaburan asing merangkumi bahagian terbesar, mencatatkan RM50.4 bilion (USD11.5 bilion) atau 64.6% daripada jumlah pelaburan diluluskan untuk sektor perkhidmatan, manakala baki 35.4%, atau RM27.6 bilion (USD6.3 bilion) adalah daripada sumber domestik. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/09/malaysia-tarik-pelaburan-rm1233-bilion.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Subsidi Malaysia Dijangka Cecah Rm80 Bilion Tahun Ini Tengku Zafrul

Subsidi Malaysia Dijangka Cecah Rm80 Bilion Tahun Ini Tengku Zafrul

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 157 hits
Subsidi Malaysia dijangka mencecah RM80 bilion tahun ini yang tertinggi dalam sejarah negara kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz Gambar fail BERNAMAKUALA LUMPUR Subsidi Malaysia dijangka mencecah RM80 bilion tahun ini ...
Bekas Ceo 1mdb Tidak Layan Bila Minta Dokumen Pelaburan Kata Saksi

Bekas Ceo 1mdb Tidak Layan Bila Minta Dokumen Pelaburan Kata Saksi

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 119 hits
Bekas CEO 1MDB tidak layan bila minta dokumen pelaburan kata saksi nbsp Dikemas kini 17 minit yang lalu Diterbitkan pada 25
Tiada Maklum Balas Daripada 1mdb Selepas Dapat Pinjaman As 3 Bilion Kata Saksi

Tiada Maklum Balas Daripada 1mdb Selepas Dapat Pinjaman As 3 Bilion Kata Saksi

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 129 hits
Bekas Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak Najib 68 berdepan empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk memperoleh rasuah berjumlah RM2 3 bilion dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah yang sama Mahkamah Ti...
Harga Ps5 Naik Rm200 Di Malaysia Sony Kata Ini Sebabnya

Harga Ps5 Naik Rm200 Di Malaysia Sony Kata Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 151 hits
Seperti yang dilaporkan sebelum ini Sony Interactive Entertainment telah mengesahkan beberapa pasaran tertentu akan terkesan dengan kenaikan harga jualan PS5 Antara negara yang disenaraikan termasuk Eropah Jepun China United Kingdom Kanada ...
E Mel Berniat Jahat Di Malaysia Antara Tertinggi Kata Kaspersky

E Mel Berniat Jahat Di Malaysia Antara Tertinggi Kata Kaspersky

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 130 hits
E mel berniat jahat di Malaysia antara tertinggi kata Kaspersky Dikemas kini 7 minit yang lalu Diterbitkan pada 25 Aug 2022
Pru15 Umno Ada Pelbagai Skandal Tak Mampu Dapat Majoriti Mudah Kata Ku Li

Pru15 Umno Ada Pelbagai Skandal Tak Mampu Dapat Majoriti Mudah Kata Ku Li

papar berkaitan - pada 31/8/2022 - jumlah : 250 hits
Veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah berkata partinya tidak mampu meraih majoriti mudah untuk membentuk kerajaan selepas berdepan berbagai skandal menjelang pilihan raya umum ke 15 Katanya semua parti termasuk Barisan Nasional akan berdepan...
Malaysia Harap Projek Hsr Dapat Diteruskan Semula Kata Pm

Malaysia Harap Projek Hsr Dapat Diteruskan Semula Kata Pm

papar berkaitan - pada 23/8/2022 - jumlah : 91 hits
Malaysia harap projek HSR dapat diteruskan semula kata PM Dikemas kini 32 minit yang lalu Diterbitkan pada 22 Aug 2022 10 28
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Hebat Dron Kamikaze M Sia Disekat As Mengapa

Bertanggung Jawab Penuh Terhadap Semua Perkara Yang Anda Sendiri Buat Pilihan

Resipi Pajeri Buah Gajus Khasiat Dan Bahaya Kacang Gajus

Lunch Jom

The Importance Of Air Filtration For Smoke And Allergies

Sukar Muhyiddin Hadi Berundur Selepas Pn Kalah