Malaysia Sedia Bantu Tangani Masalah Kekurangan Kayu Di As Dan Uk Zuraida





Malaysia sedia bekerjasama rapat dengan AS dan UK bagi menangani isu kekurangan kayu dan produk berasaskan bahan itu di negara-negara terbabit.

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Zuraida Kamaruddin berkata langkah itu boleh dibuat menerusi usaha mencari dan menambah nilai kepada produk kayu dari negara ketiga, terutamanya untuk produk yang disahkan di bawah PEFC (Program untuk Pengesahan Pensijilan Hutan).


Dalam kenyataan hari ini, dia berkata sekatan ke atas produk kayu Rusia memaksa pengimport AS untuk mencari sumber alternatif, terutamanya bagi papan lapis.


“Sentimen semasa pasaran terhadap kayu Malaysia di AS adalah positif, terutamanya bagi meranti dan keruing yang menyaksikan permintaan itu masing-masing meningkat sebanyak sembilan peratus dan 467 peratus,” katanya.


Zuraida berkata industri perkayuan Malaysia juga terus mencatat prestasi baik biarpun menghadapi kesan buruk ekonomi akibat Covid-19 dengan eksportnya meningkat sebanyak 3.1 peratus kepada RM22.7 bilion pada 2021 berbanding RM22.02 bilion pada tahun sebelumnya.


“Bagaimanapun, eksport produk kayu dari Malaysia kini agak perlahan kerana kekurangan balak dari hutan semula jadi dan menyebabkan kilang papan sukar memenuhi permintaan yang semakin meningkat.


“Pengeksport juga perlu berdepan kekangan seperti kesesakan di pelabuhan akibat kekurangan kontena, ruang dalam kapal dan isu logistik lain. Namun begitu, transshipment (transit dagangan) telah dikenal pasti sebagai salah satu solusi untuk jangka masa sederhana,” katanya.


Menurut Zuraida lagi, Persatuan Produk Kayu Antarabangsa (IWPA) yang berpangkalan di AS berkongsi hasrat untuk berbincang dengan ketua-ketua industri kayu-kayan Malaysia mengenai kaedah bagi menangani isu sektor tersebut.


“Oleh kerana ini akan melibatkan langkah-langkah untuk melindungi Malaysia daripada menjadi sasaran persatuan kayu-kayan domestik dan pihak berkuasa AS atas isu pengelakan perdagangan, satu rangka kerjasama juga sedang dirangka oleh pegawai AS dan pihak berkuasa Malaysia seperti Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia (MTIB) dan Jabatan Kastam,” katanya.


Dalam pada itu, Zuraida berkata Malaysia berhasrat mendapatkan pendirian UK mengenai cadangan ENVI (Jawatankuasa Alam Sekitar, Kesihatan Awam dan Keselamatan Makanan) membabitkan konsensus mengenai definisi penebangan hutan dan kemerosotan hutan.


Malah, katanya, di sebalik gangguan pasaran yang ketara dalam pasaran produk kayu, jumlah import UK meningkat sebanyak 15 peratus pada 2021. Ia merupakan kenaikan terbesar sejak 2008.


“Mulai 1 Januari lepas, terdapat perubahan dalam peraturan kastam UK sejajar dengan tindakan negara itu yang kini dalam proses keluar daripada rangka kerja Kastam Kesatuan Eropah dan Pasaran Tunggal.


“Walaupun Malaysia mendapat manfaat daripada peraturan kastam UK yang dikemas kini, kita berharap kerajaan UK akan turut memperkemaskan lagi prosedur dan pengendalian dokumen untuk (menangani) masalah logistik semasa,” katanya.


Sumber: Bernama


source https://www.thereporter.my/2022/05/malaysia-sedia-bantu-tangani-masalah.html

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kongsibro.blogspot.com/2022/05/malaysia-sedia-bantu-tangani-masalah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amazon Sedia Labur Besar Buka Pusat Data Di Malaysia Azmin Ali

Amazon Sedia Labur Besar Buka Pusat Data Di Malaysia Azmin Ali

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 121 hits
Amazon Web Services atau lebih sering disebut AWS nbsp sedang berusaha untuk membangunkan nbsp pusat data bagi rantau Asia Tenggara di Malaysia kata nbsp Datuk Seri Azmin Ali Anak syarikat Amazon ini juga dijangka akan membuat pelaburan bes...
Apa Rancangan Kerajaan Untuk Atasi Kekurangan Buruh Dan Tangani Kenaikan Harga Lim Guan Eng

Apa Rancangan Kerajaan Untuk Atasi Kekurangan Buruh Dan Tangani Kenaikan Harga Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 155 hits
Pada 21 Mei 2022Kenyataan Akhbar Oleh Pengerusi Kebangsaan DAP Dan Ahli Parlimen Bagan Lim Guan Eng Di Kuala Lumpur Pada 12 5 2022 Pengumuman Bank Negara untuk menaikkan Kadar Dasar Semalaman sebanyak 25 mata asas lagi kepada 2 menunjukkan ...
Papan Pintar Sharp Bantu Guru Malaysia Wujudkan Bilik Darjah Pintar

Papan Pintar Sharp Bantu Guru Malaysia Wujudkan Bilik Darjah Pintar

papar berkaitan - pada 17/5/2022 - jumlah : 229 hits
Sharp Electronics Sdn Bhd dan nbsp Yayasan Guru Malaysia Berhad telah menandatangani Memorandum Persefahaman bagi mewujudkan latihan Penyelesaian Bilik Darjah Pintar Ia adalah sebagai sokongan nbsp Sharp Malaysia
Malaysia Will Not Lose Out To Neighbours Zuraida On Palm Oil Exports

Malaysia Will Not Lose Out To Neighbours Zuraida On Palm Oil Exports

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 137 hits
Plantation Industries and Commodities Minister Zuraida Kamarudidn has said that Malaysia will not lose out to neighbour Indonesia after palm oil exports resume In a statement today she soothed concerns from all local oil palm growers on Ind...
Stirring Exploits Of Malaysia S Pioneer Sports Personalities Of The Year

Stirring Exploits Of Malaysia S Pioneer Sports Personalities Of The Year

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 177 hits
M Jegathesan and M Rajamani posing with then deputy prime minister Abdul Razak Hussein after receiving their sportsman and sportswoman of the year awards in 1967 PETALING JAYA There are legends and then there are 1960s track phenoms M Jegat...
Jangan Pelik Jika Penyamun Dilatan Vvip Di Malaysia

Jangan Pelik Jika Penyamun Dilatan Vvip Di Malaysia

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 147 hits
Penyamun memang dibenci ramai Tapi ada 3 pihak yang takkan membenci penyamun Pertama penyamun juga Kalau penyamun benci penyamun itu kerana persaingan Kerana mereka berebut nak samun benda yang sama Tapi kalau tak mereka akan akrab Akrab se...
Dasyat Malaysia Naik Heli Beli Nasi Pun Kecoh Bukan Dia Turun Ataih Bumbung Kedai Keh Keh

Dasyat Malaysia Naik Heli Beli Nasi Pun Kecoh Bukan Dia Turun Ataih Bumbung Kedai Keh Keh

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 189 hits
Dakwa suspek kes beli nasi ganja guna helikopter ramai juruterbang bingung May 7 2022 Helikopter Bell 505 mendarat di Padang Ipoh pada 9 Julai untuk mengambil 36 paket nasi ganja PETALING JAYA Keputusan pendakwa raya untuk mendakwa seorang ...
Emas Kedua Malaysia Dari Yi Wei Zie Liang

Emas Kedua Malaysia Dari Yi Wei Zie Liang

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 121 hits
Emas kedua Malaysia dari Yi Wei Zie Liang Seperti dijangka pasangan negara Chew Yi Wei Ooi Tze Liang tidak berdepan masalah menghadiahkan pingat emas kedua Malaysia di Sukan SEA ke 31 selepas mengungguli final acara 3m papan anjal seirama l...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16