Malaysia Mampu Tangani Krisis Covid 19 Bank Dunia


Wartawan MalaysiaGazette Ndiamé Diop, KUALA LUMPUR – Terdapat tanda-tanda menggalakkan yang menunjukkan Malaysia mampu menangani krisis Covid-19 dengan lebih baik berbanding negara-negara lain.
Ini kerana, ekonomi Malaysia mempunyai asas kukuh dengan strukturnya yang pelbagai, sistem kewangan yang mantap dan langkah pengurusan kesihatan awam yang berkesan serta sokongan dasar makroekonomi yang proaktif membantu mengurangkan kesan pandemik.
Walaupun Bank Dunia menjangkakan ekonomi Malaysia akan menguncup dengan ketara pada tahun ini, dengan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) turun sebanyak 3.1 peratus, termasuk penguncupan yang ketara pada suku kedua serta ketidaktentuan terhadap pemulihan ekonomi, namun negara ini masih lagi ada harapan.
Ndiamé Diop, Pengarah Negara Bank Dunia bagi Brunei, Malaysia, Filipina dan Thailand, Asia Timur dan Pasifik berkata, kerajaan telah menggerakkan strategi enam peringkat yang mampu memacu semula ekonomi secara kukuh dan berdaya tahan.
”Malaysia telah memasuki peringkat “pemulihan” yang keempat yang menjadi asas kepada peringkat yang seterusnya dalam usaha menghidupkan dan membentuk semula ekonomi.
”Ini bermakna kerajaan bukan sahaja berazam untuk keluar daripada krisis ini tetapi juga untuk berada dalam kedudukan yang lebih baik daripada sebelum ini supaya dapat menangani krisis lain pada masa akan datang,” katanya di sini.
Sejak sebelum krisis Covid-19 lagi, ramai dalam kalangan rakyat Malaysia mula merasakan bahawa pertumbuhan telah menjadi semakin tidak menyeluruh dengan kadar pertumbuhan pendapatan tidak sejajar dengan kos sara hidup.
Malah, mereka juga merasakan bahawa ekonomi tidak dapat mewujudkan peluang pekerjaan berkualiti tinggi yang mencukupi.
Terdapat juga kebimbangan bahawa standard tadbir urus perlu dipertingkatkan dan kualiti perkhidmatan awam tidak sebaik seperti yang diharapkan oleh masyarakat kelas pertengahan yang semakin bertambah.
Katanya, Bank Dunia uba menyelami isu ini dalam edisi terkini Malaysia Economic Monitor, bukan sekadar melihat bagaimana negara dapat mengharungi krisis yang dibawa oleh wabak Covid-19, tetapi mengambil peluang daripada krisis ini untuk muncul dengan lebih gagah lagi.
Ada beberapa perkara yang perlu diberikan perhatian iaitu pertama, secara jangka pendek kerajaan mungkin perlu melakukan lebih lagi untuk melindungi mereka yang sangat memerlukan, terutamanya isi rumah dan perniagaan yang mudah terjejas, walaupun sokongan dasar yang penting telah pun dilaksanakan.
Walaupun sesetengah aktiviti ekonomi akan meningkat semula selepas sekatan pergerakan ditamatkan, namun pendapatan dan peluang pekerjaan akan mengambil masa untuk pulih, walaupun sesetengah bahagian ekonomi (seperti sektor perkilangan) akan menyaksikan pertumbuhan yang lebih cepat berbanding sektor lain (seperti pelancongan).
Ini bermakna bantuan kewangan tambahan perlu diberikan kepada golongan yang terjejas, terutamanya kumpulan B40 yang tiada wang simpanan dan rangkaian sokongan untuk berdepan dengan kesan berpanjangan yang menjejaskan punca pendapatan mereka.
Menurut Diop, krisis ini juga menekankan keperluan Malaysia untuk mewujudkan sistem perlindungan sosial yang lebih kukuh dengan kos yang lebih berkesan serta dasar yang lebih bersepadu bagi meningkatkan kebajikan individu dan isi rumah semasa tempoh pemulihan dan pada masa akan datang.
Sistem tersebut perlu menjamin tahap perlindungan yang minimum bagi mereka yang memerlukan, berupaya menangani keadaan yang berubah-ubah, menggalakkan pekerjaan dan mapan secara fiskal.
Katanya, pengumuman yang dibuat baru-baru ini untuk mengemas kini dan menaikkan garis kemiskinan Malaysia merupakan satu langkah penting memandangkan dimensi kemiskinan bukan pendapatan dalam Indeks Kemiskinan Pelbagai Dimensi (MPI) yang seharusnya dinaikkan juga dalam Rancangan Malaysia Ke-12 yang akan datang.
Langkah-langkah ini akan membantu memaklumkan dasar dan program kerajaan bagi memastikan rakyat Malaysia yang terjejas menerima sokongan yang diperlukan.
Ujarnya, usaha untuk menyokong isi rumah yang terjejas bermakna mewujudkan ruang fiskal tambahan agar kerajaan mempunyai keupayaan menangani krisis dengan lebih berkesan walaupun sesetengah ruang boleh diwujudkan dengan memperuntukkan semula perbelanjaan awam bukan teras dan mengembangkan hasil bukan cukai (memastikan sumbangan dividen tambahan daripada syarikat berkaitan kerajaan untuk perbendaharaan).
Namun apa yang diperlukan adalah untuk menghentikan buat sementara had jumlah dan penggunaan pinjaman yang dikenakan oleh peraturan fiskal Malaysia.
Walau bagaimanapun, langkah ini memerlukan tindakan perundangan di Parlimen.
Secara jangka sederhana, langkah yang perlu diambil adalah dengan menyediakan ekonomi untuk beroperasi di bawah ‘normal baharu, bermakna memulihkan penampan fiskal Malaysia untuk bersedia menghadapi krisis yang akan datang.
“Covid-19 telah melanda secara mengejut di mana Malaysia memiliki ruang belanjawan yang terhad untuk bertindak balas menerusi suntikan fiskal secara langsung. Apabila ekonomi pulih nanti, langkah pembaharuan perlu diambil untuk meningkatkan hasil cukai (termasuk mencari sumber hasil baharu yang lebih progresif).
”Fokus utama juga perlu diberikan untuk meningkatkan kemahiran dan melatih semula tenaga kerja dalam ekonomi baharu, serta merancakkan agenda digital dan mengurangkan jurang digital,” tambahnya. – MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/07/malaysia-mampu-tangani-krisis-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bank Dunia Malaysia Depani Badai Covid 19 Lebih Baik Negara Lain

Bank Dunia Malaysia Depani Badai Covid 19 Lebih Baik Negara Lain

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 206 hits
KUALA LUMPUR 19 JULAI Meskipun berdepan dengan pelbagai cabaran yang dibawa oleh pandemik Covid 19 Malaysia mengharungi kegawatan ekonomi ini dengan lebih baik berbanding negara negara lain kata Bank Dunia Pengarah Negara Bank Dunia bagi Br...
Malaysia Riding Out Covid 19 Storm Comparatively Better World Bank

Malaysia Riding Out Covid 19 Storm Comparatively Better World Bank

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 247 hits
The World Bank says Malaysia is riding out the severe economic downturn comparatively better than many economies despite the numerous challenges brought by the Covid 19 pandemic 8211 File photo KUALA LUMPUR Despite the numerous challenges b...
Pelancong Uk Terkandas Zahir Penghargaan Cara Malaysia Tangani Covid 19

Pelancong Uk Terkandas Zahir Penghargaan Cara Malaysia Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 253 hits
KUALA LUMPUR 12 Julai Di sebalik tuduhan negatif terhadap pihak berkuasa Malaysia kononnya telah menganiaya rakyat asing semasa pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan untuk memutuskan rantaian COVID 19 beberapa warga asing telah melihat si...
Covid 19 4 Krisis Yang Dihadapi Dunia

Covid 19 4 Krisis Yang Dihadapi Dunia

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 230 hits
Pandemik COVID 19 tidak dinafikan lagi telahmenjejaskan kehidupan harian manusia Selain menyebabkan kematian dan kerugian besar kepada ekonomi ia juga boleh menyebabkan krisis berkaitan kemanusiaan yang selama ini sudah wujud di dunia ini m...
327 Kes Baru Covid 19 Di S 039 Pura Termasuk Wanita Yang Meninggal Dunia Akibat Pendarahan Otak

327 Kes Baru Covid 19 Di S 039 Pura Termasuk Wanita Yang Meninggal Dunia Akibat Pendarahan Otak

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 276 hits
SINGAPURA Singapura melaporkan 327 kes baru COVID 19 setakat tengah hari Jumaat dengan sembilan jangkitan dalam masyarakat menurut Kementerian Kesihatan Ini menjadikan jumlah keseluruhan kes di negara ini kepada 47 453 MOH menyata
Menkes Beri Santunan Ke Tenaga Medis Jateng Yang Wafat Saat Tangani Pasien Covid 19

Menkes Beri Santunan Ke Tenaga Medis Jateng Yang Wafat Saat Tangani Pasien Covid 19

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 211 hits
Kami mewakili Presiden dan seluruh masyarakat Indonesia sangat belasungkawa dan penghormatan dan terima kasih yang sudah tulus bekerja Penghargaan ini diberikan oleh pemerintah kepada ahli waris yang ditinggalkan Semoga ini bisa memberikan ...
Angkatan Darat Se Asean Sepakat Saling Dukung Tangani Pandemi Covid 19

Angkatan Darat Se Asean Sepakat Saling Dukung Tangani Pandemi Covid 19

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 176 hits
Forum diskusi yang diadakan secara virtual ini merupakan inisiatif dari Angkatan Darat Brunei yang tahun 2019 yang lalu didaulat sebagai Chairman Ketua penyelenggara Agenda Kerjasama Multilateral antara Angkatan Darat ASEAN tahun 2020
Ppni Jatim Desak Pemerintah Cairkan Insentif Perawat Tangani Covid 19

Ppni Jatim Desak Pemerintah Cairkan Insentif Perawat Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 137 hits
Dari 12 perawat yang meninggal karena COVID 19 baru tiga yang cair Yang lainnya belum Perawat yang meninggal mendapatkan santunan sebesar Rp300 juta tuturnya
Bertarung Dengan Covid 19 Ketika Lahirkan Anak Wanita Meninggal Dunia Sebelum Sempat Bertemu Bayinya

Bertarung Dengan Covid 19 Ketika Lahirkan Anak Wanita Meninggal Dunia Sebelum Sempat Bertemu Bayinya

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 309 hits
Seorang ibu yang melahirkan anaknya ketika sedang bertarung dengan Covid 19 dilaporkan meninggal dunia dan lebih menyayat hati apabila dia tidak berkesempatan untuk bertemu dengan bayinya lapor Mirror UK Wanita itu menjalani pembedahan kece...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally