Malaysia Kaji Cadangan Perbadanan Muzik Malaysia Tun Mahathir


Imam Shazly dan Razin Mestica di Majlis Townlhall bersama Tun Mahathir Perdana Menteri Malaysia 11 November 2019 – PUTRAJAYA. Kerajaan akan mengkaji cadangan penubuhan sebuah badan khas bagi mengawal selia industri seni muzik negara seperti Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) untuk industri perfileman, kata Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
Bercakap pada Majlis Townhall Penggiat Seni Bersama Perdana Menteri di sini hari ini, Dr Mahathir berkata, ia bagi menentukan hak dan kepentingan penggiat seni muzik terbela daripada pelbagai isu seperti pembayaran royalti yang tidak setimpal.
“Rupa-rupanya bukan orang politik sahaja ada penyangak, penggiat seni pun ada juga. Saya tak tahu mereka salah guna undang-undang untuk mendapatkan segala royalti bagi diri mereka.
“Ini sudah tentu kerana undang-undang (harta intelek) yang diadakan tidak mencukupi untuk memberi perlindungan kepada penggiat seni, ini kita akan kaji semula berdasarkan pendapat penggiat seni,” katanya.
Imam Shazli turut hadir dalam sidang Townhall ini – Foto oleh Imam Shazli  
Pada majlis itu, kumpulan penggiat seni muzik turut menyampaikan memorandum cadangan penubuhan Perbadanan Muzik Malaysia kepada Perdana Menteri.
Dr Mahathir berkata, bentuk badan itu mestilah ditentukan oleh penggiat seni sendiri supaya kepentingan mereka terdapat dalam bidang kuasa badan yang akan ditubuhkan.
“Ini bukanlah jadi satu masalah bagi kerajaan kerana kita mahu tentukan kekayaan negara dikongsi bersama. Kita perkenalkan Wawasan Kemakmuran Bersama, jadi kalau satu orang dapat berjuta daripada industri seni, tak patut ada yang menyumbang kepada industri tetapi tidak dapat bahagiannya,” katanya.
Kenapa Tan Sri P. Ramlee Miskin? Dr Mahathir berkata, beliau sering tertanya-tanya bagaimana seorang penyanyi dapat hidup sempurna dan mendapat pendapatan tinggi sebelum menjadi terkenal dengan ada sebahagiannya terus hidup dalam keadaan kemiskinan.
“Contohnya, (Allahyarham Tan Sri) P. Ramlee. Saya anggap dia adalah seorang genius, dia buat segalanya menulis cerita, lirik, mencipta lagu, main instrumen, buat filem, edit filem. Saya lihat sendiri dia lakukan kerja ini, tapi akhirnya dia meninggal sebagai orang miskin.
“Hari ini lagunya dinyanyikan oleh semua orang tapi dia tak dapat satu sen pun (royalti) sebab dia sudah takda, mungkin keluarga dia dapat saya tak tahu,” katanya.
Dalam pada itu, Dr Mahathir turut menekankan agar penggiat seni muzik mempelbagaikan pendapatan mereka sama seperti yang dicadangkan kerajaan kepada golongan pekebun sawit dan getah supaya menanam tanaman lain bagi menambah pendapatan jika harga sawit atau getah jatuh.
Ini kerana pendapatan penyanyi tidak tetap dengan ada antara mereka bergantung kepada jemputan menyanyi daripada pihak lain.
“Kalau kita kekurangan jemputan untuk menyanyi, kita boleh dapat pendapatan daripada perusahaan kecil kita. Ada perusahaan yang jadi jutawan.
“Kalau nak menyanyi sahaja mungkin tak dapat banyak tapi kalau buat tudung kepala cantik-cantik ada yang jadi jutawan. Gabungkan dengan kerja lain yang boleh tolong kita dapat pendapatan lumayan,” katanya.
Dr Mahathir berkata, beliau percaya jika penyanyi bergantung kepada satu bidang sahaja, mereka akan menghadapi masalah. – Sumber dari BERNAMA
The post Malaysia Kaji Cadangan Perbadanan Muzik Malaysia – Tun Mahathir appeared first on IslamicTunesNews.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamictunesnews.com/malaysia-kaji-cadangan-penubuhan-badan-kawal-selia-industri-seni-muzik-tun-mahathir/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=malaysia-kaji-cadangan-penubuha

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Singapura Nak Air Murah Tapi Tak Mahu Bantu Malaysia Buat Jambatan Baharu Tun Mahathir

Singapura Nak Air Murah Tapi Tak Mahu Bantu Malaysia Buat Jambatan Baharu Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 377 hits
JOHOR BAHRU Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan walaupun Malaysia bersetuju meneruskan Projek Rapid Transit System Link ia tidak akan mampu menyelesaikan masalah kesesakan di Tambak Johor Beliau berkata Malaysia melihat penye...
Tun Dr Mahathir Dedah Rahsia Kekal Sihat Walau Usia Sudah Cecah 94

Tun Dr Mahathir Dedah Rahsia Kekal Sihat Walau Usia Sudah Cecah 94

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 542 hits
BANGKOK 2 Nov Pemimpin tertua di dunia Tun Dr Mahathir Mohamad 94 merancang untuk menulis rahsia beliau sentiasa sihat selepas diminta banyak kali untuk berkongsi tip itu pada persidangan dan dialog antarabangsa itu Sungguh ramai orang bert...
Kempen Prk Tanjung Piai Dihadiri Tun Mahathir

Kempen Prk Tanjung Piai Dihadiri Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 610 hits
PONTIAN Tun Dr Mahathir Mohamad menyertai kempen Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai dengan mengadakan perjumpaan dengan semua 27 ketua Pusat Daerah Mengundi Pakatan Harapan hari ini Perdana Menteri yang juga Pengerusi Parti Pribumi Be...
Dap Hantar Matchai Untuk Dedah Lantikan Politik Dalam Glc Oleh Ppbm Perang Dap Dengan Tun Mahathir Bermula

Dap Hantar Matchai Untuk Dedah Lantikan Politik Dalam Glc Oleh Ppbm Perang Dap Dengan Tun Mahathir Bermula

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 433 hits
DAP YANG RAKUS MELEBARKAN KUASA DAN PENSYARAH UM YANG RASISProf Dr Edmund Terence Gomez atau nama penuhnya Prof Dr Edmund Terence A L Eric Boniface Gomez pensyarah dari Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran UM dilaporkan secara meluas menghentam ...
Kes Src Saya Terkejut Bila Najib Terkejut Tun Mahathir

Kes Src Saya Terkejut Bila Najib Terkejut Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 548 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir menjelaskan beliau terkejut akan reaksi Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak yang terkejut mengenai keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengarahkannya membela diri dalam kes SRC International Sdn Bhd Sebaliknya...
Tun Mahathir Tegas Penggantinya Anwar Ibrahim

Tun Mahathir Tegas Penggantinya Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 351 hits
Tun Mahathir tegas penggantinya Anwar IbrahimOleh November 05 2019Perdana Menteri Tun Dr Mahathir sekali lagi menegaskan akan melunaskan janji untuk menyerahkan kuasa kepada bakal penggantinya Datuk Seri Anwar Ibrahim Komitmen itu disuaraka...
Kejatuhan Umno Bermula Selepas Tun Mahathir Letak Jawatan Rahim

Kejatuhan Umno Bermula Selepas Tun Mahathir Letak Jawatan Rahim

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 388 hits
Astro Awani RAHIM Tanya diri anda sendiri siapa yang berani dan sanggup menebus serta membersihkan imej dan prestij UMNO yang telah punah ranah dan amat dibenci rakyat sekarang ini Astro AWANI Fail KUALA LUMPUR Era keruntuhan UMNO bermula d...
Mahathir Mohamad Sebut Anwar Ibrahim Akan Jadi Pm Malaysia Selanjutnya

Mahathir Mohamad Sebut Anwar Ibrahim Akan Jadi Pm Malaysia Selanjutnya

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 248 hits
Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad kembali menegaskan Anwar Ibrahim akan menjadi penerusnya sebagai perdana menteri bukan Menteri Hubungan Perekonomian Mohamed Azmin Ali
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday

Building Trust In The Digital Age The Rise Of Fraud Verification Services