Malaysia Beli Pil Molnupiravir Rawat Covid 19


 
Keputusan kerajaan menandatangani surat akujanji (Letter of Undertaking) bagi pembelian ubat antiviral Molnupiravir dengan syarikat farmaseutikal Merck Sharp & Dohme meletakkan Malaysia sebagai antara negara terawal yang bakal menerima ubat untuk merawat COVID-19.


Presiden Persatuan Farmasi Malaysia (MPS), Amrahi Buang, berkata Molnupiravir adalah sejenis ubat yang diberikan khusus untuk pesakit berada pada tahap tiga, empat dan lima, yang dirawat di hospital.




Beliau berkata, berdasarkan pada maklumat awal, Molnupiravir dibangunkan khusus untuk merawat jangkitan virus SARS-CoV-2, yang diambil secara oral.


"Ia sememangnya ejen antiviral yang khusus untuk melawan SARS-CoV-2 iaitu virus yang menyebabkan COVID-19. Setahu saya, ia masih baharu dan keputusan kerajaan ini dilihat sangat proaktif untuk mendapatkan ubat bagi merawat pesakit COVID-19 di negara ini.


"Berdasarkan maklumat diberikan, ia mampu mengurangkan risiko kemasukan ke hospital sehingga 50 peratus," katanya kepada BH.



Amrahi berkata, sama seperti vaksin, kemasukan dan penggunaan untuk Molnupiravir juga akan melalui proses yang sama dan kebenaran masih perlu diperoleh daripada Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) Kementerian Kesihatan (KKM).


Katanya, terpulang kepada NPRA untuk menetapkan kelulusan bersyarat atau sepenuhnya terhadap penggunaan ubat berkenaan dan ia akan dibuat berdasarkan kepada data yang sedia ada.


Justeru, beliau berkata, apabila kerajaan sudah menandatangani perjanjian itu, NPRA akan lebih khusus dalam pemantauan terhadap ubat berkenaan.



Bagaimanapun, katanya, negara lain juga berlumba untuk mendapat Molnupiravir, termasuk Singapura.


Berdasarkan laman sesawang Merck Sharp & Dohme, kajian fasa ketiga MOVe-OUT yang dijalankan menunjukkan ubat berkenaan mempunyai keberkesanan yang konsisten terhadap varian jenis Gamma, Delta dan Mu.


Kajian MOVe-OUT dijalankan di peringkat global membabitkan lebih daripada 170 lokasi kajian, termasuk Argentina, Brazil, Kanada, Chile, Mesir, Perancis, Jerman, Guatemala, Israel, Itali, Jepun, Mexico, Filipina, Poland, Russia, Afrika Selatan, Sepanyol, Sweden, Taiwan, Ukraine, United Kingdom (UK) dan Amerika Syarikat.


Merck Sharp & Dohme juga memaklumkan, Molnupiravir berfungsi sebagai analog ribonukleosida kuat yang menghalang replikasi SARS-CoV-2.


Ubat itu dicipta di Drug Innovations at Emory (DRIVE), LLC, iaitu sebuah syarikat bukan berkeuntungan milik sepenuhnya Emory University dan dibangunkan oleh Merck & Co., Inc. dengan kerjasama syarikat Ridgeback Biotherapeutics.


Laporan portal Bloomberg pula menyatakan, Molnupiravir perlu diambil setiap 12 jam untuk tempoh lima hari oleh pesakit dewasa yang mengalami gejala ringan dan sederhana, manakala kajian juga sedang dijalankan untuk menentukan rawatan yang lebih berkesan.


Turut dilaporkan pada Jun lalu, pengeluar Molnupiravir turut bersetuju untuk membekalkan sejumlah 1.7 juta rawatan sebaik saja ia mendapat kelulusan Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan (FDA) AS, manakala kerajaan Australia dikatakan sudah membuat pesanan untuk 300,000 dos.



Selain itu, syarikat berkenaan juga mengumumkan perjanjian dengan pengeluar ubatan generik di India, pada April lalu, yang membolehkan pengeluaran Molnupiravir dimanfaatkan lebih 100 negara berpendapatan rendah dan sederhana sebaik ia mendapat kelulusan yang diperlukan.



Malaysia negara terawal dapat ubat rawat COVID-19
Pautan : https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2021/10/873655/malaysia-negara-terawal-dapat-ubat-rawat-covid-19


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2021/10/malaysia-beli-pil-molnupiravir-rawat.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Antara Negara Runding Untuk Dapatkan Pil Rawatan Covid 19 Keluaran Merck

Malaysia Antara Negara Runding Untuk Dapatkan Pil Rawatan Covid 19 Keluaran Merck

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 245 hits
Banyak negara Asia berusaha untuk mendapatkan bekalan rawatan berpotensi itu lebih awal setelah mereka ketinggalan daripada negara negara Barat dalam program vaksinasi Covid 19 Pil antivirus Covid 19 keluarann Merck mungkin situasi selepas ...
Australia Akan Beli 300 000 Pil Obat Covid 19 Buatan Merck

Australia Akan Beli 300 000 Pil Obat Covid 19 Buatan Merck

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 235 hits
Molnupiravir yang akan menjadi obat oral Covid pertama jika disetujui regulator bisa mengurangi setengah risiko penyakit parah atau rawat inap akibat Covid menurut para ahli
Dettol Salutes In Search Of Malaysia S Covid 19 Warriors

Dettol Salutes In Search Of Malaysia S Covid 19 Warriors

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 231 hits
DETTOL SALUTES MALAYSIA S COVID 19 WARRIORSIt is no question that the COVID 19 pandemic has claimed lives wrecked economies and devastated communities around the world However in any adverse crisis the strength of humanity is fortified and ...
Lebih 400 000 Kanak Kanak Di Malaysia Dijangkiti Covid 19 Tahun Ini

Lebih 400 000 Kanak Kanak Di Malaysia Dijangkiti Covid 19 Tahun Ini

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 343 hits
BERNAMARemaja di Kuching Sarawak menunggu giliran untuk menerima vaksin Covid 19 Gambar Bernama Lebih 400 000 kes jangkitan Covid 19 melibatkan individu bawah 18 tahun direkodkan tahun ini meningkat daripada sekitar 12 000 pada tahun lepas ...
Covid 19 In Malaysia The Good The Bad The Ugly

Covid 19 In Malaysia The Good The Bad The Ugly

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 222 hits
The double standards in SOP enforcement on ordinary civilians and the elites has been one of the ugly aspects of the government s handling of the pandemic GEORGE TOWN The head of a local health think tank believes that while Malaysia has ma...
Tinjauan Sabah Selepas Setahun Pilihanraya Negeri Yang Mencetuskan Gelombang Covid 19 Ke 3 Di Malaysia

Tinjauan Sabah Selepas Setahun Pilihanraya Negeri Yang Mencetuskan Gelombang Covid 19 Ke 3 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 251 hits
Hajiji telah menjaga kedamaian di dalam dan di luar dari pergolakan dalaman dan pergolakan kekuasaan untuk kedudukan dari dalam 9 komponen parti GRS dan bahkan memiliki hubungan baik dengan Pembangkang Gambar Bernama Setahun GRS Bersama Rak...
Covid 19 Kes Sembuh Di Malaysia Kini Melebihi 2 Juta

Covid 19 Kes Sembuh Di Malaysia Kini Melebihi 2 Juta

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 179 hits
16 430 kes sembuh dicatatkan dalam tempoh 24 jam lepas KUALA LUMPUR Jumlah keseluruhan kes sembuh COVID 19 yang direkodkan kini adalah sebanyak 2 005 942 kes sejak pandemik ini melanda negara Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham ...
Pastikan Keluarga Malaysia Selamat Dari Covid 19 Kp Kesihatan

Pastikan Keluarga Malaysia Selamat Dari Covid 19 Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 160 hits
Dr Noor Hisham Abdullah KUALA LUMPUR Penularan Covid 19 dalam negara belum berakhir sebaliknya kerajaan masih berjuang dengan strategi baharu dalam menuju ke arah fasa endemik Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata...
Prepare For Covid 19 Surge As Malaysia Reopens Experts

Prepare For Covid 19 Surge As Malaysia Reopens Experts

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 190 hits
An endemic Covid 19 phase is not only about living with the coronavirus but preparing a strong coping mechanism to accommodate the effects of the disease when it starts to spread widely once the people return to normalcy The public health c...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Jangan Kahwin Pada Usia Terlalu Muda

Akhyar Cedera Dipukul Dompet Telefon Bimbit Disamun

Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord

Kedai Mamak Sorok Minyak Masak And Then