Malaysia Adalah Tanah Melayu



MT Editorial Team
‘Ketuanan Melayu’ lebih sesuai disebut ‘kedaulatan Melayu’ kerana ia mencakupi kedudukan Raja-raja Melayu dan rakyatnya dan bukannya soal antara ‘tuan’ dan ‘hamba’, titah Sultan Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar.
“Ketuanan Melayu merujuk kepada kedaulatan di negeri Melayu dengan kedudukan raja sebagai puncak kerajaan negeri-negeri Melayu,” titah Baginda. Menurut Baginda, apabila British memberikan kemerdekaan kepada negara ini, mereka menyerahkan semula Tanah Melayu kepada tuannya, iaitu Raja-Raja Melayu dan rakyatnya.
Ini kerana, awal sebelum kedatangan British dan sebelum kedatangan mana-mana bangsa ke negara ini, telah wujud tuan kepada tanah ini iaitu Raja-Raja Melayu dan rakyatnya, titah baginda. Sultan Ibrahim membangkitkan soal mengenai ‘Ketuanan Melayu’ kerana masih ramai rakyat tidak memahami perkara berkenaan dan menyalahtafsir maksudnya yang sebenar.
“Sejak dulu lagi, ketika negeri-negeri Melayu belum dijadikan sebuah Persekutuan, Raja-Raja Melayu dan rakyatnya menerima orang luar sebagai tetamu dan memberikan mereka ruang mencari rezeki serta sama-sama membangunkan Tanah Melayu. Apabila sudah menjadi Persekutuan, hak-hak kaum lain terus juga dijaga dan dihormati serta dijamin oleh Perlembagaan,” titah baginda.

Rakyat Malaysia, yang terutama generasi muda dan yang bukan orang Melayu ini sebenarnya buta sejarah. Malah, genarasi yang buta sejarah ini bukan sahaja mempersoalkan ‘Kontrak Sosial’ di Negara ini, mereka juga mempertikaikan kewujudannya. Sampai mereka berani mengatakan bahawa orang Melayu adalah pendatang (macam Cina dan India) yang merampas tanah ini dari tuannya iaitu Orang Asli.
Orang Asli ke yang asal dari tanah ini? Jadi, siapa yang dimaksudkan sebagai Orang Asli ni? Russian ke? Orang asal ditanah Melayu ini dikenali sebagai Orang Asli. Orang Asli ini juga se‘Melayu’ seperti Orang Darat, Orang Ulu, Orang Laut, Orang Bugis, Orang Riau, Orang Jawa, Orang Pontianak, Orang Pattani, Orang Minangkabau, Orang Sulu, Orang Bajau. Dalam erti kata lain, mereka ini adalah sebahagian dari kumpulan etnik yang dipanggil Austronesian.
Mahathir pernah berkata bahawa ‘Kontrak Sosial’ adalah kontrak yang wujud dan tertulis di dalam Perlembagaan Persekutuan. Baca dengan teliti dan fahami Perlembagaan dan itulah kontrak sosial yang dimaksudkan.
Kita perlu ingat bahawa, Persekutuan Tanah Melayu telah dibentuk pada tahun 1948, sembilan tahun sebelum negara kita merdeka. Persekutuan ini merupakan persetujuan dari kesemua negeri-negeri Melayu dibawah pentadbiran persekutuan. Di bawah perjanjian Persekutuan Tanah Melayu ini juga, pentadbiran negeri adalah dibawah kuasa pentadbiran persekutuan. Tetapi negeri-negeri ini diberi otonomi untuk beberapa perkara seperti agama, sumber asli dan lain-lain.
Salah satu perkara dibawah bidang kuasa negeri adalah Agama Islam. Jadi, bagaimana Malaysia dianggap negara sekular, seperti mana ramai yang didalam Pakatan Harapan berkata, apabila Islam masih berada ditahap yang tetinggi dan penting. Sedangkan di dalam sesebuah negara yang sekular, Islam tidak akan ada ruang untuk memainkan peranannya pada masyarakat.
Hari ini, negara kita ini dipanggil Malaysia. Kita melaungkan nama Malaysia sebagai negara kita. Tetapi ingat , ini tidak bermaksud yang Tanah Melayu ini sudah tidak wujud atau pun hilang. Bagi sesiapa yang masih degil dan mengatakan bahawa Malaysia ni bukan Tanah Melayu, mereka ini adalah bangsa yang bodoh-sombong dan generasi yang buta sejarah. Janganlah bagi orang Melayu menyesal sampai ke mati, setiap kali perkataan ‘Tahun 1957’ terlintas. Kerana pada tahun itulah juga, orang Melayu bukan sahaja memberi kerakyatan, malah berkongsi tanah mereka ini untuk Cina dan India bermastautin hingga ke anak cucu.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2018/12/24/malaysia-adalah-tanah-melayu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Standard China Komunis Melayan Orang Islam Sangat Jauh Bezanya Dengan Melayu Layan Bangsa Cina Di Malaysia 8903

Standard China Komunis Melayan Orang Islam Sangat Jauh Bezanya Dengan Melayu Layan Bangsa Cina Di Malaysia 8903

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 700 hits
Allah sentiasa mengingatkan hamba hamba Nya untuk kembali kepada Nya Allah Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui semua yang terjadi di alam ini Allah memiliki hikmah dari semua kejadian baik dan buruk Allah tampakkan tanda tanda kekuasaan Nya ...
Ribuan Warga Malaysia Unjuk Rasa Tolak Penghapusan Hak Keistimewaan Ras Melayu

Ribuan Warga Malaysia Unjuk Rasa Tolak Penghapusan Hak Keistimewaan Ras Melayu

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 332 hits
Puluhan ribu muslim Malaysia kemarin berunjuk rasa turun ke jalanan Ibu Kota Kuala Lumpur untuk menentang rencana pemerintah menghapus status keistimewaan etnis Melayu yang menjadi mayoritas Malaysia
Bersatu Belum Buktikan Apa Apa Kepada Orang Melayu Dan Rakyat Malaysia Presidennya Masih Dihantui Umno

Bersatu Belum Buktikan Apa Apa Kepada Orang Melayu Dan Rakyat Malaysia Presidennya Masih Dihantui Umno

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 352 hits
KUALA LUMPUR 30 Dis Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin melihat selaku Presiden Parti Peribumi Bersatu Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yasin yang diberikan ruang berucap semasa perasmian Perhimpunan Agung Armada dan Srikandinya s
Pendedahan Lelaki Ini Membuktikan Bahawa Wanita Adalah Pisau Cukur Selepas

Pendedahan Lelaki Ini Membuktikan Bahawa Wanita Adalah Pisau Cukur Selepas

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 394 hits
Seorang lelaki membuktikan bahawa wanita adalah pisau cukur selepas dia menyiarkan baki akaunnya yang banyak di Tinder Lelaki ini telah diberi jolokan sebagai Lagenda Tinder tetapi dia membongkar kebenaran yang pahit mengenai wanita dan per...
Tun Semua Ahli Parlimen Umno Adalah Penyokong Kuat Najib

Tun Semua Ahli Parlimen Umno Adalah Penyokong Kuat Najib

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 541 hits
Menurut kata Tun Mahathir Mohamad permohonan bekas pemimpin UMNO khususnya Ahli Parlimen untuk menyertai Bersatu akan diteliti dan disaring dengan ketat sebelum penyertaan mereka dapat diterima Katanya Bersatu hanya mengalu alukan kemasukan...
Ini Adalah Bila Peranti Huawei Anda Akan Menerima Kemaskini Android 9 0 Pie

Ini Adalah Bila Peranti Huawei Anda Akan Menerima Kemaskini Android 9 0 Pie

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 270 hits
Huawei Malaysia kini telah pun secara rasminya mengumumkan bilakah telefon pintar Huawei keluaran mereka akan menerima kemaskini EMUI 9 0 berasaskan Android 9 0 Pie untuk pengguna tempatan Pengumuman ini hadir lanjutan daripada pengenalan A...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally