Standard China Komunis Melayan Orang Islam Sangat Jauh Bezanya Dengan Melayu Layan Bangsa Cina Di Malaysia 8903



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Allah sentiasa mengingatkan hamba-hamba-Nya untuk kembali kepada-Nya. Allah Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui semua yang terjadi di alam ini. Allah memiliki hikmah dari semua kejadian baik dan buruk. Allah tampakkan tanda-tanda kekuasaan-Nya untuk menakut-nakuti supaya manusia kembali mengingat akan kewajibannya. Allah ta’ala berfirman: 

وَمَا نُرْسِلُ بِالآيَاتِ إِلا تَخْوِيفًا
“Dan tidaklah Kami memberi tanda-tanda itu melainkan untuk menakut-nakuti.”(QS. Al-Isra : 59)

Pertentangan dalam memandang kuasa Allah ini tidak lain kerana kedangkalan akal manusia. Firman Allah:

وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا
“Dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit.” (QS. al-Isra : 85)

Sesungguhnya Allah lah Yang Maha Berkuasa membuat bintang-bintang berjalan sesuai orbitnya. Sebagaimana firman Allah:

وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ الَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ
“Dan Dialah yang menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan, masing-masing dari keduanya itu beredar di dalam garis edarnya”. (QS. Al-Anbiya’ : 33)

Allah mengkhabarkan sebab terjadi perubahan alam ini untuk menguatkan tanda-tanda kekuasaan-Nya. Namun di sana juga ada sebab yang tersembunyi dan sangat halus, yang manusia tidak mengetahuinya. Manusia tidak lain hanyalah menghayal dan melihat tanda-tandanya saja. Firman Allah:

وَفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ
“Dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?” (QS. Adz-Dzariyat : 21)

Pengetahuian ini membuat dirinya semakin yakin dengan kuasa Allah di bumi. Kerana Allah lah yang telah menjadikan segala sesuatu itu memiliki sebab. Allah berfirman:

وَآتَيْنَاهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا
“Dan kami jadikan segala sesuatu itu memiliki sebab.” (QS. al-Kahfi : 84)
=-=Di Malaysia mereka dapat kerakyatan percuma, dapat pulau untuk menjadi Negara Singapura. Itulah bagusnya Umno melayan mereka. Ada sekolah aliran berbahasa Cina lagi. 

Muslim Uighur dan perlakuan Cina terhadap mereka, yang perlu Anda ketahui
Roland Hughes BBC News
Hak atas foto GETTY IMAGESImage caption: Seorang Muslim Uighur mengumandangkan azan di Xinjiang dalam foto tahun 2008.
Cina dihujani berbagai kritik dari masyarakat dunia atas perlakuan mereka yang dianggap menindas sejumlah besar warga suku Uighur, kelompok minoritas Muslim negeri itu, antara lain dengan menahan mereka di kamp-kamp khusus.

Pada Agustus 2018, sebuah komite PBB mendapat laporan bahwa hingga satu juta warga Uighur dan kelompok Muslim lainnya ditahan di wilayah Xinjiang barat, dan di sana mereka menjalani apa yang disebut program 'reedukasi, atau 'pendidikan ulang'.
Investigasi BBC: Cina dirikan kamp-kamp rahasia untuk 'mendidik' umat Muslim UighurCina bantah menahan satu juta warga minoritas Muslim UighurMuslim Uighur di Cina: Persekusi melalui kamp 'pendidikan-kembali'
Pemerintah Cina membantah tudingan kelompok-kelompok HAM itu. Pada saat yang sama, ada semakin banyak bukti pengawasan opresif terhadap orang-orang yang tinggal di Xinjiang.

Berikut sejumlah hal yang perlu Anda ketahui tentang suku Uighur, kelompok minoritas Islam di Cina.

Siapa orang Uighur?

Mereka adalah kaum Muslimin yang beretnis Turki, jumlahnya di Cina sekitar 11 juta orang. Sebagian besar bermukim di bagian barat negeri itu.

Di mana Xinjiang?
Provinsi dengan mayoritas suku Uighur ini terletak di ujung barat Cina, dan merupakan wilayah terbesar di negeri itu. Sebagai daerah otonom -setidaknya secara teori- Xinjiang memiliki semacam pemerintahan sendiri, yang agak jauh dari kendali Beijing. Muslim Uighur mencakup setengah dari sekitar 26 juta penduduk di wilayah ini.
Hak atas foto GETTY IMAGESImage caption: Sebuah keluarga Uighur berdoa di makam keluarga, dalam peristiwa tahun 2016.
Apa yang terjadi pada orang-orang di Xinjiang?
Menurut Human Rights Watch, suku Uighur khususnya, dipantau secara sangat ketat. Mereka harus memberikan sampel biometrik dan DNA. Dilaporkan terjadi penangkapan terhadap mereka yang memiliki kerabat di 26 negara yang dianggap 'sensitif'. Dan hingga satu juta orang telah ditahan.

Kelompok-kelompok HAM mengatakan orang-orang di kamp-kamp itu dipaksa belajar bahasa Mandarin dan diarahkan untuk mengecam, bahkan meninggalkan keyakinan iman mereka.

Apa yang telah dipelajari BBC?
Sejumlah mantan tahanan mengatakan kepada kami tentang penyiksaan fisik maupun psikologis yang mereka alami di kamp-kamp penahanan. Seluruh keluarga mereka lenyap, dan mereka mengatakan bahwa para tahanan disiksa secara fisik dan mental. Kami juga melihat bukti dari berlangungnya pengawasan nyaris total terhadap warga Muslim di Xinjiang.
Hak atas foto GETTY IMAGESImage caption: Perempuan-perempuan Uighur memprotes penahanan kerabat mereka di Urumqi, Xinjiang, pada 2009.
Bagaimana dengan kekerasan warga Uighur?
Sejumlah serangan teroris terjadi selama dekade terakhir, dan pemerintah menuding separatis di Xinjiang dan sekitarnya adalah pelakunya. Sekitar 200 orang -sebagian besar warga suku Han- tewas dalam kerusuhan di Urumqi, ibukota di sana, pada tahun 2009.

Lalu pada Februari 2017, terjadi serangan penikaman yang menewaskan lima orang, yang disusul penggrebekan besar-besaran oleh pemerintah CIna terhadap apa yang mereka sebut sebagai kaum ekstremis dan separatis.

Apa kata Cina?
Mereka menyangkal adanya kamp penahanan khusus tetapi mengatakan orang-orang di Xinjiang itu mendapatkan 'pelatihan kejuruan'. Seorang pejabat tinggi di Xinjiang mengatakan wilayah itu menghadapi ancaman 'tiga kekuatan jahat': terorisme, ekstremisme dan separatisme.

Apa yang dilakukan dunia?
Kecaman internasional semakin meningkat tentang perlakuan Cina terhadap Muslim Uighur. Tetapi, belum ada negara yang mengambil tindakan apa pun selain mengeluarkan pernyataan kritis.

Muslim Uighur dan perlakuan Cina terhadap mereka, yang perlu Anda ketahui - BBC News Indonesia
https://www.bbc.com/indonesia/dunia-46601638\

Berita terkait
Investigasi BBC: Cina dirikan kamp-kamp rahasia untuk 'mendidik' umat Muslim Uighur di Xinjiang26 Oktober 2018Cina bantah menahan satu juta warga minoritas Muslim Uighur14 Agustus 2018Cina bangun penjara baru berskala besar untuk Muslim Uighur26 Oktober 2018Muslim Uighur di Cina: Persekusi melalui kamp 'pendidikan-kembali'12 Oktober 2018Santapan Lebaran: Dari ketupat di Indonesia sampai sanzi di Cina15 Juni 2018Cina larang warga Xinjiang pelihara janggut panjang dan jilbab di ruang publik1 April 2017
Video

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2018/12/standard-china-komunis-melayan-orang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Khabar Orang Islam Di China Dan Orang Cina Di Malaysia 8904

Khabar Orang Islam Di China Dan Orang Cina Di Malaysia 8904

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 533 hits
Kejayaan Cina Adalah Penderitaan Muslim UyghurJum at 21 Desember 2018 21 05Foto Muslim Uighur menderita di bawah penindasan pemerintah Cina Oleh Beggy Rizkiansyah Kolumnis Kiblat net Jiwaku Apa yang bisa kulakukan tanya Farkhad sang suami J...
Bangsa Dap Sedang Giat Merompak Aset Milik Melayu Islam

Bangsa Dap Sedang Giat Merompak Aset Milik Melayu Islam

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 540 hits
Mujahid lupa bahawa sikap Lim Guan Eng yang sekian lama menipu rakyat berkenaan hutang negara yang kononnya mencecah RM1 trilion telah menakutkan begitu ramai pelabur dari dalam dan luar negara sehinggakan nilai matawang kita merosot teruk ...
Uighur Pejuang Islam Yang Dizalimi China Komunis 8901

Uighur Pejuang Islam Yang Dizalimi China Komunis 8901

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 300 hits
Yunus was a Prophet sent by Allah SWT he recited this dua in the time of difficulty when he was in whale s belly and it helped him out Sabr and patience is one thing that we all need to learn how to do You have go through life with Sabr now...
Pemerintah China Tutup Sekolah Sekolah Islam Di Uighur Alasannya Mengganggu Kesuburan Komunis

Pemerintah China Tutup Sekolah Sekolah Islam Di Uighur Alasannya Mengganggu Kesuburan Komunis

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 225 hits
Kebijakan pembatasan kegiatan ke Islaman di China tak hanya berlaku di daerah otonomi Xinjiang Uighur tapi juga daerah lain Ini sebagai respons untuk membendung paham yang berpotensi mengganggu suburnya komunis Pemerintah Provinsi Gansu aka...
Malaysia Bukan Negara China Komunis Dan Negara India 8864

Malaysia Bukan Negara China Komunis Dan Negara India 8864

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 430 hits
Melayu mengalah walau kontrak sosial terang terang dilanggar sebagai memenuhi tuntutan politik Artikal Tanpa Prajudis Malaysia punyai Kontrak Sosial untuk dipatuhi terutama oleh warga yang asalnya pendatang dan Hak Melayu Rizeb Melayu Pribu...
Sokong Produk Serbuk Kopi Keluaran Syarikat Melayu Islam

Sokong Produk Serbuk Kopi Keluaran Syarikat Melayu Islam

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 2189 hits
Antara produk serbuk kopi yang kaw dan legend sehingga kini keluaran syarikat Melayu Islam Bukan hanya kaw saat diminum sambil berehat seisi keluarga Malah dijamin halal dan bersih 1 Kopi Cap Gantang2 Kopi Che Nah3 Kopi Cap Lesong
Kebangkitan Melayu Islam Mempertahan Hak

Kebangkitan Melayu Islam Mempertahan Hak

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 421 hits
Jumlah peserta Himpunan Ummah bagi membantah ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum di ibu negara pada 8 Dis 2018 mencecah ratusan ribu orang Ribuan peserta yang berarak dari segenap lokasi b...
Sokong Pasaraya Sabasun 100 Peratus Milik Melayu Islam

Sokong Pasaraya Sabasun 100 Peratus Milik Melayu Islam

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 868 hits
SABASUN HyperRuncit Sdn Bhd Official di GONG BADAK Ianya adalah hyper market milik org islam di Terengganu berlokasi di Bukit Kecik dan cawangan nya berhampiran dengan dataran Austin Gong Badak Ayuh support bisnes org islam Jika belanja dis...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya