Standard China Komunis Melayan Orang Islam Sangat Jauh Bezanya Dengan Melayu Layan Bangsa Cina Di Malaysia 8903



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Allah sentiasa mengingatkan hamba-hamba-Nya untuk kembali kepada-Nya. Allah Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui semua yang terjadi di alam ini. Allah memiliki hikmah dari semua kejadian baik dan buruk. Allah tampakkan tanda-tanda kekuasaan-Nya untuk menakut-nakuti supaya manusia kembali mengingat akan kewajibannya. Allah ta’ala berfirman: 

وَمَا نُرْسِلُ بِالآيَاتِ إِلا تَخْوِيفًا
“Dan tidaklah Kami memberi tanda-tanda itu melainkan untuk menakut-nakuti.”(QS. Al-Isra : 59)

Pertentangan dalam memandang kuasa Allah ini tidak lain kerana kedangkalan akal manusia. Firman Allah:

وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا
“Dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit.” (QS. al-Isra : 85)

Sesungguhnya Allah lah Yang Maha Berkuasa membuat bintang-bintang berjalan sesuai orbitnya. Sebagaimana firman Allah:

وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ الَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ
“Dan Dialah yang menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan, masing-masing dari keduanya itu beredar di dalam garis edarnya”. (QS. Al-Anbiya’ : 33)

Allah mengkhabarkan sebab terjadi perubahan alam ini untuk menguatkan tanda-tanda kekuasaan-Nya. Namun di sana juga ada sebab yang tersembunyi dan sangat halus, yang manusia tidak mengetahuinya. Manusia tidak lain hanyalah menghayal dan melihat tanda-tandanya saja. Firman Allah:

وَفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ
“Dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?” (QS. Adz-Dzariyat : 21)

Pengetahuian ini membuat dirinya semakin yakin dengan kuasa Allah di bumi. Kerana Allah lah yang telah menjadikan segala sesuatu itu memiliki sebab. Allah berfirman:

وَآتَيْنَاهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا
“Dan kami jadikan segala sesuatu itu memiliki sebab.” (QS. al-Kahfi : 84)
=-=Di Malaysia mereka dapat kerakyatan percuma, dapat pulau untuk menjadi Negara Singapura. Itulah bagusnya Umno melayan mereka. Ada sekolah aliran berbahasa Cina lagi. 

Muslim Uighur dan perlakuan Cina terhadap mereka, yang perlu Anda ketahui
Roland Hughes BBC News
Hak atas foto GETTY IMAGESImage caption: Seorang Muslim Uighur mengumandangkan azan di Xinjiang dalam foto tahun 2008.
Cina dihujani berbagai kritik dari masyarakat dunia atas perlakuan mereka yang dianggap menindas sejumlah besar warga suku Uighur, kelompok minoritas Muslim negeri itu, antara lain dengan menahan mereka di kamp-kamp khusus.

Pada Agustus 2018, sebuah komite PBB mendapat laporan bahwa hingga satu juta warga Uighur dan kelompok Muslim lainnya ditahan di wilayah Xinjiang barat, dan di sana mereka menjalani apa yang disebut program 'reedukasi, atau 'pendidikan ulang'.
Investigasi BBC: Cina dirikan kamp-kamp rahasia untuk 'mendidik' umat Muslim UighurCina bantah menahan satu juta warga minoritas Muslim UighurMuslim Uighur di Cina: Persekusi melalui kamp 'pendidikan-kembali'
Pemerintah Cina membantah tudingan kelompok-kelompok HAM itu. Pada saat yang sama, ada semakin banyak bukti pengawasan opresif terhadap orang-orang yang tinggal di Xinjiang.

Berikut sejumlah hal yang perlu Anda ketahui tentang suku Uighur, kelompok minoritas Islam di Cina.

Siapa orang Uighur?

Mereka adalah kaum Muslimin yang beretnis Turki, jumlahnya di Cina sekitar 11 juta orang. Sebagian besar bermukim di bagian barat negeri itu.

Di mana Xinjiang?
Provinsi dengan mayoritas suku Uighur ini terletak di ujung barat Cina, dan merupakan wilayah terbesar di negeri itu. Sebagai daerah otonom -setidaknya secara teori- Xinjiang memiliki semacam pemerintahan sendiri, yang agak jauh dari kendali Beijing. Muslim Uighur mencakup setengah dari sekitar 26 juta penduduk di wilayah ini.
Hak atas foto GETTY IMAGESImage caption: Sebuah keluarga Uighur berdoa di makam keluarga, dalam peristiwa tahun 2016.
Apa yang terjadi pada orang-orang di Xinjiang?
Menurut Human Rights Watch, suku Uighur khususnya, dipantau secara sangat ketat. Mereka harus memberikan sampel biometrik dan DNA. Dilaporkan terjadi penangkapan terhadap mereka yang memiliki kerabat di 26 negara yang dianggap 'sensitif'. Dan hingga satu juta orang telah ditahan.

Kelompok-kelompok HAM mengatakan orang-orang di kamp-kamp itu dipaksa belajar bahasa Mandarin dan diarahkan untuk mengecam, bahkan meninggalkan keyakinan iman mereka.

Apa yang telah dipelajari BBC?
Sejumlah mantan tahanan mengatakan kepada kami tentang penyiksaan fisik maupun psikologis yang mereka alami di kamp-kamp penahanan. Seluruh keluarga mereka lenyap, dan mereka mengatakan bahwa para tahanan disiksa secara fisik dan mental. Kami juga melihat bukti dari berlangungnya pengawasan nyaris total terhadap warga Muslim di Xinjiang.
Hak atas foto GETTY IMAGESImage caption: Perempuan-perempuan Uighur memprotes penahanan kerabat mereka di Urumqi, Xinjiang, pada 2009.
Bagaimana dengan kekerasan warga Uighur?
Sejumlah serangan teroris terjadi selama dekade terakhir, dan pemerintah menuding separatis di Xinjiang dan sekitarnya adalah pelakunya. Sekitar 200 orang -sebagian besar warga suku Han- tewas dalam kerusuhan di Urumqi, ibukota di sana, pada tahun 2009.

Lalu pada Februari 2017, terjadi serangan penikaman yang menewaskan lima orang, yang disusul penggrebekan besar-besaran oleh pemerintah CIna terhadap apa yang mereka sebut sebagai kaum ekstremis dan separatis.

Apa kata Cina?
Mereka menyangkal adanya kamp penahanan khusus tetapi mengatakan orang-orang di Xinjiang itu mendapatkan 'pelatihan kejuruan'. Seorang pejabat tinggi di Xinjiang mengatakan wilayah itu menghadapi ancaman 'tiga kekuatan jahat': terorisme, ekstremisme dan separatisme.

Apa yang dilakukan dunia?
Kecaman internasional semakin meningkat tentang perlakuan Cina terhadap Muslim Uighur. Tetapi, belum ada negara yang mengambil tindakan apa pun selain mengeluarkan pernyataan kritis.

Muslim Uighur dan perlakuan Cina terhadap mereka, yang perlu Anda ketahui - BBC News Indonesia
https://www.bbc.com/indonesia/dunia-46601638\

Berita terkait
Investigasi BBC: Cina dirikan kamp-kamp rahasia untuk 'mendidik' umat Muslim Uighur di Xinjiang26 Oktober 2018Cina bantah menahan satu juta warga minoritas Muslim Uighur14 Agustus 2018Cina bangun penjara baru berskala besar untuk Muslim Uighur26 Oktober 2018Muslim Uighur di Cina: Persekusi melalui kamp 'pendidikan-kembali'12 Oktober 2018Santapan Lebaran: Dari ketupat di Indonesia sampai sanzi di Cina15 Juni 2018Cina larang warga Xinjiang pelihara janggut panjang dan jilbab di ruang publik1 April 2017
Video

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2018/12/standard-china-komunis-melayan-orang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Khabar Orang Islam Di China Dan Orang Cina Di Malaysia 8904

Khabar Orang Islam Di China Dan Orang Cina Di Malaysia 8904

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 203 hits
Kejayaan Cina Adalah Penderitaan Muslim UyghurJum at 21 Desember 2018 21 05Foto Muslim Uighur menderita di bawah penindasan pemerintah Cina Oleh Beggy Rizkiansyah Kolumnis Kiblat net Jiwaku Apa yang bisa kulakukan tanya Farkhad sang suami J...
Pemerintah China Tutup Sekolah Sekolah Islam Di Uighur Alasannya Mengganggu Kesuburan Komunis

Pemerintah China Tutup Sekolah Sekolah Islam Di Uighur Alasannya Mengganggu Kesuburan Komunis

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 80 hits
Kebijakan pembatasan kegiatan ke Islaman di China tak hanya berlaku di daerah otonomi Xinjiang Uighur tapi juga daerah lain Ini sebagai respons untuk membendung paham yang berpotensi mengganggu suburnya komunis Pemerintah Provinsi Gansu aka...
Uighur Pejuang Islam Yang Dizalimi China Komunis 8901

Uighur Pejuang Islam Yang Dizalimi China Komunis 8901

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 113 hits
Yunus was a Prophet sent by Allah SWT he recited this dua in the time of difficulty when he was in whale s belly and it helped him out Sabr and patience is one thing that we all need to learn how to do You have go through life with Sabr now...
Malaysia Bukan Negara China Komunis Dan Negara India 8864

Malaysia Bukan Negara China Komunis Dan Negara India 8864

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 182 hits
Melayu mengalah walau kontrak sosial terang terang dilanggar sebagai memenuhi tuntutan politik Artikal Tanpa Prajudis Malaysia punyai Kontrak Sosial untuk dipatuhi terutama oleh warga yang asalnya pendatang dan Hak Melayu Rizeb Melayu Pribu...
Bangsa Dap Sedang Giat Merompak Aset Milik Melayu Islam

Bangsa Dap Sedang Giat Merompak Aset Milik Melayu Islam

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 226 hits
Mujahid lupa bahawa sikap Lim Guan Eng yang sekian lama menipu rakyat berkenaan hutang negara yang kononnya mencecah RM1 trilion telah menakutkan begitu ramai pelabur dari dalam dan luar negara sehinggakan nilai matawang kita merosot teruk ...
Benarkah Melayu Hilang Kuasa Di Era Malaysia Baru 8860

Benarkah Melayu Hilang Kuasa Di Era Malaysia Baru 8860

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 188 hits
In Syaa Allah Sebenarnya lebih 400 000 hadiri Himpunan ICERD Paling tepat Melayu kena kembali ke ajaran Islam sebenar Bukan terkunci kepada momokan pemimpin politik Melayu yang sering mengerikan kita dengan ketakutan dakyah bangsa dan pemim...
Desak Negara China Beri Hak Orang Islam Presiden Pas

Desak Negara China Beri Hak Orang Islam Presiden Pas

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 111 hits
KL Masyarakat Muslim China Uighur telah ditekan dan ditindas sejak tahun 1920 an lagi di bawah pemerintahan Komunis demikian menurut Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang Katanya walaupun ada orang Uighur menulis sejarah berkait...
Asal Usul Bangsa Melayu

Asal Usul Bangsa Melayu

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 138 hits
Persoalan tentang siapakah Melayu dan dari manakah asal usulnya sering kali menjadi perdebatan ramai Ada yang berpendapat bahawa bangsa Melayu itu sendiri tidak wujud namun antara teori ilmiah tentang asal nama Melayu ialah daripada nama Su...
Mahathir Tu Bukan Melayu Ke Bukan Islam

Mahathir Tu Bukan Melayu Ke Bukan Islam

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 83 hits
Diterbitkan 9 Dis 2018 1 01 petangSetiausaha Agung DAP Lim Guan Eng melihat kenyataan diucapkan pemimpin pembangkang sewaktu perhimpunan membantah Konvensyen Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum semalam sebagai politik bahay...
Melayu Bertimbang Rasa Hingga Ditolak Beransur Ansur

Norshahrul Idlan Talaha Sertai Bg Pathum United F C

Supermoped Malaysia

Tak Rugi Baca Sebelum Berhenti Kerja Baca 4 Nasihat Ini Terlebih Dahulu

Straw Plastic Bakal Di Gantikan Dengan Straw Daripada Batang Serai

Realme Buds Air Hanya Berharga Rm299

Berehat Sejenak Untuk Meneruskan Langkah Dengan Lebih Gagah

Jawatan Kosong Protege Nafas Rm2 000 Sebulan



10 Individu Dengan Kawalan Keselamatan Paling Ketat Di Dunia

9 Mitos Mengenai Senaman yang Dipercayai Ramai

Kisah Gelandangan Sneakerhead Yang Menjadi Jutawan Jaysse Lopez

Kisah Ucapan Terakhir Rasulullah S A W Sebelum Wafat

Brown Widow Spider Spesis Labah Labah Berbisa Yang Ada di Malaysia


Filem Dolittle Dijangka Bakal Gagal Teruk Di Pawagam

Koleksi Roda Panas Aina

Newcastle United 0 West Ham 3 Hernandez Hentikan Momentum Magpies

Mulut Gatal Natijah Makan Keropok

Lemon Halia Asam Keping Epal Hijau Cepatkan Kurus

Kuala Krai Mencatat Suhu Minimum 15 Celcius