Standard China Komunis Melayan Orang Islam Sangat Jauh Bezanya Dengan Melayu Layan Bangsa Cina Di Malaysia 8903



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Allah sentiasa mengingatkan hamba-hamba-Nya untuk kembali kepada-Nya. Allah Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui semua yang terjadi di alam ini. Allah memiliki hikmah dari semua kejadian baik dan buruk. Allah tampakkan tanda-tanda kekuasaan-Nya untuk menakut-nakuti supaya manusia kembali mengingat akan kewajibannya. Allah ta’ala berfirman: 

وَمَا نُرْسِلُ بِالآيَاتِ إِلا تَخْوِيفًا
“Dan tidaklah Kami memberi tanda-tanda itu melainkan untuk menakut-nakuti.”(QS. Al-Isra : 59)

Pertentangan dalam memandang kuasa Allah ini tidak lain kerana kedangkalan akal manusia. Firman Allah:

وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا
“Dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit.” (QS. al-Isra : 85)

Sesungguhnya Allah lah Yang Maha Berkuasa membuat bintang-bintang berjalan sesuai orbitnya. Sebagaimana firman Allah:

وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ الَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ
“Dan Dialah yang menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan, masing-masing dari keduanya itu beredar di dalam garis edarnya”. (QS. Al-Anbiya’ : 33)

Allah mengkhabarkan sebab terjadi perubahan alam ini untuk menguatkan tanda-tanda kekuasaan-Nya. Namun di sana juga ada sebab yang tersembunyi dan sangat halus, yang manusia tidak mengetahuinya. Manusia tidak lain hanyalah menghayal dan melihat tanda-tandanya saja. Firman Allah:

وَفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ
“Dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?” (QS. Adz-Dzariyat : 21)

Pengetahuian ini membuat dirinya semakin yakin dengan kuasa Allah di bumi. Kerana Allah lah yang telah menjadikan segala sesuatu itu memiliki sebab. Allah berfirman:

وَآتَيْنَاهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا
“Dan kami jadikan segala sesuatu itu memiliki sebab.” (QS. al-Kahfi : 84)
=-=Di Malaysia mereka dapat kerakyatan percuma, dapat pulau untuk menjadi Negara Singapura. Itulah bagusnya Umno melayan mereka. Ada sekolah aliran berbahasa Cina lagi. 

Muslim Uighur dan perlakuan Cina terhadap mereka, yang perlu Anda ketahui
Roland Hughes BBC News
Hak atas foto GETTY IMAGESImage caption: Seorang Muslim Uighur mengumandangkan azan di Xinjiang dalam foto tahun 2008.
Cina dihujani berbagai kritik dari masyarakat dunia atas perlakuan mereka yang dianggap menindas sejumlah besar warga suku Uighur, kelompok minoritas Muslim negeri itu, antara lain dengan menahan mereka di kamp-kamp khusus.

Pada Agustus 2018, sebuah komite PBB mendapat laporan bahwa hingga satu juta warga Uighur dan kelompok Muslim lainnya ditahan di wilayah Xinjiang barat, dan di sana mereka menjalani apa yang disebut program 'reedukasi, atau 'pendidikan ulang'.
Investigasi BBC: Cina dirikan kamp-kamp rahasia untuk 'mendidik' umat Muslim UighurCina bantah menahan satu juta warga minoritas Muslim UighurMuslim Uighur di Cina: Persekusi melalui kamp 'pendidikan-kembali'
Pemerintah Cina membantah tudingan kelompok-kelompok HAM itu. Pada saat yang sama, ada semakin banyak bukti pengawasan opresif terhadap orang-orang yang tinggal di Xinjiang.

Berikut sejumlah hal yang perlu Anda ketahui tentang suku Uighur, kelompok minoritas Islam di Cina.

Siapa orang Uighur?

Mereka adalah kaum Muslimin yang beretnis Turki, jumlahnya di Cina sekitar 11 juta orang. Sebagian besar bermukim di bagian barat negeri itu.

Di mana Xinjiang?
Provinsi dengan mayoritas suku Uighur ini terletak di ujung barat Cina, dan merupakan wilayah terbesar di negeri itu. Sebagai daerah otonom -setidaknya secara teori- Xinjiang memiliki semacam pemerintahan sendiri, yang agak jauh dari kendali Beijing. Muslim Uighur mencakup setengah dari sekitar 26 juta penduduk di wilayah ini.
Hak atas foto GETTY IMAGESImage caption: Sebuah keluarga Uighur berdoa di makam keluarga, dalam peristiwa tahun 2016.
Apa yang terjadi pada orang-orang di Xinjiang?
Menurut Human Rights Watch, suku Uighur khususnya, dipantau secara sangat ketat. Mereka harus memberikan sampel biometrik dan DNA. Dilaporkan terjadi penangkapan terhadap mereka yang memiliki kerabat di 26 negara yang dianggap 'sensitif'. Dan hingga satu juta orang telah ditahan.

Kelompok-kelompok HAM mengatakan orang-orang di kamp-kamp itu dipaksa belajar bahasa Mandarin dan diarahkan untuk mengecam, bahkan meninggalkan keyakinan iman mereka.

Apa yang telah dipelajari BBC?
Sejumlah mantan tahanan mengatakan kepada kami tentang penyiksaan fisik maupun psikologis yang mereka alami di kamp-kamp penahanan. Seluruh keluarga mereka lenyap, dan mereka mengatakan bahwa para tahanan disiksa secara fisik dan mental. Kami juga melihat bukti dari berlangungnya pengawasan nyaris total terhadap warga Muslim di Xinjiang.
Hak atas foto GETTY IMAGESImage caption: Perempuan-perempuan Uighur memprotes penahanan kerabat mereka di Urumqi, Xinjiang, pada 2009.
Bagaimana dengan kekerasan warga Uighur?
Sejumlah serangan teroris terjadi selama dekade terakhir, dan pemerintah menuding separatis di Xinjiang dan sekitarnya adalah pelakunya. Sekitar 200 orang -sebagian besar warga suku Han- tewas dalam kerusuhan di Urumqi, ibukota di sana, pada tahun 2009.

Lalu pada Februari 2017, terjadi serangan penikaman yang menewaskan lima orang, yang disusul penggrebekan besar-besaran oleh pemerintah CIna terhadap apa yang mereka sebut sebagai kaum ekstremis dan separatis.

Apa kata Cina?
Mereka menyangkal adanya kamp penahanan khusus tetapi mengatakan orang-orang di Xinjiang itu mendapatkan 'pelatihan kejuruan'. Seorang pejabat tinggi di Xinjiang mengatakan wilayah itu menghadapi ancaman 'tiga kekuatan jahat': terorisme, ekstremisme dan separatisme.

Apa yang dilakukan dunia?
Kecaman internasional semakin meningkat tentang perlakuan Cina terhadap Muslim Uighur. Tetapi, belum ada negara yang mengambil tindakan apa pun selain mengeluarkan pernyataan kritis.

Muslim Uighur dan perlakuan Cina terhadap mereka, yang perlu Anda ketahui - BBC News Indonesia
https://www.bbc.com/indonesia/dunia-46601638\

Berita terkait
Investigasi BBC: Cina dirikan kamp-kamp rahasia untuk 'mendidik' umat Muslim Uighur di Xinjiang26 Oktober 2018Cina bantah menahan satu juta warga minoritas Muslim Uighur14 Agustus 2018Cina bangun penjara baru berskala besar untuk Muslim Uighur26 Oktober 2018Muslim Uighur di Cina: Persekusi melalui kamp 'pendidikan-kembali'12 Oktober 2018Santapan Lebaran: Dari ketupat di Indonesia sampai sanzi di Cina15 Juni 2018Cina larang warga Xinjiang pelihara janggut panjang dan jilbab di ruang publik1 April 2017
Video

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2018/12/standard-china-komunis-melayan-orang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Khabar Orang Islam Di China Dan Orang Cina Di Malaysia 8904

Khabar Orang Islam Di China Dan Orang Cina Di Malaysia 8904

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 291 hits
Kejayaan Cina Adalah Penderitaan Muslim UyghurJum at 21 Desember 2018 21 05Foto Muslim Uighur menderita di bawah penindasan pemerintah Cina Oleh Beggy Rizkiansyah Kolumnis Kiblat net Jiwaku Apa yang bisa kulakukan tanya Farkhad sang suami J...
Bangsa Dap Sedang Giat Merompak Aset Milik Melayu Islam

Bangsa Dap Sedang Giat Merompak Aset Milik Melayu Islam

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 291 hits
Mujahid lupa bahawa sikap Lim Guan Eng yang sekian lama menipu rakyat berkenaan hutang negara yang kononnya mencecah RM1 trilion telah menakutkan begitu ramai pelabur dari dalam dan luar negara sehinggakan nilai matawang kita merosot teruk ...
Pemerintah China Tutup Sekolah Sekolah Islam Di Uighur Alasannya Mengganggu Kesuburan Komunis

Pemerintah China Tutup Sekolah Sekolah Islam Di Uighur Alasannya Mengganggu Kesuburan Komunis

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 125 hits
Kebijakan pembatasan kegiatan ke Islaman di China tak hanya berlaku di daerah otonomi Xinjiang Uighur tapi juga daerah lain Ini sebagai respons untuk membendung paham yang berpotensi mengganggu suburnya komunis Pemerintah Provinsi Gansu aka...
Uighur Pejuang Islam Yang Dizalimi China Komunis 8901

Uighur Pejuang Islam Yang Dizalimi China Komunis 8901

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 166 hits
Yunus was a Prophet sent by Allah SWT he recited this dua in the time of difficulty when he was in whale s belly and it helped him out Sabr and patience is one thing that we all need to learn how to do You have go through life with Sabr now...
Malaysia Bukan Negara China Komunis Dan Negara India 8864

Malaysia Bukan Negara China Komunis Dan Negara India 8864

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 281 hits
Melayu mengalah walau kontrak sosial terang terang dilanggar sebagai memenuhi tuntutan politik Artikal Tanpa Prajudis Malaysia punyai Kontrak Sosial untuk dipatuhi terutama oleh warga yang asalnya pendatang dan Hak Melayu Rizeb Melayu Pribu...
Sokong Pasaraya Sabasun 100 Peratus Milik Melayu Islam

Sokong Pasaraya Sabasun 100 Peratus Milik Melayu Islam

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 498 hits
SABASUN HyperRuncit Sdn Bhd Official di GONG BADAK Ianya adalah hyper market milik org islam di Terengganu berlokasi di Bukit Kecik dan cawangan nya berhampiran dengan dataran Austin Gong Badak Ayuh support bisnes org islam Jika belanja dis...
Kebangkitan Melayu Islam Mempertahan Hak

Kebangkitan Melayu Islam Mempertahan Hak

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 246 hits
Jumlah peserta Himpunan Ummah bagi membantah ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum di ibu negara pada 8 Dis 2018 mencecah ratusan ribu orang Ribuan peserta yang berarak dari segenap lokasi b...
Sokong Produk Serbuk Kopi Keluaran Syarikat Melayu Islam

Sokong Produk Serbuk Kopi Keluaran Syarikat Melayu Islam

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 838 hits
Antara produk serbuk kopi yang kaw dan legend sehingga kini keluaran syarikat Melayu Islam Bukan hanya kaw saat diminum sambil berehat seisi keluarga Malah dijamin halal dan bersih 1 Kopi Cap Gantang2 Kopi Che Nah3 Kopi Cap Lesong
Misteri Bunyi Ketukan Di Angkasa

Mulut Jaga Sikit Jangan Main Bangsat Kat Sini Ali Puteh Sound Netizen Yang Komen Biadab Di Gambar Anaknya

3 Pelajar Cari Akses Internet Kelas Online Jatuh Jambatan Di Kampung Gusi Ranau

Wanita Tak Jadi Bunuh Diri Nampak Kelibat Buaya Dalam Sungai

Lanjutan Moratorium B40 M40 Peniaga Kecil Cara Mohon Semakan Status

Nenek Buat Pembedahan Plastik Untuk Kekal Cantik Di Depan Suami Muda

Nama Indah Penuh Makna Eusoff Emelia Pilihan Dr Sheikh Muszaphar Dr Halina

Halima Aden Berhenti Jadi Model Runway Ini Sebabnya



Kisah Penyokong Flat Earth Cari Penghujung Bumi

Mengapa Lelaki Lebih Sukakan Wanita Bermata Besar

Kenapa Babi Sering Dijadikan Bentuk Tabung Duit

Info Dan Sinopsis Drama Sang Pewaris Slot Lestary TV3

Kesan Pandemik COVID 19 Terhadap Bahasa Inggeris


Cara Mohon I Sinar Kwsp Secara Online

Kumpulan Modifikasi Honda Beat Terbaru

Cara Mendekatkan Diri Kepada Allah

Beli Barang Di Amazon

Malaysia Pertama Di Asia Tenggara Beli Vaksin Pfizer

Resipi Kuih Kuba Guling