Maklumat Tidak Sahih Disebarkan Pengguna Media Sosial


 Oleh Fahmy A Rosli
Ada pihak menyebarkan maklumat tidak benar mengenai vaksin COVID-19. - Foto BERNAMA KUALA LUMPUR: Lambakan media sosial mewujudkan dunia tanpa sempadan sehingga maklumat tidak sahih mudah ditularkan dan diterima 'bulat-bulat' tanpa memeriksa kesahihan sumber serta fakta berita berkenaan.
Pendakwah, Firdaus Wong Abdullah, berkata orang ramai kemungkinan lebih senang terpengaruh atau mudah percaya dengan maklumat yang disebarkan oleh individu yang memiliki pengikut ramai atau lebih dikenali sebagai 'influencer'.
Beliau berkata, pengguna media sosial sekarang mempunyai pemikiran bahawa jika seseorang itu memiliki pengikut yang ramai, apa saja maklumat disampaikan oleh individu terbabit benar belaka.
"Lambakan media sosial membenarkan orang untuk beri komentar walaupun mereka bukan pakar.
"Jika lihat hari ini, ada pemilik akaun media sosial mempunyai 1,000 pengikut. Bila dia bercakap berdasarkan populariti dan orang akan sangka dia mungkin betul kerana dia ramai pengikut di Instagram atau dekat Facebook.
"Saya percaya, apa yang dikongsi oleh influencer ... kita perlu sangka baik, kita kena niat baik. Mereka mungkin rasa maklumat yang betul tetapi berdasarkan pengalaman saya, kena pergi (rujuk) kepada orang yang lebih pakar. Kalau kamu tak tahu tanyalah kepada yang pakar," katanya dalam Forum Perdana Ehwal Islam bertajuk 'Vaksin Cegah Sebelum Kalah', malam ini.
Timbalan Mufti Selangor, Datuk Dr Anhar Opir, berkata Islam mengajar manusia supaya 'tabbayun' dan 'tassabut' yang bermaksud perlu selidik dan pastikan berita yang diterima terlebih dahulu.
Apabila menerima maklumat yang tidak pasti kesahihannya, beliau berkata, perlu tenang, jangan tergopoh-gapah dan jangan tergesa-gesa cepat menerima berita.
"Apabila masuk berita dalam group (kumpulan) WhatsApp, kita tanya dapat dari mana? Betul ke apa disampaikan? Kadang-kadang kita pelik orang nak sebarkan berita gunakan intro (ayat pemula) macam 'okay'. Seperti mohon pencerahan. Tetapi tak cerah, semua jadi gelap.
"Sebab itu, penting untuk kita ambil yang dicontohkan kepada Nabi SAW. Kalau dapat boleh baca tetapi disuruh kepada kita untuk selidik dan pastikan (terlebih dahulu). 'Tabayyun' dan 'tassabut' adalah akhlak nabi dan anbiya.
"Perkara pentingnya adalah minta buktikan. Kedua, kena 'husnuzon' dengan cerita yang berlegar. Ketiga kembali kepada pihak berautoriti. Terakhir, kita kena ingat apakah akibat yang kita akan dapat kalau sebar perkara dusta dan tidak betul. Maka ini kena perlu lakukan," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/maklumat-tidak-sahih-disebarkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akaun Media Sosial Janna Nick Hilang Selepas Isu Gelakkan Jonghyun Gelar Lisa Blackpig Tular

Akaun Media Sosial Janna Nick Hilang Selepas Isu Gelakkan Jonghyun Gelar Lisa Blackpig Tular

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 337 hits
Semalam kecoh apabila pelakon Janna Nick memuat naik video membuat permohonan maaf kepada peminat K Pop apabila videonya gelakkan kematian Jong hyun daripada SHINee pada 3 tahun lalu kembali tular di serata media sosial Pun begitu permohona...
Berhati Hati Kata Skmm Ketika Semakin Ramai Wanita Guna Media Sosial Cari Sugar Daddy

Berhati Hati Kata Skmm Ketika Semakin Ramai Wanita Guna Media Sosial Cari Sugar Daddy

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 171 hits
Pengguna terdedah kepada risiko jenayah siber sekiranya tidak mengambil langkah keselamatan siber dan kawalan kendiri SKMM akan terus memantau dan menyiasat bersama polis aplikasi Sugarbook Gambar Pexels Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedi...
Kayuh Bmx Lebih 30km Sehari Panda Walker Tular Di Media Sosial

Kayuh Bmx Lebih 30km Sehari Panda Walker Tular Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 215 hits
Gambar Ben mengayuh basikal di jalan raya mencuri tumpuan warganet di Facebook KOTA KINABALU Di mana ada kemahuan di situ ada jalan Peribahasa itu menjadi pendorong kepada seorang pekerja penghantar makanan Foodpanda Mohd Aidil Pulian 34 ya...
Menerusi Media Sosial Ebit Berkongsi Suasana Sambutan Sederhana Tahun Baharu Cina Bersama Ahli Keluarganya

Menerusi Media Sosial Ebit Berkongsi Suasana Sambutan Sederhana Tahun Baharu Cina Bersama Ahli Keluarganya

papar berkaitan - pada 14/2/2021 - jumlah : 196 hits
Menerusi media sosial Ebit berkongsi suasana sambutan sederhana Tahun Baharu Cina bersama ahli keluarganya Foto Instagram Berbeza latar bahasa budaya agama atau kepercayaan tidak seharusnya menjadi tembok yang memisahkan hubungan sesama man...
Clubhouse App Aplikasi Media Sosial Terbaru

Clubhouse App Aplikasi Media Sosial Terbaru

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 244 hits
Clubhouse App Aplikasi Clubhouse aplikasi media sosial terbaru yang mungkin bakal menjadi pilihan pengguna selepas facebook instagram twitter TikTok snapchat dan sebagainya Platform platform media sosial dah jadi satu kemestian yang perlu a...
Maszlee Tuntut Asyraf Padam Kenyataan Di Media Sosial Dan Minta Maaf Atas Fitnah

Maszlee Tuntut Asyraf Padam Kenyataan Di Media Sosial Dan Minta Maaf Atas Fitnah

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 268 hits
March 2 2021 12 07 PMBekas menteri pendidikan itu berkata proses tindakan undang undang ini adalah untuk memastikan budaya fitnah jahat berbaur perkauman begini tidak berulang lagi PETALING JAYA Padam serta merta hantaran di media sosial be...
Vaksin Rujuk Pakar Perubatan Bukan Pakar Media Sosial

Vaksin Rujuk Pakar Perubatan Bukan Pakar Media Sosial

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 172 hits
NOOR HISHAM ABDULLAHPUTRAJAYA Orang awam perlu mendapatkan maklumat sahih dan terkini berkaitan vaksin Covid 19 daripada pakar bukan merujuk media sosial semata mata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata pihaknya ...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai