Makkah Diserang Syiah Houthi Mewarisi Kerja Tentera Abrahah


Sumber : Saudi GazzeteOleh : Anasz*

Percubaan Syiah Houthi melakukan serangan peluru berpandu balistik ke Makkah tidak lain hanya menunjukkan bahawa Syiah Houthi bukanlah satu kumpulan yang mempunyai batas dalam peperangan.

Tindakan mereka ini tidak ubah seperti perbuatan Abrahah (turut datang dari Yaman) yang mahu menghancurkan Ka'bah di Makkah.

Perlu diingatkan bahawa,

1. Syiah Houthi adalah puak pelampau yang merampas pentadbiran kerajaan sah Yaman pada tahun 2015 yang menyebabkan ibu kota Yaman, Sana'a berada di bawah kekuasaan mereka.

2. Syiah Houthi mendapat bantuan teknikal dan persenjataan daripada Iran selain taktikal perang menerusi Hezbollah daripada Lubnan.

3. Peperangan yang dilancarkan oleh Pakatan Negara Arab ke atas kedudukan Syiah Houthi bukanlah peperangan ke atas penduduk Yaman. Sebaliknya ianya peperangan yang berlansung demi mengembalikan pemerintahan Sunnah di Bumi Yaman.

4. Tidak dinafikan segala laporan berita yang menyatakan bahawa berpuluh juta masyarakat Yaman terseksa akibat peperangan adalah suatu fakta, namun menyatakan punca keseluruhannya datang dari Pakatan Tentera Arab adalah suatu tuduhan berat sebelah.

5. Kebanyakkan kawasan yang terjejas dari mendapatkan bantuan kemanusiaan adalah kawasan yang dikawal oleh Syiah Houthi. Mereka menghalang kemasukan bantuan kemanusiaan selain melancarkan serangan ke atas konvoi bantuan sebagai langkah menghalang rakyat Yaman yang terperangkap mendapatkan bantuan kemanusiaan.

6. Tujuan mereka hanyalah satu : Imej. Gambar-gambar yang penderitaan yang tersiar digunakan oleh Syiah Houthi bagi mewujudkan persepsi masyarakat antarabangsa bahawa Pakatan Tentera Arab bertindak zalim. Pada hakikatnya kezaliman itu berpunca daripada mereka sendiri.

7. Sedangkan yang sebenarnya, segala bentuk bantuan kemanusiaan telah dijalankan oleh Pakatan Tentera Arab untuk membantu menyelamatkan rakyat Yaman yang menjadi mangsa kezaliman Syiah Houthi.

8. Tindakan Pakatan Tentera Arab menghalang kemasukan bantuan kemanusiaan melalui Sana'a tidak lain sebagai satu kaedah untuk memastikan bahawa bantuan kemanusiaan yang dikhususkan untuk rakyat Yaman tidak diselewengkan oleh Syiah Houthi.

9. Media Antarabangsa jarang melaporkan bagaimana Syiah Houthi merampas barangan keperluan harian yang dibekalkan oleh agensi antarabangsa dan menjadikan barangan berkenaan sebagai 'hak milik mereka'.

10. Perlu diingatkan bahawa, Syiah Houthi adalah kelompok kumpulan yang tidak boleh dibawa berbincang. Jika mereka boleh membunuh bekas Presiden Yaman, Ali Abdullah Saleh yang suatu ketika dahulu merupakan sekutu mereka dalam usaha merampas keseluruhan Yaman, maka bukan suatu kesukaran bagi mereka untuk menyeksa rakyat Yaman yang berada dibawah penguasaan mereka bagi kepentingan politik mereka.

11. Hanya yang bodoh (tak belajar dan buat kajian secara terperinci dan terlalu bergantung pada laporan media) sahaja akan mempercayai bahawa Pakatan Negara Arab sedang membunuh rakyat Yaman, sedangkan pada hakikatnya adalah sebaliknya.

*Penulis merupakan graduan dalam jurusan Analisis Strategi dan Keselamatan dari UKM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.penaminang.com/2019/05/makkah-diserang-syiah-houthi-mewarisi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Presiden Jokowi 51 Persen Tenaga Kerja Indonesia Lulusan Sd

Presiden Jokowi 51 Persen Tenaga Kerja Indonesia Lulusan Sd

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 252 hits
Presiden Joko Widodo mengatakan 51 persen tenaga kerja Indonesia lulusan Sekolah Dasar Dengan kondisi tersebut pemerintah ingin melakukan pembangunan Sumber Daya Manusia agar tenaga kerja yang dihasilkan berdaya saing
Strategi Kemenperin Tingkatkan Kualitas Tenaga Kerja Indonesia

Strategi Kemenperin Tingkatkan Kualitas Tenaga Kerja Indonesia

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 239 hits
Industri manufaktur akan tumbuh dan berkembang apabila didukung melalui tiga faktor penting yakni adanya peningkatan investasi pemanfaatan teknologi dan sumber daya manusia yang kompeten Dari ketiga komponen tersebut potensi besar bagi Indo...
Mulai Kerja Tim Asistensi Hukum Kaji Ucapan 4 Tokoh Ini

Mulai Kerja Tim Asistensi Hukum Kaji Ucapan 4 Tokoh Ini

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 241 hits
Romli menjelaskan tim ini akan mengkaji ucapan ucapan para tokoh yang memenuhi unsur pelanggaran hukum Nantinya hasil kajian ini akan diteruskan kepada polisi Menurutnya para pakar ini juga memberikan masukan terhadap langkah hukum yang dia...
Penipuan Kerja Sambilan Melipat Risalah Anda Mungkin Mangsa Seterusnya

Penipuan Kerja Sambilan Melipat Risalah Anda Mungkin Mangsa Seterusnya

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 393 hits
Sebagai seorang penulis blog saya pernah beberapa kali diminta untuk menulis artikel pemasaran untuk mempromosikan bisnes bisnes yang dijalankan oleh pembaca dan pelawat blog saya Ada banyak juga bisnes milik pembaca blog saya yang saya per...
As Ad Motawh Sering Buat Kerja Amal

As Ad Motawh Sering Buat Kerja Amal

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 720 hits
Penyanyi As ad Motawh mendedahkan dia kerap melakukan aktiviti kebajikan setiap bulan sebagai antara kegiatan ibadah dengan hasil pendapatannya sebagai penyanyi Bagaimanapun As ad 18 tidak mahu mempamerkannya dalam laman sosial dan lebih su...
Kerja Sama Dengan Calon Dan Tarif Paspor Dinaikkan Petugas Imigrasi Diciduk

Kerja Sama Dengan Calon Dan Tarif Paspor Dinaikkan Petugas Imigrasi Diciduk

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 188 hits
Kerja Sama dengan Calon dan Tarif Paspor Dinaikkan Petugas Imigrasi Diciduk Kepala Tim Tindak Unit II Saber Pungli Jabar AKBP Basman menyatakan hasil dari penyelidikan itu berbuah diamankannya seorang petugas Imigrasi berinisial RS dan calo...
Panduan Mudah Menyiapkan Kerja Kursus Perniagaan 3766 3 Spm 2019

Panduan Mudah Menyiapkan Kerja Kursus Perniagaan 3766 3 Spm 2019

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 1317 hits
Panduan mudah menyiapkan kerja kursus Perniagaan 3766 3 SPM 2019 Hai Pening kepala nak siapkan kerja kursus Perniagaan Memang pening sebab tiada contoh untuk dirujuk kerana ini adalah kumpulan sulung yang mengambil subjek Perniagaan Mai bac...
Beringat Mak Ayah Si Pedo Minat Anak Pakai Legging Bulan Puasa Pun Sibuk Buat Kerja

Beringat Mak Ayah Si Pedo Minat Anak Pakai Legging Bulan Puasa Pun Sibuk Buat Kerja

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 813 hits
Pada zaman media sosial mak ayah kena beringat Ada yang ambil kesempatan apabila kita berkongsi gambar gambar anak untuk memuaskan nafsu songsang Pedofilia ialah sejenis gangguan psikologi di mana individu dewasa atau atau remaja yang lebih...
Berhenti Merunggut Berhenti Membawang Dah Tahu Susah Carilah Kerja Extra Chef Wan Sekolahkan Anak Felda Kaw Kaw

Berhenti Merunggut Berhenti Membawang Dah Tahu Susah Carilah Kerja Extra Chef Wan Sekolahkan Anak Felda Kaw Kaw

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 551 hits
Sudah sudahlah tu buat perkara tak mendatangkan hasil itulah kenyataan Chef Wan bagi mempertahankan pentadbiran Tun Mahathir dan Pakatan Harapan Menyifatkan Tun Mahathir sebagai hero Malaysia Chef Wan berkata sungguhpun kerajaan Pakatan Har...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Hawthorn Hood House By Bent Architecture In Victoria Australia

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan