Maki Cina Kapiaq Harbi Bagai Cina Itu Ini Hangpa Nak Soh Cina Undi Memang Dak La


 


PAS AKHIRNYA SEDAR PENTINGNYA UNDI BUKAN MELAYU


Dalam podcast bersama Zaid Ibrahim beberapa hari lalu, kami ada membangkitkan tentang perlunya Pas memperuntukkan sebahagian masanya untuk mula mendapatkan sokongan pengundi bukan Melayu.


Ini kerana kami berpandangan jika Pas hanya bergantung kepada sokongan pengundi Melayu semata-mata, hasrat untuk mereka pergi jauh atau menawan Putrajaya adalah sukar.


Sokongan pengundi Melayu saja tidak cukup, sebaliknya ia mesti dilengkapkan dengan sokongan pengundi bukan Melayu.


Tetapi, di Muktamar Pas yang bermula semalam di Temerloh, ternampak Pas sudah mula berubah sikap ke arah itu dan menyedari kepentingan sokongan pengundi bukan Melayu.


Timbalan Presiden Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man ketika berucap merasmikan Muktamar Pemuda Pas semalam telah mengarahkan sayap parti itu untuk memulakan langkah mendekati pengundi bukan Melayu.


Beliau berkata, untuk menawan Putrajaya, Pas tidak boleh semata-mata mengharapkan undi Melayu.


“Pemuda Pas perlu perbanyakkan penglibatan dengan masyarakat bukan Islam.


“Ini boleh dilakukan dengan misalnya membuat rombongan membawa mereka ke Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis (negeri-negeri yang diterajui Pas), “ ujar beliau.


Menurutnya lagi, masyarakat bukan Islam telah menjauhkan diri daripada Pas akibat pembohongan dan fitnah yang ditaburkan oleh lawan politiknya dan dengan itu sudah tiba masanya untuk menunjukkan kepada mereka realiti kehidupan di bawah pentadbiran Pas.


“Mereka (bukan Islam) merasa takut untuk mendekati kita dan tidak mengenali kita berpunca pada fitnah yang  melampau. 


“Digambarkan Pas parti ekstrem, parti pelampau, digambarkan gelombang hijau membahayakan negara, akan mengganggu kestabilan negara dan hak beragama.


“Mereka (musuh Islam) melakukan pelbagai penipuan pembohongan kepada masyarakat khususnya kalangan masyarkat bukan Islam.


“Lantaran itu perlunya dedahkan realiti pentadbiran di Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis kepada masyarakat bukan Islam.


“Maka kerana itu saya mencadangkan supaya Dewan Pemuda memperbanyakkan “engagement” dengan rakan-rakan kita yang bukan Islam, termasuk rakan-rakan daripada badan-badan bukan kerajaan, (buat) rombongan ke negeri Kelantan, dan Terengganu untuk  mereka melihat sendiri bagaimana kehidupan masyarakat bukan Islam di negeri-negeri berkenaan,” kata Tuan Ibrahim lagi.


Dalam responnya berkaitan perkara tersebut, Ketua Pemuda PAS Afnan Hamimi Taib Azamudden menasihatkan anggota sayap terbabit agar memberi kefahaman kepada orang bukan Melayu terhadap perjuangan PAS untuk meningkatkan sokongan.


Beliau mendakwa semakin ramai orang bukan Melayu kini berani berterus-terang mengkritik DAP secara terbuka termasuk di TikTok yang perlu dimanfaatkan PAS.


“Jika perlu ada kelas belajar Mandarin, belajar, kalau perlu bercakap Tamil, silakan,” katanya ketika menyampaikan ucaptama di Muktamar Pemuda Pas.


Dalam hal ini, selain perubahan sikap Pas itu adalah sesuatu yang baik, parti itu juga perlu bersikap lebih lantang dalam menjuarai isu-isu yang berbentuk keadilan dan kemanusiaan sejagat tanpa mengira kaum dan agama.


Tidak kurang pentingnya adalah Pas harus kembali kepada slogan “Pas For All” dan “Negara Berkebajikan” yang pernah mereka bawa sebelum ini.


Pas jangan lagi bermusuh atau terlalu keras dengan bukan Islam, terutama apabila timbul isu-isu berkaitan Melayu dan Islam, tetapi perlu tampil dengan rahmah dan memberi kefahaman yang sebenar berkaitan Islam kepada mereka.


Jika itu dapat dilakukan, dengan sokongan pengundi Melayu sedia ada, ditambah sudah menguasai empat negeri dan mempunyai jumlah Ahli Parlimen teramai ketika ini, laluan untuk menawan Putrajaya pasti akan menjadi lebih mudah bagi Pas. – ShahbudinHusin 12September2024.


https://shahbudindotcom.net/2024/09/12/pas-akhirnya-sedar-pentingnya-undi-bukan-melayu.html






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/09/maki-cina-kapiaq-harbi-bagai-cina-itu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dulu Hangpa Gelar Dia Raja Formula La Ni Nak Kata Apa Hasil Bukan Sikit Banyak

Dulu Hangpa Gelar Dia Raja Formula La Ni Nak Kata Apa Hasil Bukan Sikit Banyak

papar berkaitan - pada 13/9/2024 - jumlah : 60 hits
Rafizi RamliKalau saya tak buat spotcheck dekat Ladang Chuping ni saya mesti tak akan makan sayur Ha3 Musim pertama dah dapat tuai 10 tan cili kali ini kita tukar kepada terung pulak Cuaca dekat Perlis ni lagi bagus kalau tanam terung Putra...
Pmx Tak Dak Masaalah Pun Cuma Nak Kutuk Pun Biatlah Bertempat

Pmx Tak Dak Masaalah Pun Cuma Nak Kutuk Pun Biatlah Bertempat

papar berkaitan - pada 10/9/2024 - jumlah : 57 hits
Walaun dan walajib bebal kata biasa la orang perli kutuk sindir PM Betul Memang biasa buat Tapi ada orang buat dalam Ada Ingat masa buat persembahan AJL ada dialog macamana walajib mengamuk dulu Ini bukan masalah atau sindir Ini masalah dib...
Gulai Ayam Minang Memang Enak Ini Cara Kalau Nak Masak Sendiri

Gulai Ayam Minang Memang Enak Ini Cara Kalau Nak Masak Sendiri

papar berkaitan - pada 10/9/2024 - jumlah : 68 hits
Gulai ayam Minang antara lauk yang kita biasa kita ambil bila menjamu selera di restoren ini Kuah lemak kuning yang pekat dengan aroma daun limau purut menjadikan ia cukup enak bila digaul dengan nasi Jika terasa ingin menikmatinya di rumah...
Tak Yah Swmbang La Woiii Cina Dap Tu Tutup 22 Jadi 11 Hangpa Buka Masa Tu Tak Bantah Pun

Tak Yah Swmbang La Woiii Cina Dap Tu Tutup 22 Jadi 11 Hangpa Buka Masa Tu Tak Bantah Pun

papar berkaitan - pada 16/9/2024 - jumlah : 61 hits
Lebai kalau sembang Tak usah la lebai Masa 33 bulan PAS dalam kerajaan dulu apa penambah baikkan yang PAS telah buat RUU355 pun tak berjaya diperkasakan Macam macam la alasan dia buat Cerita gempak siap buat Hudud lagi la Siap cakap kalau a...
Tak Betul Dap Jadi Alat Umno Tarik Undi Cina Di Mahkota Onn Hafiz

Tak Betul Dap Jadi Alat Umno Tarik Undi Cina Di Mahkota Onn Hafiz

papar berkaitan - pada 17/9/2024 - jumlah : 59 hits
Dakwaan kononnya DAP hanya dijadikan alat UMNO untuk menarik sokongan pengundi Cina dalam kempen Pilihan Raya Kecil DUN Mahkota adalah tidak berasas Pengerusi Badan Perhubungan Umno Johor Datuk Onn Hafiz Ghazi menegaskan dakwaan seperti itu...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Sepiring Celebrates 9 Years Of Uniting Malaysians Through Authentic Local Flavours


echo '';
Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral


Generate Unique Brand Names

Sesekali Belanja Anak Anak Fruit

Pencarian Bakat Penulis Muda

Filem Reeza Gtr

Tip Masak Ketam Telur Masin Sedap Tak Guna Banyak Bahan

Perubahan Gred Sspa Senarai Jawatan Disatukan Ditukar