Makhluk Pertama Kali Yang Diciptakan Allah Sebelum Arasy


AWAL MULA KEJADIAN ALAM SEMESTA

Sebagai penganut paham Ahlus Sunnah wal jamaah, perlu diingat bahwa Allah bersifat Mukhalafatu lil Hawaditsi artinya Allah itu berbeda dengan makhluk-Nya. adapun kalimat diatas tidak harus dipahami secara konteksnya saja, dan kita tidak diperbolehkan memikirkan Dzat Allah, melainkan diperintahkan untuk memikirkan ciptaan-ciptaan-Nya.


TERJEMAH KITAB BADA'IUZ ZUHUR BAGIAN KE-2MAKHLUK PERTAMA KALI YANG DICIPTAKAN ALLAH
﴿ذكر ما كان فى بدء الـمخلوقات﴾
(روي) الإمام أحمد فى مسنده عن عامر العقيلى رضي الله عنه أنه قال قُلْتُ يارسول الله أين كان ربُّنا قبل أن يخلُقَ السموات والأرض,؟ قال كان فى غمام فوقه هواء وتحته هواء ثم خلق عرشه على الـماء. قال بعض العلماء الغمام هو السحاب. واختلف العلماء فيما خلق الله قبل العرش
Imam Ahmad dalam sanadnya menceritakan bahwa ‘Amir al-Uqaili ra, bertanya kepada Rasulullah  ﷺ “Dimanakah Tuhan  kita sebelum menciptakan langit dan bumi? Rasulullah ﷺ menjawab : diantara awan, kemudian Allah menciptakan ‘Arsy diatas air”. Sebagian ulama’ berpendapat bahwa kata Ghomam diarstikan sebagai “sahab/awan”. Namun ulama’ lain berbeda pendapat terhadap makhluk yang diciptakan Allah sebelum ‘Arsy.
    
(روي) الترمذى عن عُبادة بن الصامت رضي الله عنه قال, قال رسول الله ﷺ إن أول شيئ خلقه الله تعالى القلم من نور وقيل من لؤلؤ بيضاء طوله ما بين السماء والأرض ثم خلق اللوح بعده وهو من درة بيضاء صفائحها من اليقوتات الأحمر وطوله ما بين السماء والأرض وعرضه من الـمشرق إلى الـمغرب
Imam Turmudzi menceritakan dari Ubadah bin Shomit ra, berkata, Rasulullah ﷺ bersabda “Pertama kali makhluk yang diciptakan Allah adalah qolam / pena yang terbuat dari cahaya. Riwayat lain ada yang bilang dari dari mutiara putih, dimana panjangnya antara laing dan bumi, kemuidan Allah menciptakan Lauhul Mahfudz dari mutiara putih dimana kejermnihannya melebihi safir/ruby merah setelah Allah menciptakan pena tersebut. panjangn lauhul mahfudz itu antara langit da bumi dan lebarnya dari barat hingga timur.”
(وعن ) أنس بن مالك رضي الله عنه قال, قل رسول الله ﷺ إن الله لوحا أحد وجهيه من ياقوتة     حمراء والوجه الآخر من زمردة خضراء وأقلامه من نور. قال ابن عباس رضي الله عنهما خلق الله تعالى القلم قبل أن يخلق الخلق وهو على العرش ثم نظر إليه نظرا لهيبة فانشق وقطر الـمدد. وقال ابن عباس إن القلم مشقوق ينبع منه الـمدد إلى يوم القيامة. ثم قال الله تعالى للقلم : أُكتب. فقال القلم : يارب, وما أكتبُ؟ قال : أكتب علمى فى خلقى بما هو كائن إلى يوم القيامة.
Anas bin Malik berkata, Rasulullah ﷺ bersabda “Lauhul Mahfudz kepunyaan Allah ada dua sisi, sisi pertama terbuat dari yakit/safir/ruby merah dan sisi yang lain terbuat dari zamrud / emerald warna hijau dan aqlam (beberapa pena) dari cahaya.”
Ibnu Abbas berkata “Allah menciptakan qolam sebelum mencipyakan makhluk lain, dan qolam ini letaknya diatas ‘Arasy, kemudian dengan sekali pandangan kehebatan Allah, maka pecahlah qolam itu dan memanjang.” Ibnu Abbas juga berkata “Qolam itu terpotong dan melias hingga hari kiamat. Kemudian Allah berfirman kepada qolam tersebut “Menulislah” Qolampun menjawab “Ya Robbi, hamba tidak bisa menulis?” Allah berfirman lagi “Tulislah ilmu-Ku yang nyata dan yang ada pada ciptaan-Ku hingga hari kiamat”


(وأخرج) سعيد بن منصور إن أول ما كتب القلم أنا التواب أتوب على من تاب (وأخرج) ابن أبى حاتم إن أول ما كتب القلم إن رحمتى سبقت غضبى والأقوال فى ذلك كثيرة, والأصح ما قال ابن عباس رضي الله عنهما أن القلم جرى فى تلك الساعة بما هو كائن إلى يوم القيامة وما قدر ومن خير وشره وسعادة وشقاوة وهو قوله تعالى "وكل شيئ أحصيناه فى إمام مبين" اي فى اللوح الـمحفوظ.
Riwayat dari Sa’id bin Manshur, bahwa pertama kali sesuatu yang ditulis oleh qolam itu adalah “Allah Maha Penerima taubat dan Saya (Allah) menerima taubat orang-orang yang bertaubat”. Riwayat lain yang bersumber dari Ibnu Hatim menceritakan bahwa “Mulai saat itu qolam menjalankan tugasnya menulis segala sesuatu dan wujudlah sesuatu yang ditulis tersebut hingga hari kiamat”. Jadi apa yang ditulis leh qolam itu menjadi wujud atas kehendak Allah. firman Allah “dan terhadap segala sesuatu kami telah menghitungnya didalam kitab induk yang nyata” yakni di Lauhul Mahfudz.
(وقال) عمرو بن العاص سمعتُ رسول الله ﷺ يقول كتب الله تعالى مقادير الخلائق قبل أن يخلُق السموات والأرض بخمسين ألف عام. وهذا الحديث يدل على تقديم القلم على العرش وأنه أول الـمخلوقات ثم خلق اللوح بعده.
Umar bin Ash berkata bahwa ia mendengar Rasulullah ﷺ bersabda “Allah telah menentukan (menaqdir) seluruh makhluk-Nya limapyluh ribu tahun sebelum diciptakannya langit dan bumi”. Hadits ini menunjukkan bahwa Qolam lebih dahulu diciptakan dari pada ‘Arasy, dan qolam adalah makhluk pertama dari Ciptaan Allah baru kemudian Allah menciptakan Lauhul Mahfudz.
(قال) إبن عباس رضي الله عنهما إن الله تعالى لوحا من درة بيضاء ينظر فيه كل يوم وليلة ثلثمائة وستين نظرة, ففى كل نظرة يخلق ويرزق ويميت ويحيى ويعزل ويولى ويفعل مايشاء "ألا له الخلق والأمر تبارك الله رب العالـمين" وهو قوله تعالى "وَمَا تَحْمِلُ مِنْ أُنْثَى وَلَا تَضَعُ إِلَّا بِعِلْمِهِ وَمَا يُعَمِّرُ مِنْ مُعَمَّرٍ وَلَا يَنْقُصُ مِنْ عُمْرِهِ إِلَّا فِى كِتَابٍ, إِنَّ فِى ذَلِكَ عَلَى اللهِ يَسِيْرٌ"
Ibnu Abbas ra, berkata “Allah memiliki Lauh yang terbuat dari mutiara putih dan memperhatikannya setiap hari sebanyak 360 x dan di setiap perhatian itu Allah melimpahkan serta menentukan rizki, kematian, kehidupan, melepaskan, menguasai, dan berbuat terhadap sesuatu hal kepada makhluk-Nya”. Ingatlah bahwa hanya kepada Allah-lah semua makhluk ada dalam kendali Allah, tuhan seluruh alam. 
Allah berfirman “dan tidak ada seorang perempuanpun mengandung dan tidak (pula) melahirkan melainkan dengan sepengetahuan-Nya. dan sekali-kali tidak dipanjangkan umur seorang yang berumur panjang dan tidak pula dikurangi umurnya, melainkan (sudah ditetapkan) dalam kitab (Lauh Mahfuzh). Sesungguhnya yang demikian itu bagi Allah adalah mudah.” (Q.S. Fathir : 11

<<SEBELUMNYA - SELANJUTNYA>>

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mbahkenyung.blogspot.com/2019/04/makhluk-pertama-kali-yang-diciptakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rupanya Kejadian Di Rantau Bukan Kali Pertama Kereta Polis Diselongkar Ahli Parti

Rupanya Kejadian Di Rantau Bukan Kali Pertama Kereta Polis Diselongkar Ahli Parti

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 266 hits
Baru baru ini dua anggota polis diarahkan untuk memberikan kerjasama membuka bonet kenderaan mereka kerana disyaki mempunyai kertas undi Kejadian berlaku ketika hari pengundian di PRK Rantau Anggota polis itu diarahkan oleh ahli parti untuk...
Video Lihat Reaksi Gordon Ramsay Cuba Sup Torpedo Buat Kali Pertama

Video Lihat Reaksi Gordon Ramsay Cuba Sup Torpedo Buat Kali Pertama

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 203 hits
Mengembara ke seluruh dunia membuatkan Gordon Ramsay sudah mencuba pelbagai menu pelik dan bagi Gordon sup torpedo di Pulau Pinang ini adalah salah satu daripadanya Buat yang tidak pernah cuba sup torpedo sebelum ini anda perlu menonton vid...
Ini Perbuatan Yang Perlu Dijaga Untuk Perjumpaan Pertama Kali

Ini Perbuatan Yang Perlu Dijaga Untuk Perjumpaan Pertama Kali

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 135 hits
Ramai orang berfikir bahawa mengikut peraturan etika hanya berlaku kepada orang atasan Dalam buku Etiquette Today Moira Redmond bercakap tentang bagaimana apabila bertemu dengan orang baru anda secara automatik mengalihkan perhatian anda ke...
Pertama Kali Ikut Pemilu Dul Kebingungan Cara Mencoblos Di Balik Bilik Suara

Pertama Kali Ikut Pemilu Dul Kebingungan Cara Mencoblos Di Balik Bilik Suara

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 64 hits
Pesta demokrasi Pemilu 2019 telah digelar pada 17 April kemarin Masyarakat Indonesia telah menggunakan hak pilihnya
Tangisan Ibu Pertama Kali Lihat Anak Selepas Koma 138 Hari

Tangisan Ibu Pertama Kali Lihat Anak Selepas Koma 138 Hari

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 215 hits
Tangisan Ibu Pertama Kali Lihat Anak Selepas Koma 138 Hari ok Seorang ibu koma selama 138 hari akibat komplikasi semasa bersalin hanya mampu mengalirkan air mata apabila dapat melihat anak lelaki sulungnya buat kali pertama Wanita itu koma ...
Dah Lama Teringin Badan Berisi Anzalna Syukur Pertama Kali Beratnya Naik 11 Kilogram

Dah Lama Teringin Badan Berisi Anzalna Syukur Pertama Kali Beratnya Naik 11 Kilogram

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 103 hits
Sejak mengandung anak sulung pelakon Anzalna Nasir sentiasa berkongsi pengalaman hamilnya Pengalaman ini juga antara yang sering dialami oleh wanita berbadan dua Terbaru melalui perkongsiannya di instagram Anzalna mengakui dia telah lama me...
Cuti Cuti Kelantan Pertama Kali Bawa Famili Ke Pengkalan Kubor Tumpat

Cuti Cuti Kelantan Pertama Kali Bawa Famili Ke Pengkalan Kubor Tumpat

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 162 hits
Pengkalan Kubor Tumpat Kelantan Sebut je pasti ramai rakyat Malaysia akan mengenali tempat ini sebagai destinasi membeli belah pelbagai barangan keperluan Andai anda ke Pengkalan Kubor jika pandai tawar menawar anda boleh mendapat harga cuk...
Berhenti Mengarut Bayi Klef Bibir Bukan Sebab Ibu Makan Dari Pinggan Yang Retak Pakar

Kisah Suri Rumah Selesaikan Hutang Setengah Juta

Kisah Seorang Lelaki Yg Membunuh Anak Dara Sunti Kerana Nak Buat Perfume

Bapa Terkejut Sosok Tidak Berwajah Muncul Dalam Video Anak

Konspirasi Mujahid Dan Lim Guan Eng Melelong Aset Tabung Haji Terbongkar

Suami Bacok Istri Sampai Tangan Putus Disaksikan Dan Direkam Ketiga Anak

Lebuhraya Pil1 Termahal Di Malaysia Siapa Dapat Manfaat Terbesar Geng Terowong

Resepi Sambal Bilis Tempoyak Menambah Selera Makan Nasi



Sejarah Pencemaran Radioaktif Bukit Merah 1982

7 Kuasa Baru Polis Hong Kong Melawan Propaganda Anti China

Resepi Kuih Koci Santan Paling istimewa

Info Dan Sinopsis Drama 7 Hari Mencintaiku Slot Akasia

Sejarah Bagaimana Singapura Jatuh Ke Tangan British


Cara Melihat Password Yang Disimpan Dalam Chrome

Sumber Ilham Dari Perjalanan

Tips Cara Menghilangkan Kesan Lebam Lovebite

Syed Saddiq Ketua Pemuda Keluar Parti Bukan Sesuatu Yang Baru

Ketua Pemuda Umno Kuala Kangsar Dr Latiff Tidak Sedar Diri Wajar Kosongkan Kerusi Mersing Bagi Pru 15

Bunga Ini Namanya Yesterday Today Tomorrow