Makanan Yang Boleh Bersihkan Dan Sihatkan Paru Paru Dalam 72 Jam


Malah perokok tahu bahaya merokok kepada kesihatan tetapi tidak semua mereka mampu untuk berhenti lebih-lebih lagi jika mereka sudah bertahun-tahun menjadi perokok aktif.
Kredit Foto : Google
Dalam artikel ini, kita akan membincangkan empat jenis makanan yang terbukti dapat membersihkan paru-paru dengan serta-merta. Semua perokok mesti membaca artikel ini.

Salah satu kesan yang paling memudaratkan daripada merokok ialah kesan ketagihan yang ditimbulkannya. Puncanya ialah nikotin iaitu sejenis bahan ketagihan yang menyebabkan rasa ketagihan pada perokok.

Nikotin menjejaskan keseimbangan kimia dalam otak, terutamanya hormon dopamin dan norepinephrine, yang mengawal perasaan kepuasan, kelonggaran dan kebahagiaan.


Jika seseorang menghisap rokok, nikotin di dalamnya akan merangsang otak untuk menghasilkan sedikit dopamin, akibatnya perokok akan berasa santai dan selesa. Alam bawah sedar kemudiannya terus meminta lebih banyak dopamin dihasilkan, caranya ialah dengan terus memperbanyakkan pengambilan rokok.

Malangnya tabiat merokok ini memberi kesan kepada organ badan yang lain. Sebatang rokok diketahui mengandungi ratusan bahan kimia berbahaya seperti ammonia, karbon monoksida, nikotin, kromium, kadmium, plumbum dan lain-lain. Memasukkan bahan kimia ini ke dalam badan adalah sama dengan meracuni badan itu sendiri.

Satu kajian telah dijalankan ke atas paru-paru perokok. Hasilnya, orang yang menghisap sekotak rokok sehari berisiko menghidap kanser paru-paru 20 kali ganda lebih besar daripada mereka yang tidak merokok, di mana kebanyakan kes kanser paru-paru baru muncul apabila perokok telah mencapai umur 40 tahun.

Selain kanser, perokok juga berisiko mendapat jangkitan paru-paru yang dicirikan oleh gejala batuk kronik dan sering bercampur dengan darah. Secara umumnya, perokok tidak mengendahkan simptom ini sehingga struktur paru-paru menjadi rosak sehingga tidak dapat berfungsi secara normal dan akhirnya akan mengakibatkan komplikasi pada jantung.

Tiada cara untuk mengelak penyakit di atas selain berhenti merokok sepenuhnya dan mulakan gaya hidup sihat. Tetapi bagi anda yang masih sangat sukar untuk berhenti merokok, di bawah adalah beberapa jenis makanan yang boleh anda ambil untuk membersihkan paru-paru anda daripada toksin dan bahan kimia berbahaya.

4 Makanan Untuk Membersihkan Paru-Paru

Berita baiknya ialah saintis baru-baru ini mengumumkan beberapa jenis makanan yang terdiri daripada buah-buahan dan sayur-sayuran yang mengandungi bahan yang boleh membersihkan paru-paru daripada bahan kimia daripada rokok serta-merta. Berikut adalah senarainya:

1. Halia

Halia mempunyai ciri antiseptik dan antibakteria dan juga membantu tiub bronkial untuk membuang bahan berbahaya dari paru-paru. Faedah yang secara umumnya segera dirasai oleh perokok selepas mengambil halia ialah pernafasan menjadi lega dan santai. Cara terbaik untuk mengambilnya adalah dengan mengunyah sekeping halia segar untuk membuka saluran pernafasan yang tersumbat.

2. Buah Pomelo

Buah Pomelo atau grapefruit mempunyai manfaat yang sangat besar untuk kesihatan, terutamanya untuk melawan kanser paru-paru. Buah ini sangat kaya dengan antioksidan yang dapat membantu tubuh mencegah sel kanser daripada membesar di luar kawalan.

Menurut seorang peneliti bernama Dr. Corrine Hanson, grapefruit atau jeruk bali juga kaya vitamin C yang menyebabkan buah ini memiliki kemampuan menghambat kerja enzim yang dapat mengaktifkan sel kanker paru-paru. Perbanyaklah mengonsumsi jeruk bali jika anda seorang perokok aktif.

Menurut seorang penyelidik bernama Dr. Corrine Hanson, grapefruit atau buah pomelo juga kaya dengan vitamin C yang menyebabkan buah ini mempunyai keupayaan untuk menghalang kerja enzim yang boleh mengaktifkan sel kanser paru-paru. Perluaskan pengambilan buah pomelo jika anda seorang perokok aktif.

Kredit Foto : Google ( Buah Pomelo)
3. Selenium

Selenium adalah mineral yang merangsang enzim dan bersama-sama dengan vitamin E membantu dalam menguatkan membran paru-paru. Keputusan menunjukkan bahawa tahap selenium dalam badan adalah berkadar songsang dengan bilangan sel kanser. Ini bermakna jika terdapat banyak selenium, sel-sel kanser akan berkurangan atau hilang, begitu juga sebaliknya.

Mineral selenium terdapat dalam tembikai, cendawan, tiram, bayam dan ubi keledek. Jika anda seorang perokok, anda mesti makan makanan ini untuk meningkatkan sistem imun anda dan membersihkan paru-paru anda daripada toksin.

4. Bawang Putih

Satu kajian telah dijalankan di Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Jiangsu di China. Hasil penyelidikan mengatakan pengambilan bawang putih dengan tekun sekurang-kurangnya dua kali seminggu boleh mengurangkan risiko kanser paru-paru sebanyak 44%.

Bawang putih diketahui mengandungi antioksidan yang boleh mengurangkan radikal bebas dalam badan dan mengandungi sebatian allicin yang berfungsi menghilangkan keradangan dalam badan.

Demikian empat buah makanan yang dapat membersihkan paru-paru dari racun akibat merokok. Selain keempat makanan tersebut, anda juga bisa mengonsumsi sirsak sebagai pengobatan penyakit kanker. Semoga bermanfaat, jangan lupa klik like dan sebarkan artikel ini ke teman anda yang perokok aktif.

SUMBER

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2022/01/makanan-yang-boleh-bersihkan-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peniaga Makanan Boleh Naikkan Harga Asalkan Tidak Mencatut Rosol Wahid

Peniaga Makanan Boleh Naikkan Harga Asalkan Tidak Mencatut Rosol Wahid

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 166 hits
ismaweb netPeniaga perlu berniaga dengan beretika dan pengguna tidak teraniayaKUCHING 18 Jamadilakhir 1443H Jumaat Susulan harga barangan mentah yang semakin meningkat peniaga makanan dibenarkan untuk menaikkan harga jualan mereka dengan sy...
Bukan Saja Wartawan Cilik Tapi Cekap Masak Di Dapur Adik Haziq Serba Boleh

Bukan Saja Wartawan Cilik Tapi Cekap Masak Di Dapur Adik Haziq Serba Boleh

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 197 hits
Serba boleh Itu istimewanya adik Muhammad Haziq Mohd Asyraf 12 yang tular kerana kepetahannya bercakap sehingga digelar wartawan cilik selepas memuat naik video penemuan seekor ular sawa secara langsung di media sosial Pandai memasak pernah...
Hiburan Bakal Lancar Kad Baharu Tng Kini Boleh Tambah Nilai Di Tng Ewallet

Hiburan Bakal Lancar Kad Baharu Tng Kini Boleh Tambah Nilai Di Tng Ewallet

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 178 hits
Syarikat Touch n Go khabarnya akan melancarkan kad versi baharu yang menyokong kemampuan menggunakan teknologi Komunikasi Medan dekat tidak lama sahaja lagi seperti laporan Perkara tersebut dimaklumkan Ketua Pegawai Eksekutif TNG Digital Sd...
Pneumokokal Boleh Membawa Maut Kepada Kanak Kanak Vaksinlah Si Manja Anda

Pneumokokal Boleh Membawa Maut Kepada Kanak Kanak Vaksinlah Si Manja Anda

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 156 hits
Apabila mama papa gagal memberikan imunisasi kepada anak ia akan merisikokan kesihatannya Lebih teruk lagi ia turut menjejaskan kesihatan kanak kanak yang lain terutamanya jika mama papa hantar anak ke rumah pengasuh atau taska Mama papa pe...
Saintis Dakwa Bulan Ais Di Zuhal Boleh Didiami Manusia

Saintis Dakwa Bulan Ais Di Zuhal Boleh Didiami Manusia

papar berkaitan - pada 27/1/2022 - jumlah : 159 hits
BOULDER COLORADO Satu penyelidikan baharu mendedahkan bahawa bulan ais yang mengelilingi Zuhal berpotensi mempunyai lautan dan boleh dihuni oleh makhluk makhluk hidup lapor laman berita Wion News semalam Kajian tersebut diterbitkan menerusi...
Gadis India Baca Doa Sebelum Makan Tarik Perhatian Ramai Kawan Aku Siap Boleh Baca Al Fatihah 99 Nama Allah

Gadis India Baca Doa Sebelum Makan Tarik Perhatian Ramai Kawan Aku Siap Boleh Baca Al Fatihah 99 Nama Allah

papar berkaitan - pada 27/1/2022 - jumlah : 270 hits
Mempunyai kawan berlainan bangsa sememangnya seronok memandangkan kita boleh mempelajari budaya dan cara hidup mereka
Dulu Tidak Dipandang Sekarang Boleh Bawa Perang

Dulu Tidak Dipandang Sekarang Boleh Bawa Perang

papar berkaitan - pada 27/1/2022 - jumlah : 166 hits
DULU TIDAK DIPANDANG SEKARANG BOLEH BAWA PERANG Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih Assalammualaikum wbt Alhamdulillah Sejuk baharu lepas hujan Syukur Allah masih izin PC berkongsi diblog ini Rasa rasa macam nak hujan lag...
Ko Ingat Boleh Lepas Nama Alamat Apa Semua Ada Dalam Sistem Suspek Samun Tikam Pemandu E Hailing Berjaya Ditahan Polis

Ko Ingat Boleh Lepas Nama Alamat Apa Semua Ada Dalam Sistem Suspek Samun Tikam Pemandu E Hailing Berjaya Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 167 hits
Ko ingat boleh lepas Nama alamat apa semua ada dalam sistem Suspek samun tikam pemandu e hailing berjaya ditahan polisLelaki yang terbabit dalam kes samun dan melarikan kenderaan pemandu e hailing di Jalan Sentul Pasar kelmarin telah berjay...
Ramai Yang Tak Sedar Ini Tabiat Makan Yang Boleh Menyebabkan Diabetes

Ramai Yang Tak Sedar Ini Tabiat Makan Yang Boleh Menyebabkan Diabetes

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 135 hits
Ramai yang tak sedar ini tabiat makan yang boleh menyebabkan diabetesPenyakit diabetes tidak mengenal usia dan kebiasaan penyakit ini dihidapi seseorang kerana faktor genetik atau keturunan Tetapi perlu diingatkan bahawa pencetus terbesar d...
Perodua Ev Anggaran Harga Rm50 Rm100 Ribu

Bila Takdir Melarang Cinta

Rendang Ayam Aidil Adha Yang Sedap

Academic Qualifications Important Asset For Candidates Fahmi

Batal Permit Institut Memandu Terlibat Sindiket Lesen Terbang

Bruno Mars Bakal Adakan Konsert Di Bukit Jalil Netizen Pakat Mahu Boikot Dia Penyokong Tegar Zionis

Nak Extra Advance Modal Untuk Bisnes

Sanusi Shrugs Off Provocative Poser On Pn Candidate Academic List



Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies

8 Fakta Biodata Aisyah Hijanah Azhari Penulis Buku Isteri Kepada Alif Teega

5 Kes Jenayah Melibatkan Kanak Kanak di Malaysia Yang Tak Boleh Kita Lupakan

Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale


Lima Warga Bangladesh Ditahan Disyaki Culik Rakan

Dua Daerah Di Kelantan Ini Catat Kes Judi Online Tertinggi Sepanjang 2023

Prk Sungai Bakap Ph Menang Petrol Mungkin Naik

Oday Kharoub Bantu Kdn Fc Meraih Kemenangan Sulung

Kereta Api Peluru Bandung Tarik Pelancong Malaysia

Datuk Red Standby Jika 2 Bekas Isteri Ajak Rujuk Reda Kalau Mereka Kahwin Lain