Makanan Bergoreng Punca Utama Badan Rasa Letih Dan Malas Selepas Berbuka Puasa



Makanan Bergoreng Punca Utama Badan Rasa Letih Dan Malas Selepas Berbuka Puasa
JUADAH berbuka puasa masyarakat Malaysia pastinya tidak akan lengkap tanpa makanan berminyak seperti ayam goreng, popia goreng, karipap dan sebagainya.
Hakikatnya pemilihan makanan untuk berbuka selepas seharian berpuasa sebenarnya sangat penting dan mampu memberi kesan kepada kesihatan.
The Primary Health Care Corporation (PHCC) menyarankan kita untuk mengelakkan makanan bergoreng terutamanya ketika berbuka puasa

Makanan berminyak boleh menyebabkan masalah pedih ulu hati. Hal ini kerana makanan bergoreng termasuk dalam kategori tidak sihat malah boleh menggangu sistem pencernaan seperti sakit perut, pedih ulu hati, kembung perut, kerap sendawa, mual, kurang bertenaga dan menyebabkan berat badan bertambah.
Makanan bergoreng cukup tinggi dengan kandungan natrium dan karbohidrat yang boleh mengurangkan tenaga sehingga membuatkan seseorang mudah berasa letih dan malas.
Berikut merupakan kesan pengambilan makanan bergoreng berlebihan terutamanya ketika berbuka puasa dan bersahur

1. Tinggi kalori Makanan bergoreng biasanya dimasak menggunakan kuantiti minyak yang banyak. Cara pemprosesan ini akan menambahkan lebih banyak kalori pada makanan.
Selain itu, makanan bergoreng biasanya dibuat daripada tepung yang juga kaya dengan kalori dan lemak.
Misalnya, satu hidangan kentang panggang biasanya mengandungi hanya 93 kalori tetapi jika prosesnya ditukar kepada goreng, maka kalorinya bertukar menjadi 319 kalori dan 17 gram lemak.
Jadi, cuba untuk tukar cara masakan daripada goreng kepada cara yang lebih sihat seperti rebus atau pun kukus.

2. Tinggi lemak trans Makanan bergoreng dimasak dengan minyak pada suhu yang sangat tinggi. Daripada proses ini akan mencetuskan pembentukan lemak trans.
Makanan bergoreng juga sering kali dimasak dengan minyak sayur yang telah diproses dan mengandungi lemak trans sebelum dipanaskan.
Dengan cara ini akan membuatkan makanan bergoreng menjadi makanan yang tinggi lemak trans di dalamnya.
Walhal, lemak trans dikaitkan dengan peningkatan pelbagai risiko penyakit, termasuk penyakit jantung, kanser, diabetes, dan obesiti.
3. Mengandungi akrilamida Akrilamida adalah sejenis toksik yang dapat dibentuk dalam makanan selama memasak dengan suhu yang tinggi, seperti menggoreng atau memanggang.
Zat ini dibentuk oleh reaksi kimia antara gula dan asid amino yang dikenali sebagai asparagine.
Makanan yang bertepung seperti produk kentang goreng, donut, atau bakwan memiliki penumpuan akrilamida yang lebih tinggi. Jika mengamalkan pemakanan ini, maka risiko untuk mendapat barah akan semakin tinggi.
Akrilamida pada makanan boleh menjadi pendorong kepada gangguan ginjal, barah endometrium dan ovari.
Namun, ada cara untuk makan makanan bergoreng bagi mengurangkan kandungan kolestrol. Walaupun ia masih lagi dimasak menggunakan minyak, tetapi kuantiti minyaknya berkurang berbanding biasa.

4. Masukkan makanan dalam minyak yang betul-betul panas Apabila menggoreng, pastikan minyak gorengan berada dalam suhu yang betul-betul panas.
Ini akan mengurangkan penyerapan minyak ke dalam masakan anda. Makanan juga menjadi rendah kolesterol.
Memasak menggunakan minyak yang betul-betul panas juga membuatkan makanan lebih garing dan sedap dimakan sewaktu berbuka puasa.

5. Tapis makanan Selepas siap menggoreng, dinasihatkan untuk menapis makanan tersebut terlebih dahulu sebelum dihidangkan.
Alaskan tisu di bawah makanan yang telah digoreng agar minyak tersebut diresap supaya baki minyak di atas makanan berkurangan.
Makanan Bergoreng Punca Utama Badan Rasa Letih Dan Malas Selepas Berbuka Puasa
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
DAP dan Amanah tekad tidak akan terima Bersatu dan PAS Tembakan rambang selepas tarawih di masjid Kanada cederakan 5 orang Sam bebas dengan ikat jamin, dibenar rayu kes ‘basikal lajak’ Mahu ‘Kerjakan’ Menteri Kewangan, Tengku Zafrul balas komen Ayahanda Rani Kulop Teruk Dikecam, Peguam Siti Bainun Didakwa ‘Koyak’ [VIDEO] Menteri mahu Tan Sri dan bekas pegawai tinggi polis didakwa Burukkan Imej Islam, Penari Lagu Raya Aliff Syukri Teruk Dikecam Sejak bila GPS isytihar sebahagian PN? – Ahmad Maslan Polis cari warga asing tak pakai pelitup muka, tunjuk isyarat lucah Kutuk tindakan cucuh mercun ke dubur kucing Lelaki diseret Myvi lari dari orang awam Kamu ada akal, Najib soal ketua pemuda Bersatu berkait foto bersama Siti Bainun Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Anak angkat celah mana?, Nurulhidayah nafi dakwaan warganet

Biawak Bengal Di Rogol, Empat lelaki Ditahan

Peniaga ‘Mee Tonggek’ Boleh Berniaga Semula Dengan Syarat

The post Makanan Bergoreng Punca Utama Badan Rasa Letih Dan Malas Selepas Berbuka Puasa appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/04/18/makanan-bergoreng-punca-utama-badan-rasa-letih-dan-malas-selepas-berbuka-puasa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wow Benzema Terus Masuk Padang Selepas 13 Minit Berbuka Puasa Terus Dapat Gol Hatrik

Wow Benzema Terus Masuk Padang Selepas 13 Minit Berbuka Puasa Terus Dapat Gol Hatrik

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 172 hits
Tak lupa kewajipan Benzema terus masuk padang selepas 13 minit berbuka puasaJumaat 08 April 2022 7 00 AMBenzema berbuka puasa terlebih dahulu 13 minit sebelum perlawanan berlangsung Foto Getty Images Catherine Ivill KESIBUKAN di padang tida...
Bubur Berlauk Untuk Berbuka Puasa Hari Ke 12

Bubur Berlauk Untuk Berbuka Puasa Hari Ke 12

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 162 hits
Assalamualaikum Hi korang Dah berbuka Makan apa tu heehhee Hari ni dalam sejarah selama ni x pernah buka puasa makan bubur berlauk tau rasanya first time SA plak bukan makan bubur berlauk i mean bukan la x makan sangat cuma bukan kegemaran ...
Stress Berat Naik Mendadak Ketika Hamil Ketahui Cara Efektif Dapatkan Berat Badan Ideal Selepas Bersalin

Stress Berat Naik Mendadak Ketika Hamil Ketahui Cara Efektif Dapatkan Berat Badan Ideal Selepas Bersalin

papar berkaitan - pada 11/4/2022 - jumlah : 153 hits
Setiap ibu pasti mengidamkan perut yang kempis dan langsing Cubalah 11 cara di rumah ini yang berkesan untuk kuruskan badan selepas bersalin Pasti ibu akan terfikir bagaimana cara untuk kuruskan badan selepas bersalin Kurus selepas bersalin...
Berbuka Di Rumah Makan Di Senoko 12 Puasa

Berbuka Di Rumah Makan Di Senoko 12 Puasa

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 158 hits
Assalamualaikum wbtJEMU dan penat nak memasak bukan pasal nak salahkan puasa ya tapi memang dah perangai semulajadi hihi Rancangannya nak berbuka di restoran tomyam kegemaran kami Restoran Senoko di Stulang Laut Tahu dah mesti akan ramai ka...
Ismail Buka Puasa Bersama Glc Glic Badan Berkanun

Ismail Buka Puasa Bersama Glc Glic Badan Berkanun

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 276 hits
Ismail buka puasa bersama GLC GLIC badan berkanun Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini berbuka puasa bersama warga kerja syarikat berkaitan kerajaan syarikat pelaburan berkaitan kerajaan dan badan berkanun Persekutuan di ...
Ismail Adakan Majlis Berbuka Puasa Bersama Menteri Kabinet Mb Duta Asing

Ismail Adakan Majlis Berbuka Puasa Bersama Menteri Kabinet Mb Duta Asing

papar berkaitan - pada 14/4/2022 - jumlah : 161 hits
Ismail adakan majlis berbuka puasa bersama menteri kabinet MB duta asing Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada Rabu berbuka puasa bersama menteri kabinet menteri besar ketua menteri timbalan menteri serta duta duta asing di ke...
20 Buffet Ramadan Sekitar Kuala Lumpur 2022 Untuk Berbuka Puasa

20 Buffet Ramadan Sekitar Kuala Lumpur 2022 Untuk Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 257 hits
Kemeriahan Buffet Ramadan diteruskan di tahun 2022 Banyak promosi menarik disajikan khas untuk mereka yang mahukan sensasi buffet sebagai juadah berbuka puasa Jadi jom kita selongkar Lokasi Buffet Ramadan 2022 di sekitar Kuala Lumpur SAJIAN...
Hiburan Ingatkan Kemalangan Biasa Rupanya Terkorban Empat Maut Satu Jam Sebelum Berbuka Undang Rasa Sebak

Hiburan Ingatkan Kemalangan Biasa Rupanya Terkorban Empat Maut Satu Jam Sebelum Berbuka Undang Rasa Sebak

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 145 hits
Kemalangan yang membabitkan empat kenderaan termasuk sebuah bas ekspres dalam kejadian di Kampung Sungai Ikan Jalan Kuala Terengganu Kota Bharu petang semalam telah meragut empat nyawa manakala dua lagi parah Menurut kejadian itu berlaku ha...
Berbuka Puasa Buffet Ramadan Di Gbw Hotel

Berbuka Puasa Buffet Ramadan Di Gbw Hotel

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 283 hits
Berbuka Puasa Buffet Ramadan di GBW Hotel Buka puasa 2 Ramadan 1443H Buka puasa dengan boyfriend nombor 3 Alhamdulillah Abang Syamil berjaya berlatih The post appeared first on
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats