Makan Tebu Tak Ingat Dunia Sementara


MAKAN TEBU TAK INGAT DUNIA SEMENTARA | Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Maha Penyayang. Assalammualaikum. EN SUAMI beli air tebu. Pakcik yang jual air tebu tu siap bagi pucuk tebu suruh tanam. Nanti bila dah tumbuh, panjang dan layak tebang, jual semula dengan dia. Gitu. Ada sedikit tanah di hadapan rumah, atau lebih tepat.. tepi parit, en suami tanamlah tebu di situ. Alhamdulillah tumbuh. Cantik je. Ada laa beberapa rumpun. Tetapi, umurnya segini, patah pula semasa en suami bersih-bersihkan buang daun keringnya. Potong. Bawa balik. Tapi ruasnya belum panjang pun lagi. 
Aduhai. Terliur la pula. Geram tengok. Pula tebu ni ada aroma yang wangi dan manisnya tu. Ya Allah. Bila tengok tebu ni terus banyak kenangan manis mendekat. Jelas. Senyum sendiri. Babah balik ngeteh pun tanya kenapa tak kokak tebu macam dulu-dulu. Sebab babah tahu seberapa fanatik PC dengan tebu. Pula mama pun sama. Padahal PC tengah imbas kenangan manis. PC, mama dan sepupu-sepupu yang sekepala. Hanto tebu. 

Tebu telur. Tebu hitam. Kalau betul-betul serasi dan menjadi buncit dan panjang ruas-ruasnya tebu telur ni. Kalau tebu hitam tak buncit tapi ruasnya memang panjang-panjang. Tebu telur ubat tekak. Tapi kalau tebu hitam ni memang ada kegunaan dan khasiat yang tersendiri dalam merawat beberapa penyakit. Tapi tebu hitam ni susah nak dapat. Mungkin ada ladang tebu hitam ni tapi PC yang tidak mengetahuinya. Lagi-lagi untuk tujuan perubatan atau pasaran eksport. 
Kenangan sungguh. PC memang suka minum air tebu. Suka juga makan tebu. Maksudnya dapatkan air tebu guna proses tradisional. Kupas kulitnya guna gigi. Patahkan tebu guna gigi. Kokak tebu. Kalau dengan mama, biasanya mama buang kulit. Potong ikut setiap ruas. Dipotong lagi seinci atau dua inci. Masuk dalam mangkuk. Cantik. Mudah nak makan kata mama. Tapi mungkin PC ni dah terpengaruh dengan sepupu-sepupu. Mereka pun suma makan tebu. Rumah atok nenek. Rumah jaie nyaie memang ada tanam tebu. Haaaa. Terutama sepupu-sepupu PC belah babah. Kami rapat.
Gigi patah. Bibir koyak luka berdarah. Badan gatal-gatal kena lugut pada daun tebu. Jari luka kena tepi daun tebu. Apa sahaja kami dah kena. Belum lagi hampas tebu terselit pada gigi sampai berdarah jerit-jerit nangis. Ya Allah. Masa tu semua kecik-kecik lagi. Tapi ya laahhhh.. rasa ingin tahu tu tinggi. Bersyukurnya arwah nyaie layankan je. Luka dicuci. Disapu minyak gamat. Nangis pun sekejap. Adik nangis abang sepupu pujuk. Abang luka adik tukang tengok nyaie sapu ubat. Halahhh tak sampai 30 minit, masing-masing sambung kokak tebu lagi. Tebu dan durian antara yang menyumbang kadar kemanisan yang sangat tinggi. Tebu diproses menjadi gula pasir. Bagi yang mengalami masalah kesihatan, obesiti atau diabetis, usahakan kurangi pengambilan gula putih. Air tebu atau buah durian. Bukan tak boleh langsung tapi, kawallah ya.

MAKAN TEBU TAK INGAT DUNIA SEMENTARA. Eh dulu tidur siap peluk tebu. Apa nak jadilah agaknya. Sekarang semua dah dewasa. Sudah tua pun. Kenangan dan pengalaman menjadi panduan. 
NOTA PC  : ada "masa" yang dirindui.. sekarang semua dah dewasa.. tua. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.perducinta.com/2024/07/makan-tebu-tak-ingat-dunia-sementara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Kanak Kanak 3 Tahun Makan Keropok Beracun Dilaporkan Meninggal Dunia Hari Ini

Hiburan Kanak Kanak 3 Tahun Makan Keropok Beracun Dilaporkan Meninggal Dunia Hari Ini

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 151 hits
Seorang daripada yang tidak sengaja memakan keropok mengandungi racun tikus dilaporkan meninggal dunia hari ini Adik Muhammad Akil Syauqi 3 disahkan meninggal dunia ketika menerima rawatan setelah kritikal bersama sama adiknya Muhammad Luth...
Mantan Gubernur Jabar Nana Nuriana Meninggal Dunia

Mantan Gubernur Jabar Nana Nuriana Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 11/7/2024 - jumlah : 113 hits
Mantan Gubernur Jawa Barat Nana Nuriana meninggal dunia setelah menjalani perawatan di Rumah Sakit Borromeus
Minibus Ditumpangi Satu Keluarga Terjun Ke Jurang Satu Meninggal Dunia Dan 10 Orang Terluka

Minibus Ditumpangi Satu Keluarga Terjun Ke Jurang Satu Meninggal Dunia Dan 10 Orang Terluka

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 114 hits
Sebelum masuk jurang mobil itu sempat menghantam pohon kemudian terguling dan beruputar putar di jurang yang diperkirakan sedalam 20 meter
Kantar Memahami Dunia Memimpin Masa Depan

Kantar Memahami Dunia Memimpin Masa Depan

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 141 hits
BloggerBorneo com Kantar Group adalah perusahaan riset pasar internasional yang berbasis di London Inggris dan didirikan pada tahun 1992 Dengan konsep inovasi berkelanjutan dan pengembangan teknologi Kantar telah menjadi pelopor dalam indus...
Blogger Meninggal Dunia Selepas Lahap Ayam Goreng

Blogger Meninggal Dunia Selepas Lahap Ayam Goreng

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 135 hits
KOSMOTangkap layar menunjukkan Manoy Apatan menikmati hidangan ayam goreng sebelum dikejarkan ke hospital MaskulinMANILA Seorang pencipta kandungan melahap makanan mukbang di Filipina meninggal dunia selepas makan ayam goreng bersama nasi l...
Mansor Puteh Meninggal Dunia Akibat Nahas Jalan Raya Pernah Derma Darah Sebanyak 500 Kali

Mansor Puteh Meninggal Dunia Akibat Nahas Jalan Raya Pernah Derma Darah Sebanyak 500 Kali

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 162 hits
Pengarah dan pengkritik filem serta budaya Mansor Puteh meninggal dunia selepas kereta Proton Isawara dipandunya terbabas dan melanggar pembahagi jalan di Alam Damai Cheras di sini hari ini Perkara itu disahkan oleh Ketua Jabatan Siasatan d...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Kedah Ceroi

Soalan Lazim Sspa Elaun Cuti Waktu Bekerja Perkhidmatan

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Sentiasa Mencari Petunjuk Allah

Belajar Jahit Smocking Definisi

Jahit Sendiri Seluar Santai Anak Anak

Pernah Gagal Dalam Beberapa Program Realiti Farhan Mustapha Kini The Grand Champion Gimme The Mic Malaysia

Darul Hana Bridge Waterfront Kuching

Dimensity 9400 Mengatasi Apple A18 Pro Dalam Ujian Geekbench Multi Teras