Mainan Terlekat Dalam Mulut Muka Kebiruan Allah Masih Bagi Mama Peluang Jaga Maryam


Objek kecil yang ada pada permainan antara barang berbahaya pada anak kecil kerana berisiko tertelan hingga boleh meragut nyawa.
Biasanya barangan itu mudah dikutip oleh anak seawal usia 8 bulan hingga mencecah 5 tahun termasuk wang siling yang dibiarkan bersepah di lantai. Ini kerana anak kecil sering tertarik dengan objek berkenaan dan memasukkannya dalam mulut.
Dalam fasa ini, normal untuk anak kecil kerana sifat ingin tahu yang tinggi tanpa memahami kesan disebaliknya.

Perkongsian dari Puan Syaza Yasmin mengenai anaknya yang berusia 10 bulan hampir tertelan mainan ketika memasukkannya ke dalam mulut sehingga wajahnya bertukar kebiruan boleh dijadikan peringatan bersama.
JANGAN AMBIL MUDAH PERMAINAN ANAK-ANAK YANG ADA WARNING CHOKING HAZARD
Mama sangat memilih permainan Maryam. Setiap kali beli mama akan perhati saiz permainan satu persatu. Kadang tak tengok pun warning Chocking Hazard ni sebab tengok saiz permainan pun mama tau permainan tu sesuai atau tidak dengan Maryam.
Tapi Allah nak tegur mama. Taksemua benda boleh ambil mudah. Baru ni kami balik kampung naik bas. Disebabkan naik bas, jadi takbanyak barang yang dibawa. Permainan Maryam yang dibawa pun hanya soft toys animals yang Maryam dah bosan pun agaknya.
Di rumah maktok Maryam, Mama keluarkan permainan yang mama beli dan simpan lama dulu sebab taksesuai untuk Maryam. Mama tau permainan tu ada sign 3+ yang bermaksud, permainan tu sesuai untuk kanak-kanak 3 tahun ke atas dan ofcoz Maryam taksesuai. Jadi mama asingkan bahagian2 permainan yang mama rasa berisiko untuk Maryam tercekik. Again, mama dah asingkan.
Semalam, sambil menunggu Zohor dan menunggu masa untuk balik ke KL, mama abah baring berehat2 sambil Maryam main dengan permainan dia. Maryam takjauh dari kami, betul2 sebelah kami. Tapi mungkin mama abah terleka dengan handphone masing2 .
Sumber: Google (Gambar Hiasan) Tanpa kami sedar, Maryam masukkan permainan dalam mulut dia dan permainan tu stuck dalam mulut Maryam. Maryam takboleh keluarkan sendiri permainan tu.
Mungkin Maryam rasa sukar bernafas, dia datang kat mama, exactly atas perut mama. Mama nampak permainan tu dalam mulut Maryam. Masa ni Maryam dah start muntah. Mama cungkil permainan tu keluar dan Maryam muntah lagi. Sempat lagi mama bebel, “Tula, kan mama kata jangan masukkan dalam mulut.”
Taklama lepas tu Maryam menangis yang tanpa suara (kami sebut selak). Kami rasa biasa sebab Maryam selalu selak. Tapi kali ni tempohnya sangat panjang, dan muka Maryam start biru, sebiru-birunya. Abah Maryam kata waktu ni mata Maryam perlahan-lahan mula tutup. Allahuuu.
Abah condongkan badan Maryam dan MakTok tepuk2 belakang Maryam, akhirnya Maryam tersedar dan menangis sekuat-kuatnya. Allahu. Syukur, alhamdulillah. Bila Maryam dah start menangis, mama tau Maryam dah mula ok.
Saat mama taip ceritakan ini semula, mama takboleh tahan air mata. Betapa Allah bagi lagi peluang ketiga untuk mama perbaiki kesilapan mama dalam jaga Maryam.
Please mommies, beware. Walaupun kita tau saiz permainan tu dah selamat. Tapi kalau dah ada warning choking hazard 3+ ni takpayah la cuba2 pandai bagi kat anak bawah 3 tahun. Lagi2 anak seusia Maryam yang berada dalam fasa masukkan semua benda dalam mulut untuk belajar.
Sumber: Google (Gambar Hiasan) Dan kena tahu, choking bukan hanya bermaksud tercekik yang permainan itu stuck dalam kerongkong baby saja, tapi mungkin stuck dalam mulut baby.
Allahu, syukur semuanya selamat. Taksampai 10 minit selepas kejadian tu, Maryam dah boleh bermain semula. Boleh lagi pergi ambil barang lain masuk dalam mulut. Bertuah betul anak mama sorang tu.
Sumber: Syaza Yasmin
 
The post Mainan Terlekat Dalam Mulut, Muka Kebiruan. Allah Masih Bagi Mama Peluang Jaga Maryam appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mainan-terlekat-dalam-mulut-muka-kebiruan-allah-masih-bagi-mama-peluang-jaga-maryam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fizo Akui Masih Sayang Dan Kasihkan Mawar Berjanji Sama Sama Jaga Maryam

Fizo Akui Masih Sayang Dan Kasihkan Mawar Berjanji Sama Sama Jaga Maryam

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 575 hits
Personaliti yang dikenali ramai Wan Hafizol Wan Omar 34 telah melafazkan cerai selepas Hakim Syarie Che Abdullah Che Hassan membenarkan permohonan cerai yang difailkan oleh Mawar Abdul Karim 30 Beliau kemudian mensabitkan penceraian kali pe...
Mak Boleh Jadi Harimau Kalau Stres Jaga Anak Muka Tenang Tapi Dalam Hati Geramnya

Mak Boleh Jadi Harimau Kalau Stres Jaga Anak Muka Tenang Tapi Dalam Hati Geramnya

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 543 hits
Siapa kata ibu yang bekerja dari rumah atau bergelar suri rumah lebih banyak masa untuk berehat dan bertenang Pendapat ini tak betul kerana setiap wanita yang bergelar ibu mesti ada cabarannya Tak kiralah yang bekerja sendiri makan gaji ata...
Berdebarnya Tunggu Hari Bersalin Muka Nampak Tenang Dalam Hati Allah Tahu

Berdebarnya Tunggu Hari Bersalin Muka Nampak Tenang Dalam Hati Allah Tahu

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 581 hits
Selebriti dan pengacara Sarimah Ibrahim berkongsi perasaan gemuruhnya untuk melahirkan bayi perempuan pada bila bila masa Dalam kenyataan dimuat naik di laman sosialnya Sarimah berkata perasaan yang dirasai tidak dapat digambarkan dengan ka...
Suka Tengok Muka Kenal Bau Suara Tanda Si Kecil Mula Sayangkan Mama Papa

Suka Tengok Muka Kenal Bau Suara Tanda Si Kecil Mula Sayangkan Mama Papa

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 256 hits
Berbunga hati mama papa bila bayi mula tunjukkan yang dia sukakan anda Perhatikan 8 tanda ini Dia memang sedang obses tentang apa sahaja berkaitan anda Bayi ada cara tersendiri untuk meluahkan rasa sayang dan sukanya kepada kita Bertuahlah ...
Gigih Mama Bangun Awal Masakkan Real Food Hanya 1 Minit Maryam Nak Di Bagi Gula

Gigih Mama Bangun Awal Masakkan Real Food Hanya 1 Minit Maryam Nak Di Bagi Gula

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 699 hits
Tidak ada keperluan untuk menambah garam ke dalam makanan bayi kerana buah pinggang bayi di usia ini masih tidak matang untuk memproses sebarang garam tambahan Bayi juga tidak memerlukan gula dalam diet Pengambilan gula yang tinggi boleh me...
Royalti Kelantan Masih Tunggu Tindakan Lanjut Peguam Negara

Royalti Kelantan Masih Tunggu Tindakan Lanjut Peguam Negara

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 268 hits
Gambar sekadar hiasanKOTA BHARU Kerajaan Kelantan masih lagi menunggu tindakan lanjut Pejabat Peguam Negara menyelesaikan isu teknikal berkaitan penarikan balik saman kes royalti petroleum Timbalan Menteri Besar Dato Mohd Amar Abdullah berk...
Ini Dua Jabatan Petinggi Pemprov Dki Yang Masih Dilelang

Ini Dua Jabatan Petinggi Pemprov Dki Yang Masih Dilelang

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 138 hits
Meski 3 jabatan dinyatakan masih kosong hanya ada dua jabatan yang akan dilelang
Luka Masih Berdarah Peneroka Angkat Kaki Bila Mahathir Mula Berucap

Luka Masih Berdarah Peneroka Angkat Kaki Bila Mahathir Mula Berucap

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 523 hits
Selepas kekalahan BN dalam PRU14 yang lalu nasib peneroka felda dirundung malang dan tidak lagi mendapat layanan istimewa oleh kerajaan Malah segala bantuan dan pertolongan yang dinikmati oleh mereka sebelum ini semuanya tidak lagi diperole...
Prilly Latuconsina Soal Nikah Masih Lama

Prilly Latuconsina Soal Nikah Masih Lama

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 337 hits
Prilly Latuconsina nampaknya masih belum memiliki rencana untuk melepas masa lajang dalam waktu dekat ini Padahal ia sudah memiliki kekasih Maxime Bouttier
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan