Main Tak Nak Balik Bawak Balik Mainan Anak Susah Move On Ini Tip Untuk Mak Ayah


Macam-macam gelagat anak kecil kita. Ada yang suka mandi kolam tapi tak nak naik. Ada yang suka masuk kedai mainan tapi nak bawa balik mainan dan pelbagai lagi ragam. Namun inilah yang dikatakan anak kecil.

Namun jangan dibiarkan anak dengan fasa individual ini lama-lama. Cepat-cepat ajar anak untuk ‘move on’ dan beritahu anak sebabnya. Inilah yang cuba dikongsikan oleh Pn Maryam Jamadi, Pediatric Occupational Therapist dari BEYOND Home Therapy mengenai masalah ini. Cepat-cepat betulkan dengan tip ini.
Mandi, nak mandi lama-lama. Pergi playground, tak nak balik. Pergi “supermarket”, nak lari ke sana ke mari. Main mainan orang lain, tak nak pulang. Pergi kedai mainan, nak bawa mainan keluar dari kedai.
Anak saya pun ada ciri-ciri diatas sebelum ini, memang susah sangat nak “move on” bila pergi ke sesuatu tempat atau pinjam mainan di mana-mana. Semua dia nak buat harta sendiri dan rumah sendiri.

Puncanya adalah kerana semasa ini anak tak tahu lagi semua barang dia jumpa atau main bukan hak milik dia. Anak ingat bila main mainan itu, automatik dah jadi hak milik dia.
Saya pasti ramai juga mak ayah yang mengalami masalah ini, selalunya akan bermula dalam lingkungan 1 tahun 3 bulan ke atas. Yang mana belum tunjukkan ciri-ciri ini, ayuhlah bersedia mental dan fizikal.
Pertama, mak ayah perlu fikir positif sebab memang fitrah budak-budak suka bermain. Selagi tak penat dan tenaga mereka ada bateri selagi itu anak tak nak balik. Selagi belum bosan main mainan baru selagi itu mereka tak nak lepaskan.

Tapi masalah akan timbul bila setiap kali anak merengek tak nak balik, kita turutkan. Bila anak menangis nak bawa mainan keluar, kita ambil dan belikan. Belajar untuk “move on”pun penting dalam perkembangan anak.
Untuk mengelakkan masalah besar dikemudian hari apabila setiap kali anak pergi supermarket akan ada episod amukan anak. Baik kalian mulakan awal.
Memang kalau boleh kita nak bagi semua benda pada anak, tapi ada masanya anak juga perlu hormat keputusan mak ayah dan belajar bertolak ansur kerana tak semua dikehendaki dia akan dapat. Realiti kehidupan sebenar pun tidak sebegitu.

Jadi ini tips saya untuk bantu anak “move on” dari sesuatu yang anak suka. Mulakan seawal mungkin kalau anak dah mula faham.
1. Konsep kepunyaan.
Konsep ini sebenarnya dah boleh diajar seawal umur 1 tahun kerana waktu ini perkembangan emosi anak dah berkembang dan normal waktu ini anak dah mula tahu diri sendiri berbeza dengan mak ayah.
Bila pergi ke mana-mana tempat yang ada mainan, beritahu anak yang mainan itu bukan anak punya. Cara untuk ajar senang sahaja, mulakan dengan benda harian. Contohnya dalam kes saya dan anak saya;
“Ini baju Mummy, ini baju Eva” atau “Mummy punya, Eva punya”.

Kalau anak pegang atau bermain dengan barang bukan kepunyaannya, beritahu awal-awal yang barang itu orang lain punya sebelum mereka mula ada “attachment” dengan barang tersebut.
2. Kaedah bercerita (“story telling”)
Beritahu anak tempat mana yang kita akan tuju supaya dia mula “lepaskan” perasaan seronok lebih awal. Kalau mak ayah dah tahu atau dah biasa ke tempat itu, ceritakan pada anak tujuan ke tempat itu, pergi berapa lama, apa yang ada disana dan sebagainya. Involve anak dalam setiap apa yang kita lakukan supaya anak rasa dihargai dan dihormati.

3. Time out.
Ingatkan anak masa yang anak dibenarkan main. Kalau anak yang umur bawah 2 tahun mungkin kena ada “distractions” untuk tinggalkan tempat yang anak tak nak balik. Kalau dah lebih 2 tahun boleh beritahu kenapa kena balik contohnya:
“Jom, jalan-jalan”
“Jom balik, kita pergi makan”
Kalau anak dah tahu masa, boleh beritahu masa anak dibenarkan main supaya dia “mentally prepared” dan gunakan masa dengan sebaiknya. Disarankan untuk ingatkan anak 30 minit, 10 minit dan 5 minit sebelum.
Point ini penting sangat untuk mengurangkan episod menangis. Kalau anak yang nak mandi lama-lama pun sama, mak ayah perlu tahu untuk manipulasi anak ikut kreativiti.

4. Belajar melepaskan barang.
Ini adalah apa yang saya terapkan pada anak saya supaya cepat “move on” dan untuk mengelakkan satu rumah bersepah.
Anak umur bawah 2 tahun ini memang sangat naif, kalau dah sayang sesuatu benda mesti rasa nak bawa benda itu kemana-mana tetapi bila dah bosan mereka akan campak mainan merata-rata.
Jadi untuk mengelakkan satu rumah bersepah, mak ayah boleh cuba terapka konsep main mainan di satu tempat kalau nak pergi tempat lain anak kena tinggalkan dahulu.
Contohnya mainan masak-masak ada diruang tamu, kalau anak nak pergi bilik dia kena tinggalkan mainan dahulu. Masa awal-awal memang susah sebab kalau boleh anak nak bawa kemana-mana. Kalau saya dan anak saya, saya minta anak saya “bye” semua barang sebelum pergi.

Bila anak dah biasa dengan konsep ini, insyaAllah kurang dah episod anak pergi kemana-mana nak bawak balik mainan dan masalah rumah bersepah dengan mainan.
Konsep saya mudah,
kalau kita nak dihormati oleh anak, hormat anak dahulu.
Kalau kita nak anak bertolak ansur, kita pun perlu belajar bertolak ansur.
Kalau kita nak anak dengar cakap kita, dengar cakap anak juga.
Kalau kita nak anak ikut kita, kadang kala kita juga perlu ikut anak ke mana dia nak pergi.
Give and take.
Jangan anggap anak seperti bayi yang tak tahu apa, tetapi anggaplah anak seperti individu yang tengah belajar tentang kehidupan.
Kesimpulannya sebelum anak belajar manipulate kita, ayuhlah kita manipulate anak dahulu. All the best!
Menarik: Kalau Tak Ada Kekangan Kewangan Ambillah, Elfira Loy Nasihatkan Bakal Ibu Ambil Epidural Waktu Bersalin!

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post “Main Tak Nak Balik, Bawak Balik Mainan” Anak Susah ‘Move On’ Ini Tip Untuk Mak Ayah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/main-tak-nak-balik-bawak-balik-mainan-anak-susah-move-on-ini-tip-untuk-mak-ayah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Payah Pening Pujuk Anak Tidur Asing Ini Tip Mudah Untuk Mak Ayah

Tak Payah Pening Pujuk Anak Tidur Asing Ini Tip Mudah Untuk Mak Ayah

papar berkaitan - pada 8/6/2022 - jumlah : 184 hits
Anak perlu dibiasakan untuk tidur sendirian Bukan sahaja privacy untuk mak ayah bahkan membiarkan anak berdikari adalah yang sebaiknya Lebih lebih lagi bila usia anak menginjak ke tujuh tahun Soalnya bukan mudah Cubalah macam mana cara pun ...
5 Tahun Dah Basuh Pinggan Darjah 1 Pandai Gosok Baju Ayah Kongsi Tip Didik Anak

5 Tahun Dah Basuh Pinggan Darjah 1 Pandai Gosok Baju Ayah Kongsi Tip Didik Anak

papar berkaitan - pada 18/6/2022 - jumlah : 133 hits
Bab mendidik dan membesarkan anak anak setiap ibu bapa ada cara tersendiri Begitu juga dalam mengajar anak membuat kerja rumah Orang kata lagi awal kita ajar dan biasakan anak lagi mudah anak faham tanggungjawabnya Seelok eloknya beri tugas...
Permintaan Nak Ayah Jadi Mermaid Ditunaikan Sporting Aeril Layan Anak

Permintaan Nak Ayah Jadi Mermaid Ditunaikan Sporting Aeril Layan Anak

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 160 hits
Bagi anak perempuan ayahnya adalah lelaki pertama yang dia kenal dalam hidup Bahkan menjadi cinta pertama buat si anak selain ibunya Apa yang ayah lakukan itulah yang akan memberi momen bahagia buat anak anak dan mungkin menjadi kenangan bu...
Buasir Otak Tv Susah Nak Move On Be Like

Buasir Otak Tv Susah Nak Move On Be Like

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 148 hits
Setiap kali bila kau susah nak move on dari bayangan ex kau walaupun dah ada pasangan baru macam lagu Joji Glimpse of Us Jom tonton animasi ini
Tak Nak Berenggang Nangis Minta Dukung Ibu Ini Share Tip Urus Anak Clingy

Tak Nak Berenggang Nangis Minta Dukung Ibu Ini Share Tip Urus Anak Clingy

papar berkaitan - pada 5/6/2022 - jumlah : 137 hits
Kenapa anak tak boleh berenggang langsung Asyik minta didukung sahaja nak tidur pun mesti ibu kena ada di sebelah Kalau letak sekejap mulalah anak menangis Pastinya ramai ibu bapa alami situasi ni kan Bagi ibu bapa yang berada dalam situasi...
Nak Anak Pandai Menulis Guru Beri Tip Mudah Kena Pandai Menggunting Dahulu

Nak Anak Pandai Menulis Guru Beri Tip Mudah Kena Pandai Menggunting Dahulu

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 330 hits
Menggunting ialah salah satu kemahiran asas yang perlu anak kuasai Menggunting dapat menguatkan otot jari dan meningkatkan fokus anak Bila otot jari anak kuat anak lebih mudah kuasai kemahiran menulis dengan baik Bagaimana cara mudah nak aj...
Biasakan Anak Makan Cendawan Kalau Kita Susah Nak Bawa Anak Keluar Dapatkan Cahaya Matahari

Biasakan Anak Makan Cendawan Kalau Kita Susah Nak Bawa Anak Keluar Dapatkan Cahaya Matahari

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 120 hits
Biasakan anak untuk makan cendawan kalau kita susah nak bawa anak keluar dapatkan cahaya matahari setiap hari Kenapa cendawan Ikuti perkongsian dari doktor ini 1 Dalam cendawan ada kandungan vitamin D Tak kisah lah apa jenis cendawan pun me...
Bawak Anak Anak Main Di Wai Wai Park Metro Prima Kepong

Bawak Anak Anak Main Di Wai Wai Park Metro Prima Kepong

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 283 hits
AssalamualaikumHujung minggu layan anak anak bawak keluar jalan jalan Kesian asyik terperap kat rumah Tapi jalan dekat dekat jela malas pergi One Utama dah kali ni pegi Kepong je dekat sikit Nasib situ ada playground Nak bagi main arcade bu...
Cara Mudah Ibu Ini Ajar Anak Kemas Mainan Lepas Main Sekali Suruh Je Buat

Cara Mudah Ibu Ini Ajar Anak Kemas Mainan Lepas Main Sekali Suruh Je Buat

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 175 hits
Bersepahnya rumah penatnya ibu nak kena kemas semua ini Kenapa lepas main tak kemas semula ni Ini antara ayat paling biasa ibu ibu akan luah setiap kali lihat rumah sepah dengan mainan Namun ada juga yang tidak kisah dengan keadaan itu asal...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api